Kuvittele jos syöt mansikoita suoraan kojusta ja kieltäydyt maksamasta.
Näissä ketjuissa mennään aina tähän, ihmeellistä logiikkaa ja perustelua. Vain koska pystyt kopioimaan jotain, niin silloin se on muka hyväksyttävää. Eräskin kaveri ihan nauroi kun oppi warettamaan pelejä "hahahaa tästä lähin en osta enää yhtään peliä!"
Mutta ei se asia missään nimessä ole niin yksioikoinen, että piratismi on pelkästään pahasta. Mulla on mp3-soittimessa +80% ostettuja levyjä. Näistä valtaosan olen warettanut ja kuunnellut muutamaan kertaan. IKINÄ en ostaisi suoraan levyä siltä pohjalta, että pitäis olla hyvä. Kuuntelen (ja useaan kertaan) ja sitten ostan, jos ostan. Voin todeta ainakin allekirjoittaneen kohdalla, että piratismin kautta levy-yhtiöt on tehneet rahaa meikäläisen waretuksilla ei menettäneet senttiäkään.
Joka tapauksessa tää sota on hävitty. Piratismi on tullut jäädäkseen, siihen ei edes Piratebayn tuomiot vaikuta. Piratebay tulee tuskin katoamaan mihinkään, riippumatta oikeudenkäynnin tuloksesta. Nyt pitää levy-yhtiöiden mukautua tähän ja keksiä toisia toimintatapoja. Silmien ja korvien sulkeminen samalla piratismista hokien ei tule tilannetta mihinkään muuttamaan.
Mutuna muistelisin lukeneeni, että nämä neljä suurta takoo ihan kohtuulista tulosta jatkuvasti, vaikka piratismi on räjähtänyt käsiin. Mistäköhän tämä johtuu? ja onko tilanne oikeasti niin huono mitä (levy-yhtiöt) antaa ymmärtää Tsiljoonabiljardimiljardi dollarien vaateillaan.
Ohjelmistoissa kannattaa muistaa, että ohjelmiin tutustuminen saattaa antaa kimmokkeen hankkia firmalle ihan oikean lisenssin, miksei kotiinkin. Itse olen hankkinut edelliseen yritykseen LAILLISTA softaa sillä perusteella, että olen kotona kyseistä ohjelmaa pyörittänyt ja se on tullut jollain tasolla tutuksi ja käyttötarpeeseen passeliksi. Jälleen kerran joku sai rahaa...
Elokuvateollisuus/peliteollisuus on mun mielestä se todellinen häviäjä, jolla voi olla hätä kädessä johtuen kertakäyttöisestä luonteesta. Kahdesta edellisestä en ole niin varma.
E. aikalailla toistoa ekaan postiin. Ja toiseen kertaan kiitos Itunesille siitä, että musiikin ostaminen on tehty aidosti helpoksi. 20€ muovikiekosta on vaan helvetisti liikaa. Siinä on se 10€ ilmaa.