Penkkipunnerrus tekee kipeää ranteessa

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Ikä
38
Hieman yksilöllinen aihe, mutta yritetään nyt, on täällä vastaaviakin.

Tässä muutaman kuukauden ajan penkkipunnerrus on sattunut oikean käden ranteeseen. Vasemmassa ei tunnu mitään, mutta nimenomaan oikean käden ranteeseen sattuu niin paljon penkkipunnerruksessa (oli se sitten taso- tai vinopenkkiä, vapaalla tangolla tai smithissä) että se vaikuttaa tuloksiin, penkkitulos on jumittanut kesän jälkeen kohta vuoden ellei tullut jopa alaspäin. Olen kokeillut eri oteleveyksiä, lämmitellyt ranteita, mikään ei auta. Missään muussa liikkeessä ranteessa ei tee kipeää, ainoastaan penkkipunneruksessa.

Syytä tähän en ole keksinyt. Voikohan ranteessa olla mikään vammakaan, kun en missään muussa liikkeessä tai mitenkään muutenkaan saa siihen tuntumaan kipua vaikka yrittäisin. En muista missä vaiheessa aloin käyttää salihanskoja, joissa on sellaiset hihnat jotka voi laittaa ranteen ympärille tukea antamaan, mutta en tiedä voiko niitäkään syyttää. Olen kokeillut niiden kanssa ja ilman niitä, ei mitään eroa.

Helvetillistä turhautumista tuo aiheuttaa, kun huomaa yhtäkkiä penkkituloksen junnanneen melkein vuoden samassa ja pitää suurin osa sarjoista jättää kesken tuon ranteen takia. Osaako kukaan sanoa tästä mitään? Kiitos.

Mulla vastaavaan ongelmaan auttoi juuri ranteelle tukea antava hanska. Mutta sulla se on jo käytössä ilmeisesti. Kaveri loukkasi aikoinaan ranteessa ja se alkoi vaivaamaan penkissä. Hänellä auttoi kun vaihtoi otteen apinaotteesta (eli peukku samalla puolella kuin muut sormet) "tavalliseen" otteeseen. Oletko koittanut vaihtaa otetta?

Mulla vihloo ranteet aika useinkin varsinkin penkissä ja hauiksissa kulmatangolla (suoraa tankoa turha enää edes yrittää). Ja itse pidän tuota vihlomista kohtuullisen normaalina, rasittuvathan ranteet kuitenkin todella monessa liikkeessä. Mutta itse asiaan. Osta kunnolliset rannesiteet! Verkkokaupassa myydään ainakin fastin siteitä, mutta niiden ominaisuuksista en tiedä kun en ole kokeillut. Sen sijaan pystyn omien kokemuksieni pohjalta suosittelemaan wrangen Titan THP -rannetukisidettä. Yleensä nuo kippaskappassiteet yltää kerran ranteen ympäri, mut nuo on 60 cm ja menee kahdesti ympäri. Hintaakin tosin on melkein 30e. Mutta noilla pysyy vihlominen kurissa ainakin itselläni. Ja niitähän ei ole tarkoitus pitää koko treenin ajan ranteissa niin kuin joidenkin näkee käyttävän, vaan ne vedetään todella tiukalle ennen sarjaa (jolloin ne myös tukevat hyvin), ja otetaan pois sarjan jälkeen. Varsinkin alussa saattaa tuntua suorastaan epämiellyttävältä ranteissa kun veret pakkautuu, jos ei ole tottunut, mutta vihlominen loppuu / vähenee. En usko että hanskat antavat vastaavan tuen.

Tääläki ollu samanlainen ongelma. Kipupiste on tuossa oikeassa ranteessa oikealla heti kämmenen alapuolella. Toissapäivänä tein penkkireenin niin sillon tuntu. Siihen auttaa kunnolliset rannesiteet. Tiukalle vaan ja sarjojen välissä pois. Mulla tuo oire katoaa itestään ja saattaa parin kukauden välein ilmetä taas. Hauiksen teen aina mutkatangolla. Tuntuu et suora tanko ei oo hyväks tuolle ranteelle.

Nyt ku vääntelen tuota rannetta niin pikkusen kipeää tekee, mutta huomattavasti vähemmän kuin toissapäivänä. En tiiä sit et auttasko jonkinlainen venyttely.

Mulla kans joskus ottaa ranteisiin. Joskus otti niinkin paljon, että piti jättää keskenkin. Mulla on auttanut ranteiden "lämmittely" pyörittelemällä ja ranneliikkeitä tekemällä ennen penkkaamista. Rannetukiakin olen käyttänyt mutta jotenkin ne haittaavat sitä suoritusta, ehkä ne on huonot tai en vaan osaa.

Jep jep tuttua kauraa täälläkin nämä rannevaivat. Kunnolliset rannesiteet treenien aikana ja kylmähoitoa treeninen jälkeen. Vaivoja nämä ko. toimenpiteet eivät ole poistanut, mutta helpotusta ovat tuoneet. Totaalilepo olisi tietysti yks keino, mutta eipä malta ihminen ei.

PS. Minulla ranteisiin sattuu myös protskudrinksua shakerillä vatkatessakin. Kohta joutuu varmaan laittaa Metalit ranteisiin sen drinksun valmistuksen ajaksikin...

voimareki sanoi:
Jep jep tuttua kauraa täälläkin nämä rannevaivat. Kunnolliset rannesiteet treenien aikana ja kylmähoitoa treeninen jälkeen. Vaivoja nämä ko. toimenpiteet eivät ole poistanut, mutta helpotusta ovat tuoneet. Totaalilepo olisi tietysti yks keino, mutta eipä malta ihminen ei.

