Pienten lasten ISIEN ketju!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Mutta meinaatko pitää koko perheellä sairauskuluvakuutukset maailman tappiin asti? Vai oletko edes miettinyt asiaa? (tuntematta nyt minkä ikäisiä lapsia siellä on).

No meidän lapsi on ihan vauva, joten katsotaan nyt ainakin muutama vuosi miten paljon sairasteluja tulee. Omalla kohdalla ainakaan en ole vakuutuksesta luopumassa. Työn puolesta pitää matkustella aika reippaasti, ja sieltä tahtoo aina matkaan tarttua kaikenlaista joten mielestäni tuo vakuutus on ihan paikallaan..

No meidän lapsi on ihan vauva, joten katsotaan nyt ainakin muutama vuosi miten paljon sairasteluja tulee. Omalla kohdalla ainakaan en ole vakuutuksesta luopumassa. Työn puolesta pitää matkustella aika reippaasti, ja sieltä tahtoo aina matkaan tarttua kaikenlaista joten mielestäni tuo vakuutus on ihan paikallaan..

Juu, kyllä meilläkin ekalla lapsella oli sen pari ekaa vuotta... Itsekin reissaan ympäri palloa, mutta työantajahan hoitaa mun terveydenhuollon noin pääasiassa. Matkavakuutus muuten hoitaa kaikki matkoilla tapahtuneet sairaudet, siihen ei sairaskuluvakuutusta tartte. Itsellä ainakin voimassa aina kun olen >50km kotoa.

Itse ollaan todella tyytyväisiä, että otettiin ennen mukelon syntymää lapsivakuutus. Vaikka suurin osa kuluista meneekin suoraan sairaanhoitopiirin maksettavaksi ja Kelakattokin on jotain 670€ lääkkeiden osalta(paukkuu meillä jo tammikuussa), niin kyllä meillä on lääkärikäyntejä sun muita niin paljon, että ei siinä häviä kuin sen vakuutusmaksun. Jos ei vakuutusta olisi työntäisimme kyllä monia satoja euroja jo pelkästään poliklinikkamaksuihin. Käytämme siis julkista terveydenhuoltoa täällä Lahdessa ja Helsingissä. Mukelo syntyi täysin terveenä, mutta sairastui puolivuotiaana. Lääke- ja ravinnekulut ovat tällä hetkellä 6000€ kuukaudessa.

Juu, kyllä meilläkin ekalla lapsella oli sen pari ekaa vuotta... Itsekin reissaan ympäri palloa, mutta työantajahan hoitaa mun terveydenhuollon noin pääasiassa. Matkavakuutus muuten hoitaa kaikki matkoilla tapahtuneet sairaudet, siihen ei sairaskuluvakuutusta tartte. Itsellä ainakin voimassa aina kun olen >50km kotoa.

Mulla sairaskuluvakuutus tulee työpaikan kautta luontoisetuna, mutta kyllähän siitä toki silti kohtuullinen kulu tulee.. Matkavakuutus toki juu korvaa reissussa, mutta esim tänä vuonna olen kahdesti onnistunut saamaan ulkomailta matkaan jonkin helvetin taudin jossa on niin pitkä itämisaika että tauti alkoi vasta reippaasti kotiinpaluun jälkeen. Mä reissuan aika paljon myös alueilla joissa hygieniataso ei ole ihan sitä mihin länsimaissa on totuttu..

No joo, menee vähän offtopiciksi..

Mutta meinaatko pitää koko perheellä sairauskuluvakuutukset maailman tappiin asti? Vai oletko edes miettinyt asiaa? (tuntematta nyt minkä ikäisiä lapsia siellä on).

Meillä on koko perheellä vakuutukset ollut aina. Ipanoilla syntymästä asti, vaimolla myös omavastuuton ikivanha vakuutus ja itsellä muutaman vuoden vanha vakuutus joka on maksanut itsensä takaisin jo moninkertaisesti. Vaimon vakuutus on aika kallis, mutta todella tarpeen koska vaimo sairastaa diabetesta. Lasten vakuutuksilla on maksettu nämä normaalit korvakierteet, risojen leikkaukset, erikoislääkärikäynnit, röntgenit, labrat yms. Oma vakuutus kuittasi viime vuonna noin 3500e edestä sairauskuluja. Vaimon vakuutus kattaa siis kaiken diabeteksen hoitoon tarvittavan muutamalla satasella vuodessa. Ei nuo vakuutusmaksut niin kovia ainakaan meillä ole, että oltaisi lopettamassa vakuutuksia. Juuri se helppous ja nopeus on yksityisen sairaanhoidon etuja. Eikä oikein tuo Peijaksen päivystys tai Korson terveysasema sillai nappaa lasten kanssa..

oddikselle ja ehkä myös muillekin. Meillä ei ole kummallakaan lapsella vakuutuksia, mutta silti suosin yksityistä. Kovasti aina koitetaan palveluseteliä tms. saada, ettei olisi niin suuri kustannus. Syy tähän on em. kaltainen, hoitoon pääsee nopeammin ja hoito on laadukkaampaa. Asut oddis Helsingissä, ja IMO siellä on parempi kunnallinen hoitotaso. Pikkukunnille ei oikein löydy ketään (kukaan ei halua asua tuppukylissä) pätevää lääkäriä pysyvästi, joten aina on vastassa kandeja jne.

Itse en ole terv. alan asiantuntija, mutta kyllä sen jumalauta näkee jos "lääkäri" on ihan hukassa. Paras oli, kun katsoi edellisen antibioottikuurin, uusi reseptin ja sanoi "arvioikaa itse, haetteko kuurin vai ette". Korvatulehdukseen siis. Seuraavalla viikolla oli onneksi hyvä lääkäri joka otti korvamärästä näytteen ja täten saatiin täsmäkuuri. Laittoi myös putkitukseen. Ja oli siis keski-ikäinen ja pätevä lääkäri, kaikki kunnia hänelle. Harmi vaan, että hän ehtii olla tk-asemalla vain kerran pari viikossa.

Nuoremman lapsen selässä havaittiin isohko patti, neuvolat ja terkkarit tutki pahoinpitelyn kantilta ja tivas tietoja kohtelusta. Lopputulos: mustelma vaan. Vaatimalla vaimo sai lääkärille ajan seuraavalle päivälle, itse soitin vielä samaksi illaksi yksityiselle ajan lasten erikoislääkärille. Lopputulos: verisuonikasvain ja määräsi kasan lisätestejä.
Mentiin kuitenkin seuraavana päivänä kunnan lekurille, että saataisiin toinen mielipide: mustelma. Kyseessä oli omalääkärin sijainen, 4. vuoden kandi. Kun sanoin hänelle (ähäkutti) erikoislääkärin diagnoosista hän yhtyi tähän ja saatiin palveluseteli näille lisätutkimuksille ja -käynneille yksityisellä.

Tarinoita varmasti on paljon monella, ja paljon on myös oddiksen mainitsemia "katoin googlesta, sillä on kawasakin tauti" ihmisiä, jotka mukamas tietää lapsensa diagnoosin. En ota niihin kantaa, kerroin vain oman mielipiteeni siitä, miksi suosin yksityistä vaikkei vakuutusta olekaan.

Summatakseni siis, yksityistä aina kun perse kestää. Ainahan se ei kestä, siksi esim. korvatulehdukset jne. kuitenkin julkisella. Mutta jos vähääkäään itseä mietityttää, että saisiko paremman/oikean diagnoosin, niin yksityiselle. Maksan mielelläni mielenrauhasta.

edit. typoja

Yhen kaverin lasta kiustaan koulumatkalla taksissa. Taksikuski oli siihen joutunut puuttumaan. Koulun kanta on ettei kuulu koululle. Meillä kyllä sanottiin että koulumatkat on koulun sääntöjen piirissä ja näin olen itsekin käsittänyt tämän olevan. Naapurikunnasta eli Laukaa Citystä on kyse tässä tapauksessa. Onko tietoa onko tässä mitään sääntöä tai jopa lakia?

En tiedä kenelle koulukyydit kuuluu. Pääsääntöisesti koulumatkathan on koulujen vastuulla.

Meillä kanssa kummipoikaa kiusataan koulumatkalla ja nimenomaan taksikyydin aikana. Pojalla on diagnosoitu syndrooma ja käy erityiskoulua sen takia ja on varmasti helppo kiusaamisen kohde erikoisine tapoineen. Pojan kanssa kun juttelee niin tietoa saa ulos vain tipoittain. Kiusaamisasiasta olen kysynyt vain kerran, ei viitsi painostaa. Kiusaamisasiassa olisi kiva auttaa mutta valitettavasti asuu eri paikkakunnalla joten siihen on vaikea puuttua. Menisin tarvittaessa vaikka taksiin mukaan istumaan. Kiusaamiseen pitäisi kuitenkin puuttua mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.

Vanhemmalla iällä muutama kaveri on avautunut omista kouluaikojen kiusaamiskokemuksista ja aika syvät arvet on näemmä jääneet. Ja itse kouluaikana yksi kaveri joutui aika pahasti kiusatuksi mikä vaikutti myöhempään käytökseen aika radikaalisti.

Kyllä koulumatkat kuuluvat kouluaikaan joten hämmentävä vastaus koululta. Lienee syytä ottaa yhteyttä rehtoriin tai ylemmäs.

Pyöriskelin hieman asian tiimoilta netissä ja tulin siihen käsitykseen, että lakiteknisesti koulumatka ei kuulu kouluaikaan, vaan on vapaa-aikaa, lopullinen vastuu on siis vanhempien, ei koulun. Toki helpommalla kaikki pääsisivät jos esimerkiksi koulun kuraattori tai vastaava puuttuisi asiaan, ettei tarvitsisi mennä poliisille asiaa hoitamaan, jos vanhemmat eivät pysty asialle mitään tekemään.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ja se poliisi auttaa miten? Raudoittaa sen 8 vuotiaan Jani-Petterin ja hakkaa putkassa pampulla päähän?

Siis alkanut tuntumaan siltä, että jos ei koneista ota tosissaan niin aika lainsuojattomia nuo lapset on kiusaamisen edessä. No siinä on se hyvä puoli, että kun alkaa olemaan ikää siinä 10 vuoden hujakoilla niin ne rupeaa ymmärtämään sitten kun tekee itsestään tuon koneiston.

Mulle on yksi ja sama jos tulee joskus joku syyte jostain jos omilla toimilla saa estettyä omien lasten kiusaamisen. Siis mikäli koulut jne levittelee käsiään. Onneksi nyt näyttää että tuo meidän päiväkoticase alkaa ratkeaan ja koulussa nämä otetaan tosissaan.

Ohessa löytämäni uutispätkä aiheesta, kopioitu HS.n uutisesta 23.9.2012. Tuota mainittua apulaisoikeuskanslerin päätöstä en löytänyt alkuperäisenä mistään.

Apulaisoikeuskansleri Mikko Puumalaiselle on kuitenkin kanneltu tästä. Ratkaisussaan 16. elokuuta apulaisoikeuskansleri totesi seuraavaa: "– – syystiedotteen maininta [koulumatkoilla] tapahtuvan ilkivallan ja kiusaamisen hoitamisesta aina koulussa antaa väärän kuvan koulun toimivallasta."

Apulaisoikeuskanslerin laintulkinnan mukaan koulu ei enää voi puuttua koulumatkoilla tapahtuvaan kiusaamiseen. Karmaisevaa tämä on pienimmille oppilaille, jotka kertovat asiasta opettajalle.

Opettaja voi kyllä kuunnella lasta. Tapahtuneesta saatetaan soittaa kotiin tai antaa ilmoitus sosiaaliviranomaisille. Väkivaltatilanteissa asiasta ilmoitettaneen poliisille. Poliisi siirtää asian sosiaaliviranomaisten käsittelyyn.

Mitä viranomaiset pystyvät näissä kiusaamistilanteissa tekemään? Sosiaalityöntekijä voi keskustella kiusaajan kanssa, mutta entä jos tämä ei lopeta toimintaansa? Tilanne saa jatkua pitkään, eikä sitä käsitellä ehkä koskaan loppuun saakka.

Itsellä ei ole vielä lapsia, mutta olen tätä kiusaamis keskustelua seurannut. Eikö olisi myös tehokasta vanhempien ottaa yhteyttä suoraan kiusaajan vanhempiin ja sopia asiasta?

Yhen kaverin lasta kiustaan koulumatkalla taksissa. Taksikuski oli siihen joutunut puuttumaan. Koulun kanta on ettei kuulu koululle. Meillä kyllä sanottiin että koulumatkat on koulun sääntöjen piirissä ja näin olen itsekin käsittänyt tämän olevan. Naapurikunnasta eli Laukaa Citystä on kyse tässä tapauksessa. Onko tietoa onko tässä mitään sääntöä tai jopa lakia?

Meillä kanssa poika kulki viime vuonna taksilla ja siellä oli meidän poikaa kiusattu/koulukirjoja sotkettu yms. (oma poika ekalla silloin). Otin yhteyttä kouluun ja taksifirmaan. Sovittiin taksifirman kanssa, että meidän poika matkustaa edessä kuskin vieressä, niin ei onnistu kiusaaminen (jälkikäteen ajatellen, oishan sen kiusaajankin voinut eteen laittaa...). No kuitenkin, siihen loppui kiusaaminen. Myös koulua informoin. Taisivat koulusta ottaa yhteyttä kiusaajan kotiin, en jaksa ihan tarkkaan muistaa yksityiskohtia.

Itsellä ei ole vielä lapsia, mutta olen tätä kiusaamis keskustelua seurannut. Eikö olisi myös tehokasta vanhempien ottaa yhteyttä suoraan kiusaajan vanhempiin ja sopia asiasta?
Se olisikin optimi jos vastassa olisi vastaanottavainen vanhempi. Yleensä se vaan on niin että ongelmalasten malli on tullut sieltä kotoa, eli mietippä millainen vastaanotto tiistai-iltana ovikelloa soittaessasi mahtaa olla?

Se olisikin optimi jos vastassa olisi vastaanottavainen vanhempi. Yleensä se vaan on niin että ongelmalasten malli on tullut sieltä kotoa, eli mietippä millainen vastaanotto tiistai-iltana ovikelloa soittaessasi mahtaa olla?

Pojalla kanssa oli hieman ahdisteluongelmia päiväkodissa kun vuotta vanhempi ahdisteli säännöllisesti ennen kuin siirtyi täksi vuodeksi isompien ryhmään. Juttelin ahdistelijan kanssa usein ja se aina sitten moikkaili mulle tuli juttelemaan iltapäivisin kun hain poikaa. Pojalla ei ole kaikki asiat kunnossa ja jotenkin tuli sellainen kuva ettei kaverilla ole isää kun niin kovin kiintyi. Viime viikolla näin äitin ja ulkokuoren perusteella tuli kyllä sellainen kuva ettei kyse ole normaalista perheestä.

Ohessa löytämäni uutispätkä aiheesta, kopioitu HS.n uutisesta 23.9.2012. Tuota mainittua apulaisoikeuskanslerin päätöstä en löytänyt alkuperäisenä mistään.

Apulaisoikeuskansleri Mikko Puumalaiselle on kuitenkin kanneltu tästä. Ratkaisussaan 16. elokuuta apulaisoikeuskansleri totesi seuraavaa: "– – syystiedotteen maininta [koulumatkoilla] tapahtuvan ilkivallan ja kiusaamisen hoitamisesta aina koulussa antaa väärän kuvan koulun toimivallasta."

Apulaisoikeuskanslerin laintulkinnan mukaan koulu ei enää voi puuttua koulumatkoilla tapahtuvaan kiusaamiseen. Karmaisevaa tämä on pienimmille oppilaille, jotka kertovat asiasta opettajalle.

Opettaja voi kyllä kuunnella lasta. Tapahtuneesta saatetaan soittaa kotiin tai antaa ilmoitus sosiaaliviranomaisille. Väkivaltatilanteissa asiasta ilmoitettaneen poliisille. Poliisi siirtää asian sosiaaliviranomaisten käsittelyyn.

Mitä viranomaiset pystyvät näissä kiusaamistilanteissa tekemään? Sosiaalityöntekijä voi keskustella kiusaajan kanssa, mutta entä jos tämä ei lopeta toimintaansa? Tilanne saa jatkua pitkään, eikä sitä käsitellä ehkä koskaan loppuun saakka.

Mitä tästä opimme? Parasta opettaa pojalle että ruttaa nenän poskelle pari kertaa kiusaajalta. Levittelee sitten käsiä jos sossu ottaa yhteyttä.

^Noin muutenkin olen kyllä sitä mieltä että jokaisen lapsen pitäisi osata lyödä takaisin. Ei puoliaan pitävää kukaan jaksa kauaa kiusata. Ne ovat ne alistuvat/kiltit reppanat, jotka hakevat turvaa opettajista tms. jotka saavat sikaa koko peruskoulutaipaleen ajan.

Oikein tai väärin, mutta noin se käytännössä menee.

Mitä tästä opimme? Parasta opettaa pojalle että ruttaa nenän poskelle pari kertaa kiusaajalta. Levittelee sitten käsiä jos sossu ottaa yhteyttä.

En kyllä lähtisi tällaista käyttäymismallia lapselle opettamaan. Mun mielestä väkivalta ei ole koskaan ratkaisu, ainakaan lasten maailmassa. Muita ratkaisuja löytyy aina, väin väittäisin.

Mun mielestä väkivalta ei ole koskaan ratkaisu, ainakaan lasten maailmassa. Muita ratkaisuja löytyy aina, väin väittäisin.

No väitä nyt sitten?

Siis jotain konkreettista, miten esim. alakoululaisen pidempään kiusatun pitäisi toimia, kun opettajille kanteleminen vain lisää eristämistä/sorsimista ja se opettaja ei ole vieressä seisomassa 24/7? Tai ollaan, kuten threadin esimerkissä, koulun vastuun ulkopuolella koulumatkalla.

Suositut

Back
Ylös Bottom