Penkkipaita vai ei, siinäpä kysymys

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%
Status
Viestiketju on suljettu.
Originally posted by darvinisti
Ongelmana ei ole pidetty varusteiden tuomaa hyötyä, vaan turhien varusteiden jatkuvaa kehittämistä. Jos piikkareiden pohjiin laitettaisiin vuosi vuodelta parempia jousia niin sitten olisi kyse samasta. Tai jos alustasta tehtäisiin nopeampi ja nopeampi.

Ja eikös niitä alustoja koko ajan yritetä kehittää paremmaksi. Piikkareita suunnitellaan jatkuvasti, jotta niistä saataisiin paras mahdollinen hyöty irti.
On sama vai? Tuopas mulle yksi penkkipaita näytille, jossa on jousia sisällä!

Originally posted by Raven
Ja eikös niitä alustoja koko ajan yritetä kehittää paremmaksi. Piikkareita suunnitellaan jatkuvasti, jotta niistä saataisiin paras mahdollinen hyöty irti.
On sama vai? Tuopas mulle yksi penkkipaita näytille, jossa on jousia sisällä!

Minun käsittääkseni niissä alustoissa ja piikkareissa on rajoituksia. Eli pommpu kenkiä ei sallita ja alustojen kimmoisuudella on rajat. Tämä ihan mutua. Mutta jos niitä kehitetään jatkuasti nopeammiksi, niin sitten sekin on yhtä perseestä.

Väitätkö, ettei penkkipaita jousta? Eli jos sä vedät (millä konstilla tahansa) sun kädet taakse, niin ne jäävät siihen asentoon?

Väitätkö, ettei penkkipaita jousta? Eli jos sä vedät (millä konstilla tahansa) sun kädet taakse, niin ne jäävät siihen asentoon?

Pitää nyt varmistaa.. tokihan paita joustaa..Onko jousi sama kuin joustava. Jos venytät sun ihoa, niin se varmaan joustaa. Onko sulla siis ihon sisällä jousia? Sun t-paitakin joustaa, sielläkin on siis jousia sisällä..
Venytät vaikka voimakkaasti rintalihaksia, niin tuskin ne kädet siihen asentoon jää. Vai? Eli.. ihmisen tietämys anatomiasta on puutteellinen. Ei ihmisellä mitään lihaksia ole, hänellä on vain jousia.
En jaksa enempää kinastella ja tämäkin vain väsyneen tyhmää juttua..

Pitää nyt varmistaa.. tokihan paita joustaa..Onko jousi sama kuin joustava. Jos venytät sun ihoa, niin se varmaan joustaa. Onko sulla siis ihon sisällä jousia? Sun t-paitakin joustaa, sielläkin on siis jousia sisällä..
Venytät vaikka voimakkaasti rintalihaksia, niin tuskin ne kädet siihen asentoon jää. Vai? Eli.. ihmisen tietämys anatomiasta on puutteellinen. Ei ihmisellä mitään lihaksia ole, hänellä on vain jousia.
En jaksa enempää kinastella ja tämäkin vain väsyneen tyhmää juttua..

Olenko väittänyt penkkipaidassa olevan metallisia kierrejousia? En ole. Älä keskity semantiikkaan (jousi tarkoittaa muutakin kuin sitä metallista kierrejousta). Oleellista on, että penkkipaita tekee työtä siinä liikkeessä. Painojen potentiaalienergia muuttuu jousen potentiaalienergiaksi ja nosto vaiheessa se sitten muuttuu takaisin painojen potentiaalienergiaksi. Se on aivan sama, miten se sen työn tekee. Ja ei, en minä väitä, että penkkipaita tekee kaiken työn.

Minun mielestäni sen pitäisi olla vain se ihminen, joka sitä työtä tekee.

Minun mielestäni sen pitäisi olla vain se ihminen, joka sitä työtä tekee.

Entä sitten muut lajit, joissa varusteet auttavat oleellisesti tuloksien parantamisessa?

Originally posted by Nat_Ural
Joku ystävällinen henkilö on yrittänyt selittää ilmiötä tässä samassa ketjussa. Vikaan taisi mennä?

Niin.. En ole missään vaiheessa kieltänyt, että paita ei joustaisi ja auttaisi nostamaan suurempia painoja. Se vaan menee yli, kun useimmat tuntuvat luulevan, että se paita sen työn tekee pelkästään. yli 300kg:n paitatuloksen tekijällä on oikeasti 120kg:n raw-tulos.. Tai kun minä saan 150kg ilman paitaa, niin kyllä sillä helposti nyt ekalla kerralla 250kg otan.
Kuten joku sanoikin, niin siitä vain kokeilemaan. Ei kannata heitellä liikaa olettamuksia ja yleistää kaikkiin, jos joku sattuu samaan +60kg, mikä on todella harvinaista.
Jokainen saa varmasti jostain jonkun paidan lainaksi, niin siitä vain kokeilemaan ja sitten voidaan uudestaan jutella sen paidan välittömästi tuoman 50-60kg:n hyödystä.

Niin.. En ole missään vaiheessa kieltänyt, että paita ei joustaisi ja auttaisi nostamaan suurempia painoja. Se vaan menee yli, kun useimmat tuntuvat luulevan, että se paita sen työn tekee pelkästään. yli 300kg:n paitatuloksen tekijällä on oikeasti 120kg:n raw-tulos..

Niin, voisiko tuokin olla tulevaisuudessa mahdollista, tai ehkäpä jo nykyään? Kyseessä olisi tietenkin sellainen tilanne, että jotkin tietyt lihakset, joita paita eniten kompensoi, olisivat vain 120kg:n tasolla.

Katsotaanpa netistä löytyvää Fury NXG+:n mainosta:

Ensimmäiset kokemukset nostajilta ovat olleet enemmän kuin rohkaisevia. Monet ovat päässeet käsiksi entistä suurempiin painoihin välittömästi.
...
IPF-hyväksytyllä paidalla tarvitaan lähellä maksimia, tai jopa yli maksimin olevia painoja jotta tanko tulisi alas rintaan.
...
FURY:lla on helppo nostaa sillä se ”ottaa raudat” tasaisesti joka kohdasta.
...
Monet 160-180 kiloa vanhalla NXG-paidalla ( Original kangas ) punnertaneet ovat todenneet ettei vanha ennätys tullut edes rintaan. Tankoon on vaadittu 10-20 kiloa lisää. Mikä tärkeintä, ovat raudat tulleet myös ylös asti.
...
The FURY NXG menee suoraan asian ytimeen sillä 90 asteen hihakulma tarkoittaa käytännössä sitä että paita alkaa toimia välittömästi siitä hetkestä kun alat laskea tankoa alaspäin. Suurempi vastus laskuvaiheessa tarkoittaa enemmän varastoitua energiaa paitaan ja enemmän räjähtävää voimaa lähtöön. Yksinkertaisesti sanottuna suurempia rautoja.

Ei varmaankaan ole mikään ihme, että asia herättää keskustelua ja hämmennystä voimailijoiden keskuudessa. Sinulla on paljon tietoa asiasta, olet myös käytännössä näihin välineisiin tutustunut. Asiallisilla kommenteilla ja oikealla tiedolla voit parhaiten vaikuttaa täälläkin ihmisten mielipiteisiin ja uskomuksiin. Tietämättömyyteen ja asiattomuuksiin ei kannata aina vastata samalla mitalla :)

Niin.. En ole missään vaiheessa kieltänyt, että paita ei joustaisi ja auttaisi nostamaan suurempia painoja. Se vaan menee yli, kun useimmat tuntuvat luulevan, että se paita sen työn tekee pelkästään. yli 300kg:n paitatuloksen tekijällä on oikeasti 120kg:n raw-tulos.. Tai kun minä saan 150kg ilman paitaa, niin kyllä sillä helposti nyt ekalla kerralla 250kg otan.
Kuten joku sanoikin, niin siitä vain kokeilemaan. Ei kannata heitellä liikaa olettamuksia ja yleistää kaikkiin, jos joku sattuu samaan +60kg, mikä on todella harvinaista.
Jokainen saa varmasti jostain jonkun paidan lainaksi, niin siitä vain kokeilemaan ja sitten voidaan uudestaan jutella sen paidan välittömästi tuoman 50-60kg:n hyödystä.

En tiedä oliko osoitettu mulle, mutta kuitenkin, minä en todellakaan luule että paita tekee kaiken työn. Ennen näitä penkkipaitaan liittyviä keskusteluja luulin että paita auttaa maksimissaan n. 20kg. Mutta sehän auttaakin paljon enemmän jos sillä vaan osaa nostaa. Jos jostain saisin penkkipaidan lainaksi, niin kokeilisin ihan mielelläni pelkästä kokeilun halusta, ja voin sanoa että olisin erittäin tyytyväinen jos saisin ensimmäisellä kerralla edes 10kg yli raw-enkan. Enempää en odota.

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Originally posted by Powerhousu
En tiedä oliko osoitettu mulle, mutta kuitenkin, minä en todellakaan luule että paita tekee kaiken työn. Ennen näitä penkkipaitaan liittyviä keskusteluja luulin että paita auttaa maksimissaan n. 20kg. Mutta sehän auttaakin paljon enemmän jos sillä vaan osaa nostaa. Jos jostain saisin penkkipaidan lainaksi, niin kokeilisin ihan mielelläni pelkästä kokeilun halusta, ja voin sanoa että olisin erittäin tyytyväinen jos saisin ensimmäisellä kerralla edes 10kg yli raw-enkan. Enempää en odota.

ei ollut sulle osoitettu.. Siinä se onkin, että ketkä osaavat paidalla nostaa. Harva sillä osaa nostaa, että hyöty alkaisi olemaan siellä 50kg:n paikkeilla. Varmaan aika yleinen on 10-30kg..
No, mikäli haluja löytyy niin kyllä minulta yksi ylimääräinen paita löytyy. :)

Tämän osion nimi on "Voimanosto". Tässä osiossa on mukavasti pysytty asialinjalla ilman paskan jauhamista lukuunottamatta tätä väittelyä. Threadeja on ollut mukava lukea, kun ne eivät ole olleet samoja juupas - eipäs väittelyitä kuin treeni ja ravinto -puolella.

Asiaa pitää katsoa osion nimen "Voimanosto" näkökulmasta, ei bodareiden penkin hinkkaamisesta. Voimanoston sääntöjen mukaan penkkipaitaa saa käyttää. Joten alkuperäiseen kysymykseen vastauksena oma mielipiteeni: Kilpaileva nostaja on tyhmä, jos ei käytä penkkipaitaa. Sääntö, että penkkipaitaa saa käyttää, on myös tyhmä, sillä itse seuraisin mieluumin raw-tuloksia.

No, mikäli haluja löytyy niin kyllä minulta yksi ylimääräinen paita löytyy. :)

Juu, kyllä haluja löytyis, mutta minkä kokoinen mahtaa olla? Mä oon niin mahtavan iso että luulis tavallisen penkkipaidanki olevan melko teltta mun päällä...

Joop tuntuu olevan tosi yleinen käsitys tuo. ja yleensähän nämä pahimmat arvostelijat eivät itse ole koskaan paidalla nostaneet saati sitten kisanneet. Eivätkä ymmärrä ,että paidallakin menee oma aikansa opetellessa että oppii saamaan siitä irti sen mitä sillä pitäs/voisi saada. Saati sitten että löytäs heti sen itselle "sopivan" paidan joka toimii itsellä odotetulla tavalla..

Entä sitten muut lajit, joissa varusteet auttavat oleellisesti tuloksien parantamisessa?

Riippuu lajista. Moottoriurheilussa koneet tekevät sen työn ihminen vain ohjaa, enkä minä niitä lajeja urheiluksi laske, kuten en mitään muutakaan lajia (Kuten mäkihyppy), jossa ihminen itse ei tee merkittävää osaa työstä.

Sitten on välineurheilua kuten pyöräily, luistelu ja vaikka hiihto. Näitä ei voi harrastaa ilman välineitä ja niissä onkin kyse siitä, miten lujaa jollain välineellä päästään (tai miten pitkälle sitä heitetään tms). Mutta silti näissä lajeissa ihminen tekee sen työn sillä välineellä.

Uinnissahan on tullut esim niitä haipukuja enkä pidä sitäkään kehitystä hyvänä, vaikka siinä on kyse vain kitkan vähentämisestä.

Originally posted by Powerhousu
Juu, kyllä haluja löytyis, mutta minkä kokoinen mahtaa olla? Mä oon niin mahtavan iso että luulis tavallisen penkkipaidanki olevan melko teltta mun päällä...

Katselin kyllä profiilia ja kyllä sen paidan pitäis olla aika hyvä. Ensi paidan olisi hyvä ollakin hieman väljempi. Itse kun kokeilin sillä paidalla olin n.80kg.. Ja paita oli aivan liian pieni, joten saattaisi olla juuri sopivan kokoinen.

Katselin kyllä profiilia ja kyllä sen paidan pitäis olla aika hyvä. Ensi paidan olisi hyvä ollakin hieman väljempi. Itse kun kokeilin sillä paidalla olin n.80kg.. Ja paita oli aivan liian pieni, joten saattaisi olla juuri sopivan kokoinen.

Nonni. Ja sä tietenkin asut jossain Rovaniemellä tai vielä kauempana?

Joops, eiköhän tämä aihe ole jo kaluttu loppuun :kuola:

Status
Viestiketju on suljettu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom