Meillä esikoinen 5v ja nyt selvästikin täytyy alkaa itse kiinnittää huomiota näihin kiusaamisasioihin. Korisreeneissä huomasin, kuinka pienellä porukalla (johon poikani kuului) "nimiteltiin" yhtä Maximiliania (kutsumanimeltään Max) Pepsi-Maxiksi. Tähän kuului siis se pienen lapsen itselleni aivan saatanan ärsyttävä lällätysäänensävy. Pojille (tuttuja kaikki) sitten selitin nätisti, että ei saa nimitellä toisia. Nauruahan sieltä tuli vastineeksi. Kotona sitten meidän jätkän kanssa iltasadun lomassa palasin tähän aiheeseen ja selitin, kuinka se voi toisesta tuntua pahalta.
Oman pojan hämmästys oli kyllä suuri. Selvästikään ei yhdistetty tätä toimintaa kiusaamiseksi. Tajusin itse siinä vaiheessa, että vaikeaksi asian tekee se, ettei noin pienet vielä ymmärrä sitä käsitettä "kiusata". Aina kyllä muistutetaan, ettei saa kiusata, mutta selvästikin se ongelma on lokeroida jokin tekeminen kiusaamiseksi. Selväsitkin tarhasta jo osataan, että leikin ulkopuolelle jättäminen, töniminen yms. on kiusaamista, mutta nämä "harmaat alueet" tuottavat ongelmia. Saman muistan omasta teini-iästä. Ihmetykseni oli suuri, jos joku porukastamme olikin yht'äkkiä koulukiusattu (meidän toimesta siis). Mielestämme emme koskaan kohdistaneet "rankempaa" huumoriamme erityisesti kehenkään, vaan saman "kohtelun" me kaikki saimme. Näin jälkikäteen ajateltuna olisi ehkä pitänyt enemmän informoida sen porukan huumorin tasoa kaikille osapuolille.
Mutta pointtini näin isänä on se, että vaikeaa kyllä opettaa lapselle, että mikä on kiusaamista. Tai oikeastaan se vaikea osuus on se, että miten saisi sen pienen lapsen itse tiedostamaan omansa/kaverinsa käyttäytymisen kiusaamisena. Varmastikaan tämä Pepsi-Maxittelu ei ollut mitenkään ilkeyksissään ajateltu kiusaamistoimenpide, vaan vain tän pikkuporukan mielestä hyvä läppä.
Ja lopuksi vielä tohon uutiseen, että mä en kyllä vittu tajua miten aikuiselle ihmiselle tulee mieleen noin lapselliset asiat, kun nauraa pienen lapsen hörökorville. Vittu. Korpee niin pirusti. Oon kyllä sitä mieltä, että suomalaiset teinit ja nuoret aikuiset on kyllä niin helvetin epäkypsiä (minä mukaanlukien) että täällä pitäisi nostaa K18 ikäraja johonkin K25.