Totaalilepo ei minulla toiminut ja penikka kun olin niin lekurille en pikkuvian
takia "jaksanut" vääntäytyä.

PS. Minulla ranteisiin sattuu myös protskudrinksua shakerillä vatkatessakin. Kohta joutuu varmaan laittaa Metalit ranteisiin sen drinksun valmistuksen ajaksikin...

:lol2:

Tom-Tom

Olen kärsinyt samanlaisista rannekivuista noin 2 kuukautta eli kaikissa punnerrusliikkeissä ja hauiskäännössä suoralla tangolla sattuu ranteeseen peukalon alapuolelle. Kävin urheiluhierojalla kaksi kertaa ja nyt vaiva on kokonaan poissa. Syy oli kyynärvarren lihasten kireys eli ne oli oikein kunnolla jumissa ja veti jonkun jänteen mikä tulee peukalon tyveen niin kireelle, että kipu tuntuu ranteessa. Lihakset ei lähtenyt auki millään "silittelyllä" vaan se vaati oikein kovan käsittelyn.

Kokeilkaa ihmeessä ottaa apina-otteella sitä penkkiä, jos tavallinen ote sattuu.. Muutamalla kaverilla ainaki rannekivut helpottanut otteen vaihdon jälkeen..

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Joo ja jos koitatte apinaotetta heti isommilla raudoilla, niin varokaa ranteiden muljahtamista, itselläni meinasi käydä ohraisesti kun tanko melkein lipesi otteesta..

Mulla oli vastaavanlainen kipukohta ja lääkärin mukaan peukalon koukistajan
pienet nivelsiteet oli revähtänyt.Paineli rannetta sisäpuolelta,mutta siinä ei kipua ollut.Koitas muistella olisiko vihlaissut vaikka ylätaljaa rykiessä tai vetoliikkeissä.
Lepo auttoi, 1kk siinäkin meni.Sekään ei parantunut treenillä. :)

Minulla on sama ongelma molemmissa käsissä eli ranteisiin sattuu vähänkin yli 70 kiloa mentävissä painoissa (sarjapainot 90-105 kiloa), mutta kun ostin 12 € maksavat nuken rannetuet niin johan helpotti. :)

-koettakaa aina nostaa kaikki liikkeet niin pitkälle kuin mahdollista ilman rannesiteitä, niin ranteenne vahvistuu. Jos aina vetää tiukat rannesiteet, eihän ne paikat vahvistu
-koettakaa penkata niin, että tanko on mahd. kaukana sormista eli painopiste ranteen päällä.
-jatkuva kipu ranteissa, joka ilmenee penkatessa, voi johtua muustakin liikkeestä kuin penkistä.saattaa olla, että se esiintyy vain penkissä mutta on jostain muusta johtuvaa. Mieti harjoitteluasi ja liikeitäsi, jospa vika onkin siellä??

Itselläni tuo vaivaa hieman myös, mutta treenien aikana ei minkäänlaista kipua tunnu. Yleensä seuraavana päivänä treenien jälkeen ranteeseen sattuu. Selitystä tuolle en ole keksiny, mutta eipä tuo kummemmin vaivaakkaan.

Vois olla myös poikaa vaihtaa muutamaksi kuukaudeksi treenityyliä pienempien painojen suuntaan. Isolla raudalla saa kyllä paikan kun paikan kipeäksi ennenpitkää.

Ranne-, olka-, kyynärvarsi- ja polvikivut ovat tuttuja kavereita mullekkin, vaihtamalla pienempiin painoihin ne ovat ainakin tähän asti talttuneet.

Mulla ei vielä mitään kipua tossa vasemmassa rnateessa ole, mutta välillä saattaa kadota puristus voima ja sellanen muljahdus/sähköisku tuntuu ranteen alla, joksus tosiaan voi olla helvetinmoinen kipu. Tämä sattuu silloin tällöin n. 5 kertaa 3kk. Joskus voi olla 1kk putkeen tota jutskaa.

Ainiin tämä kipu/otteen katoamine ilmenee vian ja ainoastaan penkissä, jo lämmittely painoilla.

Minulta loppu ranteiden vihlominen taas, kun lopetti tuon suoran ja z-tangon kanssa harjoittelun hauisliikkeessä. Nykyään vain käsipainoilla. Olen koittanyt vetää leukaa vastaotteella mutta kummallisesti jotenki ranteet iskee kuin lukkoon ja ei anna kiertääkseen kulmassa tietyssa asennossa.

Talakanpinskeli sanoi:
Tässä muutaman kuukauden ajan penkkipunnerrus on sattunut oikean käden ranteeseen.

Pidä ihan suosiolla 2-3 viikkoa taukoa kaikista liikkeistä mitkä sattuu. Syö tulehduskipulääkekuuri ja pidä kylmää joka päivä ranteessa. Voi olla ihan vaan tulehdus tai jopa rasitusvamma jos on ilmennyt jo pidemmän ajan kuluessa. Voi mennä aika paljon pahemmaksi jos ei hoida pois.

Mullakin oikeassa kourassa sama. Toi mitä Tom-Tom kirjoitti kuulosti just oikealta diagnoosilta, tuntuu kuin koko kyynärvarsi ois kireellä ja kyynärpää naksahtelee esim. punttipunnerruksessa. Nyt just loukkasin bokratessa rannetta ja oon koittanut venytellä sitä koko kyynärvartta, se auttaa. Ylipäänsä penkkiä ei tuppaa ranteet sietämään.

Suositut

Back
Ylös Bottom