Pesettekö käsiänne?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ryback
  • Aloitettu Aloitettu
protsku sanoi:
Lapsena tuli vietettyä melkein kaikki koulujen kesälomat isovanhempien maatilalla. Huomatkaa että kaikissa paikoissa ei ollut sähköä vielä 1970-luvun alussakaan ja vesi todellakin kannettiin kaivosta myös talvipakkasella.

Pestiinkö kädet aina ennen ruokailua? Totta helvetissä pestiin! Jos joku on niin urpo että "hei mä en pese käsiä kun mulla on nyt vähän kiire" niin sitten on kyllä tosi ääliö kyseessä. Ja kaikki nämä urbaanilegendat siitä miten paskan levittäminen joka paikkaan lisää elimistön vastustuskykyä on täysin :anssi: - lukekaa vaikka historiaa siltä osin mitä käsien pesu on vaikuttanut kirurgien työhön. :rolleyes:

Paskan levittäminen onkin aivan eri asia.

Lue historiaa siittä kuinka ennen muinoin lääkärit joivat potilaittensa kusta maistaakseen oliko niillä sokeritauti.

Ja on tutkittu tosi asia että ylenmääräinen hygienia on aiheuttanut suomalisille allergioita, astmaa ja ihottumia.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tottakai pesen käsiäni ja aika usein esim. duunissa. On näet aika etovaa kun vaikka millaista asiakasta käy siinä kassalla ja maksaa varsin paskasilla käsillään. Parhaat saattavat pyyhkiä nenäänsä ja sitten kaivetaan taskusta rahaa kouraan siihen räkien päälle. On siinä sitten mukava ottaa asiakkaalta rahaa. Sitten meillä käy jonkun verran sellaisia laitapuolen sekä muuten vajaita asiakkaita niiden hygienia ja käyttäytyminen on sitä luokkaa että ihan tarpeelista on pestä käsiä. Muutenkaan ei tuo duuni ole aina niin puhdasta. Eli duunissa varmaan kymmeniä kertoja päivässä tulee kädet pestyä ja mielestäni pitäisi viellä useammin pestä. Kotona sitten perus jutut eli veskin jälkeen, ennen ruokaa ja sen laittoa ja muuten sitten tarpeen mukaan pesen. Esim. harrastuksiini liittyvät panosten lataus, aseiden laitto jne on sen verran likaista hommaa että pitää pestä käsiä useinkin. Olen muuten huomannut että sellainen puolet fairia ja puolet mäntysuopaa johonkin pumppupulloon sekoitus on varsin tehokas pesuaine ainakin öljylle jne.

Tulipa mieleen eräs tapahtuma duunista: eräs sellainen hieman yksinkertainen asiakas oli kassalla ja työkaveri rahasti siltä ostoksia ja erehtyi kysymään että tarviitko muuta ja samalla vilkaisi sivulleen. Siinä välissä tuo asiakas kaivoi taskustaan sellaisen maailman paskaisimman tiskirätin(märkä,paskanen jne) ja löi työkaverille käteen että tälläisiä tarvitsen. Työkaveri sanoi että se rätti haisikin niin että aivan kuin sillä olis pyyhitty oksennusta. No oli siinä käsien pesu aika nopeaan suoritettava.

Muuten kaikkien narkkien ja hörhöjen kohdalla on käynnyt mielessä että pistäskö ottaa kaikki hepatiitti jne mahdolliset rokotukset kun eihän niistä tiedä että mitä saa kun niiltä ottaa rahaa vastaan. On joskus ollut verisiä rahoja jne. Ja itselläkin on joskus ollut joku haava kädessä.

japa sanoi:
Olen muuten huomannut että sellainen puolet fairia ja puolet mäntysuopaa johonkin pumppupulloon sekoitus on varsin tehokas pesuaine ainakin öljylle jne.

Ammattilaiset käyttävät myös pyykinpesupulveria käsien pesemiseen. Öljy lähtee käsistä oikein hyvin ja nopeasti. Nimimerkillä "olin polkupyöräliikkeessä töissä". :)

Pyykinpesupulverilla lähtee öljy ja piki kaikkien parhaiten kyllä, mutta en suosittele sitä käytettävän kovin usein, kuluttaa käsien nahkaa aikalailla.

Welho sanoi:
Sitä kutsutaan hygieniaksi, myös se leka pestään samalla kun muukin keho, voin vakuuttaa että minä tahansa päivänaikana melani vedetään housuista, on se puhdas. Eri asia jos on vaihtanut alusvaatteet viime täydenkuun aikaan ja käyttänyt saippuaa silloin kuin se keitettiin itse ja pallihiki virtaa kuin rykelmä alppipuroja mutta itsestään huolehtivalla miehellä ei se muna ole mitenkään likainen, jos on, jotakin on pahasti vialla.

Väännetään rautalangasta. Menet illalla suihkuun, pistät kalsarit jalkaan. Aamulla painelet muina maunoina vaikkapa yöllisen siemensyöksysi jälkeen ravintolaan. Sen vessassa viimeiset tipat jäävät putkeen ja valuvat housuihisi. Istut ravintolassa ja pallihiki iskee, sitten iskee kusihätä. Menet vessaan, etkä pese käsiäsi. Painelet vessasta ja ovenkahvassa, ja ties mihin yleisöpuhelimeen sen jälkeen kosketkaan, ruokalistasta puhumattakaan, on sekä smegmaasi, kustasi että pallihikeäsi, ja en edes tässä ota huomioon mahdollisuutta että et ole erityisen huolellinen pyyhkijä.

Peskää nyt jukoliste ne kätenne, ei ole iso vaiva. Tälläiset jutut vaan pahentavat käsitystä pakkotoistolaisista pystymetsästä revittyinä juntteina.

Crusader sanoi:
Väännetään rautalangasta. Menet illalla suihkuun, pistät kalsarit jalkaan. Aamulla painelet muina maunoina vaikkapa yöllisen siemensyöksysi jälkeen ravintolaan. Sen vessassa viimeiset tipat jäävät putkeen ja valuvat housuihisi. Istut ravintolassa ja pallihiki iskee, sitten iskee kusihätä. Menet vessaan, etkä pese käsiäsi. Painelet vessasta ja ovenkahvassa, ja ties mihin yleisöpuhelimeen sen jälkeen kosketkaan, ruokalistasta puhumattakaan, on sekä smegmaasi, kustasi että pallihikeäsi, ja en edes tässä ota huomioon mahdollisuutta että et ole erityisen huolellinen pyyhkijä.
Peskää nyt jukoliste ne kätenne, ei ole iso vaiva.

Oot kyllä oikeessa, kai. Täytyy kyllä tunnustaa etten pese käsiäni kusella käynnin jälkeen , jos vain selviän niin etten koske kahvoihin yms. Olen siis ihmis-sika joka levittää omia bakteerejaan, mutta ei vastalahjaksi ota vieraita basilleja :D

Olikse Don King joka oli Muhammed Alin promoottori, muistaakseni oli. Eli Don Kingin elämänkerta elokuvassa mies lausahtaa seuraavaa "I wash my hands BEFORE I touch my dick." Eli mikäs siinä jos ei kuse käsilleen :D

japa sanoi:
Muuten kaikkien narkkien ja hörhöjen kohdalla on käynnyt mielessä että pistäskö ottaa kaikki hepatiitti jne mahdolliset rokotukset kun eihän niistä tiedä että mitä saa kun niiltä ottaa rahaa vastaan. On joskus ollut verisiä rahoja jne. Ja itselläkin on joskus ollut joku haava kädessä.

Hyi saatana! Käytä käsineitä töissä. Itse ottasin kyllä sen a-hepatiitti rokotteen. Ja Jos mulla olis noin saastaisia asiakkaita, en varmaan pitäisi sormusta enkä muitakaan helyjä käsissä töissä. Kävis sitten se käsienpesu kuin kirurgilta.
Noi veriset rahat on kyllä perseestä, eihän ne b ja c-hepatiitit helposti tartu, mutta on kyllä muuten niin vittumaisia viruksia että oksat pois.

Tilitys: Mä en voi syödä töissä kahvileipää, kun työkaveri ei IKINÄ pese käsiään ennen kuin rupeaa sitä leikkaamaan. Siis YÄK! Noh, säästynpähän niiltäkin tyhjiltä kaloreilta. :jahas:

Pesen tietty omat käteni ennen ruokaa, ruoan jälkeen, veskin jälkeen, kun ne ovat likaiset. Ja aamulla.

Käpälät tulee pestyä ennen aamupalaa ja eväidentekoa, kissalle ruokaa annettuani, ennen ruokaa ja kahvitaukoa, töistä kotiin tullessa, salin jälkeen kotiin tullessa, ennen iltapalaa ja hampaiden ja naamanpesun yhteydessä ennen nukkumaanmenoa. Ja joka kerta kun käyty vessassa. Eli tusinakertaa päivässä. Ja kun vielä kun käy kaksi kertaa päivässä suihkussa... Ja flunssaisena niistämisen jälkeen, etten levittele pasiliskoja.

Minä pesen aina käteni vessassa käytyä, ruokaa syödess ja tehdessä, salin jälkee, koulun jälkeen ja aina kun tuntuu että on paskaset, tain on johonkin paskaseen koskenu.

Emmah sanoi:
Jos ja yleensä kun kädet vessassa käynnin yhteydessä pesen, niin se ei kyllä yleensä johdu siitä, että ne olis kusiset tai paskaset - näin naisena kun harvemmin tulee sormille kuseskeltua :rolleyes: Yleensä pesen kädet lähinnä siks, että kun päivän mittaan tulee oleskeltua julkisissa paikoissa, busseissa tms., niin kun kädet pesee vessassa käynnin jälkeen, niin tulee ees pikkasen vähennettyä sitä vieraitten basillien määrää. Mutta kotona ollessa käsien peseminen kyllä rajottuu yleensä siihen kun tuun kotiin ja sit jos syön tai alan laittaa ruokaa. Ja mainittakoon tässä myös se, että ihan oon terve ollut, eikä oo flunssat tai muut taudit juurikaan vaivanneet.

Kaiken kaikkiaan mua pikkasen ihmetyttää - etenkin joidenkin naisten, jollainen siis itekin olen - ylihygienisyys ja bakteerikammoisuus. Kusella käydessä rengas vuorataan tarkasti paperilla tai sit kustaan "istuen" persus irti siitä renkaasta, kädet pestään kynsiharjalla, käytetään antibakteerisia pesuaineita, kotona pönttö puunataan päivittäin ärtsyllä wc-ankka-aineella, suihkussa käydään vähintään kerran päivässä ja alkkarit ja vaatteet vaihdetaan joka aamu puhtaisiin. Ei siinä mitään, kyllä mäkin tykkään, että kotona on siistiä ja huolehdin kyllä hygieniastani, mutta rajansa kaikella. Tollanen turha ympäristön kuormittaminen pesuaineilla on ihan älytöntä. :mad:

Kun kerran vanha ketju on henkiin herätetty, niin quottaanpa sitten reilusti vanhaa postia... Eli samoilla linjoilla olen Emmahin kanssa, perushygieniasta pitää tottakai huolehtia, mutta ylenmääräinen puunaaminen ja kuuraaminen on kyllä niin turhaa hommaa, että oksat pois. Ja eikös nuo antibakteeriset pesuaineet ole todettu suorastaan haitallisiksikin - kun ne tappavat kaikki bakteerit, niin vähitellen syntyy näitä paljonpuhuttuja resistenttejä "superbakteereita"...?

Itse olen harrastanut luonnossa liikkumista ja erävaellusta pikkutytöstä asti, ja eipä kyllä pitkillä vaelluksilla vaihdeta tosiaankaan vaatteita päivittäin (koska ei yksinkertaisesti olisi kapasiteettia kantaa tarpeeksi kledjuja mukana, jos näin tehtäisiin), ja peseytyminen tapahtuu ah-niin-kylmänraikkaassa tunturijärvessä tai joessa miljoonien verenhimoisten itikoiden inistessä ympärillä, joten ei kyllä tule mitenkään ihmeesti noiden reissujen aikana saippuan kanssa läträttyä. Ja terveenä on silti pysytty, eivätkä ole infektiot yms. vaellusreissujen aikana kiusanneet. Eräs lukioaikainen kaverini kommentoi, tästä harrastuksestani kuultuaan: "Miten sä voit mennä sinne, miten sä tulet toimeen kun siellä ei ole suihkua???" :jahas: Mä kommentoin siihen, että onhan siellä juokseva vesi, siinä se virtaa heti teltan takana, ja on muuten taatusti raikasta... :D

Itse olen harrastanut luonnossa liikkumista ja erävaellusta pikkutytöstä asti, ja eipä kyllä pitkillä vaelluksilla vaihdeta tosiaankaan vaatteita päivittäin...

Saman olen huomannut että terveenä pysyy viikonkin vaikka ei ole juoksevaa vettä kuin ja vaatteitakaan ei tule joka päivä vaihdettua.
Samoin on metsällä tullut suolistettua samalla puukolla joku lintu tai hirvi ja sitten samaan syssyyn samalla puukolla jo avataan makkara pakettia korkeintaan välissä on ehkä sammaleeseen puukko pyyhitty. Ja edelleen ollaan terveenä. Ainut mitä olen huomannut tuolla korvessa on että vesi pitää keitellä hyvin ja muutenkin ruoka kunnolla kypsäksi muuten mun herkkä vatsa kyllä vähän reagoi erilaiseen bakteerikantaan.

Onko kukaan kuullut väittämää että eräreissulla jne jos tulee joku haava jota ei voi desinfioida niin sen voi antaa sellaisen koiran jolla vesikauhu rokotus voimassa niin nuolla. Siinä syljessä on kuulemma jotain joka tappaa bakteereja. Intiaanit kanssa kuulemma käyttää sitä hommaa.

Minun puolesta kuskaa kotona vaikka käsillenne ja jättäkää pesemättä, mut jos julkisilla paikoilla ei viitsi sen verran nähdä vaivaa et ne kädet pesastaan niin pitää olla aika :david: En tiedä voiko enää idioottimaisemmaksi itseään tehdä kuin eilen eräässä tanssiravintolassa itse baarimikko oli viereisellä laarilla tarpeillaan kovin kiireellisen näköisenä, ja ajattelin että annan hänen pestä ensin kätensä kun oli vain yksi lavuaari käytössä ja asiakkaat varmaan odottaa. Mutta tämä kaverihan painoi suoraan tiskin taakse ottamaan tilauksia vastaan käsiään pesemättä :jahas: kylläpäs oli kiva tältä kaverilta tilata juomista. Ei vi**u jokin järki näissäkin asioissa!

Kride sanoi:
Jep, täysin samaa mieltä. Vaikka en ole mikään hygieeniafanaatikko, niin silti IMO käsien pesu vessareissun jälkeen kuuluu jo hyviin tapoihin. Ja salilla nyt kuitenkin aika paljon käytetään samoja käsikahvoja. :D

Asiaa! Kotona saavat noi kusipäät sitten vaikka sekoittaa sen palautusjuoman vessanpöntössä ja imeä pillillä sieltä mutta salilla & muissa yleisissä tiloissa kaikkien tulisi pestä kätensä vessareissun jälkeen. :curs:

Minä hinkkaan käsiäni kyllä, joka paikan tulleen. No haittaahan siitä ei ole suuremmin ku nrasvat on keksitty. On järkyttävää ettei ihminen pesisi käsiään, kun jo kuulee miten moni maailmalla kuolee huonon hygienian vuoksi.

Näitä asioita tarpeeksi pohtimalla voittaa arpajaisista vainoharhaisuuden.

Siis totta kai perushygienian pitäisi kuulua jokaisen kansalaisen velvollisuuksiin, mutta jos aletaan jatkuvasti miettiä, ettei voida johonkin koskea, kun siinä on niin ja näin paljon bakteereita, tulee varmasti hulluksi. Kyllä niitä pöpöjä tässä maailmassa riittää. Ja kyllä ne tappavat, jos ovat tappaakseen. Tällä menolla kaikille hengityssuojain naamalle ja oma happikaappi kotiin...

Kädet tulee pestyä aina veskin jälkeen ja monesti duunissa jopa ennen, vaikka kädet ei ns. työteosta likaannukkaan. Samoin pesen ennen safkan laittoa/ruokailua.

Viikottain törmää ihmisiin jotka lähtevät vessasta suoraan pois käymättä lavuaarin kautta. Aina puistattaa yhtä paljon. Mikäs minä olen aikuisia miehiä neuvomaan. On se perkele kun ei perushygienia tapoja tiedetä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom