Piratebayn pojat sai ensimmäisen tuomion

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu
Näitä on todella vaikeaa arvioida, mutta omastakin tuttu-tai kaveripiiristä löytyy runsaasti jamppoja jotka täysin surutta lataavat KAIKKI levynsä. "Jee, siltä ja siltä tuli uudet levyt, lataankin ne heti." Sillä tavalla säästyneillä rahoilla voi ostaa sitten vaikka kaljaa joka viikonloppu, ja sanoa ettei ole varaa ostaa yhtään levyä. Tällaista porukkaa on paljon.

Ok, kuitenkin aloittelevien bändien osalta internetin hyvien ja huonojen vaikutusten lopputulema on arvailua.

demotasolla kuulee ajoittain hiton hyviä bändejä joille yhtiöt eivät vain uskalla antaa diiliä.

Ovatko kulut niin kovat, ettei kannata omakustanteena yrittää jos uskoo tuotteeseensa? Selvähän se, ettei jokaiselle yritteliäälle ihmiselle löydy, eikä pidäkään löytyä ulkopuolista rahoittajaa. Alasta riippumatta.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
mutta yliopiston kauppatieteissä opitaan, että ala-astematikkaa ei voidakaan soveltaa tuohon tilanteeseen sillä sinä eikä myöskään emi voi määrätä kysynnän voimakkuutta.... vaan se lähtee juurikin henkilöistä y z ja å ja heidän mielipiteestään kysymykseen kannattaako musiikista ostaa myös oma virallinen kopio tai käydä bändin keikalla.

kuvittele jos mansikanmyyjä voisi päättää että juuri sinä haluat ostaa mansikkaa 5000e/l, 10 litraa. ihan vaan koska pystyt haistamaan sen mansikan siitä kojusta....


e: ja taitavat olla melko varmoja valitusoikeudenkäynnin lopputuloksesta koska alkoivat jo perimään korvauksia.....

Kuvittele jos syöt mansikoita suoraan kojusta ja kieltäydyt maksamasta.

Näissä ketjuissa mennään aina tähän, ihmeellistä logiikkaa ja perustelua. Vain koska pystyt kopioimaan jotain, niin silloin se on muka hyväksyttävää. Eräskin kaveri ihan nauroi kun oppi warettamaan pelejä "hahahaa tästä lähin en osta enää yhtään peliä!"

Asia, jota ei ole tarkoitettu ilmaiseksi, EI OLE ILMAINEN. Jos haluat sellaisen asian, niin silloin siitä pitää maksaa. Todella vaikeaa logiikkaa näyttää olevan joillekin.
 
Lisäksi on olemassa iso joukko ihmisiä, jotka ehdottomasti haluavat ostaa levynsä ihan levynä, eikä ladata irtobiisejä jostain maksullisesta palvelusta. Varsinkin lp-levyissä suurine kansitaiteineen on sitä jotakin.

Luulisin että on yhä suurempi jengi, joka ei halua mitään, lp, dvd, cd levyjä koristeeksi. Kaikki kuitenkin tulee tulevaisuudessa olemaan digimuodossa jossain kännykässä tai läppärissä. Koristeeksi voin ostaa jonkun levyn mutta en tosiaan jaksa kantaa mukanaan niitä.
 
Ok, kuitenkin aloittelevien bändien osalta internetin hyvien ja huonojen vaikutusten lopputulema on arvailua.



Ovatko kulut niin kovat, ettei kannata omakustanteena yrittää jos uskoo tuotteeseensa? Selvähän se, ettei jokaiselle yritteliäälle ihmiselle löydy, eikä pidäkään löytyä ulkopuolista rahoittajaa. Alasta riippumatta.

Pari viikkoa studiossa maksaa helposti tuhansia. Onhan studioitakin tietty halvempiakin, muttei välttämättä lähistöllä, ja töissä/koulussa käyville tämä saattaa olla hankalaa ellei mahdotonta toteuttaa. Promootio ja levyjen paino maksaa myös paljon.

Lisäksi pitää muistaa että yhtiöillä on valmiit kuviot ja kontaktit esim. levykauppoihin. Markkinointi ja levyjen lahettely myyntiin on aikaa vievää työtä.
 
Kuvittele jos syöt mansikoita suoraan kojusta ja kieltäydyt maksamasta.

Näissä ketjuissa mennään aina tähän, ihmeellistä logiikkaa ja perustelua. Vain koska pystyt kopioimaan jotain, niin silloin se on muka hyväksyttävää. Eräskin kaveri ihan nauroi kun oppi warettamaan pelejä "hahahaa tästä lähin en osta enää yhtään peliä!"

Mutta ei se asia missään nimessä ole niin yksioikoinen, että piratismi on pelkästään pahasta. Mulla on mp3-soittimessa +80% ostettuja levyjä. Näistä valtaosan olen warettanut ja kuunnellut muutamaan kertaan. IKINÄ en ostaisi suoraan levyä siltä pohjalta, että pitäis olla hyvä. Kuuntelen (ja useaan kertaan) ja sitten ostan, jos ostan. Voin todeta ainakin allekirjoittaneen kohdalla, että piratismin kautta levy-yhtiöt on tehneet rahaa meikäläisen waretuksilla ei menettäneet senttiäkään.

Joka tapauksessa tää sota on hävitty. Piratismi on tullut jäädäkseen, siihen ei edes Piratebayn tuomiot vaikuta. Piratebay tulee tuskin katoamaan mihinkään, riippumatta oikeudenkäynnin tuloksesta. Nyt pitää levy-yhtiöiden mukautua tähän ja keksiä toisia toimintatapoja. Silmien ja korvien sulkeminen samalla piratismista hokien ei tule tilannetta mihinkään muuttamaan.

Mutuna muistelisin lukeneeni, että nämä neljä suurta takoo ihan kohtuulista tulosta jatkuvasti, vaikka piratismi on räjähtänyt käsiin. Mistäköhän tämä johtuu? ja onko tilanne oikeasti niin huono mitä (levy-yhtiöt) antaa ymmärtää Tsiljoonabiljardimiljardi dollarien vaateillaan.

Ohjelmistoissa kannattaa muistaa, että ohjelmiin tutustuminen saattaa antaa kimmokkeen hankkia firmalle ihan oikean lisenssin, miksei kotiinkin. Itse olen hankkinut edelliseen yritykseen LAILLISTA softaa sillä perusteella, että olen kotona kyseistä ohjelmaa pyörittänyt ja se on tullut jollain tasolla tutuksi ja käyttötarpeeseen passeliksi. Jälleen kerran joku sai rahaa...

Elokuvateollisuus/peliteollisuus on mun mielestä se todellinen häviäjä, jolla voi olla hätä kädessä johtuen kertakäyttöisestä luonteesta. Kahdesta edellisestä en ole niin varma.

E. aikalailla toistoa ekaan postiin. Ja toiseen kertaan kiitos Itunesille siitä, että musiikin ostaminen on tehty aidosti helpoksi. 20€ muovikiekosta on vaan helvetisti liikaa. Siinä on se 10€ ilmaa.
 
Viimeksi muokattu:
Pari viikkoa studiossa maksaa helposti tuhansia. Onhan studioitakin tietty halvempiakin, muttei välttämättä lähistöllä, ja töissä/koulussa käyville tämä saattaa olla hankalaa ellei mahdotonta toteuttaa. Promootio ja levyjen paino maksaa myös paljon.

Lisäksi pitää muistaa että yhtiöillä on valmiit kuviot ja kontaktit esim. levykauppoihin. Markkinointi ja levyjen lahettely myyntiin on aikaa vievää työtä.

Jep, mutta edelleen: Sinun mielestäsi kuluttajien tulee kantaa riski epäonnistumisesta aloittelevien bändien sijaan? Kuten itse taisit aiemmin sanoa, se otetaan niiden myyvien levyjen hinnassa sitten, hinta karkaa korkeaksi ja oravanpyörä on valmis. Ei se maailma nyt vain toimi noin.
 
Mutta ei se asia missään nimessä ole niin yksioikoinen, että piratismi on pelkästään pahasta. Mulla on mp3-soittimessa +80% ostettuja levyjä. Näistä valtaosan olen warettanut ja kuunnellut muutamaan kertaan. IKINÄ en ostaisi suoraan levyä siltä pohjalta, että pitäis olla hyvä. Kuuntelen (ja useaan kertaan) ja sitten ostan, jos ostan. Voin todeta ainakin allekirjoittaneen kohdalla, että piratismin kautta levy-yhtiöt on tehneet rahaa meikäläisen waretuksilla ei menettäneet senttiäkään.

Juu täysin sama asia täälläkin. Warettamisen myötä olen löytänyt monia artisteja joiden levyjä olen ostanut ja joita en varmaan olisi ostanut kuuntelematta ensin.

Olen huomannut sellaisen asian että niitä aitoja levyjä tulee kuunneltua paljon enemmän kuin jos on vain joku mp3-tiedosto koneella. On se kuitenkin sen verran paljon mukavampaa esim. lukea niitä sanoja kansilehtisestä samalla kun kuuntelee levyä. Ja sitäpaitsi se näyttää kivalta kun on aito levy hyllyssä, eikä mikään itse poltettu joka on ladattu netistä.
 
Kuvittele jos syöt mansikoita suoraan kojusta ja kieltäydyt maksamasta.

Näissä ketjuissa mennään aina tähän, ihmeellistä logiikkaa ja perustelua. Vain koska pystyt kopioimaan jotain, niin silloin se on muka hyväksyttävää. Eräskin kaveri ihan nauroi kun oppi warettamaan pelejä "hahahaa tästä lähin en osta enää yhtään peliä!"

Asia, jota ei ole tarkoitettu ilmaiseksi, EI OLE ILMAINEN. Jos haluat sellaisen asian, niin silloin siitä pitää maksaa. Todella vaikeaa logiikkaa näyttää olevan joillekin.

Mansikkavertaus ei ensinnäkään toimi, koska kauppias ei voi enää myydä mansikoita kun sinä olet ne syönyt. Warettaja ei varasta keneltäkään.

Sinä tuskin päätät onko jokin asia ilmaiseksi tarkoitettu vai ei. Levyn ostanut henkilö päättää siitä, että mitä hän haluaa tehdä ostamalleen levylle, se on hänen omaisuuttaan. Jos hän tahtoo kopioida levyn sisältämän informaation ja antaa sen eteenpäin niin se on hänen päätöksensä.
 
Jep, mutta edelleen: Sinun mielestäsi kuluttajien tulee kantaa riski epäonnistumisesta aloittelevien bändien sijaan? Kuten itse taisit aiemmin sanoa, se otetaan niiden myyvien levyjen hinnassa sitten, hinta karkaa korkeaksi ja oravanpyörä on valmis. Ei se maailma nyt vain toimi noin.

Ei, vaan kuluttajien pitää maksaa siitä mitä he haluavat omistaa.

billmaier ja Jakob, hyviä pointteja warettamisen hyödyistä, mutta te olettekin sitä porukkaa joka ostaa. Korostan jälleen että ongelma on se loinen, joka pöllii kaiken netistä, eikä käy koskaan edes elokuvateatterissa.

Tämäkin sanottu miljoona kertaa: ilman waretustakin pystyy tutustumaan bändeihin nettisivujen, myspacen, youtuben jne. kautta.
 
Mansikkavertaus ei ensinnäkään toimi, koska kauppias ei voi enää myydä mansikoita kun sinä olet ne syönyt. Warettaja ei varasta keneltäkään.

Sinä tuskin päätät onko jokin asia ilmaiseksi tarkoitettu vai ei. Levyn ostanut henkilö päättää siitä, että mitä hän haluaa tehdä ostamalleen levylle, se on hänen omaisuuttaan. Jos hän tahtoo kopioida levyn sisältämän informaation ja antaa sen eteenpäin niin se on hänen päätöksensä.

Hohhoijaa, tämä on pohjaton suo...

En päätäkään, vaan sen tekee tekijä. Mutta tästähän ei tarvitse välittää jos on piraatti.
 
Ei, vaan kuluttajien pitää maksaa siitä mitä he haluavat omistaa.

billmaier ja Jakob, hyviä pointteja warettamisen hyödyistä, mutta te olettekin sitä porukkaa joka ostaa. Korostan jälleen että ongelma on se loinen, joka pöllii kaiken netistä, eikä käy koskaan edes elokuvateatterissa.

Tämäkin sanottu miljoona kertaa: ilman waretustakin pystyy tutustumaan bändeihin nettisivujen, myspacen, youtuben jne. kautta.

juutuuppiahan on mun mielestä ihan samaa waretusta mitä torrenttien kanssa. Eihän mulla ole oikeutta sitä musaa sieltä kuunnella. Artisti siinä menettää rahaa? Eikös tuota tuubia olla ajamassa alas noiden biisien osalta. Ainakin tällainen ajatus jossain oli ilmoilla.

MySpace tarjoaa (laillisen?) mahdollisuuden tutustua musaan. Jokseenkin aivan liian kapoisen, biisi pari ei ainakaan mulle riitä. Toisaalta kuuntelen musaa aika pirun vähän muutenkin kotona. Musat pauhaa reisussa, jolloin noi ei aina ole käteviä vaihtoehtoja. Siinmä kohtaa kun 3g peittoalue katoaa loppuu tuubin soittaminen.

Edit. kyllä mun ystäväpiirissä ostellaan fyysisiä levyjä ihan vanhaan malliin vaikka valtaosa räplää tietokoneiden kanssa päivät pitkät ja varmasti osaavat warettaa. Sellaista tilannetta ei ikinä tule, että kaikki maksavat, se on vaan hyväksyttävä. Tätä väkeä oli jo C-kasetti ajoilla. Ja onhan meillä KASETTIMAKSU, siis mediamaksu tyhjissä levyissä. Itse tosin ostaisin levyni kätevästi verkkokaupan virkonkonttorista, jos niistä jotuisin maksamaan. Eipä niillä toistaiseksi taida paljoa olla sellaista matskua mistä mun pitäis maksaa muille.
 
Sinä tuskin päätät onko jokin asia ilmaiseksi tarkoitettu vai ei. Levyn ostanut henkilö päättää siitä, että mitä hän haluaa tehdä ostamalleen levylle, se on hänen omaisuuttaan. Jos hän tahtoo kopioida levyn sisältämän informaation ja antaa sen eteenpäin niin se on hänen päätöksensä.

Levy on fyysisesti hänen omaisuuttaan mutta levyn tekijänoikeudellinen sisältö kuuluu tekijänoikeuden haltijalle. Toki sitä voi levittää jos haluaa mutta silloin ei pitäisi valittaa kun tulee sanktiota.

Mulle se on ihan sama että onko piratismia olemassa vai ei, mutta se on huvittavaa että ensin tehdään laittomuuksia ja ollaan kovaa poikaa mutta sitten kun tulee seuraamuuksia niin itketään mamman syliin. Se joka leikkiin ryhtyy sen myös kestäköön. Nopeastihan sitä korvausrahat säästää kun ei mitään ostakaan. :rock:
 
Levy on fyysisesti hänen omaisuuttaan mutta levyn tekijänoikeudellinen sisältö kuuluu tekijänoikeuden haltijalle. Toki sitä voi levittää jos haluaa mutta silloin ei pitäisi valittaa kun tulee sanktiota.

Mulle se on ihan sama että onko piratismia olemassa vai ei, mutta se on huvittavaa että ensin tehdään laittomuuksia ja ollaan kovaa poikaa mutta sitten kun tulee seuraamuuksia niin itketään mamman syliin. Se joka leikkiin ryhtyy sen myös kestäköön. Nopeastihan sitä korvausrahat säästää kun ei mitään ostakaan. :rock:

Tekijänoikeudet pitäisikin minusta lakkauttaa kokonaan, tästä huomaa miten keinotekoisia ne ovat, jos olen kerran ostanut levyn niin on silloin se on minun omaisuuttani. Koska omistan levyn niin voin vaikka tunkea sen perseeseen tai vaihtoehtoisesti kopioida sen sisällön (koska omistan senkin) ja antaa sen muille ilmaiseksi, jos niin tykkään.
 
Hohhoijaa, tämä on pohjaton suo...

En päätäkään, vaan sen tekee tekijä. Mutta tästähän ei tarvitse välittää jos on piraatti.

Tekijä toki omistaa levyn niin kauan kunnes kuluttaja ostaa sen, jolloin se siirtyy hänen omaisuudekseen ja päätäntävalta siirtyy hänelle.
 
Youtube, dailymotion on warettamista, Mutta laatu kai ratkaisee? Eivät ne bollywood, hollowood, ynnä muut levy yhtiöt muuten olisi niin huolissaan kyseisistä jakelumetoideista. Anyway jos ostan huono laatuisen dvd piraatti kopion niin onko se sitten piratismia, ei eroa paljoa juutuubin katselusta (vaikka onhan siellä tietty jotain uuttta materialiaalia kuten ufc välillä bannattu)...

Kävin katsomassa x-men wolwerinen leffateatterissa ja ostin sitten huonolaatuisen piraattiversion siitä...Yep, haastakaa samantien youtube oikeuteen, cock suckers, mother fuckers!!!
 
Tässä kaikessahan on kyse siitä että viihdettä halutaan ilmaiseksi. Nettipiratismi räjähti käsiin ja nyt siitä on tehty hyväksyttävää. Robin Hoodit jakavat ja köyhät kyläläiset ottavat. Todella ylvästä.

"Warettaja ei varasta keltään" on käsittämätön väite.

Viihteen ja hyötyohjelmien tekijät eivät saa mitään arvostusta piraateilta, vaan he ovat rupista pohjasakkaa joille voi säälistä antaa rahaa jos arvon piraatti näin laupeudessaan päättää. Millään muulla alalla ei törmää tällaiseen nihilismiin, ja se johtuu siitä että mitään muuta ei pystytä yhtä helposti varastamaan.
 
Eikös homma mene niin että tekijänoikeudellisesta julkaistusta materiaalista saa tehdä kopioita omaan käyttöön (eli warettaa) pois lukien lisenssisopimuksen alaiset tietokoneohjelmat?

Onko radiosta ja teeveestä nauhottaminen waretusta vai pelkästään netistä lataaminen?
 
2 ensimmäistä tilannetta, yksi levy liikkeellä ja rahat artistin kourassa, no problem. 3 tilanne tuppaa olemaan oikeassa elämässä tämä:

Herra X kopioi ostamansa levyn Herra Y:lle ja herra z:lle ja herra å:lle ja herra ä:lle jne, jolloin artistin levyjä on liikkeellä helvetisti ja artisti on saanut rahan vain herra x:ltä. Ala-asteenkin matematiikkataidoilla artisti menettää runsaasti rahaa.

Edit: Tosielämä on oikeastaan vielä karumpaa, Tilanne 4: Herra X levittää lataamaansa levyä ympäri maailmaa eikä artisti saa pennin latia.

Toki näinhän se menee. Ehkä vähän huonosti ilmaisin itseni, lähinnä meinasin tuolla sitä että kun kopioiminen verrataan aina varastamiseen.

Tuolla logiikalla jos minä teen levyn kotonani, ja laitan sen johonkin nettikauppaan myytäväksi hintaan 20€ á levy. No vain yksi ihminensen sieltä sitten ostaa tuohon hintaan, mutta pirulainen laittaakin sen piratebayhyn ladattavaksi. Ja sieltä kokeilumielessä 1000 ihmistä lataa sen. Näin ollen "menetän rahaa"? Eli minun tilini näyttää siis -19980€ vai? Kukas perkele mun tililtä käy rahaa viemässä???
Ehei, kopioimalla en menetä rahaa. Kopioimalla en vain saa sitä. kaksi täysin eri asiaa...

Jos tuotantokustannukset ovat enemmän kuin mitä tuotto on, niin eikös ihan perus firman pyörittämisen kannalta kannata alkaa kelailee että mikäs perkele tässä on kun ihmiset ei osta mun levyä? Jos ihmiset ei halua ostaa levyjäni, niin kai tulevat keikoille ja maksavat keikkalipuista josta teen tiliä? Ai ei vai, no ehkä mä sit teen paskaa musiikkia? Jos ihmiset ei haluu maksaa levyistä, niin jossain on vika. Onko se kuluttajassa vai myyjässä? Mitä myyjä voi tehdä jos kuluttaja ei halua maksaa myytävästä tuotteesta? Kandeisko ehkä vaihtaa alaa? Ei kai musiikkia tai taidetta ylipäätään tehdä rahan takia. Eikö pitäisi vain olla iloinen että ihmiset nauttivat taiteellisista tuotoksista mitä on tehty. Ja mennä OIKEISIIN töihin hilloa saamaan...
 

Tässä taas nähdään suhtautuminen viihde"teollisuuteen". Kopioiminen ei ole siis varastamista, eikä artisti siis menetä rahaa?

100 jamppaa tahtoo artistin levyn, 10 ostaa sen, ja loput kopioi. Artisti menettää 90 levyn verran rahaa. Nuo 90 jamppaa kuitenkin levyn haluavat, mutta kieltäytyvät maksamasta siitä. Kysyntää on, mutta maksuhaluja ei ole. Yksinkertaista, mutta ilmeisesti liian monimutkaista.

Eihän mikään firma halua että heidän palveluitaan/tuotteitaan otetaan/käytetään ilmaiseksi.
 
Kuvittele jos syöt mansikoita suoraan kojusta ja kieltäydyt maksamasta.

Näissä ketjuissa mennään aina tähän, ihmeellistä logiikkaa ja perustelua. Vain koska pystyt kopioimaan jotain, niin silloin se on muka hyväksyttävää. Eräskin kaveri ihan nauroi kun oppi warettamaan pelejä "hahahaa tästä lähin en osta enää yhtään peliä!"

Asia, jota ei ole tarkoitettu ilmaiseksi, EI OLE ILMAINEN. Jos haluat sellaisen asian, niin silloin siitä pitää maksaa. Todella vaikeaa logiikkaa näyttää olevan joillekin.
mutta kun en syö. mansikoita syömällä veisin suoraan kauppiaalta rahaa koska niitä mansikoita joita syön, ei voisi myydä.

levybisneksessä kopiointi on monimutkaisempi asia potenssiin miljardi. jossain määrin kopiointi antaa ihmisille mahdollisuuden löytää itselleen mieluista musiikkia joka johtaa nykytiedon perusteella siihen että levynmyynti kasvaa. jos ei johda, faktaa kiitos eikä tuonlaista mutuilua.

kiva että olet sitä mieltä että jokaisesta kuuntelukerrasta pitäisi maksaa :D enpä osta sun pändisi tuotteita koskaan vaikka kuinka tykkäisin...

eli haista vittu, toivottavasti bändisi kiittää sinua nyt noin hyvästä peeärrästä...
 
Back
Ylös Bottom