Penkkipaita suoraan hanurista....

En ole kiihkoilija!

Ed Coanista: puhut metsästä kun pitäisi puhua puista. Minun mielipiteeni on Coanista se, että hän on maailman kaikkein aikojen paras voimanostaja.

Mun henkilökohtainen suosikkini on Jarmo Virtanen :worship: Pointtini oli se, että Ed Coankin nostaa varusteilla. Ensin IPF:ssä ja myöhemmin ammattilaisliito(i)ssa. Hänen raw-tuloksistaan minulla ei ole mitään tietoa. Tiedätkö oman suosikkisi RAW-tulokset?

:offtopic: On outoa, että itse vihaat steroidien käyttöä ja varustepelleilyä, mutta idolisi tiedetään syyllistyneen kumpaankin.

Paras kisatulos 215 sillä perkeleen ultrapaidalla, kyykky 285 ja veto 295. Huonot kyykyt ja vetotulokset penkkin verraten-kaksi välilevytyrää.

Noi on ihan hyviä tuloksia! Rispektiä siitä, mutta jos katsot kirjoitustani tarkkaan niin lainasin (luulen lainanneeni) ennen kysymyksiä Mikeä, jolle kysymyksetkin oli osoitettu. Mike perustelee omaa näkökantaansa sillä tuloksia kikkaillaan ylöspäin ja itse kikkailee samaan tapaan. Joku voisi jopa sanoa, että ihan sama onko kikkailuun käytetty paska roinana kehossa vai paidan muodossa päällä. Lajia tunteva lisäisi tuohon, että paidan muodossa oleva paska kuuluu siihen lajin säännöissä hyväksyttyyn paskaan.

Tähän kuulisin mielelläni N.O.Kummosen vastauksen.

Alussa Kilpailtiin IPF:ssä samoin varustein. Tämä olisikin hienoa, jos joka maassa olisi yhtä tiukka sisäinen doping-kontrolli kuin Suomessa. Niin ja jos jenkeillä ei olisi ollut hallussaan kaikki varuste valmistajat, jotka tekivät mittatilausvarusteita nostajilleen. Nyt Suomalaiset huiput saavat kilpailla muunmaalaisten kanssa käytännössäkin samoin säännöin ja melko hyvin tässä menestyvätkin. Jos tämä vaatii sitä, että varusteet ovat hiukan stydimmät, niin olkoon. Se on reilua niitä kohtaan, jotka urheilevat tosissaan. Olisi hienoa, jos me kaikki voisimme kannustaa tälläisia suomalaisia urheilijoita, mutta se taitaa olla liikaa vaadittu.

Aina kun voimailussa suomalaiset laitetaan oikeasti samalle viivalle muunmaalaisten kanssa, niin lähes poikkeuksetta tuloksista voidaan olla ylpeitä. Tämä on saatu todeta voimanostossa ja voimamieskisoissa.

Kyllähän se kolhaisee voimailevan itsetuntoa, kun kyykkyraudat alkavat olla samaa luokkaa kuin yhteistulos ja kuten aina syitä voidaan etsiä vaikkapa sitten varusteista. Tosiasiassa syypää on peilistä takaisin tuijottava nenänkaivaja. Tämä on sanottu jo moneen kertaan, mutta sanotaan uudestaan. Jokainen voi koittaa nostaa niitä samoja rautoja vaikka millä varusteilla ja todeta henkilökohtaisesti kuinka käsittämättömän vahvoja ne tämänpäivän voimanostajat ovat.:worship:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Originally posted by Sumppari
Nyt taisi unohtua se, että Timo oli voimanostaja alunperin. Eli voimanostaja joka ryhtyi bodariksi, siitä pohjana loistavat voimatasot. Tässä hieman muiden virallisia tuloksia antamaan kokonaiskuvaa (salilegendojahan on sitten vaikka kuinka):

Juha Hakala penkkipunnerrus 140Kg
Jorma Räty 217.5Kg, 150Kg, 225Kg
Jari Leino M-Club 245,0 172,5 100,0 517,5

Toisaalta, onko näiden vatvomisessa mitään antia tällekkään threadille, ei taida olla.

Mun tietääkseni Leino parhaillaan punnertanut penkiltä yli 220 kisoissa ja Hakalan rinta ei ollut kunnossa niissä raw kisoissa ja kaiken lisäksi Hakala on omien sanojensa mukaan penkannut paidalla 205.

Mutta kuten totesit niin ei näistä valtakunnan rajat muutu joten voidaan ihan suosiolla jättää näiden "kehareiden" tulosten vertailu sikseen:kippis1:

Originally posted by jarre55
Taas väärin. Olen nimittäin vetäny kerran senkin perkeleen niskaan (kolme äijää veti) eikä 165 tullu edes rintaan kiinni. Sairasta.

No niin, Ed Coan kertoi yhdessä Powerlifting USA lehdessä et hän oli ammattilaiskisojen lämppärihuoneessa kattomassa, missä yks paikallinen suuruus ei lämmittelyssä saanu kunnolla 260 ilman varusteita. No , farkkupaidalla ei tullu 300 rintaan asti ja kisassa ukko otti 325.

Tee tästä johtopäätöksesi. Tätäkö Suomeenkin halutaan?

Jos kolme äijää tarttee vetää farkkua päälle, niin mitäs olet yrittänyt laittaa liian pientä. Farkun saa itekin päälle ja yksi avustaja riittää hieman nykimään sitä paikoilleen. Minkä hemmetin takia tarttee yrittää aivan liian pientä..
Eli olet siis yrittänyt, mutta et ole nostoja sillä tehnyt. Edelleen ei ole perusteluita sille 230kg..

Ja mitä tosta jenkkitouhuista. Samaa se on joka puolella. Se heppu on treenannut paitanostoja. Aivan kuten Kenta, joka itsekin on sanonut hyötyvänsä 60kg paidasta, ellei nykyään jo paljon enemmänkin.
Ja turha muutenkaan on verrata jenkkikisoja Suomen kisoihin. Siellä nyt on sallittu mikä vain, täällä ei.

Originally posted by Raven
Ja turha muutenkaan on verrata jenkkikisoja Suomen kisoihin. Siellä nyt on sallittu mikä vain, täällä ei.

Niin niin, vielä. Odotahan, kun Jeesus Nasaretilainen opetuslapsineen saapuu tänne toden teolla.

Originally posted by Baarikello
Niin niin, vielä. Odotahan, kun Jeesus Nasaretilainen opetuslapsineen saapuu tänne toden teolla.

Sitä odotellessasi voisit vaikka alkaa pidättämään hengitystäsi.

Sitä odotellessasi voisit vaikka alkaa pidättämään hengitystäsi.
Noh, alkaako palstan voimanostajilla olla penkkipaidan lisäksi jokin muukin vähän turhan kireällä?

Noh, alkaako palstan voimanostajilla olla penkkipaidan lisäksi jokin muukin vähän turhan kireällä?

180 kg tulee rintaan ja paitani tuntuu muutenkin sopivalta. Pinnaani voi hieman kiristää, mutta se johtuu lähinnä siitä, että keskustelun vastapuoli pyrkii enimmäkseen vittuilemaan ja esittää harvoja perusteluitaan asioista ja lajista, joita eivät ole edes koittaneet. Kun ehdottaa, että kannattaisko ensin kokeilla ennen kuin alkaa esittää asiantuntijaa, tulee vastaukseksi...Jeesus..:lol2: ...pilkkihaalari:worship: HOHOHO hydrauliikkaa... näyttää tyhmältä!

Onko siis tuloksien lisäksi vastapuolella huonoja myös työmoraali, käyttäytyminen ja tieto/taito. Yhdistettynä siis vähäiseen kokemukseen.

Originally posted by N.O.Kummonen
180 kg tulee rintaan ja paitani tuntuu muutenkin sopivalta. Pinnaani voi hieman kiristää, mutta se johtuu lähinnä siitä, että keskustelun vastapuoli pyrkii enimmäkseen vittuilemaan ja esittää harvoja perusteluitaan asioista ja lajista, joita eivät ole edes koittaneet. Kun ehdottaa, että kannattaisko ensin kokeilla ennen kuin alkaa esittää asiantuntijaa, tulee vastaukseksi...Jeesus..:lol2: ...pilkkihaalari:worship: HOHOHO hydrauliikkaa... näyttää tyhmältä!

Onko siis tuloksien lisäksi vastapuolella huonoja myös työmoraali, käyttäytyminen ja tieto/taito. Yhdistettynä siis vähäiseen kokemukseen.

Uskomaton runoilija. Suoli kukkii ja juttua tulee niin maan mahdottomasti. Kysymyksiin vastaaminen näyttää kuitenkin olevan sivuseikka. Lisäksi olet kunnostautunut Pakkotoiston ylivoimaisena pointtien hukkaajana. Jutut näkyy menevän ohitse niin, että pölisee vaan.

Kun nostetaan rahasta, tavoite on nostaa enemmän kuin toiset keinoja kaihtamatta. No, mites siihen tavoitteeseen päästään? Joo, tietty treenaamalla kovaa, mutta myös käyttämällä aineita ja parantelemalla varusteita? Mihin se raja asettuu tällaisessa toiminnassa? Kuolemaanko? Ja missä menee esim. N.O.Kummosen asettama urheilullisuuden raja, koska signaturessa kuitenkin lukee, mitä lukee?

Minä olen sitä mieltä, että tuohon varuste/horppa-rumbaan saa toki lähteä. Sehän on vain ja ainoastaan arvoista kiinni. Eikä siinä sinänsä ole mitään pahaa. Nostetaan shown takia, meno on sitten sen mukaista. Se on ihan yks ja paskan hailee, paljonko joku saa etua paidasta ja paljonko joku ei ja käyttääkö joku aineita vai ei, jos kerran showhun lähdetään mukaan. Koska itse jo aikaisemmin sanoit:

Tottahan se on aina kovempi jamppa, joka saman raudan varusteitta nostaa.

Tässä olen samaa mieltä. Ja yritän tässä nyt puhua sen puolesta, että nuo järkyttävät raudat nostettaisiin ilman varusteita ja ilman aineita. Jotkut sanovat, että urheilun tarkoitus olisi tehdä asioita tuolla mahdollisimman terveellä pohjalla. Nyt näyttäisi, että ainakin yhdistelmällä jenkit-voimanosto tuo wanha periaate on vääristymässä.

Edelleen en ymmärrä, miksi tämän asian jauhamiseen tarvitaan voimanoston kilpailulisenssi tai tietyissä oloissa tehty yhteistulos tai jotakin muuta millä ei Fox Mulder eikä N.O.Kummonen ole vielä osoittanut olevan yhteyttä keskusteluun. Heippa.

En ole kiihkoilija!

Mun henkilökohtainen suosikkini on Jarmo Virtanen :worship: Pointtini oli se, että Ed Coankin nostaa varusteilla. Ensin IPF:ssä ja myöhemmin ammattilaisliito(i)ssa. Hänen raw-tuloksistaan minulla ei ole mitään tietoa. Tiedätkö oman suosikkisi RAW-tulokset?

:offtopic: On outoa, että itse vihaat steroidien käyttöä ja varustepelleilyä, mutta idolisi tiedetään syyllistyneen kumpaankin.

Noi on ihan hyviä tuloksia! Rispektiä siitä, mutta jos katsot kirjoitustani tarkkaan niin lainasin (luulen lainanneeni) ennen kysymyksiä Mikeä, jolle kysymyksetkin oli osoitettu. Mike perustelee omaa näkökantaansa sillä tuloksia kikkaillaan ylöspäin ja itse kikkailee samaan tapaan. Joku voisi jopa sanoa, että ihan sama onko kikkailuun käytetty paska roinana kehossa vai paidan muodossa päällä. Lajia tunteva lisäisi tuohon, että paidan muodossa oleva paska kuuluu siihen lajin säännöissä hyväksyttyyn paskaan.

Alussa Kilpailtiin IPF:ssä samoin varustein. Tämä olisikin hienoa, jos joka maassa olisi yhtä tiukka sisäinen doping-kontrolli kuin Suomessa. Niin ja jos jenkeillä ei olisi ollut hallussaan kaikki varuste valmistajat, jotka tekivät mittatilausvarusteita nostajilleen. Nyt Suomalaiset huiput saavat kilpailla muunmaalaisten kanssa käytännössäkin samoin säännöin ja melko hyvin tässä menestyvätkin. Jos tämä vaatii sitä, että varusteet ovat hiukan stydimmät, niin olkoon. Se on reilua niitä kohtaan, jotka urheilevat tosissaan. Olisi hienoa, jos me kaikki voisimme kannustaa tälläisia suomalaisia urheilijoita, mutta se taitaa olla liikaa vaadittu.

Aina kun voimailussa suomalaiset laitetaan oikeasti samalle viivalle muunmaalaisten kanssa, niin lähes poikkeuksetta tuloksista voidaan olla ylpeitä. Tämä on saatu todeta voimanostossa ja voimamieskisoissa.

Kyllähän se kolhaisee voimailevan itsetuntoa, kun kyykkyraudat alkavat olla samaa luokkaa kuin yhteistulos ja kuten aina syitä voidaan etsiä vaikkapa sitten varusteista. Tosiasiassa syypää on peilistä takaisin tuijottava nenänkaivaja. Tämä on sanottu jo moneen kertaan, mutta sanotaan uudestaan. Jokainen voi koittaa nostaa niitä samoja rautoja vaikka millä varusteilla ja todeta henkilökohtaisesti kuinka käsittämättömän vahvoja ne tämänpäivän voimanostajat ovat.:worship:

Tottakai Ed nostaa varusteilla!!!! Ei nykyään VOI ANTAA toisille tasoitusta tässä varustekierteessä, jos kerran ollaan huipulla ja kamppaillaan maailmanmestaruudesta!! Käsitätkö???

Jaa, hänen RAW-tuloksia...täytyypä kattoa vanhoja lehtiä... hieman osviittaa löytyy mm. Ed Coanin videosta. ilmoitan sinulle kun olen ehtinyt tsekata.

Ja näytä sinä puhdas, dopingia käyttämätön voimanoston maailmanmestari, niin minä näytän sinulle punaperseisen marsilaishomon. Yhtä todennäköisiä molemmat. Ed on paras; Virtasta väheksymättä. mutta Ed on toiselta planeetalta.

Pointti on siinä, että dopingille ei voi mitään. sitä on ollut urheilussa kautta aikojen (ensimmäinen tunnettu ja tunnustettu doping-tapaus on vuoden 1904 olympialaisista, joissa maraton-juoksun voittaja, myöhemmin tunnontuskissaan, myönsi käyttäneensä juoksun aikana brandyn ja strykniinin sekoitusta kivuntunteen karkoittamiseen.

Mutta tuommoiselle saatanan jokavuotiselle varustelisäys-uusintarumballe pitää saada loppu!! Ja siihen voi vaikuttaa!!

Kun nostetaan rahasta, tavoite on nostaa enemmän kuin toiset keinoja kaihtamatta. No, mites siihen tavoitteeseen päästään? Joo, tietty treenaamalla kovaa, mutta myös käyttämällä aineita ja parantelemalla varusteita? Mihin se raja asettuu tällaisessa toiminnassa? Kuolemaanko? Ja missä menee esim. N.O.Kummosen asettama urheilullisuuden raja, koska signaturessa kuitenkin lukee, mitä lukee?

Omista arvoistani sen verran, että vain tiedolla on väliä!

Nostan edelleen IPF:ssä. Muutama vuosi sitten ei jaettu edes nostomuotokohtaisia mitaleja nuorten voimanoston SM:ssä. Ainoastaan YT-mitalit. Maajoukkueen edustusasun olisin joutunut ostamaan itse kisamatkoista puhumattakaan. Raha ei oikein liiku mun kilpailuympyröissä.

Signaturessa lukee mitä lukee, koska se on asenteeni dopingin käytön suhteen. En sano, että kaikki käyttää tai, että vahvemmat käyttää tai, että olisin ainoa puhdas urheilija. Olisi mielestäni kuitenkin itserakasta perustella muiden paremmuutta sillä. Aion kuitenkin vastaisuudessakin pyrkiä hyödyntämään kaikkia mahdollisia säännöissä sallittuja keinoja yhteistulokseni parantamiseen, mutta roinaan en koske. En pelkää roinaamista terveysmielessä enkä uskon doping-propagandaan. Minulle riittää se, että se on kiellettyä. Sen vuoksi en ole vetänyt kofeiinitabuakaan ns. urheilu-urani aikana.

Uskon, että mikäli minulla olisi pakonomainen menestymisen tarve olisi roinaaminen jo käynnissä. Näin ei kuitenkaan ole. En kuitenkaan pyri olemaan mahdollisimman huono valitsemassani lajissa ja siksi käytän varusteita, jotka edelleen lukeutuvat sallittuihin keinoihin. Tässä vaiheessa varmaan herää kysymys. Miksi sitten kilpailen voimanostossa? Ihan siitä syystä, että voimaillessa alkoi pikkasen kyllästyttää ainaisten salitulosten kuuntelu. Kovia puolikyykkyjä ja pomppupenkkejä tekee joka toinen. Kisassa tietää, että sen minkä nostaa, sen tosiaan nostaa.

Miksi en nosta raw-kisoissa. Niillä ei ole edes nimellistä doping-kontrollia. Se sorsii meikäläistä aika tavalla.

Tavallaan ymmärrän niitä, jotka kritisoivat varusteiden käyttöä ja perustelevat, että niillä parannetaan keinotekoisesti tuloksia. Sitten mietitään ja lasketaan miten kovia ne omat tulokset olisivat vastaavilla varusteilla. Siinä on suunnilleen sama ajatusmaailma kuin siinä, että minä nyt natuna väittäisin olevani kaikkein paras, jos vain roinaisin. Toi taas kuulostaa jopa omaan korvaani niin säälittävältä ja naurettavalta, että en aio sitä toiseen kertaan edes mainita.

Molempiin ajatusmalleihin voidaan lyhyesti kommentoida. Älä puhu ennenkuin olet kokeillut. Asia on vaan niin, että varustenostoista pääsee helposti takaisin raw-meinikiin. Roinannut urheilija taas on aina vaan roinannut urheilija.

Kehtaatko Baarikello väittää, että minä joka nostan kaikilla lajissa sallituilla keinoilla (joihin en itse ole voinut vaikuttaa) olen vähemmän urheilullinen kuin joku, joka nostaa saman raudan douppaamalla, mutta ilman varusteita? Onko nyt minun käsitykseni urheilusta vääristynyt? Entäs arvoni?

Sitten tulevaisuudesta: Aion nostaa aluksi 2 x omapainon penkistä kisassa alle 90 kilon sarjaan. Seuraavia tavoitteita ovat 8 x omapaino YT samaan sarjaan ja jossain vaiheessa 200 kg:n kisapenkki. Tuon parimarkkaa nostan vaikka sitten ammattilaisten varusteilla heidän kisoissaan. Teen nuo natuna, joka ei minulle tarkoita sitä, että läpäisen kisapäivänä testin. Se tarkoittaa sitä, että annan puhtaan näytteen 24/7 ja minä päivänä tahansa.

Tuolloin olen muuten viisinkertaistanut alkuperäisen penkkitulokseni, josta voi päätellä etten ole ollut kovin lahjakas. Itserakkaasti totean, että tavoitteiteni toteuttamiseen natuna tarvitaan työn lisäksi (ainakin jonkin verran) tietoa ja vain tiedolla on väliä. Kuinka monta tunnustettua voimaharjoittelun tietäjää tunnet, joilla on satasen penkki ja neljänsadan yhteistulos?

Onko minulla nyt siis arvot hukassa? Vaatisiko enemmän tietoa, jos saavuttaisin tavoitteeni törkeellä roinaamisella? Kerroin rehellisesti omasta arvomaailmastani. Yritä siis vastata rehellisesti ja jätä viisastelu kerrankin väliin.

Eipä enempää meikäläisestä.

Edelleen en ymmärrä, miksi tämän asian jauhamiseen tarvitaan voimanoston kilpailulisenssi tai tietyissä oloissa tehty yhteistulos tai jotakin muuta millä ei Fox Mulder eikä N.O.Kummonen ole vielä osoittanut olevan yhteyttä keskusteluun. Heippa

Lähinnä jonnin verran voimanostokokemusta olisi suotavaa omata siitä syystä, että tietäisi mitä se varusteiden käyttö vaatii.

Ja sitäkö en saa tietää ilman raw-kisoja?

Et saa. en minäkään aikanaan kun kisailin, saanut selville.

Aina kun veti tiukempaa kuorta päälle, joka kerralla tuli enemmän. Äijä ei ollu vahvempi mutta paita auttoi enemmän kuin entinen. Onko tämä sun mielestä voimatason kasvua???

Originally posted by jarre55
Et saa. en minäkään aikanaan kun kisailin, saanut selville.

Aina kun veti tiukempaa kuorta päälle, joka kerralla tuli enemmän. Äijä ei ollu vahvempi mutta paita auttoi enemmän kuin entinen. Onko tämä sun mielestä voimatason kasvua???

Jaa, kyllä minä vaan saan selville. Sä siis treenasit vain ja ainoastaan varusteilla, jokaisen treenin??

Mitä enemmän paidalla nostat, sitä vahvempi pitää olla. Vai luuletko, että kaupassa on eri hyllyt eri paidoille.
Hylly 1. 210kg.
Hylly 2. 250kg.
Hylly 3. 280kg.
Hylly 4. 350kg.
jne.
jne.

Voimalla se paino on joka tapauksessa nostettava. Ei sieltä itsestään nouse.
Vai nouseeko? Ilmeisesti sitten nousee. Mitä tässä salilla enää treenailemaan. Lopetan koko treenaamiseen ja ryhdyn vain löhöämään sohvalla kaljaa kitaten. Sitten ei kun vain kisoihin ja ennätyksiä nostelemaan, koska eihän se mitään voimaa vaadi.

Jaa, kyllä minä vaan saan selville. Sä siis treenasit vain ja ainoastaan varusteilla, jokaisen treenin??

Mitä enemmän paidalla nostat, sitä vahvempi pitää olla. Vai luuletko, että kaupassa on eri hyllyt eri paidoille.
Hylly 1. 210kg.
Hylly 2. 250kg.
Hylly 3. 280kg.
Hylly 4. 350kg.
jne.
jne.

Voimalla se paino on joka tapauksessa nostettava. Ei sieltä itsestään nouse.

Hyvin sanottu ja naulan kantaan!

Mulle muuten yks vaikka hyllyltä 2. Minkäslaisia kyykkypukuja sulla olisi tarjolla?:thumbs:

Minkäslaisia kyykkypukuja sulla olisi tarjolla?:thumbs:

Tässä olis tälläinen vähän rajumpi kyykkypuku, 350kg tulee aivan takuu varmasti. Tämä on sen verran raju puku jo, että kannattaa olla parisen vuotta treenaamatta, mieluiten älä treenaa enää koskaan. Turhaahan se on.

Tässä olis tälläinen vähän rajumpi kyykkypuku, 350kg tulee aivan takuu varmasti. Tämä on sen verran raju puku jo, että kannattaa olla parisen vuotta treenaamatta, mieluiten älä treenaa enää koskaan. Turhaahan se on.

Ok! Saanko vielä paljousalennusta, jos tilaan vielä 330 kg:n vetotossut ja vyön. Säästän sitten salimaksuissa, koska tarvetta treenaamiseen ei enää ole. Hups keikkaa nyt onkin YT jo 930kg. Se on ihan kova alle ysikymppiin.

Originally posted by Olbe
Oletko samaa mieltä muistakin lajeista jossa varusteet johtavat parempiin tuloksiin? Esim. Hiihtäjien työmoraali on vähintään arveluttava,kun eivät hiihdä vanhoilla tervatuilla suksilla ja latukin parantaa suoritusta,eikun umpihankeen painamaan. En ole varustefriikki,mutta ei voimanosto eroa millään tavalla yleisestä linjasta mitä nykyaikana urheilussa on.
Taitaa olla niin että bodarit ja heikot on suurimpia valittajia pois lukien MENTULA.Menkää bodarit ja heikot salille ja pyytäkää paitaa lainaan ja kokeilkaa.......

Mitä enemmän nostokurjella nostat, sitä isompi nostokurki pitää olla. Mutta ukko siellä nostokurjen ohjaamossa on joka tapauksessa oltava. Ei se nostokurki itestään sitä painoa nosta.

Originally posted by rottweiler
Taitaa olla niin että bodarit ja heikot on suurimpia valittajia pois lukien MENTULA.Menkää bodarit ja heikot salille ja pyytäkää paitaa lainaan ja kokeilkaa.......

Voitin muuten Jarin tuossa kesällä 2001 kisoissa vaikka en ottanut paidalla. Saanko mä nyt valittaa?

Sekoitat nostokurjen ja paidan. Laitatko siis aamulla nostokurjen päällesi? Minkä värinen nostokurki sinulla on päälläsi? Pidätkö nostokurkia yleensä housujen päällä vai sisällä? Ovatko housut sitten sinulle vaikka kauhakuormaaja, trukki vai ehkäpä linja-auto?:confused:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom