Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
En kyllä lähtisi tällaista käyttäymismallia lapselle opettamaan. Mun mielestä väkivalta ei ole koskaan ratkaisu, ainakaan lasten maailmassa. Muita ratkaisuja löytyy aina, väin väittäisin.
Kyllä väkivallan opettaminen on aika lyhytnäköistä ja typerää. Väkivaltaa ei pidä suosia. Koskaan. Ei lasten, eikä aikuisten maailmassa.
Ok, ne ymmärtää vaan sen että iski on opettanut lyömään vastaan jos joku mua muksii. Sen ne sitten oppii elämänohjeekseen. Saattaapi ehkä pärjätä SEN asian kanssa paremmin, mutta en minä ainakaan halua lapsestani kasvavan moista kusipäätä, ehkäpä te väkivallan puolestapuhujat haluatte.
Toki ihan yleiseksikin elämänohjeeksi lienee syytä opettaa pärjäämään elämässä, myös fyysisesti, mutta ei tietenkään vielä tuossa iässä, vaan sitten kun on älli muutenkin kehittynyt päässä.
Niin meinaat että puoliensa pitämistä parempi on opettaa aina alistumaan ja peruuttamaan, kunhan vaan joku alistaa? Tuo kiusaaminen kun on usein myös sitä paikan hakemista keskinäisessä nokkimisjärjestyksessä. Muistele hieman omaa kouluaikaasi: millaista arvostusta nautti porukan henkiseltä kantiltaan pehmein, joka aina juoksi kipikipi hakemaan opea apuun kaikkeen mahdolliseen? Lisäsikö vai vähensikö totaalinen omatoimisuuden puute ja mamistelu kiusaamisen määrää?
Itsepuolustus on eri asia, ja silloinkin vain niin, että pääsee siitä väkivallantekijästä karkuun ja pakoon. Väkivallalla ei pidä ikinä uhkailla, tai hakea kunnoitusta tms. Näin oman lapseni kasvatan.Juu, kyllä ajattelin opettaa että väkivalta ei ole aina väärin, jos itse joutuu väkivallan kohteeksi.
Tuntuu että osalla idealisteista on päässyt unohtumaan miten raaka peruskouluikäisten maailma on - tai sitten on onnistuttu jonkin ihmeen kautta välttämään ryhmät joissa on synnynnäisiä sadisteja tai elämäntapamulkkuja. Nykyään häiriköiltä välttyminen lienee jo mahdotonta, kun tarkkikselle ei lähetetä enää ketään.
Mistähän iästä nyt puhuttiin? Itse olen sitä mieltä että jossain päiväkodissa nyt ei sentään tarvitse alkaa uunoimpien sarvikuonojen kanssa painimaan, mutta peruskoulussa olisi jo syytä alkaa antamaan tarvittaessa takaisin.
Älli kehittyy käytännön kokemusten kautta. Myös sille väkivaltaisia aloitteita tekevälle. Saattaa jopa joku tajuta että toimintamallissa on hiomisen varaa, jos se johtaa aina oman nenän kipeytymiseen. Parempi tuokin läksy oppia molemmin puolin välitunnilla, kuin vasta aikuisena.
On sitä muitakin keinoja puolustaa itseään kun vetää nyrkillä naamaan. Mutta kyllä lapsen pitää oppia että itseään saa ja tarvittaessa pitää puolustaa. Ei se tarkoita että vedetään turpaan ja hakataan maassa kaksinkäsin kuten häkkimatseissa.
Kaveri on turvallisuuskouluttaja ja se ainakin on opettanut pojalle miten toisen otteesta pääsee irti, miten voi työntää päällekäyvän kauemmaksi ja pyrkiä tilanteesta pois. Väkivaltaahan tuokin on tietysti. Siinähän ollaan fyysisessä kontaktissa.
Vaikka olen itse puhunut lapsen teppelemaan opettamiseta, niin en mä tarkoita sitä että lyödään nyrkillä päähän, sorry jos joku nyt sen kuvan sai. Pakkiksella nyt halutaan aina vetää ääripäästä toiseen.
Mutta asiasta toiseen, nuo lasten turvaistuimet/korokkeet.. Meidän poika on jo 130cm pitkä.. Missäs vaiheessa te olette luopuneet? Mun mielestä toi ei kyllä enää tarvitse mihinkään istuinta, mutta suositushan lienee 135cm asti ??
Ei se valinta ole välillä "juoksen open kainaloon, kertomaan joka asiasta" -- "vedän pataan", muitakin keinoja on. Aika harvoin se alistaminen on fyysistä. Ja jos on, sitä suuremmalla syyllä siitä pitää kertoa aikuiselle. Mitä meinaat, siis jos jos kiusaaja alistaa jotakuta, niin tämän kiusatun pitää fyysisesti "ottaa kunnioitusta"?. Ei mene jakeluun.
Itsepuolustus on eri asia, ja silloinkin vain niin, että pääsee siitä väkivallantekijästä karkuun ja pakoon. Väkivallalla ei pidä ikinä uhkailla, tai hakea kunnoitusta tms. Näin oman lapseni kasvatan.
Täytyy kertoa tähän väliin oma tarina yläasteelta Tampereelta.. Viereisellä luokalla oli koulun kusipää, joka tosi vaikeista kotioloista johtuen häiriköi useita esim. hakkaamalla yht. äkkiä jota joka vain käveli vastaan. Muutaman kerran jo mua lyöneenä, ujokin kun olin, tuli tämä kaveri ja mottasi taas olkapäähän. Käännyin ja löin häntä täysillä takaisin olkapäähän. Katseli hölmistyneenä takaisin, käveli pois ja ei enää koskaan lyönyt.. Yksi elämäni parhaista ja rohkeutta vaativista teoistani..
Mutta asiasta toiseen, nuo lasten turvaistuimet/korokkeet.. Meidän poika on jo 130cm pitkä.. Missäs vaiheessa te olette luopuneet? Mun mielestä toi ei kyllä enää tarvitse mihinkään istuinta, mutta suositushan lienee 135cm asti ??
Ainakin Spotify premiumilla voit ladata kännykkään offlinetilaan kappaleet. Taitaa olla kympin kuussa.Poika (8v) innostunut kuuntelemaan radiosta musiikkia, mutta esim. NRJ:llä jutut sellaisia etten haluisi pojan semmoisia kuuntelevan. Pitäisi siis ottaa joku musiikkipalvelu (mitä näitä nyt on), mutta en oikein ole selvillä niiden toiminnasta. Käsittääkseni niissä on joku kuukausimaksu jolla saa kuunnella musiikka niin paljon kuin haluaa. Mutta pystyykö niistä lataamaan musiikkia ns. ofline tilaan tai siirtämään koneelta vaikka kännykälle? Vai vaatiiko tämä että ostaa yksittäisen kappaleen?
Ainakin Spotify premiumilla voit ladata kännykkään offlinetilaan kappaleet. Taitaa olla kympin kuussa.