Penikkatauti

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Näytät olevan vielä nuori kaveri joten suosittelen että leikkuutat penikkataudin armeijassa. Eli kun marrssiminen ja juoksu alkaa ottaan kintuille niin rohkeasti vaan töpinään kinttuja valittaan. Saat lähetteen leikkaukseen ja thats it.

2 viikkoa kotihoitoa ja sitten vielä jokunen viikko vemppaa päälle ja kintut on kunnossa.

Näin setä teki aikanaan :)

no armeijassa sanoivat että menee ajan kanssa ohi, eli ehottivat E:n papereita, myös sanoivat että vaihto helpompiin (havuhiha olin..) tehtäviin olisi mahdollinen. ei käynyt kumpikaan mulle, niin pari viikkoa antoi "marssimurtumasta" vemppaa.. sitten vaan kipulääkkeiden voimalla loppuun..

nevahood sanoi:
no armeijassa sanoivat että menee ajan kanssa ohi, eli ehottivat E:n papereita...

Prkl, sama juttu mulla, mutta hyväksyin tyhmyyttäni noi E:n paperit. Niinpä mulla on tänävuonna edessä meno inttiin tässä pappaiässä :curs:.

8Balls sanoi:
Näytät olevan vielä nuori kaveri joten suosittelen että leikkuutat penikkataudin armeijassa. Eli kun marrssiminen ja juoksu alkaa ottaan kintuille niin rohkeasti vaan töpinään kinttuja valittaan. Saat lähetteen leikkaukseen ja thats it.

2 viikkoa kotihoitoa ja sitten vielä jokunen viikko vemppaa päälle ja kintut on kunnossa.

Näin setä teki aikanaan :)
Joo yksi tuttava kävi leikkauttamassa intissä ja oli pakko intin jälkeen leikata uudestaan. Tämä sanoi että oli yhtä tyhjän kanssa. Mutta vempasta kuitenkin on suurta hyötyä ;)

Itselläni on viime aikoina ollut penikka ongelmia, muuta onneksi on tämä hyvä treadi.

Kiitoksia kaikille vastauksista, kirjoittelen joihinkin mieltä askarruttaneisiin kohtiin vielä replyä kun kerkeän.

Itse olen noin vuoden juoksennellut ja pomppinut (lajiharjoituksissa) enemmissä määrin ja nuo penikat (kuulostaapi hieman hassulta) on kipeämpiä ja vähemmän kipeitä jonkinlaisissa periodeissa. Yleisesti ne ovat olleet (enemmän tai vähemmän) kipeitä noin 8 kuukautta.

Penikkitauti johtuu siis siitä, että lihaksen lihaskalvo on liian kireä ja pieni. Lihas painaa sitä jolloin se kipeytyy. Minkäs ikäne oot? Kasvuiässä meinaa kipeytyy herkemmin. Lepo on ainut keino jolla kivun saa pois, mutta lieventäviä on hieronta. Hierontaa tulisi muutenki tehä lihaskalvoille jotta ne alkaisivat kasvaa. Tietenkin sydämeen päin hieronta. Itelläni ollu nyt 7 kesää penikat siinä kunnossa etten pysty enää juoksemaan askeltakaan. Hieronnassa kävin 1x per viikko joka kesä. Toi hetkellisen avun. Meinasin mennä leikkaukseen mutta kun kuulin mitä komplikaatioita siitä voi seurata tulin vähän toisii ajatuksii. Eli näin. Paskamainen tauti, joillaki menee ohi joillekki niiku allekirjottaneelle se jää.

Mulla leikattiin penikat ja alkuunhan se auttoikin, tosin lihas käytti heti sinne syntyneen tilan hyödyksi ja pohkeet kasvoivat n. 3 cm, nykyisin on sama vaiva. Eli lihas pumppautuu kävellessä ja kun se ahtatutuu niin tottakait se alkaa tehdä kipeää. Nykyään en enää treenaa pohkeita ollenkaan ja ongelma on helpottunut huomattavasti, vaikkeivat pohkeet ole juurikaan pienentyneet. Niin, mulla kasvaa pohkeet jo pelkällä kävelyllä. Oispa kaikki lihasryhmät yhtä helppoja kasvattaa...

pecbuster72 sanoi:
Mulla leikattiin penikat ja alkuunhan se auttoikin, tosin lihas käytti heti sinne syntyneen tilan hyödyksi ja pohkeet kasvoivat n. 3 cm, nykyisin on sama vaiva. Eli lihas pumppautuu kävellessä ja kun se ahtatutuu niin tottakait se alkaa tehdä kipeää. Nykyään en enää treenaa pohkeita ollenkaan ja ongelma on helpottunut huomattavasti, vaikkeivat pohkeet ole juurikaan pienentyneet. Niin, mulla kasvaa pohkeet jo pelkällä kävelyllä. Oispa kaikki lihasryhmät yhtä helppoja kasvattaa...

Myös mun pohkeet on leikattu, eikä sen jälkeen ole vaivaa niissä ollut, mutta reisien ulkosyrjissä on samanlaista kipua alkanut ilmenemään ja tuntuu joskus kuin reisiluu tulisi läpi.
Onko tämmöisestä kellään kokemusta?

Battle sanoi:
Myös mun pohkeet on leikattu, eikä sen jälkeen ole vaivaa niissä ollut, mutta reisien ulkosyrjissä on samanlaista kipua alkanut ilmenemään ja tuntuu joskus kuin reisiluu tulisi läpi.
Onko tämmöisestä kellään kokemusta?

Jes.

sellaista vain kysyisin notta onko leikkauksen kustannukset minkälaiset?
Penikat perkele vaivaa taas ja edelleen eikä se lähde pois kuin hetkeksi,
Kengät ja juoksu alusta on ok, jalat vain eivät kestä.

isoliha sanoi:
Jes.

Vielä ikäsi vahvistaa mielipidettäni siitä, että unhoita ne leikkaukset toistaiseksi ja lue esim tämä viestiketju läpi ja puhu asiantuntialle / lue muita lähteitä ja toimi niiden mukaisesti.

Mene vaikka tutkituttamaan askeleesi jollain ammattilaisella ja saat selville, ovatko kenkäsi oikeasti hyvät (oikea tuenta sinulle). Ja senkin, että onko sinulla kriittisiä askellus virheitä.

Juoksu määrä pitää muistaa ja lihasten huollot ja jalkajumpat ja..........................................

:wanha:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Avaanpa sanaisen arkkuni ja kerron omat kokemukseni penikkataudista. Aloittaessani kuntonyrkkeilyharrastuksen (3x vko) noin puolitoista vuotta sitten eka kaksi kuukautta meni ilman kipuja, sen jälkeen penikat meni hitaasti tosi pahaksi. Treeneihin en voinut mennä ilman että otin särkylääkkeen, muuten pohkeissa oli sellainen tunne, että ne räjähtää ihan tasan just kun otti yhdenkin juoksuaskeleen. Kesän tauko kyseiseen harrastukseen helpotti asiaa. Syksyllä, kun aloitin uudestaan nämä treenit, kipu palasi jo parin viikon treenamisen jälkeen. Edelleen otan ibuproprofeenia aina ennen treenejä (ei ehkä ihan viisasta?). Ennen joulua kipu meni niin pahaksi, että yölläkin joutui ottamaan särkylääkkeen; tuntui kuin joku olisi sukkapuikkoa työntänyt sääriluun viertä ylöspäin. Kävellä pystyi suht kivuttomasti, rappuset tuotti tuskaa...
Sittenpä joulun jälkeen tajusin alkaa venyttelemään! Pohkeita ja ETENKIN akillesjänteitä. Joka päivä viitisen minuuttia molempia jalkoja, vaiva parani HUOMATTAVASTI, joskaan ei kyllä kokonaan... Aluksi tuntui niin perkeleen pahalta, ei enää. Kai akillesjänteet ja pohkeet vähän on venyny. Venyttelyllä siis tosiaan on vaikutusta paljonkin oman kokemukseni mukaan, toisin kuin aiemmin joku väitti. Treenien jälkeenkin venytellään kyllä yhdessä koko porukka, mutta vain about puol minuuttia pohje. Tämä ei siis ollut kohdallani alkuunkaan riittävästi. (Osaltaan omien penikoiden parempaan kuntoon voi vaikuttaa melkeinpä kymmenen kilon painonpudostus, jolloin esim. juostessa jalkoihin kohdistuva kuorma vähenee huomattavasti.)
Nyt jo pystyy kuntonyrkkeilytreenien lisäksi viikonloppuisin ajattelemaan hölkkää! Joskin särkylääkettä tarvitaan! Ehkä uskaltaisin kohta jättää särkylääkkeen kokonaan pois, sen verran paljon parempaan suuntaan on menty!
Punttitreeneissä en ole pohkeita uskaltanut tehdä ollenkaan.
Tähän threadiin nyt tungen oman kyssärin törkeesti sekaan... :nolo: Mitäköhän pohkeeni tykkäävät, jos aloitan tekemään niitä salilla? Kokemuksia kellään?
Räjähtääkö ne lopullisesti vai voisiko vaiva peräti helpottaa? Jos alan niitä treenamaan "painoilla", niin lihaksethan kasvaa vielä enemmän kun vain pomppiessa ja juostessa ts. lihaskalvon venymättömyys aiheuttaa vaan enemmän painetta ja kipuja? Ainakin näin olen asian pähkäillyt maalaisjärjellä? Siis onko kokemuksia sellaisilla, joilla penikat on oireillu jo ennen punttitreenin aloittamista?

Suuri osa noista säären kivuista johtuu myös jalan väärästä asennosta, eli nilkka kiertyy liikaa sisään (ylipronaatio) ja lihakset venyvät liikaa. Juostessa jalka joutuu paljon suuremmalle koetukselle kuin kävellessä ja lisätuki on paikallaan. Jos kengät on hinnaltaan n. 100€ luokkaa, luultavasti kenkiä vaihtamalla ei muutos ole kovin kummoinen, se pohjallinen kun on kengästä riippumatta aika pehmeä.

Itselläni tehosi kipuiluun 2-3 viikon täysi lepo juoksemisesta, jonka aikana en juossut askeltakaan, en edes bussiin. Esim. Helsingistä saa TerveysInstrumentariumista (Mikonkadulla) kokopitkiä tukipohjallisia, joilla ylipronaation saa aika kivasti korjattua (21€/pari). Tukipohjallisilla ensimmänen lenkki tunnustellen, ja kunnon venyttelyt ja hieronnat lenkin jälkeen. Jos tuntuu jomotusta niin Mobilaattia tai vastaavaa yöksi kipukohtaan. Itsellä auttoi aika kivasti, ennen kipu tuntui jo lenkille lähtiessä, nyt jonkin aikaa lenkin jälkeen jos silloinkaan.

Kannattaa ehdottomasti kokeilla ennen leikkausta.

JAMR sanoi:
Suuri osa noista säären kivuista johtuu myös jalan väärästä asennosta, eli nilkka kiertyy liikaa sisään (ylipronaatio) ja lihakset venyvät liikaa. Juostessa jalka joutuu paljon suuremmalle koetukselle kuin kävellessä ja lisätuki on paikallaan. Jos kengät on hinnaltaan n. 100€ luokkaa, luultavasti kenkiä vaihtamalla ei muutos ole kovin kummoinen, se pohjallinen kun on kengästä riippumatta aika pehmeä.

Itselläni tehosi kipuiluun 2-3 viikon täysi lepo juoksemisesta, jonka aikana en juossut askeltakaan, en edes bussiin. Esim. Helsingistä saa TerveysInstrumentariumista (Mikonkadulla) kokopitkiä tukipohjallisia, joilla ylipronaation saa aika kivasti korjattua (21€/pari). Tukipohjallisilla ensimmänen lenkki tunnustellen, ja kunnon venyttelyt ja hieronnat lenkin jälkeen. Jos tuntuu jomotusta niin Mobilaattia tai vastaavaa yöksi kipukohtaan. Itsellä auttoi aika kivasti, ennen kipu tuntui jo lenkille lähtiessä, nyt jonkin aikaa lenkin jälkeen jos silloinkaan.

Kannattaa ehdottomasti kokeilla ennen leikkausta.

Joo, sama homma. Ite hankin pohjalliset Helsingin urheilulääkäriasemalta (Töölön kisahallin kupeessa) ja ihan lupaavalta näyttää. Siellä juoksu videoidaan ja sitten fysioterapeutti analysoi virheet ja tekee pohjalliset niiden mukaan. Miinuspuolena hinta: tutkimus + pohjalliset 170 € , toiset pohjalliset saa materiaalikustannushintaan +20 € jotain.

itelläni tulee loikkimisesta lievä penikkatauti, kunnollista penikkaa ei ole ollut,
muta millä itse sain jalat taas kuntoon oli juuri tuo lepo, jäät ja sitten pistin viellä voltarenia ja kyllä toimi :thumbs:

Itselle juoksu on aika tuskaa , mutta väkisin mennään. :whip: Kesä tulee ja läski on ikuista. Niin...laitan omankin lusikkani soppaan. 13 vuotta jääkiekkoilua takana ja siitä johtuen nilkat paksut ja jäykät kuin tukit. Nyt kun nuo aamuaerobiset ovat taas alkaneet niin jo kilometrin juoksentelun jälkeen polttaa etenkin nilkkoja järjettömästi, sääriä ja pohkeita myös aika reippaasti. Olisko tuo jonkin sortin penikkatautia tms.? Jotain näille jaloille kyllä tarvis tehdä. Venyttely kyllä auttaa, mutta ei pysyvästi. Toisaalta kun ei tiedä johtuvatko nuo kivut noista jäykistä nilkoista vai jostain tulehduksesta tms. Kellään samanlaisia ongelmia?

itsellä kyseinen ongelma paheni armeijassa huonojen kenkien takia..mutta venyttelyllä minä sain ne kuntoon

Tassa linkki Runner's Worldiin, jossa selitetaan aika kivasti penikkatautia ("shin splints"):

http://www.runnersworld.com/home/0,1300,1-78-79-529,FF.html?site=RunnersWorld

Tuntuu, etta yleisessa keskustelussa termi "penikkatauti" kasittaa kaikki mahdolliset saarikivut, ja siksi tassakin threadissa on ollut valilla epaselvaa mista puhutaan. Itsellani ongelma johtuu ylipronaatiosta ja siita, etta en malta koskaan lisata juoksumatkaa riittavan vahan kerrallaan. Seurauksena sitten nilkan ylaosassa / saarilihaksen alaosassa sisapuolella alkaa tuntua jaykkyytta ja kipua. Ylipronaatiotuki kengissa auttaa (juoksen Asicsin Gel Kayanoilla), mutta nyt olen alkanut kayda juoksijoiden voimatreeneissa, joissa jalkaa, saarta ja keskikehon lihasten voimaa ja tasapainoa, seka liikkuvuutta parannetaan. Siita tuntuu myos olevan apua. Ja terapeuttini loysi lopulta myos yhden syyn ylipronaatiooni - janne, joka pitaa yhdessa kahta suurinta saaren luuta on loystynyt (vanha urheilutausta...), ja siksi lihakset joutuvat juostessa koville. Tata voi kokeilla korjata pitamalla tiukkaa sidetta 6 viikkoa (antaa aikaa janteelle palautua normaalipituuteen) tai sitten leikkauksella, jos muu ei auta (joskaan mina en varmasti siihen halua menna).

Opetus tasta ehka se, etta "penikkatauti" voi ilmeta monella eri tavalla, ja taustalla voi olla paljon erilaisia syita. Niiden selvittaminen ja korjaaminen voi kestaa, mutta kannattaa yrittaa etsia apua itseaan viisaammilta.

ps. Jos terminologia tuon vaivan osalta ei mennyt ihan putkeen niin pahoittelen, en tieda mika noiden eri termien oikea suomennos on (kayn urheiluterapeutilla taalla USAssa)

isoliha sanoi:
Jes.

itsellä vaiva toista vuotta, tullut vahvamieslajien mukana. mulla vaivaa nuo säären sisäpuoliset penikat :curs: ja pahasti.. kyselin viime vuonna leikkauksen hintoja eikä ole halpaa, hiukan reilu 1000e per jalka eikä se edes välttämättä auta :jahas:

Jes, pitänee hakeutua jollekin urheilu lääkärin juttusiin.
Kengät on katottu jollain laiteella ja asiantuntevalla avustuksella ostetut newbalancet hintaa oli roimasti yli 100e joten en niiden pikkiin voi mielstäni laittaa. Juoksu alusta on hiekka tie.

Särkylääkkeen (tulehduskipu) voimalla on menty jonkin aikaa.
Ja lisäpainorepun kanssa lenkkiä siis ei suositella enään vai? ei ainakaan juosten, tai en juoksemaan edeskunolla pysty enään. kävellen siis olen viimekerrat siis mennyt.

Mutta eiköhän asiat selkene kunhan jonkun urheilulääkärin jutuille menen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom