Kotoahan ne pääosin opitaan, joitain asioita toki myös päiväkodista. Meillä on esikoisen tarhakaverina kolmesta sisaruksesta nuorin, ja hänen käytöksestään kyllä huomaa että on joutunut pitään puoliansa porukan pienimpänä. Kuuluu muuten tähän samaan korisporukkaan. Täytyy kyllä noista sukupuolirooleista sanoa sen verran, että mielestäni ne on tullut nyt esille esikoisen ja keskimmäisen (3v tyttö) kohdalla vahvemmin esille kun taas palasivat päiväkotiin aikoinaan.
Asiasta toiseen, tänään taas menossa koko perhe uimahalliin. Vaimon sain viime viikolla ensimmäistä kertaa mukaan, oon aiemmin käynyt itse lasten kanssa. Alkuun kävin vaan esikoisen kanssa kaksin, sitten vain keskimmäisen, sitten molempien. Nyt viimeksi kun vaimokin oli, niin oltiin koko porukka ja nuorin (1,5v) pääsi myös mukaan. Ei ollut niin kova hitti kun vanhemmat luuli .
Mitä harrastuksia/touhuja te olette tehnyt lastenne kanssa tai koko perheen voimin? Välillä tuntuu että olisi aina vietävä esikoista johonkin monster truck -juttuihin ja pikkuneitiä johonkin prinsessakonserttiin yms. yms. mutta onneksi kuitenkin tajuaa että eihän se lapsi noita osaa kaivata. Jännä miten ei välillä tajua, että se lapsi tykkää ihan mielettömästi ihan vaan metsäretkestä johonkin nuotiopaikalle, makkaraa paistetaan ja vähän muutakin evästä ja metsän tutkimista... Ja siis näin isänä tärkein, eli toihan on ihan helvetin halpaa! Ja kivaa noissa on myös se, että ne mukulat jaksaa mennä siellä niin pirusti, eli kotiin mentäessä niille uni maistuu. Ja meille vanhemmille myös.
Sama ton uimahallin kanssa, lapselle se on kuitenkin aika iso juttu. Varsinkin noi, kun oon ottanut vaan yhden lapsen mukaan, eli hän saa kaiken huomion. Mutta siis, mitä kaikkea te isät perheidenne kanssa teette, ideat jakoon niin eiköhän itse kukin saa uusia ideoita, tai ainakin uutta motivaatioo touhuilla myös itse!
Hyviä pointteja. Tuosta että empatia ei ole myötäsyntyistä ei mene yksiin omien kokemusten kanssa. Kahdesta pojasta toinen on huomattavasti empaattisempi kuin toinen. Samalla lailla molempia kasvatettu ja kuitenkin toisen empaattisuus näkynyt jo ihan vauvasta lähtien.
Koko perheen harrastuksina meillä ollut laskettelu, tennis ja suunnistus. Tennis tosin vaatii sen että poikia pitää viedä treeneihin kun ei ole aivan helppo laji. Uimassa yhteenä väliin käytiin, mutta jostain syystä jäänyt.
Tuo luonnossa liikkuminen / retkeilu on kyllä aivan mahtavaa. Meillä vaan ikävä kyllä jäänyt "poikien" touhuksi. Itse en kauheasti lapsuudesta (alle kouluikikäisestä) muista, mutta isän kanssa tehdyt metsäretket muistan hyvin, vaikkei niitä kovin montaa tullut tehtyäkään. No sitähän me ollaan tehty jo viimeiset miljoona vuotta, eli jo varmaan sen takia varma hitti. Vielä kun saataisiin äitikin innostumaan, niin olisi sekin koko perheen touhua.
Itse koen olevani todella onnellinen kun saan kopitella pesistä tai syötellä futiksella poikien kanssa. Toivon vaan ettei vaimo koe oloaan "ulkopuoliseksi" ja sen takia nämä koko perheen harrastukset ovatkin myös tärkeitä.