Piratebayn pojat sai ensimmäisen tuomion

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu
Hohhoijaa, tämä on pohjaton suo...

En päätäkään, vaan sen tekee tekijä. Mutta tästähän ei tarvitse välittää jos on piraatti.

end of discussion.

(et yksinkertaisesti voi olla niin naiivi että voisit uskoa siihen että ihmiset eivät tahtoisi mitään oikeuksia maksamaansa musiikkiin ja olisi oikein maksaa kuuntelukertaperusteisesti... siihen tuo sun argumentointisi johtaa kuitenkin kun tarpeeksi väännetään.)

e:
Tuolla logiikalla jos minä teen levyn kotonani, ja laitan sen johonkin nettikauppaan myytäväksi hintaan 20€ á levy. No vain yksi ihminensen sieltä sitten ostaa tuohon hintaan, mutta pirulainen laittaakin sen piratebayhyn ladattavaksi. Ja sieltä kokeilumielessä 1000 ihmistä lataa sen. Näin ollen "menetän rahaa"? Eli minun tilini näyttää siis -19980€ vai? Kukas perkele mun tililtä käy rahaa viemässä???
Ehei, kopioimalla en menetä rahaa. Kopioimalla en vain saa sitä. kaksi täysin eri asiaa...

juurikin näin. tosi selkeästi kiteytetty tosiasiat tuohon kirjoitukseen.

ja radiobiisejä saisi nauhoitella maailman tappiin, kannattaa vähän katsoa paljon ylen budjetista menee teostolle radion soitto-oikeuksista... ihan v...
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
end of discussion.

(et yksinkertaisesti voi olla niin naiivi että voisit uskoa siihen että ihmiset eivät tahtoisi mitään oikeuksia maksamaansa musiikkiin ja olisi oikein maksaa kuuntelukertaperusteisesti... siihen tuo sun argumentointisi johtaa kuitenkin kun tarpeeksi väännetään.)

En ole, edelleen vain olen sitä mieltä että jos levyjä haluat, niin silloin maksat niistä.

kiva että olet sitä mieltä että jokaisesta kuuntelukerrasta pitäisi maksaa

En ole sitä mieltä.

eli haista vittu, toivottavasti bändisi kiittää sinua nyt noin hyvästä peeärrästä...

Jepjep :) tähän mennessä olen kritisoinut niitä jotka pöllivät kaiken viihteensä, ja se on mielestäsi henkilökohtaisen vitunhaistattelun arvoista.
 
vmv, sä suosittelet youtubea. Miten se eroaa warettamisesta? Ei youtube maksa tekijänoikeusmaksuja. Kyllä artisteilta on nyt taas varastettu hirveesti rahaa?

Lama täytti elokuvateatterit - Finnkinolla historiallinen alkuvuosi
14.05.2009 13:26, päivitetty 14.05. 13:50


Suomalaiset ovat käyneet alkuvuoden aikana elokuvissa ennätyksellisen vilkkaasti.

Elokuvateatteriketju Finnkinon alkuvuoden kävijämäärä on noussut 15 prosenttia viimevuotisesta. Kyse on Finnkinon kaikkien aikojen parhaasta alkuvuoden katsojatuloksesta.

- Ehkä talouden näkymät vaikuttavat kulutuskäyttäytymiseen siten, että ihmiset säästävät isommissa hankinnoissa ja panostavat pienempiin arjen nautintoihin. Leffassa käynti on aika edullinen keino parin tunnin eskapismiin, ja jättää parhaimmillaan hyvän fiiliksen pitemmäksikin aikaa, Finnkinon markkinointijohtaja Reijo Jämes pohtii.

Tammi-huhtikuussa elokuvakäyntejä ketjun teattereihin kertyi yli 1,8 miljoonaa. Tämä tarkoittaa noin 240 000 elokuvakäyntiä enemmän kuin samaan aikaan viime vuonna.

Eniten katsojia Finnkinon teattereissa keräsivät Rööperi (160 000), Slummien miljonääri (120 000) ja Twilight (105 000).
http://www.iltasanomat.fi/viihde/uutinen.asp?id=1686008

piraatit perkele! Luulis, että taantuma lisäisi just leffojen imuttamista. Ei ilmeisesti ainakaan Suomessa.
 
Viimeksi muokattu:
Loppupeleissä tiedostonjaon vaikutukset eivät ole kovin yksinkertaisia. Oletetaan artistin pystyvän myymään normaalisti 100 levyä, mutta piratismi muuttaa myyntimääriä. Sanotaan ilmaisena levyä kopioitaisiin 1000 kappaletta. Mikä olisikaan artistin myynti? Joku voisi sanoa, että näistä entisistä ostajista ostaisi levyn vain harva tai toisaalta voi olla, että kaikki ostaisivat vieläkin levyn. Lisäksi mikä onkaan uusien kuuntelijoiden ostomäärä, jotka löysivät bändin netin kautta. Ihmettelen kummasti tuota hommaa, kun rinnastetaan suoraa kopioitujen levyjen määrä myymättä jääneiden määrään. Jokainen vähän enemmän taloutta lukenut tietää, että yleensä tuotteen hinnan laskiessa kysyntä nousee ja tässä joukossa on paljon sellaisia, jotka eivät tulisi ikinä ostamaan levyä.
 
En ole, edelleen vain olen sitä mieltä että jos levyjä haluat, niin silloin maksat niistä.
eli siis et ymmärrä sitä että ilman musiikin levittämistä kukaan tuskin kuuleekaan teistä ja mahdollinen kohderyhmä kutistuu huomattavasti. ihan hyvä idean tasolla mutta käytännön toteutus on mahdotonta sillä kaverille saa kopioida musiikkia ilmaiseksi. sulla ei ole mitään käytännön keinoja tuon kauniin haaveen toteuttamiseksi. vähän sama kuin missit ja maailmanrauha.


En ole sitä mieltä.
millään muulla tavalla tuota dilemmaa ei voida ratkaista ellei internettiä ajeta alas ja rueta mestaamaan musiikinkopioijia. jos ajatteletkin kopioimista -> kaula poikki

Jepjep :) tähän mennessä olen kritisoinut niitä jotka pöllivät kaiken viihteensä, ja se on mielestäsi henkilökohtaisen vitunhaistattelun arvoista.
Se, että sun väitteet suuntautuvat vahvasti siihen että jokaisesta musiikinkuuntelukerrasta pitäisi maksaa ja että kiellät cd:n ostaneen kaverin kaikki oikeudet (poislukien kuuntelu) maksamaansa hyödykkeeseen, niin mun mielestä on ainakin vähän haistattelun arvoista. piratismihan on vain sen takia huono homma koska nykyteknologia tekee siitä niin helppoa ja vaivatonta tuntemattomienkin ihmisten kanssa joten volyymit ovat kovat. kyllä meilläpäin 90-luvulla kopioitiin surutta ostettuja kasetteja jne kaveripiirissä eikä kukaan uutisissa huudellut kuinka meidät pitää haastaa oikeuteen.. ja kaverilla oli minidisc - hitto sai cd-laatuista musaa kopsattua. hitto että tajunta miltei räjähti...

eli samalla kun olet kieltämässä piratismia, kiellät sellaisia oikeuksia myös maksavilta asiakkailtasi jotka ainakin minä itse miellän itsestäänselvyyksinä kun kiikutan cd-levyä kaupan kassalle. kuten on huomattu, itunes joka lopettaa asiakkaille vittuilun (drm, rootkit, ...) ja satsaa siihen että myös laillinen musiikki on helppoa, nopeaa ja kätevää ostaa vittuilun ja haitanteon sijasta, ei ihme että sillä suunnalla kauppa käy. onneksi isot yhtiöt suostuivat drm:n poistoon joka taas ei käytännössä tee muuta kuin haittaa maksavan käyttäjän elämää eikä vaikuta lainkaan ville warettajaan.
 
Jakob, okei youtube nyt ei ollut paras esimerkki, mutta olen sielläkin törmäillyt artistien itsensä laittamaan materiaaliin jolla bändiä on ollut tarkoitus esitellä.


eli siis et ymmärrä sitä että ilman musiikin levittämistä kukaan tuskin kuuleekaan teistä ja mahdollinen kohderyhmä kutistuu huomattavasti. ihan hyvä idean tasolla mutta käytännön toteutus on mahdotonta sillä kaverille saa kopioida musiikkia ilmaiseksi. sulla ei ole mitään käytännön keinoja tuon kauniin haaveen toteuttamiseksi. vähän sama kuin missit ja maailmanrauha.



millään muulla tavalla tuota dilemmaa ei voida ratkaista ellei internettiä ajeta alas ja rueta mestaamaan musiikinkopioijia. jos ajatteletkin kopioimista -> kaula poikki


Se, että sun väitteet suuntautuvat vahvasti siihen että jokaisesta musiikinkuuntelukerrasta pitäisi maksaa ja että kiellät cd:n ostaneen kaverin kaikki oikeudet (poislukien kuuntelu) maksamaansa hyödykkeeseen, niin mun mielestä on ainakin vähän haistattelun arvoista. piratismihan on vain sen takia huono homma koska nykyteknologia tekee siitä niin helppoa ja vaivatonta tuntemattomienkin ihmisten kanssa joten volyymit ovat kovat. kyllä meilläpäin 90-luvulla kopioitiin surutta ostettuja kasetteja jne kaveripiirissä eikä kukaan uutisissa huudellut kuinka meidät pitää haastaa oikeuteen.. ja kaverilla oli minidisc - hitto sai cd-laatuista musaa kopsattua. hitto että tajunta miltei räjähti...

eli samalla kun olet kieltämässä piratismia, kiellät sellaisia oikeuksia myös maksavilta asiakkailtasi jotka ainakin minä itse miellän itsestäänselvyyksinä kun kiikutan cd-levyä kaupan kassalle. kuten on huomattu, itunes joka lopettaa asiakkaille vittuilun (drm, rootkit, ...) ja satsaa siihen että myös laillinen musiikki on helppoa, nopeaa ja kätevää ostaa vittuilun ja haitanteon sijasta, ei ihme että sillä suunnalla kauppa käy. onneksi isot yhtiöt suostuivat drm:n poistoon joka taas ei käytännössä tee muuta kuin haittaa maksavan käyttäjän elämää eikä vaikuta lainkaan ville warettajaan.

Parahin Ossipena, SINÄ LUULET VÄÄRIN että olen jotain mieltä, väität vastaan siis täysin eri asiasta, sanot että tämän takia et osta bändimme levyjä vaikka tykkäisitkin, ja haistatat vielä vitut kaupan päälle. Ihan hyvä nettiväittely :hyvä:

Olen kirjoittanut tässä ketjussa aivan selvästi, että minua korpeaa se porukka joka lataa kaiken netistä eikä koskaan osta mitään. En viittaa enkä vihjaile mitään muuta, vaikka luuletkin niin. En ole sanonut että jokaisesta musiikinkuuntelukerrasta pitäisi maksaa enkä ole halunnut että cd:n ostaneen kaverin kaikki oikeudet (poislukien kuuntelu) pitäisi kieltää. En ole edes vihjaillut. Revit nuo omasta päästäsi ja vittuilet päälle.

90-luvun kasettisirkus on vähän huono vertaus, koska volyymit nettipiratismissa ovat aivan eri tasolla.



Uusi näkökulma aiheeseen "Artistit ja yhtiöt itkevät olemattomia rahoja"

Rouva A tekee parturinhommia kotonaan. Herra B käy leikkauttamassa tukkansa, ja poistuu maksamatta. Rouva A:n on ihan turha itkeä, koska Herra B:tä ei kiinnosta maksaa, ja eihän Rouva A edes menetä mitään koska häneltä ei varasteta mitään.
 
Parahin Ossipena, SINÄ LUULET VÄÄRIN että olen jotain mieltä, väität vastaan siis täysin eri asiasta, sanot että tämän takia et osta bändimme levyjä vaikka tykkäisitkin, ja haistatat vielä vitut kaupan päälle. Ihan hyvä nettiväittely :hyvä:

Olen kirjoittanut tässä ketjussa aivan selvästi, että minua korpeaa se porukka joka lataa kaiken netistä eikä koskaan osta mitään. En viittaa enkä vihjaile mitään muuta, vaikka luuletkin niin. En ole sanonut että jokaisesta musiikinkuuntelukerrasta pitäisi maksaa enkä ole halunnut että cd:n ostaneen kaverin kaikki oikeudet (poislukien kuuntelu) pitäisi kieltää. En ole edes vihjaillut. Revit nuo omasta päästäsi ja vittuilet päälle.

90-luvun kasettisirkus on vähän huono vertaus, koska volyymit nettipiratismissa ovat aivan eri tasolla.
no mitä hittoa sä sit haet takaa? pitäiskö sun perustaa ikioma threadi notepadiin johon kirjoitat kuvausta siitä mikä sun unelmamaailmasi olisi?

eli tahdot vaan voivotella sitä kun sä et oo miljonääri piratismin takia?

mun puolesta voidaan lopettaa tämä keskustelu tähän sillä mulla ei ole enää mitään hajua mitä ajat takaa...

ps niinhän mä tuossa aikaisemmin totesin että piratismin ainut ongelma on siinä että nykyteknologian avulla kopiointi on liian helppoa, vaivatonta ja järjestelmällistä verrattuna 90-luvulla.
Uusi näkökulma aiheeseen "Artistit ja yhtiöt itkevät olemattomia rahoja"

Rouva A tekee parturinhommia kotonaan. Herra B käy leikkauttamassa tukkansa, ja poistuu maksamatta. Rouva A:n on ihan turha itkeä, koska Herra B:tä ei kiinnosta maksaa, ja eihän Rouva A edes menetä mitään koska häneltä ei varasteta mitään.
Rouva A menettää vapaa-aikaa joka taas on suoraan verrattavissa rahaan. heti samalla hetkellä kun muusikot ensiksi määrittelevät itselleen tuntipalkan jonka jälkeen tekevät levyn ja levyn hinta määräytyy tuon tuntipalkan mukaan, tuo vertaus ei toimi lainkaan. lisäksi maksamatta jättäminen on laitonta ja poliisi käy hakemassa herra B:n putkaan. jos rouva A taas tekee singlen, myy sen herra B:lle joka tekee kopiot siitä kavereilleen C D E ja F, poliisi ei voi tehdä mitään sillä mitään laitonta ei ole tapahtunut.

vai viekö warettaminen sulta elämästä aikaa 30min/biisi/waretuskerta pois? vai viekö se sen yhden kopion tekemiseen menevän ajan joltakulta?
 
Jakob, okei youtube nyt ei ollut paras esimerkki, mutta olen sielläkin törmäillyt artistien itsensä laittamaan materiaaliin jolla bändiä on ollut tarkoitus esitellä.




Parahin Ossipena, SINÄ LUULET VÄÄRIN että olen jotain mieltä, väität vastaan siis täysin eri asiasta, sanot että tämän takia et osta bändimme levyjä vaikka tykkäisitkin, ja haistatat vielä vitut kaupan päälle. Ihan hyvä nettiväittely :hyvä:

Olen kirjoittanut tässä ketjussa aivan selvästi, että minua korpeaa se porukka joka lataa kaiken netistä eikä koskaan osta mitään. En viittaa enkä vihjaile mitään muuta, vaikka luuletkin niin. En ole sanonut että jokaisesta musiikinkuuntelukerrasta pitäisi maksaa enkä ole halunnut että cd:n ostaneen kaverin kaikki oikeudet (poislukien kuuntelu) pitäisi kieltää. En ole edes vihjaillut. Revit nuo omasta päästäsi ja vittuilet päälle.

90-luvun kasettisirkus on vähän huono vertaus, koska volyymit nettipiratismissa ovat aivan eri tasolla.



Uusi näkökulma aiheeseen "Artistit ja yhtiöt itkevät olemattomia rahoja"

Rouva A tekee parturinhommia kotonaan. Herra B käy leikkauttamassa tukkansa, ja poistuu maksamatta. Rouva A:n on ihan turha itkeä, koska Herra B:tä ei kiinnosta maksaa, ja eihän Rouva A edes menetä mitään koska häneltä ei varasteta mitään.

Tekijänoikeudellista materiaalia ei voi varastaa. Piste. Kyse on rajoittamattomasta hyödykkeestä, jonka rajakustannus on ensimmäisen studiopurkituksen jälkeen käytännössä nolla.

ossipena on tämän viestiketjun kuluessa jo aika hyvin kuvannut, mistä koko hommassa on kyse: Bisness ei toimi. Levyteollisuus toimii markkinatalouden ehdoilla, haluttiin sitä tai ei. Ongelma vain on se - ja tätä ei ole mielestäni riittävästi huomioitu näissä keskusteluissa - että kunnollista kilpailua ei äänitemarkkinoilla ole. Bisnestä pyörittää 4 isoa nimeä. Jos laivan kapteeni ei muuta kurssia, ei matkustajillakaan ole paljoa sanomista, koska pelastusveneillä melominen omin päin vielä huonompi vaihtoehto. Kun vallitsevaa ansaintalogiikkaa ei haluta muuttaa, laillisten vaihtoehtojen tulo markkinoille vaikeutuu huomattavasti. Ja siinä vaiheessa kuluttajat löytävät laittoman vaihtoehdon.

Tässä keskustelussa pitäisi erottaa toisistaan a) tekijänoikeus, jolla katsotaan olevan roolia kaupallisessa toiminnassa sekä b) sekä se tekijänoikeudellinen puoli, jota käytetään moralisoinnin välineenä.

a)

Ensimmäinen puoli tästä erottelusta elää markkinatalouden ehdoilla. Ja on aina elänyt. Itse asiassa voitaisiin väittää, että tekijänoikeudessa ei mistään muusta olekaan kysymys kuin markkinoista. Koko tekijänoikeusjärjestelmä on aikanaan syntynyt teollisiin tarkoituksiin (ensin kirjapainotoiminnan mahdollistamiseksi 1500-luvulla ja laajemmin teollistumisen myötä 1700-1800 lukujen aikana).

Jos tekijänoikeutta perustellaan taloudellisin argumentein, on pakko hyväksyä markkinatalouden ehdot. Ja jos nykyinen liiketoimintamalli ei toimi, on turha itkeä piratismin vuoksi. On keksittävä uusi, parempi keino pysyä markkinoilla. Levyteollisuutta ei voi millään järkevällä perusteella asettaa muista poikkeavaan asemaan. Markkinoilla kilpaillaan, jos ei ole monopolia. Monopoli puolestaan ei käytännössä koskaan ole hyvä vaihtoehto.

b)

Jos rahasta ei kiistellä, niin voidaan ottaa huomioon myös tekijänoikeuden moraalinen ulottuvuus. Tekijällä sinänsä on oikeus päättää mitä hän teokselleen tekee, ja kenelle hän siihen kuuluvia oikeuksia myöntää. Mutta reaalimaailmassa tämä voi tosiaan tarkoittaa sitä, että lapsi on pidettävä neljän seinän sisällä. Kun lapsen päästää maailmalle, ei se siellä kolhuitta säily vaikka kuinka yrittäisi katsoa perään.


Itse pitäisin siitä ajatuksesta, että taloudelliset tekijänoikeudet teokseen syntyisivät vasta rekisteröinnillä. Tällöin idea olisi sama kuin esim. patenttien ja tavaramerkkien kohdalla. Tätä ennen teokseen kohdistuisi ainoastaan ns. moraalisia oikeuksia (laissa määritelty nytkin). Tämä voisi olla omiaan hillitsemään isojan levy-yhtiöiden halua ahmia kaikki mahdollinen markkinoilla oleva. Myös esim. YouTuben terrorisointi tarpeettomilla alasottoilmoituksilla saattaisi laantua ainakin jonkin verran.

Väitän myös, että pienet artistit pikemmin hyötyvät internetistä kuin kärsivät siitä: promootio ja itsensä esille tuominen on entistä helpompaa ja halvempaa.

Pirate Bayn osalta voin todeta sen, etten arvosta tyyppien asennetta pätkääkään. Viimeisin verkkopankkiterrorisointi jutussa olevaa asianajajatoimistoa kohtaan on puhdasta anarkismia, jota en ainakaan minä osaa tukea millään tasolla.

p.s. Kasettisirkus on muuten erittäin hyvä vertaus. Levy-yhtiöt / suuret tekijänoikeudenhaltijat ovat joka ikinen kerta nousseet takajaloilleen huutamaan elantonsa puolesta, kun uusi äänen/kuvan toistamiseen sopiva teknologia on tuotu markkinoille: gramofoni, VHS, kasettisoitin... ja nyt internet
 
no mitä hittoa sä sit haet takaa? pitäiskö sun perustaa ikioma threadi notepadiin johon kirjoitat kuvausta siitä mikä sun unelmamaailmasi olisi?

eli tahdot vaan voivotella sitä kun sä et oo miljonääri piratismin takia?

mun puolesta voidaan lopettaa tämä keskustelu tähän sillä mulla ei ole enää mitään hajua mitä ajat takaa...

:lol2: enkö saa kirjoittaa tänne?

Tämä on keskustelupalsta. Tässä ketjussa puolustellaan piratismia, ja osallistuin keskusteluun. Ilmoitin että minusta on perseestä kun jotkut jampat pöllivät kaiken viihteensä. Sinä otit sen jotenkin henkilökohtaisesti ja aloit haistattelemaan ja ties mitä. En tahdo voivotella kun en ole miljonääri, en olisi sitä vaikka kaikki kopioidut levymme olisi myytyjä.


Rouva A menettää vapaa-aikaa joka taas on suoraan verrattavissa rahaan. heti samalla hetkellä kun muusikot ensiksi määrittelevät itselleen tuntipalkan jonka jälkeen tekevät levyn ja levyn hinta määräytyy tuon tuntipalkan mukaan, tuo vertaus ei toimi lainkaan. lisäksi maksamatta jättäminen on laitonta ja poliisi käy hakemassa herra B:n putkaan. jos rouva A taas tekee singlen, myy sen herra B:lle joka tekee kopiot siitä kavereilleen C D E ja F, poliisi ei voi tehdä mitään sillä mitään laitonta ei ole tapahtunut.

vai viekö warettaminen sulta elämästä aikaa 30min/biisi/waretuskerta pois? vai viekö se sen yhden kopion tekemiseen menevän ajan joltakulta?

Entä aika (+raha) joka on kulunut artisteilta ja/tai levy-yhtiöltä levyn tekemiseen? Etkö pidä sitä minkään arvoisena?

Edit: Oodeelta hyvä postaus, hyvää vaihtelua vaahtoamiseen johon näiden aiheiden ketjut aika usein menevät.
 
Väitän myös, että pienet artistit pikemmin hyötyvät internetistä kuin kärsivät siitä: promootio ja itsensä esille tuominen on entistä helpompaa ja halvempaa.

Tämä on totta, näkyvyyttä saa helposti, mutta internetin varjopuoli lyö välillä aika nopeasti naamaan.

Siinä vaiheessa kun halutaan maksaa studio, masterointi, levyjen ja kansien paino, ja jonkunlainen promootio (vaikka semmonen halvasta päästä 8000€ budjetti), niin moni antaa mielellään levy-yhtiöiden tehdä sen. Olen vierestä nähnyt, kun myynnit laskevat rajusti samaan aikaan kun biisien jako kiihtyy. Pahimmillaan levyt kansitaiteineen ovat jaossa ennen julkaisua. Jossain vaiheessa yhtiöiden ei enää kannata, ja silloin kärsii monet pienemmät yrittäjät jotka vain haluavat lättynsä pihalle.

Iso näkyvyyskään ei auta, jos koko hommalta vedetään jalat alta jo lähtösuoralla.
 
vmv sanoi:
Entä aika (+raha) joka on kulunut artisteilta ja/tai levy-yhtiöltä levyn tekemiseen? Etkö pidä sitä minkään arvoisena?

Empä tiedä, taiteilija taiteilee, empä mä siitä ajasta oikein viitsi maksaa kun se taidemuotoaan harjoittelee. Levy-yhtiöt? Nykyään levyt on tehty niin päin helvettiä että ei niistä kehtaa levy-yhtiölle edes maksaa mitään (googlaa loudness war).

Artistille maksan siitä että se viihdyttää minua, Eli käyn keikoilla paljon. Maksan siitä esiintymisestä ja soittamisesta. Mutta en maksa siitä että painan play nappulaa ja musiikkia vaan tulee jostain, artistin tekemättä mitään. Jos artisti on soittavinaan niin kai mä sit oon maksavinani?

Pirate Baytä voi käyttää myös markkinoidessa itseään. Kukaan ei varmasti ole kuullut ruotsalaisesta bändistä nimeltä Lamont mitään? En mäkään ollut, kunnes he laittoivat Pirate Bayn sivuille ladattavaksi uusimman levyn CD laadulla ladattavaksi (okei TPB jeesas, kun laittoivat mainoksen etusivulle), sai yhdessä yössä enemmän tunnettavuutta kuin koskaan aiemmin...

ps. mä en lataa netistä vaan käytän kirjastoa...
 
Siirretäänkö keskustelua hetkeksi pois musiikista ennenkuin piratebayn äijät julistetaan sankareiksi ja lyödään ritareiksi?

Entäpä pelit jotka leviävät myös? Niitä ei tee joku vähäpätöinen muusikonretku jonka mielipiteistä ei tarvitse välittää.

Pelifirmoja on lopetettu piratismin takia. Esim. Iron Loren tapauksessa pelaajia riitti kyllä, mutta maksavia pelaajia yllättäen ei. Rahoitusta uusille projekteille ei saatu joten firma puhuksiin ja kaverit etsimään muualta töitä.

"But if even a tiny fraction of the people who pirated the game had actually spent some god-damn money for their 40+ hours of entertainment, things could have been very different today."

Täältä Iron Loren pomon koko vuodatus, jos kiinnostaa:
http://www.quartertothree.com/game-talk/showthread.php?t=42663

Täältä vähän osviittaa millaisia määriä pelejä pöllittiin viime vuonna:
http://plaza.fi/edome/uutiset/vuoden-waretetuimmat-pc-pelit

Voidaanko tätä puolustella samalla tavalla? Kuinkahan moni niistä 1,7 miljoonasta jampasta jotka latasivat Sporen lopulta ostivat sen?

Kärjistetysti musiikkipiratismin logiikallahan riittää kun 1 jamppa ostaa pelin, ja täysin oikeutetusti jakaa sen miljoonille. Kaikki ovat tyytyväisiä, ja pelifirmat saavat tietysti syyttää itseään.
 
Tämä on totta, näkyvyyttä saa helposti, mutta internetin varjopuoli lyö välillä aika nopeasti naamaan.

Siinä vaiheessa kun halutaan maksaa studio, masterointi, levyjen ja kansien paino, ja jonkunlainen promootio (vaikka semmonen halvasta päästä 8000€ budjetti), niin moni antaa mielellään levy-yhtiöiden tehdä sen. Olen vierestä nähnyt, kun myynnit laskevat rajusti samaan aikaan kun biisien jako kiihtyy. Pahimmillaan levyt kansitaiteineen ovat jaossa ennen julkaisua. Jossain vaiheessa yhtiöiden ei enää kannata, ja silloin kärsii monet pienemmät yrittäjät jotka vain haluavat lättynsä pihalle.

Iso näkyvyyskään ei auta, jos koko hommalta vedetään jalat alta jo lähtösuoralla.


No pitäis pikkuhiljaa alkaa yhtiöillä raksuttamaan siihen suuntaan että nyt pitäis uudistaa alaa / omaa toimintaa. Eipä yksikään levy-yhtiö taida enää kasiraiturille tai c-kasetille bändejään nauhoitella myyntiin, vaikka se on aikaisemmin ollut kannattavaa.


edit:
Kärjistetysti musiikkipiratismin logiikallahan riittää kun 1 jamppa ostaa pelin, ja täysin oikeutetusti jakaa sen miljoonille. Kaikki ovat tyytyväisiä, ja pelifirmat saavat tietysti syyttää itseään.

Aivan sama juttu. Pelifirmojen tulee uudistautua tekniikan mukana. Ei voida tuudittautua nykyiseen menoon koska se on toiminut aikaisemmin. Hyvin menee ainakin Blizzardilla ja sille ei ole paskan väliä ainakaan WoWin kannalta jos vain yksi pelaaja ostaa pelin ja jakaa sen kaikille. Joko uudistut tai kuolet.
 
Laitetaan vielä tämä, Suomalainen Sports Interactive lopetti pelisarjan piratismin takia:
http://plaza.fi/edome/uutiset/eastside-hockey-managerit-kuopattiin

Jos Suomalaisuus painaisi tässä vähän enemmän, kuin joku ylirikas ja ahne amerikanyhtiö.


Edit: Kohta alkaa tulla "tekevät inhottavia kopiointisuojauksia"- kommentteja. Tiedän, vituttavat ne minuakin ja loppujen lopuksi aina joku neropatti murtaa ne. Mutta pitäisikö firmojen vain hyväksyä hiljaa että heidän tuotettaan varastetaan?
 
Edit: Kohta alkaa tulla "tekevät inhottavia kopiointisuojauksia"- kommentteja. Tiedän, vituttavat ne minuakin ja loppujen lopuksi aina joku neropatti murtaa ne. Mutta pitäisikö firmojen vain hyväksyä hiljaa että heidän tuotettaan varastetaan?

Uudistaudu tai kuole. Mitäs mieltä sä oot siitä?
 
Aivan sama juttu. Pelifirmojen tulee uudistautua tekniikan mukana. Ei voida tuudittautua nykyiseen menoon koska se on toiminut aikaisemmin. Hyvin menee ainakin Blizzardilla ja sille ei ole paskan väliä ainakaan WoWin kannalta jos vain yksi pelaaja ostaa pelin ja jakaa sen kaikille. Joko uudistut tai kuolet.

WoW on eri juttu, ei kaikki pelit voi olla netissä kuukausimaksulla. Oletko ihan vakavissasi sitä mieltä että on ihan ok jos pelifirmat menevät konkurssiin laittoman lataamisen vuoksi, ja duunarit saavat kenkää?
 
En ole sitä mieltä, enkä missään vaiheessa ole niin sanonutkaan.

Se, että jos homma ei toimi nykyisellä tavallaan jollekin puljulle on yleensä viesti siitä, että homma ei toimi nykyisellä tavallaan. Ei luulis olevan kovin vaikea juttu tajuta.
 
:lol2: enkö saa kirjoittaa tänne?

Tämä on keskustelupalsta. Tässä ketjussa puolustellaan piratismia, ja osallistuin keskusteluun. Ilmoitin että minusta on perseestä kun jotkut jampat pöllivät kaiken viihteensä. Sinä otit sen jotenkin henkilökohtaisesti ja aloit haistattelemaan ja ties mitä. En tahdo voivotella kun en ole miljonääri, en olisi sitä vaikka kaikki kopioidut levymme olisi myytyjä.
Suosittelisin vahvasti että sulla olisi joku ihan uusi näkökulma tähän keskusteluun tässä vaiheessa. Pelkkä toteaminen että piratismi on perseestä on tehty täällä ketjussa useampien henkilöiden toimesta (ja itse olen samaa mieltä) joten sun panoksesi ei toisin sanoen ole kummoinen tähän keskusteluun.

Mielestäni paljon antoisampaa olisikin keskustella jostain ihan muusta kuin yksittäisestä toteamuksesta: "piratismi on perseestä"

Mites esimerkiksi sellainen kuin "miten hyötyä piratismista?" voisi antaa myös sulle ideoita siihen miten hyödyntää parhaiten nykyiset olosuhteet bändisi hyväksi. Onko ihan hölmö idea? Olisiko fiksumpaa kuin jauhaa täällä tuota "piratismi on perseestä" - juttua päättymättömältä kasetilta? Veisikö se keskustelua sellaiseen suuntaan että koko ketju ei olisi saman toisintoa eli minä(&osa muista) ja faktat vastaan vuorotellen kaikki joiden ainut sanottava on...

.."piratismi on perseestä"


Entä aika (+raha) joka on kulunut artisteilta ja/tai levy-yhtiöltä levyn tekemiseen? Etkö pidä sitä minkään arvoisena?
Joo sama aika ja raha kuluu tehtiin levystä piraattikopioita tai ei. Sopeudu tai kuole eli fiksut kaverit varautuu siihen että sitä musiikkia kuuntelee muutkin kuin maksavat asiakkaat.

Etkö sinä pidä sitä minkään arvoisena että viljo pohjanmaalta voi tehdä levyn ja alle viikossa levittää sen melkein maailman joka kolkkaan? Aika paljon tehokkaampaa imo kuin esim ylex:n demobändien soitot jos tehty musiikki on vaan tarpeeksi hyvää....
 
Back
Ylös Bottom