Peruskausi 3x4 -> 6x6, miten käytännössä?

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%
Mä en nyt mistään mitään ymmärrä mut vaikka prässin ykkönen nousisi vaikka sata kiloa niin ei se kyllä pahemmin kyykyn ykköstä nosta. Itsellä ainakin kun nuorena prässi oli ykkösliike kun kyykky ei oikein maistunut niin tein jonkun näköisisiä sarjoja 400 kilolla samalla kun kyykky oli hyvä jos 120kg. Varmaankin oli tekniikka hakusessa mutta suurin syy oli kyllä minusta heikko keskikroppa mikä ei prässissä vahvistunut. Eli koitan sanoa että prässivoimat eivät kyykkyn kovin suoraan voimaa tuo juurikin kun keskikroppa on se heikoin lenkki. Ja kyykyssä taitaa työskennellä aika paljon eri lihakset muutenkin, takareidet ja perse kun taas prässissä enemmän etureiskat. Jassoon pitää ottaa porukkaa valmennukseen ja koittaa saako tulokset nousemaan käytännössäkin noilla sun opeilla.
Tästä jo tuolla ylempänä keskusteltiin että jos hukkaat sen kehityksen teknisillä ongelmilla niin ei varmasti välity tankoon. Osaatko sinä kertoa miksi eriävä mielipide suututtaa ihmisiä täällä niiiiiin paljon?

Kaikki mitä valmennan tai ohjaan teen ainoastaan livenä. Aikaa viikossa on noin 2 kertaa. Yleensä 1. Korvausta en ota. Menee ainoastaan harrastuksena minulle. Minä en tee lappu valmennuksia. Ja sanon jos henkilö ei ominaisuuksiensa puolesta ole sovelias ks lajiin. En ota kontolleni esim rikkoutuneita niveliä revenneitä lihaksia tai kiinnityskohtia jos näen selvästi että mittasuhteet tai muut yksilön ominaisuudet ei ole lajille suotuisat tai niissä joudutaan tekemään paljon kompromisseja. Silloin olen ollut niihin vaivoihin osallinen tietoisesti. Varsinkin jos tavoitteet on lajissa menestyä.

Se ei tarkoita etteikö minun puolesta lajia saa harrastaa tai vaikka kilpailla mutta itse koen vastuulliseksi ja fiksuksi niin päin että olen mielummin estämässä ongelmien syntyä kun aiheuttamassa niitä.

Käyttäisit sinäkin niitä aivoja johonkin hyödylliseen etkä omien teorioiden keksimiseen joka aiheesta. Olen huomannut, että sulla on omituinen tapa kyseenalaistaa kaikki ja tehdä omia päätelmiä mitkä on vieläpä suurimmaksi osaksi virheellisiä. Etkä usko vaikka sua yritetään neuvoa. Esimerkiksi se voiman hankkiminen on hyvin pitkälti nivelkulmariippuvaista ja vaikka hankkisit prässissä sadan kilon edestä lisää voimaa, siitä ei hyvin suurella todennäköisyydellä siirry kovin montaa grammaa kyykkytulokseen. Voiman hankinnassa ei myöskään ole kyse pelkästä tensiosta ja lihaksen viemisestä sen äärirajoille. Itse asiassa sen vieminen äärirajoille ei ole ollenkaan järkevää jos voimaa on tarkoitus hankkia. Tämä on taas tällaista kokemuksen tuomaa tietoa minkä voi itse testata ja sitä todellisuutta ei sun teoriat muuta yhtään miksikään. Jos olet eri mieltä, olet yksiselitteisesti väärässä. Jospa joskus jalkaudut sinne salille ja kokeilet, niin jää turhat teoriaväännöt internetissä vähän vähemmälle.
Miksi et kestä että joku on erimieltä? Jätä lukematta! Tai jos luet niin unohda. Älä uhraa päivästäsi aikaa sellaiselle joka saa sinut noin ärsyyntymään. Ei ole sen väärti. 😁 Sen sijaan tulet jokaiseen ketjuun minun perässäni räksyttämään kuinka olen väärässä. Toki olen oppinut että niin täällä kuuluu vastata räksyttää takaisin olla tyly epäkohtelias solvata jne.

