Pesettekö käsiänne?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ryback
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
kyllähän minä huuhtasen kädet kusi/paska-operaation jälkeen.
sen sijaan ulkoa kotiin tultuani pesen ne tarkkaan saippualla,
sillä maailmaan taudinkantajia mahtuu.

Mielenkiintoinen threadi..
Kerrotaanpas omista hygieniatottumuksista. Ilmeisesti itsekin liian "hygieeninen". Aloitetaan vaikka himaolosuhteista, aina sekä pienemmän että isomman hädän jälkeen pesen kädet, pienemmän jälkeen huuhtaisen ilman saippuaa ja aina ison jälkeen saippualla, tulisi muuten itselle oksettava olo.
Jos olen kylässä, niin pyyhkäisen ainakin rinkulan ensin paperilla, ja heitän veteen paprua niin on kivempi mennä itse toimitukseen kun ei roisku kaikki kannikoille. Lisäksi luonnollisesti pesen saippualla.
Baarissa pyrin viimeiseen asti välttämään isoa toimitusta, yleensä niin inhoja paikkoja nuo vessat ovat siellä, kusella käydessä toimin näin:. Kun käyn niin rituaali on seuraavanlainen: Sisään koppiin mennessä joutuu yleensä aina käyttämään sormia kahvan aukaisuun, ei tunnu hyvältä. Vessassa ollessa voi "rinkulan" yleensä aina potkaista ylös kengän sisäsyrjällä, joskus on kyllä hajonnut jos liian humalassa. Virtsaamisen jälkeen mahd. pikainen painallus huuhtelunappiin peukalolla(mikään ei ole inhottavampaa kuin ylitulvinut WC), sen jälkeen voi samalla kädellä avata oven lukituksen. Käsien pesu, ja jos mahdollista oven avaus joko suoraan olkapäällä, tai kyynärpäällä painaen kahvaa ja samalla olkapäällä oven avaus.
Kehittää muuten hyvin samalla lihaskoordinaatiota.

ps. Olen asunut maallakin, ja silloin oli pakko vähintään pyyhkiä kädet tarkasti aamukasteen kostuttamaan ruohikkoon, tai järveen.

Suihkussa käyn "vain" noin 5-6 kertaa viikossa, niistä n.4 saunomisvuoroja, hyvin kyllä toiminut, ei ole ollut kuumetta eikä flunssaa viimeiseen kahteen vuoteen.

Joona sanoi:
Käytitkö paljonkin aikaa tämän etsimiseen? Eihän tää threadi oo vasta pysytelly ku pari vuotta maan alla. Mutta joka tapauksessa hyvä että näinkin merkittävän tapauksen kaivoit ylös :)

no siis hei, sen siitä sit saa kun istuu duunissa, josa ei ole mitään tekemistä. :wall: pakostakin alkaa tällaiset aiheet kiinnostaa (ei sillä etteikö oikeati kiinnostaisi) ja yritän vain kuluttaa aikaa muutenkin kuin peukaloita pyörittämällä. :jahas: :lol2: :hyper: ja taas ollaan töissä :D

mut miettikääpä sellaista, et jos olette joutuneet sairaalaan leikkaukseen ja teidän haavaa tulee näpräämään hoitsu/lääkäri, joka on juuri käynyt vessassa eikä ole pessyt käsiään ja käsineitähän ei tietenkään ole. tietty sitähän ei voi koskaan tietää, mut jos tietäisi, vois olo olla aika :urjo: et ihan oikeasti se käsien peseminen on tosi jees :rock:

Welho sanoi:
Sitä kutsutaan hygieniaksi, myös se leka pestään samalla kun muukin keho, voin vakuuttaa että minä tahansa päivänaikana melani vedetään housuista, on se puhdas. Eri asia jos on vaihtanut alusvaatteet viime täydenkuun aikaan ja käyttänyt saippuaa silloin kuin se keitettiin itse ja pallihiki virtaa kuin rykelmä alppipuroja mutta itsestään huolehtivalla miehellä ei se muna ole mitenkään likainen, jos on, jotakin on pahasti vialla.
Sekin on hyvää hygienianhoitoa, että pestään ne kädet vessassa käynnin jälkeen. Minä vaihdan alusvaatteet päivittäin ja epäilen, että niin tekee moni muukin mutta esim. päälysvaatteet voivat olla käytössä huoletta parikin päivää. Mutta miksi vaihtaa alusvaatteet päivittäin jos kerran kuitenkin ne eivät ole sen likaisemmat kuin päälysvaatteet, ehkä vielä puhtaammatkin. Ja kyllä mä sen sanon, että jos olet ollut koko päivän liikenteessä ja illalla lekas vedetään housuista, että se ei varmasti ole yhtä raikas kuin silloin aamulle, kun sen sinne suihkun jälkeen tungit.

Ja mitä tulee näihin suihinotto kommentteihin, niin mulla on tapana pestä itseni ennen kuin annan naisen ottaa suihin. Uskon, että teidänkin, jotka täällä sillä perustelee käsien pesemättä jättämistä, naisenne sitä toivovat, aivan varmasti.

ihmettelen suuresti, että mistä näitä kirjaimellisesti "paskiaisia" oikein sikeää. Eikö teille ole lapsena kotona opettettu niinkään yksinkertaista asiaa, että kädet pestään vessassa käynnin jälkee. Luulis, että jo viimeistään tarhassa tuo ois opetettu.

Mä pesen kädet ennen safkaa, vessajuttujen jälkeen jne... Jotenkin sitä pitää itsestään selvyytenä ja toisaalta olettas näin muidenkin tekevän.

Silloin ku olin vielä hoitsuna, niin varsin usein monet työtoverit laiminlöivät käsihygienian. Vaikka saatavilla oli jos jonkin näköisiä hoitavia desinfektioaineita ja saippuoita ja käsihuuhteita.

Ja niin ku edellä jo todettiin, niin kysäskääpä siltä emännältänne käviskö pikku sormileikit vaikkapa autoremontin jälkeen. :D

Edit: Ja tähän pätee myös se kynsien hoito myös miehillä... pitkät kynnet ja tulehtuneet kynsivallit / nauhat, eivät houkuta emäntiänne ku 5 promillen kännissä, kun ne ei enää erota teitä aidanseipäästä....

Net Virgin sanoi:
Silloin ku olin vielä hoitsuna, niin varsin usein monet työtoverit laiminlöivät käsihygienian. Vaikka saatavilla oli jos jonkin näköisiä hoitavia desinfektioaineita ja saippuoita ja käsihuuhteita.

Ja niin ku edellä jo todettiin, niin kysäskääpä siltä emännältänne käviskö pikku sormileikit vaikkapa autoremontin jälkeen. :D

Edit: Ja tähän pätee myös se kynsien hoito myös miehillä... pitkät kynnet ja tulehtuneet kynsivallit / nauhat, eivät houkuta emäntiänne ku 5 promillen kännissä, kun ne ei enää erota teitä aidanseipäästä....

jep, se on kyl rankkaa kateltavaa kun hoitohenkilökunta laiminlyö käsihygienian. itsekin nähnyt. voi vain kuvitella, mikä määrä bakteereja siirtyy ihmisestä toiseen vain sen takia, kun hoitsu ei viitsi panostaa hygieniasta huolehtimiseen. kiva siinä sitten saada jonkun hyppykuppa vahingossa :eek: :urjo:

kyl se kuuluu jokaisen ihmisen perusjuttuihin huolehtia omasta hygieniasta, varsinkin jos intiiminpää hommaa alkaa harrastamaan :hyper: . voi olla aika :urjo: jos ei olla suihkussa käyty pariin päivään ja pitäisi muka nauttia jotenki seksistä kun snögää kävelee vastaan jo ovelta :down:

Oon koittanut aina pestä kädet ulkoa tultua yms. ja nyt perheenlisäyksen myötä entistä useammin, sillä seurauksella että kädet on kuivat koko ajan. Ja juuri kun saat rasvattua kädet niin saat tod.näk. vaihtaa vaipat tms. Olen käsien pesu - ja rasvaamis -kierteessä :) .

WTA sanoi:
ihmettelen suuresti, että mistä näitä kirjaimellisesti "paskiaisia" oikein sikeää. Eikö teille ole lapsena kotona opettettu niinkään yksinkertaista asiaa, että kädet pestään vessassa käynnin jälkee. Luulis, että jo viimeistään tarhassa tuo ois opetettu.

Paskiaisia sikiää sitten maalla.

Muistan kuinka pienenä. (itse jo sen verran iso että muistan.) Mutta pienemmät sisarukset konttavisat/ryömivät lattialla, johonka äijät räkivät nortti savujensa keuhkosyöpä klimppejä. Ja nuolivathan ne navetta saappaatkin puhtaaksi.

Tuo ittensä pesemis vimma o nykyään iha sairasta. Ei oo ihme että joka flunssa bakteerista ollaan kaksi viikkoa kipeinä.

Tuo liika hygieenia on vähä sama homma kuin se, ettei haluta tajuta minkä laisten prosessien jälkeen se makkaran siivu on tullut siihen leivälle.

Noniin tulihan sieltä fiksu kommentti kerrankin! :D Mua ärsyttää myös liika siivoaminen. Tyttöystävä haluaisi imuroida joka toinen päivä, mutta mulle esim. riittää mainiosti kerran parissa kolmessa viikossa. Jos lattia tuntuu likaiselta paljain jaloin, niin voi pitää sukkia päällä. Arvatkaa vaan kenellä on enemmän tauteja? Tyttöystävällä!

gnut sanoi:
Mä teen tolleen aina salin vessassa. Treenin jälkeen pureskelen mankan valkaisemista käsistäni känsiä irti.

Mikään ei kyllä vituta enempää kuin "iiik pöpöjä! iik epähygienistä! iik pakko saada antibiootteja! iik otan vähän buranaa! iik toi kaivaa nenää! iik toi ei pyyhi persettä! iik munahikeä! iik luolamies! iik etkö laita saippuaa!" -tyyliset nössömiehet.

Sairaana viimeks joskus 2003 :o

ei näin...eiiiii todellakaan :eek:

Kevyt maito sanoi:
Tuo ittensä pesemis vimma o nykyään iha sairasta. Ei oo ihme että joka flunssa bakteerista ollaan kaksi viikkoa kipeinä.

Pidän huolta hygieniastani ja sairastin vuonna -96 viimeksi influenssan... :D

Tietysti joitain pieniä, ei niin haittaavia, flunssan poikasia on männy muutama tässä välillä.

Että se siitä ylihygieniasta...

ps. myös maalta kotoisin....

Tottakai handut pestään AINA toimitusten jälkeen.

Meillä on duunissa yks äijä joka ei pese käsiään ja pistää vituttamaan se tyyppi aina kun sattuu samaan aikaan sen kanssa vessaan. Ei viitsis koskee ovenkahvaankaan sen jälkeen. Ite oot just pessyt ja kuivannut handut ja sitten otat kiinni ovenkahvasta johon toinen on koskenut "ei niin puhtailla" käsillään :curs: .
Monesti oon miettinyt et sanois sille perkele suoraan et nyt urpo pesulle, etkö tajuu miks noi lavuaarit ja saippuat on olemassa, mut kun eihän sitä sit kehtaa kuitenkaan :nolo:.

Ihminen tuottaa keskimäärin 500 litraa virtsaa vuodessa. Virtsa sisältää 95% vettä, 2,5% ureaa, joka on suurissa määrissä vahingollista ja loput 2,5% virtsasta on erilaisia mineraaleja kuten magnesiumia tai kalsiumia. Virtsa ei siis ole myrkyllistä, kuten monissa kulttuureissa uskotaan, mutta suurina annoksina se saattaa olla haitallista.

eli toisin sanoen virtsa on aika puhdasta. Mikään orgaaninen eliö ei pysty elämään ilman bakteereja. Joka ikinen esine/asia on täynnä bakteereja niiltä ei voi välttyä eikä niitä pidäkkään. Mutta kaikki bakteerit eivät sovellu kaikille ihmisille, ja silloin tulee flunssaa/kuumetta, kun elimistö yrittää parantaa itsensä "pahoista" bakteereista. Mitä steriilimpi on vauvan/lapsen ympäristö sitä huonompi immuniteetti sille muodostuu. Tästä johtuu se että monissa kehitysmaissa on ihmisillä korkea immuniteetti. Katastrofi tilanteissa, aina hehkutetaan taudeista yms. mutta kuinka paljon ihmisiä siihen loppujen lopuksi kuolee?? selviäisikö valkoinen ihminen ollenkaan noissa olosuhteissa...

mutta asiaan joo kyllä tulee pestyä kädet vessassa käynnin jälkeen, järkevääkö? en tiedä, mutta se onkin lähinnä TAPA joka on tullut.

Pesen kädet arviolta noin 10-20 kertaa päivässä. Ja täytyy sanoa että opiskeluaikoina oli eräs asia joka ärsytti aivan suunnattomasti: ääliöt jotka kävelevät vessasta suoraan ruokajonoon pesemättä käsiä. On varmaan helvetin hygieenistä se että käydään pytyllä ja juostaan siitä ruokajonoon - ei ihme että ruokalasta tai ravintolasta voi saada kaiken maailman ruokamyrkytyksiä ja hepatiitteja.

Pesen kädet aina ennen ja jälkeen ruokailun. Vessassa käynti ilman käsienpesua ei tule kuuloonkaan. Nämä pitäisi olla ihan perusasioita meille kaikille.

Sininenporkkana sanoi:
tulipa tässävaan mieleen että mites teette landella?? meillä ainakin on ulkohuussi niin ei kovin usein tule pestyä käsiä sen jälkeen...

Useimmissa paikoissa on vettä saatavana peseytymiseen... Tulipa se sitten hanasta tahi kannettuna...

Sen jälkeen kun tuli hankittua matelija lemmikiksi, on kyllä tullut pestyä käsiä niin usein että käsirasvan hankkiminenkin tuli jo lähes pakolliseksi.

Nimimerkillä en haluaisi salmonellaa

Sininenporkkana sanoi:
Ihminen tuottaa keskimäärin 500 litraa virtsaa vuodessa. Virtsa sisältää 95% vettä, 2,5% ureaa, joka on suurissa määrissä vahingollista ja loput 2,5% virtsasta on erilaisia mineraaleja kuten magnesiumia tai kalsiumia. Virtsa ei siis ole myrkyllistä, kuten monissa kulttuureissa uskotaan, mutta suurina annoksina se saattaa olla haitallista.

eli toisin sanoen virtsa on aika puhdasta. Mikään orgaaninen eliö ei pysty elämään ilman bakteereja. Joka ikinen esine/asia on täynnä bakteereja niiltä ei voi välttyä eikä niitä pidäkkään. Mutta kaikki bakteerit eivät sovellu kaikille ihmisille, ja silloin tulee flunssaa/kuumetta, kun elimistö yrittää parantaa itsensä "pahoista" bakteereista. Mitä steriilimpi on vauvan/lapsen ympäristö sitä huonompi immuniteetti sille muodostuu. Tästä johtuu se että monissa kehitysmaissa on ihmisillä korkea immuniteetti. Katastrofi tilanteissa, aina hehkutetaan taudeista yms. mutta kuinka paljon ihmisiä siihen loppujen lopuksi kuolee?? selviäisikö valkoinen ihminen ollenkaan noissa olosuhteissa...

mutta asiaan joo kyllä tulee pestyä kädet vessassa käynnin jälkeen, järkevääkö? en tiedä, mutta se onkin lähinnä TAPA joka on tullut.

No niin yksi joka puhuu järkeä.

Suurin osa luulee että ovat todella hygieenisiä ku viruttelevat käsiään koko ajan. Mutta se ruokakin minkä suuhunsa laittavat on täynnä miljoonia eri bakteereita.
Kävin tos vähän aikaa sitten kotopuoles ja siellä isäntä tarjos paistia, eikä mitään jauho mössöä, vaan kotona teurastettua.
No lihat oli kylmillään olevas traktoritallis, siellä työkalu pöydällä. Ovena oli semmonen liukuva pelti ovi, joka ny pitää koirat ulkopuolella. Koiraa pienemmät kylä pääsi herkku apajille.
Olettekos koskaan käyny perunakellaris? Siä on joukossa homeisia, mädäntyneitä ja osaksi hiirten syömiä perunoita, joista sitten viljeliät valkkaavat parhaimmat kauppoihin myyntiin. Ja olen käynyt niin monessa perukellarissa, että väitän sen olevan joka paikassa niin. Millä lailla edes se luonnollinen mädäntyminen tai joka hiiri voitaisiin estää?
Ja väitän tätä hiiri ja muuta elukkaa + luonnollista mädäntymistä olevan joka meijerin ja teurastamon täynnä !

protsku sanoi:
Ja täytyy sanoa että opiskeluaikoina oli eräs asia joka ärsytti aivan suunnattomasti: ääliöt jotka kävelevät vessasta suoraan ruokajonoon pesemättä käsiä.
Käsien pesu olis ihan suotavaa ennen ruokailua varsinkin, jos on jotain tauteja liikkeellä. Veitset ja haarukat on sellasissa astioissa josta niitä sitten otetaan paskasilla käsillä. :curs:
Vaikka siellä vessassa ei kusiskaan sormille ja vaikka pesis vehkeensä kaks kertaa päivässä, kannattaa ne kädet pestä, koska sitä vessan oven kahvaa ja huuhtelunappulaa on kuitenkin joku hiplannut paskasilla ja kusisilla käsillä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom