oddikselle ja ehkä myös muillekin. Meillä ei ole kummallakaan lapsella vakuutuksia, mutta silti suosin yksityistä. Kovasti aina koitetaan palveluseteliä tms. saada, ettei olisi niin suuri kustannus. Syy tähän on em. kaltainen, hoitoon pääsee nopeammin ja hoito on laadukkaampaa. Asut oddis Helsingissä, ja IMO siellä on parempi kunnallinen hoitotaso. Pikkukunnille ei oikein löydy ketään (kukaan ei halua asua tuppukylissä) pätevää lääkäriä pysyvästi, joten aina on vastassa kandeja jne.
Itse en ole terv. alan asiantuntija, mutta kyllä sen jumalauta näkee jos "lääkäri" on ihan hukassa. Paras oli, kun katsoi edellisen antibioottikuurin, uusi reseptin ja sanoi "arvioikaa itse, haetteko kuurin vai ette". Korvatulehdukseen siis. Seuraavalla viikolla oli onneksi hyvä lääkäri joka otti korvamärästä näytteen ja täten saatiin täsmäkuuri. Laittoi myös putkitukseen. Ja oli siis keski-ikäinen ja pätevä lääkäri, kaikki kunnia hänelle. Harmi vaan, että hän ehtii olla tk-asemalla vain kerran pari viikossa.
Nuoremman lapsen selässä havaittiin isohko patti, neuvolat ja terkkarit tutki pahoinpitelyn kantilta ja tivas tietoja kohtelusta. Lopputulos: mustelma vaan. Vaatimalla vaimo sai lääkärille ajan seuraavalle päivälle, itse soitin vielä samaksi illaksi yksityiselle ajan lasten erikoislääkärille. Lopputulos: verisuonikasvain ja määräsi kasan lisätestejä.
Mentiin kuitenkin seuraavana päivänä kunnan lekurille, että saataisiin toinen mielipide: mustelma. Kyseessä oli omalääkärin sijainen, 4. vuoden kandi. Kun sanoin hänelle (ähäkutti) erikoislääkärin diagnoosista hän yhtyi tähän ja saatiin palveluseteli näille lisätutkimuksille ja -käynneille yksityisellä.
Tarinoita varmasti on paljon monella, ja paljon on myös oddiksen mainitsemia "katoin googlesta, sillä on kawasakin tauti" ihmisiä, jotka mukamas tietää lapsensa diagnoosin. En ota niihin kantaa, kerroin vain oman mielipiteeni siitä, miksi suosin yksityistä vaikkei vakuutusta olekaan.
Summatakseni siis, yksityistä aina kun perse kestää. Ainahan se ei kestä, siksi esim. korvatulehdukset jne. kuitenkin julkisella. Mutta jos vähääkäään itseä mietityttää, että saisiko paremman/oikean diagnoosin, niin yksityiselle. Maksan mielelläni mielenrauhasta.
edit. typoja