Tahvo Tohveli sanoi:
Mulla muistissa mitään vikaa ole.............kai.
Tätäkin keskustelua helpottaisi, jos Herr Strong osoittaa missä kohtaa olen väärässä, niin tästäkin nysväämisestä voisi olla edes teoreettista hyötyä jollekkin. Minä olen usein väärässä ja myönnän sen kyllä, kunhan virheeni osoitetaan minulle. :thumbs:
Osoitetaanpa aluksi erittäin yksinkertaisella esimerkillä, miten väitteesi
Tahvo Tohveli sanoi:
Eli jos meillä on samat identtiset kaksoset kuin edellisessä höpötyksessäni eli Antero (160cm) ja Aulis (190cm), joilla on täysin keskenään samanlaiset kehon mittasuhteet pituuteensa nähden, niin sinusta Anteron on "helpompi" nostaa koska hän on lyhyempi? Minusta ei ole,
ei voi pitää missään nimessä paikkaansa. Laji on siis penkkipunnerrus ja tehtävänannon mukaan pituudet menevät niin, että Antero on 1.6m ja Aulis 1.9m pitkä. Kehon mittasuhteet ovat samat.
Okei, Antero lyhellä pituudellaan pystyy asentoa parantamalla lyhentämään suhteellista nostomatkaansa murto-osaan Auliksen vastaavasta, ja koska kehon rasvaprosenttia ja painoa ei olla määritelty tai mitenkään rajoitettu, voimme lähteä kasvattamaan sitä rajattomasti. Sovitaan, että koska Antero ja Aulis ovat identtisiä kaksosia(Frankesteinin hirviö itse niin halusi olettaa), niin rasvakin tarttuu molempiin samanlaisella painotuksella. Kehon mittasuhteet säilyvät edelleenkin samanlaisina ja Anteron sekä Auliksen vatsat alkavat vähän ajan kuluttua muistuttaa ulko-olemukseltaan sen New Yorkilaisen hot dogien syöntikilpailun voittajan etureppua ja eipä aikaakaan, kun Anteron vatsasta muodostuu niin korkea, että hän lyhyestä varresta ja korkeasta vatsasta johtuen pystyy vääntämään penkissä sellaisen asennon, että hänen ei tarvitse kohta enää nostaa ollenkaan! Riittää kun hän pyytää kavereita nostamaan trukilla painot käsille, vetää keuhkot täydeksi ja puhaltaa sitten ilmat pihalle ja nosto onkin siinä! Ja Aulis joutuu pitkänä miehenä nostamaan huomattavasti suuremman matkan, kun Anterolle riittää ottaa käsille sellainen paino, mitä voi kyynärpäät lukossa pitää ja tanko-Antero -systeemin karakteristinen taajuus riittää suorittamaan sellaisen ampilitudin, että tapahtuma lasketaan nostoksi.Ja vaikka kyynärpäät pitäisi päästää lukosta, tapahtuisi Anteron nosto niin vahvoilla nivelkulmilla, että siitä löytyy tieteestä vankkaa näyttöä(vaikka alla olevasta linkistä), että homma hoituu kotiin ja Aulis joutuisi nostamaan persettään ilmaan, että saisi nostettua samoilla kulmilla.Ja tämä kaikki vain siksi, että Anteron on helpompi nostaa koska hän on lyhyempi. Oujee. M.O.T.
Tahvo Tohveli sanoi:
Minä olen usein väärässä ja myönnän sen kyllä, kunhan virheeni osoitetaan minulle.
Jos äskeinen nöyrytys ei vielä riittänyt osoittamaan että olet väärässä, niin kerrataan hieman mitä minä pyysin sinun tekemään:
strong sanoi:
Osoita, että Auliksen on helpompi nostaa enemmän.
Se, että sinä vetosit lihaksen poikkipinta-alan kasvuun ei vielä todista yhtään mitään, kun siihen tulokseen vaikuttaa muutkin tekijät, kuten esimerkiksi vipuvarren pituuden kasvaminen:
2.3 Voima-nivelkulma -riippuvuus
Lihaksen kykyyn tuottaa liikettä nivelen alueella pitää koko lihaksen tasolla huomioida kaksi asiaa: lihaksen tuottama voima ja momenttivarren eli vipuvarren pituus koh-denivelessä. Momenttivektori nivelen alueella määritetään: M = r x F, missä r on paikkavektori nivelen rotaatiopisteestä johonkin lihaksen voimantuottolinjan pisteeseen (momenttivarren pituus), F on lihasvoimavektori ja x vektorin ristitulo (kuva 2a). (Lieber & Fridén 2000; Rassier ym. 1999.)
Momenttivarren pituus muuttuu nivelkulman muuttuessa eikä se välttämättä ole suu-rimmillaan optimaalisella lihaspituudella (Finni 2001, 20). Momenttivarren pituus muuttuu liikkeen aikana johtuen nivelen akselointikohdan ja/tai jänteen kohtisuoran etäisyyden nivelpisteestä muuttumisesta (Viitasalo 1985, 53). Lihaksen voima-pituus ja momentti-nivelkulma vuorovaikutukset eivät kuljekaan yhtenevästi. Esimerkkinä tästä nivelkulma, jossa yksittäinen lihas tuottaa suurimman voimansa, ei välttämättä ole sama nivelkulma, jossa lihaksen momentti on suurin. Koko nivelen tasolla toimii lisäksi suuri joukko lihaksia, joilla on kaikilla omat momenttivarret ja voima-nivelkulma -käyränsä. (Rassier ym. 1999; Gillard ym. 2000.) Dynaamisessa liikkeessä vaikuttaa lisäksi suu-resti mm. elastiset kudokset, kehon asento, liikkeen vapausasteiden määrä nivelessä ja muiden nivelsegmenttien ja lihasten saman aikainen toiminta (Kulig ym. 1984).
On epäselvää adaptoituuko yksittäisen lihaksen tasolla voima-pituus ominaisuudet esi-merkiksi harjoittelun myötä vai onko adaptoituminen lihasten välisen tasapainon muut-tumista. Mekanismi edelliselle voisi olla muuttunut peräkkäisten sarkomeerien määrä lihaksessa tai alueellinen hypertrofia. (Gillard ym. 2000; Rassier ym. 1999; Antonio 2000.) Kawakamin ym. (2002) mukaan nivelen momentti-nivelkulma -riippuvuus siir-tyy polvinivelen ojennuksessa suuremmille nivelkulmille kulmanopeuden lisääntyessä.
Oletetaan, että on kaksi lihasta A ja B, joilla on identtiset voima-pituus ominaisuudet ja jotka ylittävät saman nivelen, mutta lihaksessa B momenttivarren pituus on kaksi kertaa pidempi kuin A:ssa. Tällöin A:n tuottama huippumomentti on kaksinkertainen B:hen nähden. Lihaksella B on kuitenkin kyky tuottaa vain puolet siitä kulmamuutoksesta kuin lihaksella A (kuva 2b). Nivelen monipuolisen toiminnan kannalta on hyvä, että on
8monta synergistilihasta, joiden rakenteelliset ominaisuudet ovat erilaiset. (Rassier ym. 1999; Lieber & Fridén 2000.)
KUVA 2a. Luonnos lihaksesta ja sen momenttivarresta yhden nivelen alueella, jossa
näkyy voimavektori () ja sen voimantuottolinja.
KUVA 2b. Kahden kuvitellun identtisen voima-pituus ominaisuuden, mutta eri pituiset mo-menttivarret omaavan lihaksen momentti-nivelkulma -käyrät. (Rassier ym.1999)
http://www.cc.jyu.fi/~jjhulmi/Penkkipunnerrus.pdf
Nyt pitäisi löytyä näyttöä siitä, että edes teoriassa lihasten poikkipinta-alan kasvulla voidaan korvata Auliksen vipuvarsien pituuden kasvamisesta johtuva tarvittava suurempi "voimantuottomomentti", että päihitettäisiin Antero, jolla vipuvarret ovat lyhyemmät ja tunnetusti hän pääsee lyhyenä miehenä myös parempaan asentoon.