Penikkatauti

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
naksu sanoi:
Jos olisin heti tajunnut käydä spesialistin juttusilla, niin olisin jopa säästänyt rahaa, koska kunnallisten hoito maksoi enemmän, kuin nuo kaksia käyntiä.

Mulla on viime aikoina alkanut sääret kipuilemaan aika pahasti kun juoksumääriä ja tehoja oon lisännyt. Jotenka tuon naksun postauksen innoittamana varasin suoraan ajan Askelklinikalle fysioterapeutille, ja unohdin kaikki kotikonstit ja kunnalliset yms. Jaloista löytyi ylipronaatiota aika reilusti ja pohjallisia varten otettiinkin muotit ja mitat jaloista. Pohjalliset saan käyttöön ensi viikolla ja fiilikset jalkojen paranemisesta on hyvät. Hintaa lystille kertyy: alaraajatutkimus 60e ja pohjalliset 145e. Eipä ole halpaa, mutta mikäli tuolla panostuksella saan jalat taas kuntoon niin pientä se on. Ehkä tuolla myös vältyn tulevaisuudessa polvi ja selkäongelmilta.

Itsellä on myös Askelklinkalta saadut pohjalliset. Tosin penikkatautia ei oikein koskaan ollut, muita vaivoja sitäkin enemmän. Niihin pohjalliset toivat avun ainakin todella nopeasti.

Kannattaa silti aloittaa niitten pohjallistenkin kanssa varovaisesti. Itsellän on nyt toiset pohjalliset menossa. Ne kestää aika kauan jos niitä pitää hyvin ja välillä huoltaa.

Sen penikkataudin kannattaa antaa parantua kunnolla. Sain itse sen nyt, kun aloitin lähes nollasta minulle todella kovan treenin pitkästä aikaa. Siinä vaadittiin ihan pohjallisten parantelua, tosin meni kyllä kengätkin vaihtoon, kun ne oli ylipronatoivalle tarkoitettu ja sitten vielä päälle ne pohjalliset niin "korjausliike" oli jo liian suuri.

Vaikka kivut lähti niin aloitin liian nopeasti heti sen jälkeen treenin yhtä kovaa ja pian tuli kipu takaisin niillä paremmillakin pohjallisilla, nyt sentään tajusi vaihtaa pyöräilyyn hetkeksi ja antaa jalkojen levätä.

Ei kannata silti pelästyä vaikka mulla niitä pohjallisia jouduttiin muotoilemaan jälkikäteen. Ekoilla pohjallisilla ei koskaan ollut mitään ongelmia ja siinä on ilmeisesti sekin, että ne pohjalliset ilmeisesti muuttaa jalkaakin pidemmässä käytössä jonkin verran, joten pieni tarkistus silloin tällöin ei ehkä ole pahitteeksi. Ja liian rankka treeni alkuun oli väärin. Tuskin olisi pitänyt tehdä pohjallisille mitään, jos olisi aloittanut kevyemmin ja panostanut lihashuoltoon.

Varauksetta suosittelen silti noita Askelklinikoita, löytyy useasta kaupungista. Ainakin Turussa on todella hyvä paikka. Veikkaan, että aika monella on vaikeaakin kipua esim. selässä tai polvissa, mutta ei tiedä, että syy on jalkapohjissa ja vain niiden kautta voidaan hoitaa.

Tosiaan jalan asento kuulemma korjautuu hieman pohjallisten myötä, jos niitä vain tajuaa käyttää kaikkien kenkien kanssa. Oon itse sovittanut kaikkiin ostamiini kenkiin noita pohjallisia ja aina, kun laitan toiset kengät päälle, niin sujautan niihin pohjalliset samalla.

Niiden pohjallisten kanssa kannattaa sitten varoa aluksi, koska ne tosiaan siirtää painoa sellaisiin kohtiin jalkoja, joissa ei painoa ole aikaisemmin ollut. Tuon takia voi tulla todella pahat rakkulat jalkapohjiin ja voin luvata, ettei ole mukavaa juosta 10km, kun on 4cm pituiset rakkulat kummankin jalkapohjan halki... Niiden parantuminen vie myös aikaa, joten ensimmäisen viikon aikana kannattaa juosta todella maltillisesti.

Noniin, sain pohjalliset käyttöön viime keskiviikkona ja toistaiseksi kivut ehkä hieman vähentyneet. Olen lähinnä kävellyt ja harrastanut muuta rentoa liikuntaa niiden kanssa, sekä tietenkin salilla oon käynyt. Itse liikunnan aikana sääret on ihan ok, mutta sen jälkeen kipuja ja särkyjä on tullut. Tarkoitus olisi hiljalleen ottaa taas juokseminen mukaan kuviohin. Kuinka kauan muilla on mennyt että on pystynyt juoksemaan taas kunnolla ? Rakkojen lisäksi muita uusia ongelmia ei ole pohjallisista tullut. Kivut ovat edelleen samalla alueella, eli tuossa sääriluun sisäreunan tietämillä.

Voiko penikkataudin aikana tehdä jalkatreeniä? Olen jo alistunut siihen, että juoksemiseen tulee tauko, mutta ärsyttävää jos joutuu tämän takia välttämään treenaamista kokonaan :curs: .

tuli tässä nyt itselläkin mieleen sellanen (menee kyl ohi topicin) että missä on vika kun tulee noi säären sisäosat kipeeks ku esim pelaa koripalloa??...onko vika mahdollisesti kengissä vai tyylissä??..vai molemmissa??

irinalle vastaan et mun mielest voi niissä liikkeissä missä penikoissa ei kipu tunnu.

Irina_ sanoi:
Voiko penikkataudin aikana tehdä jalkatreeniä? Olen jo alistunut siihen, että juoksemiseen tulee tauko, mutta ärsyttävää jos joutuu tämän takia välttämään treenaamista kokonaan :curs: .

Mä olen pystynyt reisiä treenaamaan melkein normaalisti, mut pohkeiden kanssa oon vähän hellittänyt. Kaikkein kovimmissa kyykkysarjoissa on ilmennyt pieniä kipuja säärien sisäreunassa. Toisaalta, mulla noi säärien kivut johtuu melko todennäköisesti tuosta ylipronaatiosta, eikä varsinaisesta penikkataudista.

Irina_ sanoi:

Kyllä minä ainakin olen pystynyt treenaamaan jalatkin ihan mainiosti. Tosin koitan välttää juoksemista mahdollisimman tehokkaasti, koska se tekee penikkattaudin oireet mulla välittömästi. En tiedä sitten jos oikein pahaksi pääsisi, että miten olisi jalkatreenin kanssa, mutta mulla ei ole edes tarvetta kokeilla sitä.

Tähän penikkatautikeskusteluun sellainen huomatus, jotta säärikipu ei suinkaan aina tarkoita penikkatautia vaan sen sijaan ns. marssimurtumaa. Kyseessähän on kivulias hiusmurtuma sääriluussa, ja marssimurtumia tulee nimenomaan juoksemisen vasta aloittaneille, koska sääriluut eivät ole vielä ehtineet tottua rasitukseen. Menee ohi muutaman viikon levolla.

Yleensäkin jos aloittaa lenkkeilyn vaikkapa 3*viikko tahdilla, niin toinen viikko olisi syytä pitää kokonaan lepoa juoksusta em. ongelmien välttämiseksi.

Onpa sellaisiakin näkemyksiä jotta penikkatautia ei itsessään ole olemassakaan vaan säärikivut johtuvat aina hiusmurtumista.

Mulla tuo "lihasaitiopaineoireyhtymä" ei ihme ja kumma vaikuta salitreenaamiseen juurikaan. Juostessa pitempiä matkoja tuntuu, mutta sekin alkaa jäämään pois. Johtuisiko hapenottokyvyn paranemisesta tms..

http://www.pulssi.fi/p293.htm

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kiitti infosta huumor, trebla & Timba79 :) ! Kävin eilen tekemässä jalkatreenin, mutta jätin pohkeet tekemättä. Ihan hyvin se onnistui, kyykätessä nyt vähän tuntui. Venyttelin kunnolla treenin jälkeen ja sen jälkeen penikat tuntui jopa vähän paremmilta, tai en tiedä kuvittelinko vaan.

Tuolla Runner's Worldissa joka täälläkin mainittiin on muuten hyviä venyttelyohjeita.

Itellä sama ongelma aina äityy kun rupean tekemään hieman kestävyystreeniä kun ilmat lämpenee. Itellä ainakin helpottaa se, että on kun kengät (No Shit, Sherlock?") ja pehmeä alusta...

Irina_ sanoi:
Venyttelin kunnolla treenin jälkeen ja sen jälkeen penikat tuntui jopa vähän paremmilta, tai en tiedä kuvittelinko vaan.

Mä oon huomannut saman, että venyttely ihan noin muutenkin eikä vain treenin jälkeen tuo paremman tuntuman penikoihin ja poistaa kipua. Esim telkkua katellessa tulee venyteltyä pohkeet ja penikat perusteellisesti ja kyllä tekee gutaa.

Ei perkele. Pohjalliset ollu nyt käytössä reilut kolme viikkoa ja taas alkaa sääret sattumaan juostessa. Flunssan takia pidin totaalilepoa 8 päivää ja sinä aikana sääret tervehtyi täysin. Sen jälkeen olen tehnyt 2 pompputreeniä ja yhden juoksutreenin (+ jotain kevyttä aerobista) ja nyt on taas sääret juoksukelvottomat. En oo päässy kunnolla treenaamaan kohta kahteen kuukauteen ja vitutus on sen mukainen. Ensi viikolla taas Askelklinikalle käymään, saa kattoo mitä ne ehdottaa.

huumor: pohkeiden venyttely on varmaan tuttua, mutta ite venyttelen noita säären sivuja ja etuosia ihan vaan kääntelemällä käsin nilkkaa sivuille ja taakse. Vähän aikaa kun hakee eri nilkan ääriasentoja niin löytää kohdat joissa tuntee venytyksen säären eri osissa.

Mulla on kans kipua säärissä, en sitten tiedä onko marssimurtuma vai penikkatauti, mutta pari viikkoa sitten sattu kävellessäkin oikein kunnolla. Sain urheiluhierojakaverilta sellaset ohjeet, että venyttelet, hierot ja levität kylmägeeliä useasti, niin pitäis parantua. Tein työtä käskettyä ja sopivasti sattu ohjelmakin olemaan aika teoriapitoista, niin ei tullut rasitusta. Nyt ne on aika hyvin parantuneet ja tuntuu vaan kun juoksee esim pyörä selässä tai täpärin kanssa.

Kesä tulee ja sen mukana myös lenkkeily. Ja tietysti vanha lenkkikumppani, joten nostanpa vanhan threadini ylös.

8Balls sanoi:
Näytät olevan vielä nuori kaveri joten suosittelen että leikkuutat penikkataudin armeijassa. Eli kun marrssiminen ja juoksu alkaa ottaan kintuille niin rohkeasti vaan töpinään kinttuja valittaan. Saat lähetteen leikkaukseen ja thats it.

Tällä kertaa kysyisin siis enemmän tästä. Heinäkuussa alkaa armeija, joten olisi mukava tietää kuinka helposti leikkaus myönnetään? Menenkö heti ensimmäisen marssin jälkeen vinettämään vai odotanko sen verran, että voin laittaa kivun täysin puolustusvoimien syyksi? :D Aloitin HIIT:n aivan äskettäin, joten kipu siirtyy varmasti mukavasti myös marssimiseen... Siihen asti ehkä pärjään, mutta olisi hienoa jos siitäkin paskasta saisi jotain positiivista irti.

Nostellaanpas threadia ylöspäin... Elikkä nyt on tuota penikkatautia esiintynyt parisen viikkoa, ei ole pystynyt juoksemaan ollenkaan. Kävelemään pystyy, mutta juokseminen on täysin mahdotonta.
Pitääkö tässä nyt olla käyttämättä jalkoja mahdollisimman vähän, niin kauan ettei kipua enää esiinny? Eli punttisalitreenistä jätän kaikki jalkatreenit kokonaan pois? Entäs saako lenkillä käydä?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom