Piratebayn pojat sai ensimmäisen tuomion

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Oho, järkevän kuuloinen tuomio piratismista, pelottavaa.
 
Tossa on ihan mielenkiintoista tilastoa ja kuvaajaa siitä, miten musabisneksellä tänä päivänä menee:
http://www.businessinsider.com/these-charts-explain-the-real-death-of-the-music-industry-2011-2

10 years ago the average American spent almost 3 times as much on recorded music products as they do today.

26 years ago they spent almost twice as much as they do today.
Tossa vähän johdattelua. Muuta tekstiä tuolta on paha lainata, kun perustuu melkoisesti jatkumoon. Mutta kaikkiaan samaan aikaan mielenkiintoista ja surullista.
 
Tekisivät parempaa musiikkia nykyään niin ostettaisiin enemmän... /sarcasm

Mut joo, on tulot laskeneet, pitäisi varmaan jaotella niitä rahoja mitä tulee niiin bändeille enemmän. Kaikki ne välikädet nostaa niitä hintoja perkeleesti. Ja toinen mitä en ymmärrä, että miksi muusikoiden pitäisi tienata enemmän kuin vaikkapa siivoojan? Onko rokkitähteys joku lupaus siitä että fyrkkaa pitää tulla joka luukusta? Mun mielestä on lähinnä surkuhupaisaa tuo itku "mitä levy yhtiöt menettävät" Pistäkööt pillit pussiin jos tappiolla tuota hommaa pyörittävät, käsittäisin kuitenkin et ihan kohtuudella sitä fyffeä tulee vieläkin.
 
Mä ostan nykyään enemmän musaa iTunesista mitä aikanaan cd-levyinä.

Itunesissa ne on jopa kohtuu hintaisia, kympillä levy. Käyppä ostaa kaupasta se kiekko ni se on kakskymppii.
 
Kympin levy on passeli. Itunesin kautta on musabisnes saanut munkin hiluja aikalailla enemmän mitä ceedee aikana. 20€ levyssä on tosiaan kymppi liikaa.

Pitäs kaivaa jostain tilastoa millaista voittoa levy-yhtiöt tahkoaa. Enpä usko, että vielä ovat paskalla eikä ihan just ole tappiota tekemässä.
 
Tosiaankin sitä katselee kaupassa välillä, miten dvd-leffoja myydään 9,99 ja uudet cd-levyt maksaa melkein 2-kybää. Aivan helvetisti liikaa. Muistaako kukaan markka-aikaa, meinaan en mitenkään voi uskoa, että silloin maksoi cd yli 100 markkaa.

Ostat 100 cd-levyä kaupasta, niin saat 200 levyä iTunesista, siinä on aikamoinen ero puhumattakaan miten helppoa ostaminen verkossa on. Mut jos noi levyt maksais 20 euroa, jäis ostamatta iTuunistakin ja torskut laulais.

Toki tuossa kärsii äänenlaatu, mutta sitä on valmis siitä tinkimään kun nykyään 99% ajasta kuuntelen musaa muualla kuin olkkarissa paremmilla peleillä.
 
Jostain syystä mulla on sellanen mielikuva että artistit valittaaa enemmän kuin levy-yhtiöt tästä koko piratismi asiasta. Ei levy-yhtiöillä pitäis olla vielä ainakaan hätää kovin paljon kun ne tekee varmaan jokaisesta artistista enemmän voittoa kuin tappiota vaikka ne levyt ei kultaa myisikään.
 
Tosiaankin sitä katselee kaupassa välillä, miten dvd-leffoja myydään 9,99 ja uudet cd-levyt maksaa melkein 2-kybää. Aivan helvetisti liikaa. Muistaako kukaan markka-aikaa, meinaan en mitenkään voi uskoa, että silloin maksoi cd yli 100 markkaa.

Ostat 100 cd-levyä kaupasta, niin saat 200 levyä iTunesista, siinä on aikamoinen ero puhumattakaan miten helppoa ostaminen verkossa on. Mut jos noi levyt maksais 20 euroa, jäis ostamatta iTuunistakin ja torskut laulais.

Toki tuossa kärsii äänenlaatu, mutta sitä on valmis siitä tinkimään kun nykyään 99% ajasta kuuntelen musaa muualla kuin olkkarissa paremmilla peleillä.

Mä muistelisin jostain AC DCn levystä maksaneeni jotain 129 markkaa, ja tiedän että nykyään jotkut levyt maksaa sen 29,99€ joten se 20 euroakin on vähän vielä alakanttiin. Kaikki vaan myyntiin sähköisessä muodossa ja hinta kun sorvautuu tonne kympin tietämille niin ainakin hidastuu piratismi.
Noiden hinta on vaan niin perkeleen korkealla ettei ole mitään järkeä ostaa kaikkea mitä haluaa. Tai ei ainakaan mulla ole varaa siihen.
 
Sehän on vain hyvä, että nykyään tarvitsee ohjata vähemmän niukkoja resursseja levyjen ostoon, eli voi tehdä niillä jotain muuta tuottavampaa. Jos joku keksisi miten voimme monistaa autoja tai taloja tai ruokaa, niin maailmassa olisi yltäkyllyys. Eli mitä vaivattomammin saamme erilaisia hyödykkeitä käyttöön, sitä korkeammaksi elintasomme nousee.
 
Mikä muu ala on täysin kykenemätön uudistumaan ja pyrkii väkisin lain keinoin takaamaan tuoton.

On paljon aloja joiden tuotteet ovat käyneet tarpeettomiksi tai "epätrendikkäiksi". Silloin pitää kehittää jotain uutta eikä väkisin pyrkiä myymään samaa vanhaa samoilla keinoilla ja valittaa kun tulot tippuu. Japin kanssa samaa mieltä. Ei minkään yhtiön tuloja pidä pyrkiä takaamaan valtion avustamana. Jos ei menesty niin sitten vaan firmat nurin. Fiksut artistit on jo haistattaneet pitkät levy-yhtiöille ja tuottaa sekä levittää musiikkinsa innovatiivisin keinoin (eli netissä).
 
7135_ca89_400.jpeg
 
Fiksut artistit on jo haistattaneet pitkät levy-yhtiöille ja tuottaa sekä levittää musiikkinsa innovatiivisin keinoin (eli netissä).
Jostain luin, että Radiohead julkaisi oman levynsä netissä ilmaiseksi ja siitä sai maksaa maksimissaan 99 taalaa. Jengi kuitenkin ilmaisuudesta huolimatta maksoi siitä ja lätty tuotti miljoonia. Peruste tälle oli, että Radioheadin ukot ovat ituhippejä ja eivät halua rasittaa luontoa cd-materiaalilla. Joutuivat kuitenkin painamaan fyysisen levynkin kun kaikilla ei ole nettiä tai mahdollisuutta käyttää musaa sitä kautta.
 
Jostain syystä mulla on sellanen mielikuva että artistit valittaaa enemmän kuin levy-yhtiöt tästä koko piratismi asiasta. Ei levy-yhtiöillä pitäis olla vielä ainakaan hätää kovin paljon kun ne tekee varmaan jokaisesta artistista enemmän voittoa kuin tappiota vaikka ne levyt ei kultaa myisikään.

Ei pidä paikkaansa. Varsinkin pienet/keskisuuret yhtiöt tekevät huomattavia tappioita useiden artistien kanssa ja paikkailevat niitä tappioita sitten niillä tuottavilla bändeillä. Siis jos on niin onnekas ja/tai taidokas että saa talliinsa tuottavan artistin.
 
Mikä muu ala on täysin kykenemätön uudistumaan ja pyrkii väkisin lain keinoin takaamaan tuoton.

On paljon aloja joiden tuotteet ovat käyneet tarpeettomiksi tai "epätrendikkäiksi". Silloin pitää kehittää jotain uutta eikä väkisin pyrkiä myymään samaa vanhaa samoilla keinoilla ja valittaa kun tulot tippuu. Japin kanssa samaa mieltä. Ei minkään yhtiön tuloja pidä pyrkiä takaamaan valtion avustamana. Jos ei menesty niin sitten vaan firmat nurin. Fiksut artistit on jo haistattaneet pitkät levy-yhtiöille ja tuottaa sekä levittää musiikkinsa innovatiivisin keinoin (eli netissä).

Tässäkin kannattaa muistaa se, että nämä fiksut artistit ovat useimmiten tulleet tähdiksi levy-yhtiöiden ansiosta. Sen jälkeenhän voi sitten miljoonillaan tehdä mitä haluaa, vaikka julkaista kaikki tekeleensä ilmaiseksi.
 
Ja sitten vielä. Onhan se typerää valittaa että tulot tippuvat, kun maailman muuttuessa myyntimäärät pienenevät. Eihän tynnyrintekijöillekään ole enää töitä.

Typerää on myös valittaa siitä, että yhtiöt ja artistit valittavat piratismista, koska joissain tapauksissa waretus kertakaikkiaan tärvelee koko vitun yhtiön.

Ja ennenkuin kiljutte "Piratismi lisää levymyyntiä! Piratismi auttaa artisteja! Yhtiöt ovat ahneita riistäjiä!" niin muistakaa että nämä mantrat koskevat juuri Radioheadin kokoisia artisteja, jotka on tehty tähdiksi yhtiöiden toimesta. Ilman musiikkiteollisuutta kukaan ei tietäisi juuri mistään artisteista juuri mitään.
 
Ja ennenkuin kiljutte "Piratismi lisää levymyyntiä! Piratismi auttaa artisteja! Yhtiöt ovat ahneita riistäjiä!" niin muistakaa että nämä mantrat koskevat juuri Radioheadin kokoisia artisteja, jotka on tehty tähdiksi yhtiöiden toimesta. Ilman musiikkiteollisuutta kukaan ei tietäisi juuri mistään artisteista juuri mitään.

Leviäähän esim. youtuben kautta ennestään tuntemattomien artistien loistavat biisit maailmalla erittäin tehokkaasti vai onko se leviäminen siellä enemmänkin sattumaa?
 
Back
Ylös Bottom