Ainiin että täällä on soveliasta keskustella asioista jotka sinä päätät sopiviksi ja saa ainoastaan olla samaa mieltä sellainen joojoo ryhmä?

Miksi et kestä että joku on erimieltä? Jätä lukematta! Tai jos luet niin unohda. Älä uhraa päivästäsi aikaa sellaiselle joka saa sinut noin ärsyyntymään. Ei ole sen väärti. 😁 Sen sijaan tulet jokaiseen ketjuun minun perässäni räksyttämään kuinka olen väärässä. Toki olen oppinut että niin täällä kuuluu vastata räksyttää takaisin olla tyly epäkohtelias solvata jne.

Ainiin että täällä on soveliasta keskustella asioista jotka sinä päätät sopiviksi ja saa ainoastaan olla samaa mieltä sellainen joojoo ryhmä?
Ongelma ei ole pelkästään siinä että olet eri mieltä, vaan myös siinä miten asiat esität. Tulet ikään kuin kyselemään asioita mistä olet kuitenkin jo tehnyt omat päätelmäsi ja alat vähän kuin puolivahingossa kehittämään vääntöä aiheesta kuin aiheesta. Sitä paitsi tässä on taas kyse asiasta mikä on täysin päivänselvä kaikille muille paitsi sulle. Ja asia jonka voi ihan itse testata. Sä yrität ajaa teorioillasi käytännön yli. Olisit joskus eri mieltä asioista mistä voi olla eri mieltä.

Se, että ihmisellä on omia ajatuksia, ei tarkoita sitä että joka asiasta pitää olla eri mieltä kuin kaikki muut. Jotkut asiat vain on niin monta kertaa todistettua tietoa, että siitä ei voi olla eri mieltä olematta väärässä. Paljon on tietysti vääriä luulojakin. Kuten että palautumaton lihas ei ota vastaan treeniä. Se, että olen tällaisessa asiassa samaa mieltä kuin kaikki muut, ei tarkoita etteikö mulla olisi omia ajatuksia. Ihan esimerkkinä, että mulla on nimellä yksi patentti ja toinen hakemus sisällä. Siinä kai vaaditaan jonkinlaisia omia ajatuksia ja aivojen käyttöä.

Viimeksi muokattu:
Ongelma ei ole pelkästään siinä että olet eri mieltä, vaan myös siinä miten asiat esität. Tulet ikään kuin kyselemään asioita mistä olet kuitenkin jo tehnyt omat päätelmäsi ja alat vähän kuin puolivahingossa kehittämään vääntöä aiheesta kuin aiheesta. Sitä paitsi tässä on taas kyse asiasta mikä on täysin päivänselvä kaikille muille paitsi sulle. Ja asia jonka voi ihan itse testata. Sä yrität ajaa teorioillasi käytännön yli. Olisit joskus eri mieltä asioista mistä voi olla eri mieltä.

Se, että ihmisellä on omia ajatuksia, ei tarkoita sitä että joka asiasta pitää olla eri mieltä kuin kaikki muut. Jotkut asiat vain on niin monta kertaa todistettua tietoa, että siitä ei voi olla eri mieltä olematta väärässä. Paljon on tietysti vääriä luulojakin. Kuten että palautumaton lihas ei ota vastaan treeniä. Se, että olen tällaisessa asiassa samaa mieltä kuin kaikki muut, ei tarkoita etteikö mulla olisi omia ajatuksia. Ihan esimerkkinä, että mulla on nimellä yksi patentti ja toinen hakemus sisällä. Siinä kai vaaditaan jonkinlaisia omia ajatuksia ja aivojen käyttöä.
No jos olen asiasta eri mieltä niin kai ne pitää perustella jollain? Kuten olen tehnyt. Ja se ärsyttää sinua kun en näe asioita niinkuin ”kaikki” näkee. Jos ei kukaan ikinä ole eri mieltä ei mikään asia kehity. Ja kun ne teoriat tarkastelee sitä käytäntöä! Sitä mitä sinä minä ja muut tekevät. Minä en vaan tuijota numeroita kuten ilmeisesti kaikki muut tekevät? Ne on loppu tulos ei työkalu.

Tuossakin tekstissä koko ajan paistaa että älä tule olemaan eri mieltä näistä ja näistä asioista jotka sinä minulle täällä määrität. Nytkin tämä lanka meni tähän kun en mielipidettäni vapaasti saa ilmaista. Kuten jto jo aikaisemmin pyysi niin tämä keskustelu ei kuulu tähän mutta se ylempi aiheeseen liittyvä liittyi sentään treenaamiseen ja näkemys eroihin.

View: https://youtu.be/_MaldG7eqUU

Vaatimaton arthur jones puhui näistä asioista jo 86 ja tiesi niistä varmasti reilu 10 vuotta jo ennen.

No jos olen asiasta eri mieltä niin kai ne pitää perustella jollain? Kuten olen tehnyt. Ja se ärsyttää sinua kun en näe asioita niinkuin ”kaikki” näkee.
Ei, vaan mua ärsyttää se, että tästä oli tulossa taas sellainen sinä vastaan kaikki taistelu missä et voi myöntää olevasi väärässä. Kukaan ei ole samaa mieltä, mutta silti jatkat oman agendan ajamista. Luuletko ettei kokenut valmentaja tiedä millaisia siirtovaikutuksia milläkin liikkeillä noin suunnilleen on? Luuletko että se tieto perustuu johonkin mutuun?

Otetaan nyt yhtenä esimerkkinä vaikka sormivoimat missä tuo nivelkulmariippuvuus oikein korostuu. Sun teorian mukaan kyynärvarren lihaksia voi treenata miten tahansa ja saada hyvät sormivoimat. Mutta kun ei saa. Henkilö voi esimerkiksi olla hyvä pitämään tangosta kiinni ja vetää vaikka 200 kg maasta ihan normaalilla myötäotteella, mutta on silti ihan paska pinchissä, puristimissa tai listasta roikkumisessa. Voit tarkistaa tämän keneltä tahansa otevoimailijalta.

Ei, vaan mua ärsyttää se, että tästä oli tulossa taas sellainen sinä vastaan kaikki taistelu missä et voi myöntää olevasi väärässä. Kukaan ei ole samaa mieltä, mutta silti jatkat oman agendan ajamista. Luuletko ettei kokenut valmentaja tiedä millaisia siirtovaikutuksia milläkin liikkeillä noin suunnilleen on? Luuletko että se tieto perustuu johonkin mutuun?
Eiköhän JTO osaa ihan itse pitää puolensa hän tuskin tarvitsee ketään puolestaan puhumaan! Jos hän ei sano mitään ei varmaan tulisi sinunkaan mieltäsi asialla pahoittaa.

Otetaan nyt yhtenä esimerkkinä vaikka sormivoimat missä tuo nivelkulmariippuvuus oikein korostuu. Sun teorian mukaan kyynärvarren lihaksia voi treenata miten tahansa ja saada hyvät sormivoimat. Mutta kun ei saa. Henkilö voi esimerkiksi olla hyvä pitämään tangosta kiinni ja vetää vaikka 200 kg maasta ihan normaalilla myötäotteella, mutta on silti ihan paska pinchissä, puristimissa tai listasta roikkumisessa. Voit tarkistaa tämän keneltä tahansa otevoimailijalta.

Esität esimerkkisi virheellisesti. Kun se tulisi esittää näin: onko puristus voiman harjoittelussa hyötyä treenata yksi tai muutama sormi kerrallaan ja erilaisilla sormen asennoilla koukussa suorana yrittää eristää sieltä nivelen liikettä jne. Sinun mielestäsi EI. Ja minun mielestäni todellakin on hyötyä niistä yksittäisistä asioista se kokonaisuus muodostuu.

Patentin omaavaksi oletetusti mieheksi sinulla on äärimmäisen suppea kyky nähdä asioita laajemmin tai sitten se on vain tämä treenaus. Mutta mennäänkö jatkamaan tästä vääntämistä johonkin muuhun ketjuun?

Eikö ollutkin arthur aika napakka tuossa videossa?

Jännä että mä ajattelen susta ihan samalla tavalla. Ehkä me vain ajatellaan niin eri tavoin.
Minä ymmärrän hyvin tangon ja sen tuomat ominaisuudet kun se kiinnitetään kehoon. Ns. ”Perinteinen” voimanosto treeni.

Muilla näkyy olevan vaikea ymmärtää että jos sen vastuksen ulkomuoto on muu kuin tanko tai levypaino niin se ei tuota kehossa enää samoja asioita aikaan vaikka tällä vastuksella yksinkertaisellakin esimerkillä voiman suunta kehoon olisi sama minkä tankokin tarjoaa mutta nyt se ei enää saa enää lihaksissa samoja asioita aikaan.

Minä ymmärrän hyvin tangon ja sen tuomat ominaisuudet kun se kiinnitetään kehoon. Ns. ”Perinteinen” voimanosto treeni.

Muilla näkyy olevan vaikea ymmärtää että jos sen vastuksen ulkomuoto on muu kuin tanko tai levypaino niin se ei tuota kehossa enää samoja asioita aikaan vaikka tällä vastuksella yksinkertaisellakin esimerkillä voiman suunta kehoon olisi sama minkä tankokin tarjoaa mutta nyt se ei enää saa enää lihaksissa samoja asioita aikaan.
Hetkinen. Juuri tätähän sulle on yritetty sanoa. Eli jos liike muuttuu ja vastus muuttuu, niin se ei saa kehossa enää samoja asioita aikaan. Prässillä ei nosteta kyykkytulosta.

Hetkinen. Juuri tätähän sulle on yritetty sanoa. Eli jos liike muuttuu ja vastus muuttuu, niin se ei saa kehossa enää samoja asioita aikaan. Prässillä ei nosteta kyykkytulosta.
Ymmärsit väärin ja minulta jäi kysymys merkit tuon lopusta pahoittelut siitä. Tarkoitin ja tarkoitan että täällä väitetään noin ja se ei pidä paikkaansa. Sulla EI lihakset tiedä mitä ne liikuttaa! Ne vaan pitenee käskystä ja lyhenee käskystä ja se on vaan niin tämän sinä voit kysyä miltä tahansa neurologilta tai vastaavalta ammattilaiselta! Kappaleen muoto jota pyrit liikuttamaan on yhden tekevä voiman tuoton kannalta lihaksille. Liike voi vaatia erilaisia taito komponentteja mutta lihakset tekevät siltikin niille sitä samaa ainutta työtä.

Muuten myös 6,8 kulmaisilla ja pyöreillä levypainoilla olisi merkitystä tuloksen kannalta. 🤣 ” lihas supistuu paremmin täysin pyöreää levypainoa vasten kun 8 kulmaista.”?????

Kun kehität voima tasoja se pitää sitten soveltaa siihen koreografiaan mitä suoritat joillekkin se on helpompaa joillakin vaikeampaa. Jos se paljastaa heikon kohdan silloin tiedät että siinä kyseisessä ongelma kohdassa saavutettu tulos hukataan.

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Ymmärsit väärin ja minulta jäi kysymys merkit tuon lopusta pahoittelut siitä. Tarkoitin ja tarkoitan että täällä väitetään noin ja se ei pidä paikkaansa. Sulla EI lihakset tiedä mitä ne liikuttaa! Ne vaan pitenee käskystä ja lyhenee käskystä ja se on vaan niin tämän sinä voit kysyä miltä tahansa neurologilta tai vastaavalta ammattilaiselta! Kappaleen muoto jota pyrit liikuttamaan on yhden tekevä voiman tuoton kannalta lihaksille. Liike voi vaatia erilaisia taito komponentteja mutta lihakset tekevät siltikin niille sitä samaa ainutta työtä.

Muuten myös 6,8 kulmaisilla ja pyöreillä levypainoilla olisi merkitystä tuloksen kannalta. 🤣 ” lihas supistuu paremmin täysin pyöreää levypainoa vasten kun 8 kulmaista.”?????

Kun kehität voima tasoja se pitää sitten soveltaa siihen koreografiaan mitä suoritat joillekkin se on helpompaa joillakin vaikeampaa. Jos se paljastaa heikon kohdan silloin tiedät että siinä kyseisessä ongelma kohdassa saavutettu tulos hukataan.
Siis tässä on nyt juuri se ongelma, että et ymmärrä kokonaisuutta. Tuo pitää ihan täysin paikkansa jos tarkastelet yhtä lihasta, mutta kun lihakset työskentelee kokonaisuutena ja ketju on juuri niin vahva kuin sen heikoin lenkki. Ja kroppa vielä toimii niin, että se automaattisesti rajoittaa voimantuottoa toisessa lihaksessa, vaikka heikoin lenkki on jossain ihan muualla. Voit kokeilla vaikka maastavedossa. Ensin vedät ihan puristusvoiman rajoilla ja koko nosto on raskas, koska kroppa ei haluaisi nostaa sitä painoa maasta ylös, koska näppivoimat on pettämässä. Sit laitat vetoremmit käteen ja vedät sen saman painon ylös kuin tyhjää vain. Ero on aivan valtava.

Sä olet teoreetikko jolla ei ole käytännön tekemisestä mitään hajua. Mä taas tiedän, olen kokeillut ja huomannut miten tämä ihan oikeasti oikeassa elämässä käytännössä menee. Siinä ei sun teoriat paina hevon vittua, koska ne voidaan osoittaa käytännön tasolla vääriksi. Joten lopeta jooko se jankkaaminen ja usko kerrankin mitä moni on yrittänyt sulle jo monta kertaa sanoa.

Viimeksi muokattu:
Miten jassoo7 ajattelit, että treeni sitten käytännössä pitäisi toteuttaa tämän teoriasi valossa? En tainnut oikein saada kiinni ajatuksistasi. Voisiko mielestäsi esim 300kg kyykkääjä kehittää tuota kyykkytulostaan esimerkiksi vahvistamalla etu- ja takareisiä koukistuskoneessa?

Miten jassoo7 ajattelit, että treeni sitten käytännössä pitäisi toteuttaa tämän teoriasi valossa? En tainnut oikein saada kiinni ajatuksistasi. Voisiko mielestäsi esim 300kg kyykkääjä kehittää tuota kyykkytulostaan esimerkiksi vahvistamalla etu- ja takareisiä koukistuskoneessa?
Kyllä! 300kg on yksilön maksimi nosto. Se voi olla vaikka 120kg maksimi nosto eli jokainen omalla tasollaan.

Tottakai kannattaa sitten treenata MYÖS muitakin nostoon vaikuttavia osia kun pelkästään suppeasti nämä 2 mutta kaiken määrittää se nostaja jos se nosto jää selästä tai enemmän pakarasta kiinni niin niiden oikeanlainen kuormittaminen on silloin olennaista. Jos ne on ylikuormittuneet jatkuvat kivut niin pitää tajuta silloin vähentää niiden kuormitusta merkittävästi. Jos esim se kyykky tekniikka on mekaanisesti selkä dominantti elä nyt ainakaan sitten kyykkää tai vedä.

Palapeli kyseessä ja kaikki palaset vaikuttaa.

Ennen kaikkea jos se nämä liikkeet kuormittavat ainoastaan nostoissa yhtä kohtaa ( esim milloin momentinvarret ovat yksilöllä suurimmat) saadaan hyvinkin erilainen vastus käyrä/ profiili rakennettua laitteilla joka ottaa koko matkalta siihen lihakseen tehokkaammin.

Kyllä! 300kg on yksilön maksimi nosto. Se voi olla vaikka 120kg maksimi nosto eli jokainen omalla tasollaan.

Tottakai kannattaa sitten treenata MYÖS muitakin nostoon vaikuttavia osia kun pelkästään suppeasti nämä 2 mutta kaiken määrittää se nostaja jos se nosto jää selästä tai enemmän pakarasta kiinni niin niiden oikeanlainen kuormittaminen on silloin olennaista. Jos ne on ylikuormittuneet jatkuvat kivut niin pitää tajuta silloin vähentää niiden kuormitusta merkittävästi. Jos esim se kyykky tekniikka on mekaanisesti selkä dominantti elä nyt ainakaan sitten kyykkää tai vedä.

Palapeli kyseessä ja kaikki palaset vaikuttaa.

Ennen kaikkea jos se nämä liikkeet kuormittavat ainoastaan nostoissa yhtä kohtaa ( esim milloin momentinvarret ovat yksilöllä suurimmat) saadaan hyvinkin erilainen vastus käyrä/ profiili rakennettua laitteilla joka ottaa koko matkalta siihen lihakseen tehokkaammin.
Miten sitten niitä muita kyykyssä työskenteleviä lihaksia tulisi treenata? Tulee aika iso ja aikaavievä palapeli jos alkaa jokaista kyykyssä aktivoituvaa lihasta erikseen jumpata sen sijaan, että tekisi kyykyn variaatioita heikkoa kohtaa painottaen.

Tämän keskustelun voisi siirtää muualle. Tämä on yksi foorumin parhaista langoista ja nyt menee aika pahasti ohi aiheen.

Mites tuo päivän kunto tulisi ottaa huomioon sarjoissa, mikäli kroppa ei tunnu olevan täysin hereillä (esim jos katkonaisemmat unet tai pientä jumia)?
Esim kokeilin vetää 3x1x93%, eka sarjassa olisi ollut 1 varaa mutta seuraavat toistot lähti tahkeammin. 3x3x83% taasen ei mitään ongelmaa. Tulisiko painoja tiputtaa suunnitellusta niin että aina jää vähintään 1 varaa?

Aina ne isommat raudat ei kulje, mutta sarjat pelaa hyvin. Koskaan ei tehdä väkisin. Ellei tänään kulje, ei silti tehdä ei. En tiä onko sulla piikkaus vai perustreenit menossa. Piikkailussa hieman vaiheesta kiinni, miten tiukkaan kannattaa tehdä. Pääsääntöisesti peruskaudella yliraudat saa olla RIR2-4 ja sarjat RIR2-3.

Ehottomasi piikkaus menossa ja ois ollut tarkoitus tehdä 2x90%,2x95%,2x93% jo 4 päivän päästä edellisestä treenistä (reissun takia). Isot raudat oli kuitenkin raskaan tuntosia joten päätin tehdä 6x1-3 87-93%, niin että on joka sarjassa toisto varaa. Kevyt viikko seuraavaks.

Piikkauksessa lienee tarve olla aina viikko väliä kovien reenin välillä?

No aika harvassa on ne ns. perusvoimailijat, kellä se maksimi etenee kovin tiuhaan tehdessä. Melkein se viikon toinen treeni vois olla nopeuspainotteinen. 4-8 sarjaa, 1-3 toistoa, RIR 4-6.

Onko parempi yrittää ottaa 100% vaikka failina vai jättää piikkauksessakin varaa maksimia kokeiltaessa? Esim räväkkä ykkönen 97%:lla?

No maksimi on maksimi. Kisoissa toki monesti voi jäädä varaa, ku ei yrityksiä oo niin paljoa, mutta itekseen testaillessa kaikki ulos vaan ja terveenä tietenki.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom