Penkkipaita vai ei, siinäpä kysymys

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%
Status
Viestiketju on suljettu.
Originally posted by Raven
Ei niitä noin voi suhteuttaa. On vähän eri asia 50kiloisena penkata 150kg kuin 200kiloisen 600kg.

Niinpä. Eikös nämä painoluokat ja pisteytysjärjestelmät ole kehitetty sitä varten, että heikommatkin saisivat mitaleita?

Jep. näitä haavemaailmajannuja tuntuu aina vaan riittävän, vaikka vähän väliä joku jostain lajista jää kiinni. Luulisi silmien jo aukeavan mutta kun ei.

Ja pikku höpönassut luulee, että joku SVNL tai IPF tarkoittaa sitä että sen nostajat on puhtaita... voi kiesus.

Tuostahan ei lainkaan saanut sitä kuvaa, että kirjoittaja yleistää jokaisen voimanostossa kilpailevan roinaajaksi menestyjistä puhumattakaan. Eikä tuon kirjoittaja tehnyt sitä "netin takaa" vaan omalla nimellään.

Vaatimaton, ystävällinen ja muiden mielipiteet hyväksyvä.

Tuosta en tiedä, mutta en ole ainakaan syyttämässä ketään ilman todisteita.

Sä oot varmaan ihan mukava kaveri, mutta ihmetyttää, koska en ole lukenut sinulta ainoatakaan treenaamiseen tai ravintoon liittyvää kirjoitusta. Tosin en ole niitä kaikkia lukenutkaan, mutta nimesi pomppaa esille aina tilanteissa joissa haukutaan jotain varustepelleilystä tai mustamaalataan jotain urheilijaa douppaajaksi.

Liikevaihto yrityksessäni kasvaa vuosi vuodelta.

Myytkö perättömiä huhuja tai mustamaalaatko ihmisten mainetta työksesi. Liikevaihto on yksinkertaistettuna yrityksen rahaliikennettä. Terminä ihan kiva, mutta ei kerro tuottaako yritys tappiota.

Originally posted by Mike
Ei, vaan mä kritisoin sitä, kun AINA voimanostajat olettavat ettei kehonrakentaja voi missään nimessä olla vahva, se on täysin poissuljettua. Ilmeisesti kehonrakentajien isot lihakset eivät voi tuottaa voimaa, mutta jos nimike on voimanostaja, niin voila, kylläpä onkin kova jätkä. Olen nähnyt paljon kehonrakentajia, jotka ovat todella kovia penkkipunnertajia ja monasti voimanostajat saisivat bodareilta opetella miten sitä penkkiä treenataan. Kun joku sanoo, että jossain maailmalla ammattilaisbodari nosti sitä ja tätä, niin voimanostajat eivät vain halua uskoa, alkaa ainainen itku siitä miten sitä on dropiteltu ja painot on vähintään feikkipainoja tai paunoja. Esim Greg Kovacsin voimia on spekuloitu ja objektiivisesti ajatellen, mies on epäilemättä todella vahva. Tämä on vain aika kova paikka voimanostajille, en tajua syytä, mutta näin vain on, niin kovasti sitä vastaan laitetaan kun iso kehonrakentaja ottaa isoja romuja. Suomessakin on ollut todella vahvoja bodareita, jotka tekevät sarjaa voimanostajien painoilla. Savolainen, Vilponen, Leino, kyllä näitä on. Sitten sitä itketään, että jos ne kerran ovat niin kovia, niin mikseivät mene kisoihin voittamaan? Samaa voisi kysyä suomalaisilta ammattilaisilta, mikseivät nämä mene raw kisohin ja ota niitä vermeitä pois?

Mike, kuten olet varmaan huomannut voimailupiireissä liikkuu näitä ihmisiä, jotka pyrkivät aina kehumaan itseään ja haukkumaan muita. Välillä ne ei itse ymmärräkkään mitä puhuvat.

Tiedän kehonrakentajia joilla ei ole voimaa, mutta tiedän myös kehonrakentajia joilla on helvetisti voimaa. Se on yksilöllistä kuten myös voimanostossa. Mun kannalta on yks ja se sama onko kehoilijalla voimaa, sen päätarkoitushan on olla lavalla isossa ja erottuvasssa kunnossa.
Sama asia on voimanostossa, ei meidän tarvitse näyttää kireiltä nostolavalla, pääasia että sitä rautaa voi nostaa sääntöjen rajoissa ja mielellään paljon. Voisin jopa sanoa että ei kaikki nostajat ole vahvoja, kovatkaan. Miten se voima sitten mitataan, on eri asia. Meille on vaan tärkeää liikuttaa isoja romuja kyykyssä, penkissä ja vedossa. Voisin itsekin luovuttaa hauisvoimasta paljon pois, jos se vaan vaikuttaa yhteistulokseen.

Kai se pitää uskoa sitten kun sanotaan ettei voi suhteuttaa,en kyllä tajua miksei?Eikö tässä jossain vaiheessa puhuttu pienten ja suurten lihasten voimaeroista.Pointti siinä mun tekstissä oli,että noissa ilmotetuissa sarjapainoissa pitää ottaa huomioon kyseisten bodarien epäinhimillinen mutanttikoko.
Nyt kyllä väsyttää sen verran,että aivot kärsii hapenpuutteesta.Parempi varmaan olla hiljaa....

Originally posted by N.O.Kummonen
Jos sä saat arvostella ihmisiä raw-tulosten mukaan huolimatta niiden saavutuksista varustekisoissa, niin kai mäkin saan arvostella ihmisiä heidän natutulosten mukaan. Eikö? Sä sanot "paita nostaa". Mä sanon "roina nostaa".

Ero (yksi niistä) roinaamisessa ja paidassa on se, että roinaamisella saadaan vahvempi keho. Paidalla ei saada vahvempaa kehoa, vaikka saadaan enemmän rautaa siirrettyä ylhäältä alas ja takaisin. Eikö tarkoituksena penkkipunnerruskisoissa ole selvittää kuka nostaa eniten omalla kehollaan eikä kuinka suuri paino liikkuu ylösalas, kun käytetään kehon ulkopuolisia voimanlähteitä?

Onko muuten penkkipaita luonnollinen?;)

Originally posted by darvinisti
Ero (yksi niistä) roinaamisessa ja paidassa on se, että roinaamisella saadaan vahvempi keho. Paidalla ei saada vahvempaa kehoa, vaikka saadaan enemmän rautaa siirrettyä ylhäältä alas ja takaisin. Eikö tarkoituksena penkkipunnerruskisoissa ole selvittää kuka nostaa eniten omalla kehollaan eikä kuinka suuri paino liikkuu ylösalas, kun käytetään kehon ulkopuolisia voimanlähteitä?
No, joka tapauksessa mitään doping aineita ei saa käyttää, jos meinaa penkkipunnerrus kisoihin (SVNL) mennä.
Penkkipaita on sääntöjen sallima lisävaruste. Paitsi tietty Raw-kisoissa.

Millaiset oli fiilikset silloin 3 vuotta sitten? Eipä ne varusteet ole juurikaan tuona aikana muuttuneet (Titan ja Metal uusina)
.

no silloin se oli kova juttu kun raudat näytti isoilta ja ei ollut oikeaa näkemystä asiasta. Mutta kun kun tuossa rumbassa mukana olevia nostajiakin on alkanut vituttaa noiden vehkeiden kanssa muljaaminen niin eikö se jo kerro asiasta aika paljon.
Kun nostaja itse sanoo että ei tässä ole enää mitään tekemistä voiman kanssa niin uskonhan mina häntä,ja varsinkin kun tämä sama nostaja nostaa 275 kiloa ilman haalaria ja peltihaalarissa 370kiloa :) Entäs kun toinen nostaja penkkaa salilla runkkupenkkinä 215 kg ja kisoissa 275kg merkistä?

On kamalaa katsoa kun nostaja kyykkää 400 kiloa ja saa treeneissä varusteitta 3x255.
Ei vaan enää jaksa kiinnostaa

Muutenkin aika omalaatuista menoa, kun harvoin esim penkkiä punnertaessa parin ekan noston epäonnistuttua laitetaan 30kg lisää rautaa ja se onnistuu. Paitanostoissa tämäkin naurettavuus on mahdollista, kaksi ekaa nostoa ei mene rintaan saakka ja lopuksi sitten vaihdetaan paitaa ja laitetaan vähän lisää romua, eikös se sitten tule komeesti ylös.

Ihan mielenkiintoinen threadi ja täytyy myöntää, että Kummonen on tuonut monta hyvää pointtia esiin, joista itsekin olen pitkälti samaa mieltä. Yksi niistä on tuo moraalinen ja eettinen puoli doping-rikkomuksista puhuttaessa. kyllähän se totta on, että kun kerran säännöt on luotu niin niiden rikkominen on aina väärin, olipa se rikkominen käytännössä kuinka yleistä tahasan. eikä sääntörikkojien kritisoiminen ole sinisilmäistä moralismia.

toisaalta taas olen hyvin pitkälti samaa mieltä myös varustekritisoijien kanssa. nykyinen varustetouhu on todellakin tehnyt voimanostosta lähes pelleilyä. enkä kyllä ymmärrä miten nämä kaksi näkökantaa poissulkisivat toisiaan. miksi ei voisi kritisoida varusteita ja samalla pitää roinausta voimanostossa( siis IPF:ssä )vääränä?

Ja kaikki voivat lähettää sen mitalin sinne mistä on ruoat hankittu tai antaa sen vaikka äitelle, kun sellainen vaaditaan että voi voittaa mitalin. :)

Olet oikeassa äitiä ilman ei voi voittaa mitallia! Mutta ilman roinaa voi, vaikka itse et olisi voittanut edes sen kanssa ;)

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Originally posted by Kehäkettu
Kai se pitää uskoa sitten kun sanotaan ettei voi suhteuttaa,en kyllä tajua miksei?Eikö tässä jossain vaiheessa puhuttu pienten ja suurten lihasten voimaeroista.

Ihmisen tilavuus (paino) kasvaa nopeammin, kuin hänen pinta-alansa (myös lihasten poikkipinta-ala) pituuden lisääntyessä. Eli jos meillä on kaksi muuten identtistä ihmistä, joista toinen kuitenkin on 1.5 kertaa pidempi kuin toinen, niin pidemmän pinta-ala on 2.25 kertainen ja massa 3.375 kertainen lyhyempään nähden. Näin se kai menee.

Originally posted by Powerhousu
normaalisti teen vaikka penkissä 85% maksimista kasin, niin voimaharjoittelussa laitankin vain 70-80% ja teen nelosen.

sullanen on harvinaisen huono anaerobinen kestävyys, jos teet tolla 80% painolla maksimista 4 toistoa, itse kun saan samaisella painolla vähintään 15 toistoa...
toi selittää tosin sen miksi sulla toimii isot painot niin hyvin kehotreeneissä:)

Onko muuten penkkipaita luonnollinen?;)

mua kiinnostaisi tietää yksi asia: eli miten penkkipunnerrus on enään penkkipunnerrus jos siinä käyttää penkkipunnerrus paitaa apuna?
jos paidalla nostettaessa joutuu treenaamaan erilailla kuin vrt. raw penkkipunnerrusta, niin miten kyseessä voi olla saman niminen liike?
sama kuin vertaa normaali penkkipunnerrusta alavinopenkkiin liike näyttää samalta mutta ei ole!.
Aito penkkipunnerrus on silloin penkkipunnerrus kun nostetaan ilman paitaa,
voimanostossa käytettävä liike ei ole penkkipunnerrus vaan jokin muu liike, jolle ei ole nimeä vielä annettu,
Penkkipunnerrus paidalla taitaa olla aika lähellä oikeaa.

Jos liike vaikuttaa erilailla lihaksiin(rinnan ja olkapäiden rasitus vähenee) niin miten 2 eri liikettä kulkee samalla nimikkeellä?

edit: raven ehkä voisi vastata?

Originally posted by makew
sullanen on harvinaisen huono anaerobinen kestävyys, jos teet tolla 80% painolla maksimista 4 toistoa, itse kun saan samaisella painolla vähintään 15 toistoa...
toi selittää tosin sen miksi sulla toimii isot painot niin hyvin kehotreeneissä:)
Huumoria vai vaikeuksia luetunymmärtämisessä?'

edit. taisi olla jonkinlaista huumoria

Originally posted by makew

Nyt ymmärsit väärin. Katsos voimanostossa mulla on ollu sellanen ohjelma jossa on annettu prosentit ja toistot valmiiksi. Eli esim. 80% ja 4 toistoa. Sarjathan ei tietenkään ole loppuun asti tehtyjä kun puhutaan voimanostosta. Maksimissaan saan siis 85% 8 toistoa. Mut toi sun 80% 15 toistoa on jo ihan :eek: En mä oo nähny ketään kellä on noin kauhee sarjakestävyys.

Edit: Jos se oli huumoria, niin en muuta sano kun :jahas:

Originally posted by N.O.Kummonen
Tuostahan ei lainkaan saanut sitä kuvaa, että kirjoittaja yleistää jokaisen voimanostossa kilpailevan roinaajaksi menestyjistä puhumattakaan. Eikä tuon kirjoittaja tehnyt sitä "netin takaa" vaan omalla nimellään.

Tuosta en tiedä, mutta en ole ainakaan syyttämässä ketään ilman todisteita.

Sä oot varmaan ihan mukava kaveri, mutta ihmetyttää, koska en ole lukenut sinulta ainoatakaan treenaamiseen tai ravintoon liittyvää kirjoitusta. Tosin en ole niitä kaikkia lukenutkaan, mutta nimesi pomppaa esille aina tilanteissa joissa haukutaan jotain varustepelleilystä tai mustamaalataan jotain urheilijaa douppaajaksi.

Myytkö perättömiä huhuja tai mustamaalaatko ihmisten mainetta työksesi. Liikevaihto on yksinkertaistettuna yrityksen rahaliikennettä. Terminä ihan kiva, mutta ei kerro tuottaako yritys tappiota.

En yleistä jokaista voimailijaa/voimanostajaa roinaajaksi, mutta sanon vaan, että on lapsellista luulla etteikö roina kuuluisi huippu-urheiluun. Varsinkin voimanostoon, jossa siitä on hyötyä enemmän kuin useimmissa muissa lajeissa. Tässäkin foorumissa yksi heitti siihen malliin että jos on huippugeenit ja uskoo itseensä voi ottaa maailman kovimman penkin.. sanattomaksi vetää.

Enpä ole sanonut ketään nimeltä, joka käyttäisi. Vai olenko?

Ei mulla ole sellasiin asioihin paljoa lisättävää, näissä mainitsemissasi asioissa faktatietoa on täältäkin luettavissa roppakaupalla. Paljon mua tietävämmät kaverit vastaamassa. Sitä paitsi, puutun niihin aiheisiin, jotka minua kiinnostaa. Ja joissa on eniten mutu-juttuja. OK?

Jos haluat mielipiteeni treeniin ja ravintoon, sanon että pitää syödä monipuolisesti eikä lisäravinteet ole välttämättömiä kuin terävimmällä huipulla.
Ja reenistä: samalla lailla kuin Anokin sanoi vanhassa voimanostajassa: pitää osata treenata itsensä JÄRKEVÄÄN ylikuntoon.

Kenen nimen olen mustamaalannut kertoessani, että doping on kiinni urheilussa eikä lähde syväpesullakaan pois? Niinkuin kuppa nahassa? Kenet olen mustamaalannut?

Myytkö perättömiä huhuja, kysyt. Tähän en viitsi edes vastata. Häpeän sinua puolestasi. Häpeän puolestasi lauseitasi.

Jep. En ole sua haukkunut ainakaan samoilla sanankäänteillä kun sinä mua. On sulla otsaa. Luuseri jäi parhaiten mieleen. No, en alennu sinun tasollesi.

Yritykseni ei tee tappiota, vaan on triplannut voittonsa jokaisen viimeisen kolmen vuoden aikana.

En ole sua haukkunut ainakaan samoilla sanankäänteillä kun sinä mua.

Olen pahoillani. Usko tai älä, tarkoitukseni ei ollut loukata sinua.

Kenen nimen olen mustamaalannut kertoessani, että doping on kiinni urheilussa eikä lähde syväpesullakaan pois? Niinkuin kuppa nahassa? Kenet olen mustamaalannut?

Tuossa olet oikeassa, valitettavasti. Mielestäni kommentistasi:

Jep. näitä haavemaailmajannuja tuntuu aina vaan riittävän, vaikka vähän väliä joku jostain lajista jää kiinni. Luulisi silmien jo aukeavan mutta kun ei.

Ja pikku höpönassut luulee, että joku SVNL tai IPF tarkoittaa sitä että sen nostajat on puhtaita... voi kiesus.

saa sen kuvan, että tarkoitit, että esim. suurin osa kyseisten liitojen nostajista käyttää. Muutama kiinnijäänyt ei sitä kuitenkaan tarkoita. Tämä taas suuntautuu aika ikävästi moneen nostajaan, joiden nimi tässäkin threadissä taisi tulla jossain vaiheessa esiin. Jos ymmärsin sanomasi väärin niin olen pahoillani.

Mun mielestä jokainen natuna kilpaileva (varsinkin uransa alussa oleva nuori) ansaitsee ennemminkin kannustusta natuna pysymiseen kuin kommentteja siitä, että mitään ei voi puhtaana saavuttaa. En usko tuon edes pitävän paikkaansa, koska natuna olen viitisen SM-mitalia saavuttanut. Jonkun uskon olevan paljon lahjakkaampi ja fiksumpi kuin mitä minä olen.

Joka tapauksessa se luuseri-heitto meni yli ja oli aiheetonta. Siitä pyydän anteeksi.

Ei niitä noin voi suhteuttaa. On vähän eri asia 50kiloisena penkata 150kg kuin 200kiloisen 600kg.

Niinkun sillä 200kilosella on törkeenä rasvaa ja rasvaa ei pysty jännittää.. sit keksitään pisteytys :)

Olen aina ollut natu ja 200 kg RAW menee penkistä. Syksyllä tuli haastemies tuomaan testikutsun ja tyttöystäväkään ei uskonut, että tulos olisi negatiivinen :) Työkaverit ajattelivat, että tuleepahan vaan todistettua jo kauan tiedetty fakta. Minua ei erityisesti ota päähän, jos joku roinaa samassa sarjassa. Ihmetyttää tosin vähän miksi pitää nostaa IPF:ssä, jos roinaa. Ei se käryäminen mitään kovin mukavaa ole.

RAW kisat kiinnostaisivat muuten, mutta niillä ei ole SM arvoa ja treenaan pelkästään tähtäimessä paitanostamien. RAW penkki ja paitanostamien ovat eri laji ja vaativat erilaiset treenit. Viimeisen parin vuoden aikana RAW penkki on pysynyt suunnilleen samassa, mutta loppuojennus parantunut 30 kg ja paitatulos saman verran. Jos olisin panostanut RAW penkkiin, niin se olisi parantunut ehkä 10 kg. Olenko nyt heikompi, kuin 210 RAW penkkaajana? Pointti kai on se, että kyse on eri nostomuodosta, mikä nostetaan vähän eri lihaksilla ja treenataan sen mukaan.

Originally posted by Powerhousu
Nyt ymmärsit väärin. Katsos voimanostossa mulla on ollu sellanen ohjelma jossa on annettu prosentit ja toistot valmiiksi. Eli esim. 80% ja 4 toistoa. Sarjathan ei tietenkään ole loppuun asti tehtyjä kun puhutaan voimanostosta. Maksimissaan saan siis 85% 8 toistoa. Mut toi sun 80% 15 toistoa on jo ihan :eek: En mä oo nähny ketään kellä on noin kauhee sarjakestävyys.

Edit: Jos se oli huumoria, niin en muuta sano kun :jahas:

No mä tulkitsin pikkasen väärin:nolo:, mutta kuitenkin penkissä testasin vähän aika sitten noin toistot... eli otin maksimi ykkösen, sitten lepäilin 3-4 min ja testasin kuinka paljon saan 80% painolla toistoja, sain itseasissa 17 toistoa tolla painolla, kun tarkemmin treenivihkoa katsoin.

En käsitä mistä mulla on moinen anaerobinen kestävyys kehittynyt.

Toisaalta toi sun 8 toistoa 80% on keskimääräistä hiukan alempi,
normaali on 10 toistoa keskiverto ihmisellä, 4 toistoa 80% painolla olisi jo aika ihme myös.

eli sulla toimii hyvin massan hankinnassa karkeasti 5-16 toistot.

Itsellä vastaava on taas: 8-30 toistoalue, 6 toiston sarjoista ei juuri mulle ole hyötyä paitsi voima treeneissä.

Toisaalta hitaiden ja nopeiden lihassolujen määrässä on eroja lihas ryhmittäin, joten testaamalla löytyvät oikeat toistoalueet.

Status
Viestiketju on suljettu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom