Hei, kanssatreenaajat. Kauan onkin aikaa viime postauksista, lukijana aktiivisempi
Tätäkin ohjelmaa olen "junnuvuosina" kokeillut, ja silloin oli sama ongelma, jonka nöin kokeneempana olen huomannut toistuvan kerta toisensa jälkeen. Eli liian lyhyet sarjat (varsinkin punnerrusliikkeissä) eivät juuri kehitä . Voimaa taitaa olla liian vähän
. Viimeksi olen tehnyt Wendlerin 5/3/1 -ohjelmalla, sama ongelma. Lisäksi yritin ympätä sitä kaiken lajiharjoittelujen sekaan, joka söi kehitystä. Kyykky ja veto tuntuivat kuitenkin ihan mukavilta.
Sitten asiaan, kolmen kuukauden tämän ketjun pohjalta toteutetun progression voisi mielestäni toteuttaa näin:
3x6:n progressio -> 5x8
(Prosentit esimerkkejä, havainnolistavat sitä, että painotkin "seilaavat")
3x6 70%
4x7 65%
5x6 70%
4x6
3x8
4x8
5x7
5x6
5x8
Mitäs muut ovat mieltä. Koko ohjelmassa pointtina on tehdä punttia perusvoiman/bodytreenin rajamailla. Maksimiykkösistä en juuri hyödy ja bodaus ei ole mulle. Koko ohjelmankin voin postata, jos jotain kiinnostaa, mutta pääidealtaan näin:
4 treeniä/vko, pääliikkeet penkki, kyykky, leuat lisäpainoilla, maastaveto. Näissä em. progressiolla.
1.Viikko voimapainotteisempi, apuliikkeet toistoalueella 8-10
2. Viikko, hiukan kevyemmin ja apuliikkeet n. 12 toistoa, liikkeestä riippuen. Säästellään paukkuja 3. viikkoon.
3. Viikko, "kunnolla tukkoon". Apuliikkeet n. 12 (-15!). Tällä viikolla voi jo mennä muutama sarja failureen.
4. Viikko, todella kevyt/ lepo.
Koko ajan kulkee siis 3x6->5x8 rinnalla, progressiokin suunniteltu viikkojen erilaisuus huomioon ottaen.
Olisi kiva kuulla muiden mielipiteitä. Itse uskoisin omien kokemuksien pohjalta tämän olevan tasoiselleni nostelijalle tehokas. Ja tosiaan, koko ohjelman voin laittaa tänne jos jotakuta kiinnostaa. Se on niin pitkä aukikirjoitettuna etten ymppää tähän samaan.
Ai niin, lähtötaso (testatut tai ainakin hyvin lähellä todellisuutta olevat numerot)
178cm/80kg, rasvat tasan 10% (inbody)
Mave max. 6x167kg
Kyykky (kisasyvyys) n. 160kg
Penkki 100kg
Leuat lisäpainoilla bw+37-40kg
Rive 110kg
Dippi, bw+ 50-55kg
- - - Updated - - -
-------------------------------------
Johannesh, toi on musta hyvä, et sulla on apuliikkeissä progressio. Mut ehkä esim. kylkien ja just kiertäjäkalvosimien kohdalla vähän turhaa
Tai siis, ei siitä missään nimessä haittaa kyljille ole, mutta varo ettei liika hifistely vie treeni-iloa!