- Ikä
- 59
Originally posted by N.O.Kummonen
Omista arvoistani sen verran, että vain tiedolla on väliä!
Nostan edelleen IPF:ssä. Muutama vuosi sitten ei jaettu edes nostomuotokohtaisia mitaleja nuorten voimanoston SM:ssä. Ainoastaan YT-mitalit. Maajoukkueen edustusasun olisin joutunut ostamaan itse kisamatkoista puhumattakaan. Raha ei oikein liiku mun kilpailuympyröissä.
Signaturessa lukee mitä lukee, koska se on asenteeni dopingin käytön suhteen. En sano, että kaikki käyttää tai, että vahvemmat käyttää tai, että olisin ainoa puhdas urheilija. Olisi mielestäni kuitenkin itserakasta perustella muiden paremmuutta sillä. Aion kuitenkin vastaisuudessakin pyrkiä hyödyntämään kaikkia mahdollisia säännöissä sallittuja keinoja yhteistulokseni parantamiseen, mutta roinaan en koske. En pelkää roinaamista terveysmielessä enkä uskon doping-propagandaan. Minulle riittää se, että se on kiellettyä. Sen vuoksi en ole vetänyt kofeiinitabuakaan ns. urheilu-urani aikana.
Uskon, että mikäli minulla olisi pakonomainen menestymisen tarve olisi roinaaminen jo käynnissä. Näin ei kuitenkaan ole. En kuitenkaan pyri olemaan mahdollisimman huono valitsemassani lajissa ja siksi käytän varusteita, jotka edelleen lukeutuvat sallittuihin keinoihin. Tässä vaiheessa varmaan herää kysymys. Miksi sitten kilpailen voimanostossa? Ihan siitä syystä, että voimaillessa alkoi pikkasen kyllästyttää ainaisten salitulosten kuuntelu. Kovia puolikyykkyjä ja pomppupenkkejä tekee joka toinen. Kisassa tietää, että sen minkä nostaa, sen tosiaan nostaa.
Miksi en nosta raw-kisoissa. Niillä ei ole edes nimellistä doping-kontrollia. Se sorsii meikäläistä aika tavalla.
Tavallaan ymmärrän niitä, jotka kritisoivat varusteiden käyttöä ja perustelevat, että niillä parannetaan keinotekoisesti tuloksia. Sitten mietitään ja lasketaan miten kovia ne omat tulokset olisivat vastaavilla varusteilla. Siinä on suunnilleen sama ajatusmaailma kuin siinä, että minä nyt natuna väittäisin olevani kaikkein paras, jos vain roinaisin. Toi taas kuulostaa jopa omaan korvaani niin säälittävältä ja naurettavalta, että en aio sitä toiseen kertaan edes mainita.
Molempiin ajatusmalleihin voidaan lyhyesti kommentoida. Älä puhu ennenkuin olet kokeillut. Asia on vaan niin, että varustenostoista pääsee helposti takaisin raw-meinikiin. Roinannut urheilija taas on aina vaan roinannut urheilija.
Kehtaatko Baarikello väittää, että minä joka nostan kaikilla lajissa sallituilla keinoilla (joihin en itse ole voinut vaikuttaa) olen vähemmän urheilullinen kuin joku, joka nostaa saman raudan douppaamalla, mutta ilman varusteita? Onko nyt minun käsitykseni urheilusta vääristynyt? Entäs arvoni?
Sitten tulevaisuudesta: Aion nostaa aluksi 2 x omapainon penkistä kisassa alle 90 kilon sarjaan. Seuraavia tavoitteita ovat 8 x omapaino YT samaan sarjaan ja jossain vaiheessa 200 kg:n kisapenkki. Tuon parimarkkaa nostan vaikka sitten ammattilaisten varusteilla heidän kisoissaan. Teen nuo natuna, joka ei minulle tarkoita sitä, että läpäisen kisapäivänä testin. Se tarkoittaa sitä, että annan puhtaan näytteen 24/7 ja minä päivänä tahansa.
Tuolloin olen muuten viisinkertaistanut alkuperäisen penkkitulokseni, josta voi päätellä etten ole ollut kovin lahjakas. Itserakkaasti totean, että tavoitteiteni toteuttamiseen natuna tarvitaan työn lisäksi (ainakin jonkin verran) tietoa ja vain tiedolla on väliä. Kuinka monta tunnustettua voimaharjoittelun tietäjää tunnet, joilla on satasen penkki ja neljänsadan yhteistulos?
Onko minulla nyt siis arvot hukassa? Vaatisiko enemmän tietoa, jos saavuttaisin tavoitteeni törkeellä roinaamisella? Kerroin rehellisesti omasta arvomaailmastani. Yritä siis vastata rehellisesti ja jätä viisastelu kerrankin väliin.
Eipä enempää meikäläisestä.
Lähinnä jonnin verran voimanostokokemusta olisi suotavaa omata siitä syystä, että tietäisi mitä se varusteiden käyttö vaatii.
Arvot sulla on kohdallaan. Niistä
Olen nostanut vuosina 1984-1995. Viimeiset viis vuotta kilpaillen. nykyään vain kuntoilen.
Eli kokemusta löytyy mielestäni tarpeeksi väitteisiini.