Piratebayn pojat sai ensimmäisen tuomion

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu
Raha ei sinänsä ole tässä se mikä minua ottaa päähän, eihän tästä koidu taloudellisia tappioita kun joitain euroja (max kymppejä).

Tässä ei vaan ole mitään järkeä. Kasettimaksu ulkoisesta kovalevystä, tuo on ihan täyttä kusetusta. Ahneudella ei ole rajaa, ei näköjään tyhmyydelläkään, tässä ei tehdä muuta kun ammuta itseä jalkaan.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Perimmäinen kysymys mitä jokaisen kannattaa miettiä on se että paljonko pitää olla rahaa kannustimena että taidetta haluaa tehdä ja tuoda tuotoksiaan ilmi muille... Aivan, ei penniäkään. Moni on jopa valmis maksamaan itse siitä että saa äänensä kuuluviin tai kuvansa näkyviin. Jos taiteesta ei maksettaisi kuin vapaaehtoisesti niin suurin osa nykypaskasta katoaisi, ja se ei olisi mikään menetys.

Kuten myös mahdollisuus tehdä taidetta ammatikseen. Vapaaehtoisesti tuollainen työ ei ihan yksinkertaisesti tuota tarpeeksi.

Ps. Itsekin olen piraatti, mutta tuo ei ole ratkaisu... Ennemmin teostomafiat ja muut ahneet sieltä välistä pois niin saa se artisti sen palkkansa.
 
Sanottakoon nyt yleisesti aluksi että minustakin on helvetin typerää periä ulkoisesta kovosta kasettimaksuja.

Ja sitten asiaan:

Perimmäinen kysymys mitä jokaisen kannattaa miettiä on se että paljonko pitää olla rahaa kannustimena että taidetta haluaa tehdä ja tuoda tuotoksiaan ilmi muille... Aivan, ei penniäkään. Moni on jopa valmis maksamaan itse siitä että saa äänensä kuuluviin tai kuvansa näkyviin. Jos taiteesta ei maksettaisi kuin vapaaehtoisesti niin suurin osa nykypaskasta katoaisi, ja se ei olisi mikään menetys.

Välillä se taiteen tekeminen on vähän kallista, ja luulisi olevan kohtuullista että tekijä saisi vähän jotain takaisinkin niiltä, jotka hänen taiteestaan haluavat nauttia.

Enkä nyt sitten taaskaan tarkoita mitään teoston perseilyä, enkä mitään muutakaan ostetun biisin kopiomisesta mp3-soittimeen perittävää maksua. Mielestäni olisi vain kohtuullista että kun Pertti tekee levyn ja haluaa myydä sitä, niin halukkaat tässä tapauksessa levyn ostavat, eivätkä päätä itse maksavatko siitä vai eivät.

"Suurin osa nykypaskasta" joka katoaisi ei välttämättä olisi menetys sinulle, mutta arvioisin perstuntumalta että se olisi menetys suht monelle muulle. Minunkin mielestä Michael Jackson olisi voinut jättää levynsä tekemättä, en olisi menettänyt mitään.
 
Kuten myös mahdollisuus tehdä taidetta ammatikseen. Vapaaehtoisesti tuollainen työ ei ihan yksinkertaisesti tuota tarpeeksi.

Ps. Itsekin olen piraatti, mutta tuo ei ole ratkaisu... Ennemmin teostomafiat ja muut ahneet sieltä välistä pois niin saa se artisti sen palkkansa.

Nuo muut ahneet ovat monesti niitä jotka ylipäänsä mahdollistavat artistin tekemiset. Harva artisti saa palkkaa soittelemalla ikuisesti autotallissa ilman levy-yhtiötä.

Monesti artistille riittää "palkaksi" se, että pääsee levyttämään, ja että hänen levynsä myy edes juuri sen verran jotta joku yhtiö suostuu maksamaan sen seuraavankin levyn. Luen itsenikin tähän ryhmään.
 
Humoristisin homma tässä koko "kasettimaksu" hommassa on se, ettei se koske kuin Suomalaisia yrittäjiä, jotka myyvät Suomeen.
En ole DVD-levyjäni ostanut suomalaisista kaupoista vuosiin, enkä kohta osta kovalevyjäkään.
Nierle.de hoitaa homman nätisti ja ilman hermoiluja :D

Ei vaan tunnu näillä 'stefan wallineille' ja muille talidomeille menevän kaaliin, että verkkomarkkina on EU:n laajuinen ja jos verotetaan suomalaiset kaupat järjettömillä maksuilla kilpailukyvyttömiksi, siitä ei kärsi kuin se suomalainen kauppa.
 
Pitäisköhän niille riutuville taiteilija rassukoille maksaa hyvitysmaksua vaikka jääkaapeista tai pilkkivehkeistäkin, nehän eivät vielä kuulu maksun piiriin. On aika pahasti lähtenyt lapasesta tämä rahastus.
 
Kyllähän nyt suomen taiteilijoiden pitäisi saada siivunsa, esim. mun Xboxista.
 
Lopettakaa se levyjen ostaminen. Minä aion ainakin warettaa ihan jokaisen suomalaisen levyn tälle vuodelle kokematta pienintäkään omatunnon tuskaa. Jos Teosto haluaa nussia asiakkaitaan arseen niin näin siinä käy.
 
Kasettimaksusta vai mikä se nyt onkaan hieman toisenlainen versio:
Mailamaksu urheilun tukemiseen
On tärkeää tarjota nuorille mahdollisuutta urheilun harrastamiseen. Koska hallien rakentaminen ja ylläpito maksaa, eivätkä valtion tukirahat riitä kattamaan kuin osan tarpeesta, ehdotan uudeksi rahoituskeinoksi mailamaksun perimistä.

Periaate on yksinkertainen. Jääkiekkomailan hintaan lisätään 10 euroa, pesismailaan viisi ja golf-mailaan 20 euroa. Näin kerätyt varat käytetään liikuntaharrastuksen edistämiseen.

Maksu kerätään hyvään tarkoitukseen, mikä varmaan jo sinällään on riittävä perustelu. Kukapa ei haluaisi tukea nuorten tervehenkistä liikuntakasvatusta? Ja lisämaksu on joka tapauksessa varsin pieni, enintään arvonlisäveron suuruinen. Kalliimmissa mailoissa nousu jää muutamaan prosenttiin. Tokihan tällaisen välineurheilun harrastajilla on varaa tukea hyvää tarkoitusta.

Jos halutaan laajempia oikeudellisia perusteluita voidaan vedota vaikka tekijänoikeuslakiin. Jääkiekon, pesäpallon ja golfin pelaaminen on urheilusääntöjen käyttämistä, josta ei tähän asti ole peritty maksua lainkaan. Miksi urheilun suorittaminen olisi maksuista vapaata - etenkin kun moniin urheilutapahtumiin myydään pääsylippuja, ja silloin pelin mahdollistavat säännöt ovat viihtymisen tuottamisen edellytys.

Joku saattaa nähdä tässä analogian hyvitysmaksuun. Siltä varalta, ettei yhteys ole riittävän ilmeinen, pitää lisätä vielä kirjoituksen loppuun hymiö :-)

http://pjarvinen.blogspot.com/2011/01/mailamaksu-urheilun-tukemiseen.html

Ihan asiallinen pointti.
 
Lopettakaa se levyjen ostaminen. Minä aion ainakin warettaa ihan jokaisen suomalaisen levyn tälle vuodelle kokematta pienintäkään omatunnon tuskaa. Jos Teosto haluaa nussia asiakkaitaan arseen niin näin siinä käy.

Tuntuu olevan niin valtava vitutuksen aihe sinulle tämä Teosto, että olet vihapäissäsi valmis nussimaan arseen kaikkia suomalaisia artisteja. Myös niitä jotka eivät Teostoon kuulu, ja myös niitä jotka kuuluvat mutteivät saa kyseisestä yhtiöstä paskaakaan. Lisäksi nussit arseen myös monia pienempiä levy-yhtiöitä, eli näitä joidenkin mielestä "ahneita riistäjiä", jotka ovat tehneet mahdolliseksi sen, että haluamasi levyt ovat olemassa. Eli ne levyt jotka nyt siis lataat ilmaiseksi.

Kyseessä lienee varmasti periaatteellinen rähinä, koska luulen ettet ole elämäsi aikana menettänyt kovin suuria rahoja Teoston takia?

Pientä ylilyöntiä havaittavissa näissä purkauksissa välillä.
 
Viimeksi muokattu:
Joo, en mäkään kyllä nyt ihmisiä waretukseen kannusta. Lompakolla kannattaa äänestää, tilaa sitten vaikka play.comista ne tuotteet. Warettamista nyt on aika nihkeä lähteä perustelemaan minään protestina IMO.

Itse ainakin ostan paljon suomalaista musiikkia, yleensä ainakin osittain on kyse omakustanteista. Pieniä punk-bändejä jne. ei nyt mitään radiossa soitettavaa kamaa. Hölmöltä tuntuisi latailla näiden bändien levyjä protestina.
 
On se valtavan vitutuksen aihe kun RY:lle annetaan verottajalle passaavat oikeudet. Kyse on nimenomaan periaatteessa. Harvalle työssä käyvälle janarille muutaman euron lisälasku vaikuttaa ostopäätökseen/talouteen. Mä olen warettamisen kautta tullut musiikin ostajaksi. Ilman melkoista waretusta tuskin olisin elämäni aikana ostanut montaakaan levyä. Nyt niitä on aika läjä. Mutta jossain kohtaa tämä piraattihysteria ja Teoston ylilyönnit vaan alkaa riittää. Ja minä en vieläkään rinnasta musiikin warettamista varastamiseen.

Teosto kuitenkin edustaa artisteja ja heiltä ne ostamatta jäävät levyt on vähissä määrin "pois". Ihan oikein menee, eikä harmita yhtään.

Sitä saa mitä tilaa.

teostosta vapaata musiikkia voin toki ostaa vieläkin, mutta se nyt omissa levyhankinnoissa jää aika marginaaliseksi, vaikka en ihan "hit music only" -musiikin kuuntelija olekkaan. Joku satunnainen kiekko keikalta saattaa joskus jäädä käsiin. Edelleen kehoitan ihmisiä boikotoimaan Teoston piiriin kuuluvaa musiikkia.
 
DC-hubin ylläpitäjät saivat jättirangaistuksen. Vaikea ymmärtää miten teoreettisilla vahingoilla annetaan käytännössä elinkautinen velkavankeus. Raiskaajat jne. selviävät ehdollisella, mutta jos waretat niin se on satojen tuhansien sakot maksettavana. Ei minun oikeustajun mukaista.
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Vertaisverkon+yll%C3%A4pit%C3%A4j%C3%A4t+tuomittiin+j%C3%A4ttikorvauksiin/1135263192927/?cmp=tm_etu_uusimmat_uutiset

Tapauksessa (ja muutoinkin vastaavissa tapauksissa) maksetut korvaukset eivät ole sakkoja, vaan suurimmaksi osaksi tekijänoikeuslaissa säädetty hyvitystä teoksen lainvastaiseta käyttämisestä sekä jossain määrin vahingonkorvausta. Nämä eivät ole rikosoikeudellisia sanktioita. Tekijänoikeuslain hyvitys ei myöskään edellytä todellisen vahingon aiheutumista oikeudenomistajalle eikä maksuvelvollisuus edellytä, että tuomittu olisi toiminut huolimattomasti tai tahallisesta (toisin kuin vahingonkorvaustilanteessa).

Rikosoikeudelliset sanktiot eivät näissä keisseissä ole kovinkaan merkittävän kokoisia. Siviilioikeudelliset vastuut sitäkin suurempia. Joten tässä mielessä vertaisverkkotuomioit ja vaikkapa raiskaustuomiot eivät ainakaan kokonaislopputulosten osalta oikeastaan ole vertailukelpoisia.
 
Äläpäs koeta väittää mustaa valkoiseksi. Tottakai voi vertailla eri tuomioita eri rikoksista. Nuo teoreettiset vahingot ovat täyttä hevonpaskaa. Nuo vahingonkorvaukset on laskettu sen mukaan, että hubin 1600 käyttäjää jättivät ostamatta yli 500euron edestä musiikkia per käyttäjä. Tuo ei ole realistinen arvio. Tässä nyt pilattiin ihmisten elämiä. Jos teet murhan, niin istut sen 12v vankilassa jonka jälkeen voit aloittaa puhtaalta pöydältä. Jos waretat, niin olet löysässä hirressä koko loppuelämän. On kannattavampaa tappaa artisti ja varastaa levyt sen kotoa kuin ladata netistä.

Kenen oikeustajun mukaista tuo on? Minulle nämä tämmöiset päätökset tekivät sen, että en enää koskaan osta mitään musiikkia tai leffoja.
 
Äläpäs koeta väittää mustaa valkoiseksi. Tottakai voi vertailla eri tuomioita eri rikoksista. Nuo teoreettiset vahingot ovat täyttä hevonpaskaa. Nuo vahingonkorvaukset on laskettu sen mukaan, että hubin 1600 käyttäjää jättivät ostamatta yli 500euron edestä musiikkia per käyttäjä. Tuo ei ole realistinen arvio. Tässä nyt pilattiin ihmisten elämiä. Jos teet murhan, niin istut sen 12v vankilassa jonka jälkeen voit aloittaa puhtaalta pöydältä. Jos waretat, niin olet löysässä hirressä koko loppuelämän. On kannattavampaa tappaa artisti ja varastaa levyt sen kotoa kuin ladata netistä.

Kenen oikeustajun mukaista tuo on? Minulle nämä tämmöiset päätökset tekivät sen, että en enää koskaan osta mitään musiikkia tai leffoja.

Tämä on aivan ¤#"¤"# uskomatonta.
 
Mun mielestä se kokonaislopputulos on just verrattavissa. Toisen loppuelämä on pelattu ja toinen (vaikka tappaja) jatkaa elämäänsä tuomion jälkeen.

Mutta onhan tämä varmaan sama asia, kun polttaa kirkon? Eikös tämä yksi janari laitettu melkoiseen korvausvastuuseen tuhotyöstä. Sellaiseen jota ei ikinä pysty kuittamaan. Sinällään eri asia ainakin mun silmin, että kirkonpolttaja tuhosi jotain konkreettista. Vaikken kyllä silti noita vahingonkorvauksia allekirjoita kummassakaan tapauksessa. Olis samantien laittanut vaikka miljardin tai kaksi. Eipä sillä suurempaa merkitystä ole.

Teikijänoikeusjärjestöt tuskin tulee näkemään montaakaan euroa noista rahoista (ja he hyvin tietävät tämän). Esimerkki on se mitä tässä haetaan. Ei vahingonkorvauksia.
 
Sairasta tuo rahan palvonta. Mitä helvetin järkeä antaa tuollaisia tuomioita, eihän mistään joudu maksamaan tuollaisia korvauksia! Nuokin tulevat lopun elämäänsä elämään tuilla, sitten jotain pimeitä hommia päälle.
 
Äläpäs koeta väittää mustaa valkoiseksi. Tottakai voi vertailla eri tuomioita eri rikoksista. Nuo teoreettiset vahingot ovat täyttä hevonpaskaa. Nuo vahingonkorvaukset on laskettu sen mukaan, että hubin 1600 käyttäjää jättivät ostamatta yli 500euron edestä musiikkia per käyttäjä. Tuo ei ole realistinen arvio. Tässä nyt pilattiin ihmisten elämiä. Jos teet murhan, niin istut sen 12v vankilassa jonka jälkeen voit aloittaa puhtaalta pöydältä. Jos waretat, niin olet löysässä hirressä koko loppuelämän. On kannattavampaa tappaa artisti ja varastaa levyt sen kotoa kuin ladata netistä.

Kenen oikeustajun mukaista tuo on? Minulle nämä tämmöiset päätökset tekivät sen, että en enää koskaan osta mitään musiikkia tai leffoja.

Huomatkaa nyt kuitenkin, etten ottanut kantaa oikeudenmukaisuuteen.

Sen sijaan totesin, että tuo 800 tonnia on käytännössä muuta kuin rikosoikeudellista vastuuta. Rikostuomiohan näyttää olleen yhtä kuin ehdollinen vankeus. Sen lisäksi lankesi 800 tonnin rapsut, jotka olisi voitu periaatteessa määrätä muussakin kuin rikosasiassa (siis siviilikanteena). Eli oikeudellisesti kokonaisuutta ei voi vertailla, koska vertailluissa teoissa sanktioiden rakenteet eivät vastaa toisiaan. Toisessa tuomiotaan rikosoikeudellinen sanktio, toisessa sekä rikosoikeudellinen sanktio että siviilioikeudellinen korvausvelvollisuus.

Eri asia tietysti on, onko näin suurissa korvaussummissa mitää järkevä (saati sitten legimitiimiä) perustaa.
 
Back
Ylös Bottom