Jonkin verran eri foorumien tekijänoikeuskeskusteluja seuranneena täytyy sanoa ettei täällä olla sen koommin säästytty analogia-helvetiltä, koski se sitten mansikkakauppiaita, autovarkaita tai pankkirosvoja.
Muutamia mietteitä:
Piratebay näkee toimintansa laillisena; toisin sanoen herrat pitävät edelleenkin kiinni siitä, etteivät ole laittomuuksia tehneet, heillähän on vain hakukone, joka etsii torrentteja, joita pystyy yhtä hyvin googlella löytämään. Siinä suhteessa on melko kunnioitettavaa, ettei TPB väki poista torrentteja sivuiltaan tekijänoikeuden omistajien näin vaatiessa, vaan he haluavat oikeuden tekevän siitä päätöksen ja julkisuutta tekijänoikeusasioille. Kyseessä ei ole siis Finnreactorin tapaisia teinejä "vapaata kamaa" warettamassa, vaan omaa ideologiaansa netin luonteesta vaalivia ihmisiä. Itse näen toiminnan kansalaistottelemattomuutena lakeja kohtaan, jotka eivät toimi, ja joita uudistetaan kovaa vauhtia tekijänoikeuksien haltijoiden sanelun tahtiin kuluttajapuolesta välittämättä.
Yritys Piratebay ei ole, vaikka esim. amerikkalainen CBS näin mainitsi joko tieten tahtoen tai journalismin periaatteet tutkimuksesta hyläten. Pitäjät eivät tee hommaa vakituisesti tai ota palkkaa siitä. Mainostulot riippuvat lähteestä:
poliisitutkimus: 150,000 $
syyttäjä: 1,200,000 $
puolustus: 100,000 $
IFPI: 3,000,000 $
Kaikesta huolimatta TPB:llä on rahoittajan Wasabrödin perillinen Carl Lundström, myöskin tuomittu, ja pojilla on keräyksiä ja tempauksia tuon tuostakin niin koko toiminta on pikemminkin poliittista kuin loisimista.
Lakifirmaa vastaan tehty "Dos$ attack" ei ole mielekästä PR:ää Piratebaylle, mutta ei viihdeteollisuuskaan likaisia temppuja kaihda. Poliisitutkinnoista vastannut tutkija Jim Keyzer sai töitä Warnerilta tutkimusten päätyttyä. Tietoturvapoliisien taidoista vähänkin perillä oleva voi päätellä, ettei kyseessä ollut mikään asijantuntijapesti. On myös epäilyttävää, ettei Ruotsinmaasta muka tunnu löytyvän tuomaria, jolla ei olisi yhteyksiä syyttäjäpuoleen. Puhumattakaan syyttäjän hakemasta "suukapula"-määräyksestä sivuston pitäjille.
Teollisuuden vastaus piratismiin on tähän mennessä ollut otteiden koventaminen lataajia, trackersivustoja, latasohjelmien tekijöitä ja asiakkaita vastaan. Kymmenien tuhansien vaatiminen yksittäiseltä käyttäjältä ei mitenkään mahdu kallooni oikeustajun mukaisena; mistä luvut tulevat ja miten lakia voidaan soveltaa tasapuolisesti menemättä Kiinan malliin? Latausohjelmien kehittäjien oikeuteen haastaminen puolestaan sotii järkeä vastaan; kehityksen rajoittaminen laeilla on turhaa, koska laki on aina askeleen jäljellä kehitystä. Ei yhdellä teollisuusalalla voi olla veto oikeutta kehityksen kulkuun oman vanhankantaisen bisnesmallinsa ja olemuksensa säilyttämiseksi. Ja sitten vielä on kopionestot, DRM helvetit ja rajoitukset, ja maksavien asiakkaiden oletetaan hyväksyvän mukisematta oikeuksiensa polkemisen piratismin vastaisen taistelun toimena.
Esimerkkejä pelipiratismista:
Spore: 1,700,000 latausta, SecuROM DRM
World of Goo: 90% pelaajista lataajia, ei DRM:ää
Sins of Solar Empire: menestys tuotantokustannuksiin ja saatuun julkisuuteen nähden, ei DRM:ää
DRM ei vaikuta piratismiin, koska siitä kärsivät vain asiakkaat. Sporen kohdalla DRM:ää pidettiin sen latausintoon vaikuttavana tekijänä, WoG:issa puolestaan sen puuttumista.
Spore oli suuremman budjetin peli. Käsittääkseni kyseessä on jonkinlainen luomispeli, melko uniikki ja kokeellinen. Kannattaako siis itkeä piratismia kun isolla rahalla alkaa väsäämään peliä, jonka asiakaskunnasta ei ole tietoa? Ja kaikenpäälle tartuttaa DRM-rutto, jotta maksavat asiakkaat saavat kikkailla pelin aktivoinnilla.
WoG puolestaan oli indietuontolla toteutettu peli, joka keskittyi puzzle-tyyppisen ongelmaratkontaan. Hyvin innovatiivinen ja kekseliäs, mutta eihän se takaa ihmisten ostavan peliä. Puzzle-peleille ei ole kysyntää, vai kuinka monta kaupallista genren edustajaa kukin on tavannut kaupan hyllyltä? Jos tekijät halusivat olla innovatiivisia ja kekseleiäitä, sen he toki osoittivat, mutta että bisnesmiehiä, vaihtaisivat genreä tai alaa.
SoSE:n luojat puolestaan tekivät pikku budjetilla(1,000,000 $) pelin, joka oli hyvä, toimi vanhemmillakin koneilla ja jonka genren(RTS) asiakkaat olivat todennäköisempiä ostamaan pelin. Eihän bisnesmielessä ole järkeä suunnitella peliä isolla rahalla, eli hienoilla efekteillä ja grafiikoilla HC pelaajille, jolloin karsitaan se suurin asiakaskunta, satunnaiset pelaajat, joilla ei todennäköisimmin ole Crysiksen tai Halon pyörittämiseen vaadittavaa konetta. Iso budjetti kun ei takaa edes tuotteen laatua, vain sen, että se käytetään. Turha sitten huutaa oikeuslaitosta apuun kun iskee niin paljon rahaa menemään, ettei meinaa saada omiaan takaisin.
Mutta uskon teknologian kehittymisen sen viivästyttämisen sijaan avittavan tekijänoikeusteollisuuksia tässäkin asiassa. Muusikot voivat keskittyä lavaesiintymiseen ja maksuttaa kokemuksesta. Elokuvateollisuudet puolestaan keskittyä teatteritekniikan, mm. kolmiulotteisuuden kehittämiseen; eihän elokuvan, saati 3-D sellaisen katsomista teatterissa voi mitenkään verrata tietokoneella koettuun elämykseen. Peliteollisuus puolestaan voi seurata Blizzardin, Valven ja Stardockin(SoSE) reseptejä.
Summa summarum piraatit ampuvat itseään jalkaan jos todella nauttivat kuluttamistaan tuotteista, mutteivät tue niitä. Lataajien on silloin turha itkeä jos radiosta tulee Lady Gagaa tai kun Hollywood tuottaa toinen toistaan mauttomampia "Movie" elokuvia, jatko-osia tai remake-versioita vanhoista elokuvista, samalla RIAA ja MPAA on mielestäni turha valittaa piratismin syövän heidän leipäänsä.
Muutamia mietteitä... huhhuh mikä vuodatus.