Peruskausi 3x4 -> 6x6, miten käytännössä?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
käkätti: unohda kilot ja mee sen mukaan miten kehitystä tulee.

kroc: apuliikkeet on APUliikkeitä, ei mitään huoltavaa treeniä. ne on sit vielä erikseen. eli tietenkin kaikissa pyritään kehittyyn. kiertäjäkalvosintreeneissäkin vähän, vaikka ne raudat ei koskaan tuu oleen mitkään karmeet.

minkä ihmeen ajatusmallin mukaan vatsatreeneissä ei pitäs kehittyä???????????????????????????????!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
En tarkoittanut, että ei missään nimessä saisi / pitäisi kehittyä. Tottakai kehitytään ja halutaan kehittyä, mutta asiani koski lähinnä apuliikkeitä, joissa käytettävä vastus on henkilöstä riippumatta aina suht pieni. Aika monella tulee seinä vastaan esimerkiksi sivuvipareissa hyvin nopiaa. Siinä on täysin mahdotonta lisätä esim. 2,5kg joka viikko per käsipaino... jopa sarjojen lisäys on nihkeetä. Sen takia mietin, että niihin on aika vaikea suunnitella mitään aikataulutettua progressiota? Enempi sellasta "painot nousee sitten kun nousee" -ajatusmallia.

Vatsatreeni oli vähän virhe mainita, koska siinä voidaan käyttää myös isoa kuormaa ja kehittyä. Tosin itse en ole kohta kahdeksaan kuukauteen treenannut vatsaa enkä aio tulevaisuudessakaan (samoilla linjoilla Rippetoen ja pakkiksen Fuhrerin kanssa siinä, että ei ole välttämäti tarpeellista :D). Mielenkiintoista muuten, että kun viimeksi kokeilin vatsatreeniä, niin sarjapainot olivat nousseet sitten viimekerran, josta tosiaan oli se yli puolvuotta aikaa :)

enempi se menee tuntuman mukaan noissa, mut silti selkee ajatus kehittymisestä kaikessa tulis olla päällä. aika harvassa liikkeessä pystyt kyl lisään ees ton 2,5kg/vko jatkuvasti. tulee leikkisät 130kg per vuosi. mut jos nyt vaikka joku alottaa vipareissa 10*15kg tasolla, voi ihan hyvin vuodessa olla taso 10kg kovempi. selkee prosentuaalinen kehitys siis. keskivartalo ei koskaan voi olla liian vahva. kyl se kehittyy monissa isoissa lajiliikkeissäkin, mutta en mä ite sitä koskaan tollai yleistä.

Totta. Mutta tuo leikkisä +10kg vuodessa kalahti kyllä korvaan (ellei puhuta aloittelijasta ja ekasta treenivuodesta). Olen edelleen sitä mieltä että vipareissa se rehellinen progressio jää jopa pitkällä tähtäimellä lopulta fantasiaksi, koska se puntti on sen verta kaukana pyörimisakselista, että momentti kiittää lämpimästi jo pienestäkin jerkun lisäyksestä. Kehitystä kyllä tulee, mutta helvetin hitaasti, koska sivuolkapäiden pitäisi turvota aika huolella mahdollistaakseen isot painonnousut. Lisäksi liike tehdään yleensä muutenkin rauhallisesti ja puhtaasti. 15 kilon hanttelitkin alkaa olla jo niin karmaisevan kovaa luokkaa että about kukaan natu ei tule ikinä tarvitsemaan sitä isompaa rautaa ko. liikkeessä jos 10-12 toiston sarjoja tekee.

Kokemuksia perusvoimakauden toteuttamisesta ilman liikaa prosenttien tuijottamista? Esim otetaan 80%1RM joka mulla on noin 6 toiston maksimi. Tällä aletaan nousemaan viikottain ensin 4x4, sitten 4x5, 4x6, 5x4,5x5 jne. Intensiteetti ja volyymi nousee tuossa aallottain kun joka 4 treeni on aina hieman kevyempi kuin sitä edeltänyt. 9 viikossa päästäisiin vanhalla 6 toiston maksimilla ottamaan 6 sarjaa.

15 kilon hanttelitkin alkaa olla jo niin karmaisevan kovaa luokkaa että about kukaan natu ei tule ikinä tarvitsemaan sitä isompaa rautaa ko. liikkeessä jos 10-12 toiston sarjoja tekee.

:anssi::anssi:

kyllä tulee sivuolkapäät jäämään pieniksi jos 15kg isompaan rautaan ei koskaan nousta

15 kilon kässärit eli 30kg painoa. Haluan mielelläni nähdä kun joku tavallinen tallaaja pumppailee puhtaasti niillä. Ronnie Coleman käytti muistaakseni 40 paunasia eli kummassakin kädessä 18kg.

15 kilon kässärit eli 30kg painoa. Haluan mielelläni nähdä kun joku tavallinen tallaaja pumppailee puhtaasti niillä. Ronnie Coleman käytti muistaakseni 40 paunasia eli kummassakin kädessä 18kg.

Jopa minä olen tehnyt 15 kiloisilla istuen, jokaisen toiston pysäyttäen ala asennossa 6 toistoa. enpä usko että käytössäni on nyt suurin paino jonka natuna voin tavoittaa.
salilla myös nähnyt suurimpien kavereiden tekevän 25-28kg kässäreillä 4-8 toiston sarjaa pienen heilautuksen avustuksella eli varmasti heillä menisi 15kg helposti ja puhtaasti yli 10 toiston sarjat.

mielestäni lähes yhtä ihmeellinen suoritus salilla kuin 100kg penkki tai 200kg maastaveto.

ja mitä colemanin suorituksiin tulee

http://www.youtube.com/watch?v=0uFIpjQvPx4

katsoppas kohdasta 6:08

edit: 70 paunaisilla usean väsytys sarjan jälkeen.

No okei, viparit on vähän huono aihe keskutella painomaksimeista, koska siinä tekniikassa on niin monta muuttujaa (myös käsien pituus vaikuttaa). Esim. tuo Colemanin suoritus on tyyppiesimerkki siitä miten ihmiset varmaan yleensä suorittaa sivuviparit. Vähän niinku runkkupenkin vastine. Kyynärpään kulma 90 astetta ja tollasta painonnostoliikkeen näköstä rykimistä. Mulla lienee sitten vissiin eri käsitys oikeaoppisesta tekniikasta. Mutjoo, en tiedä mitä se touhus siinä videossa, jossa teki 80lb:llä, lieneekö ollut lämppä- tai pudotussarja, mutta ainakin teki puhtaasti.

http://youtu.be/DAyyTUf_XOg

Tuossa ihan kevyttä ja nättiä käsittelyä jollain ~16 kilon kässäreillä. Tuollanen kaveri nyt ei kuitenkaan mun silmissä ole ihan sellanen tavallinen treenaaja, joka edustaisi enemmistöä natujen fysiikoista (ryhmä, josta minä puhuin). En tarkoittanut, että 30kg*12 ois joku absoluuttinen maksimi ihmiselle (XD) vaan sitä, että ei-niin-lahjakkaat treenaajat tulevat aina ja ikuisesti selviämään kyllä silläkin painolla. Kiertäjäkalvosinkin kiittää kun ei lähe vipareissa rykimään.

Ei aivan tavallinen tallaaja, mutta keskitason kehonrakentaja ja 20*32kg suht hyvällä tekniikalla: http://www.youtube.com/watch?v=_BI_Pg4ap3Q

Kädet pysyvät kuitenkin kokoajan suorina, eli sivuolkapäät eristyvät aika hyvin. Paljon puhtaampia kuin Colemanin sivuviparit, joissa liikettä hallitsee etuolkapäät.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
nikula: toi mun 3*4 -> 6*6 perustuu täysin tuntumaan, ei prosentteihin. muutenkin oon enempi suhteellisen intensiteetin ohjaamana treenaamisen puolestapuhuja kuin %.

kroc: kyseinen kehitys oli vain hypoteettinen esimerkki myös apuliikkeisiin panostamisesta. turha niitä on muuten vaan siellä tehdä. itse en mielestäni mikään erityisen vahva ole ollut, mutta silti vipareissa oon tehnyt 8*25kg pysäyttäen yläasennossa ½ sekunniksi ja jarruttaen alas. ala-asennossa ei heijaria. siipiväli 196cm. mutta sepä noista satujumppaliikkeistä. palattaneen asiaan eli tohon systeemiin...

Mitä mieltä oot 3x5(tai6) -> 5x8 tyylisestä voluumin kasvatamisesta?

Osuu tuohon 3x4-6x6 ja 3x8-5x12 väliin, ja kasvattaisi perusvoimaa ja filettä molempia
kohtuudella varmaan vielä?

Esim penkkiin tehtynä n.3kk jaksona ennenkö siirtyy taas johonkin lyhyempään voimailukuvioon lyhemmillä sarjapituuksilla.

Lähtötaso on tuo joku 6x140 penkki tällä hetkellä, ja aloittaisin tuon fregvenssin jostain kevyemmästä esim 120kg painosta nousten sinne minne nouseekin esim. 5x8x135 jos sattuu sinne saakka nousta. Tällä hetkellä teen pomminvarmaa-ohjelmaa - mutta sen jälkeen tekisi mieli
kokeilla tuota, mikäli tuossa on mitään järkee?

parempi noi painotukset on tehdä omina kausinaan, mutta muuten tossa ei sen kummempaa mitään pahaa ole. ei ne numerot mitään taikoja tee. unohda noi sun tavoitteet ja lähe tekeen tuntemusten perusteella. 3kk:ssa vois ihan hyvin olettaa tulevan joku 5*8*145 jopa ja maksimikutosena 155.

Zone-sarja -42%
jotenki mulla on iän myötä heikentyny noi telepaattiset ja ennustamiskyvytkin. sanotaan vaikka että sä haluut intin lopussa heittää puntit hiiteen ja alottaa kiipeily. sikäli jos tossa mun naapurissa palvelet ja innostut meidän kans riekkuun tuolla mettäs :)

On varmaan kysytty jo aiemminkin, mutten löydä tuolla haulla vastauksia. Soveltuuko tämä periaate yksijakoiseen? Meneekö volyymi liian kovaksi jos tekee etukyykkyä 6x6 kolmesti viikossa kierron lopussa?

eipä tohon oo olemassa yksiselitteistä vastausta. riippuu kokonaiskuormituksesta ja treenien suhteellisesta tiukkuudestakin. ei nyt mikään mahdoton kuitenkaan.

Suositut

Back
Ylös Bottom