Penikkatauti

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Joo kyllä otin, en tiedä kuinka pätevät noi intersportista haetut ovat, mutta sieltä kävin hakemassa. Kyllä sen kävellessä huomaa, että on ihan eri tavalla jalat tuettu!

Tosiaan mulla suurimmat ongelmat oli penikoiden kanssa reilu 100kilosena ja nyt on kesää varten kiristelty ~6kg pois, niin on juoksu ainakin ollut helpompaa ja varmasti penikoillekin ystävällisempää! Mulla alkaa yhden lenkin jälkeen penikat vaivaamaan ja jos toisen lenkin heittää ilman pidempää taukoa alkaa vaivat olemaan jo sitä luokkaa, että se kävelykin tosiaan on "hiukan" epämukavaa.

Suosittelen juoksun tekniikkakoulua ihmisille jotka haluavat kokeilla paljain jaloin juoksua penikkaongelmin poistamiseksi. Monesti kuulee sanottavan että kengät pois ja juoksemaan niin oikea tekniikka tulee itsestään mutta kun katsoo monia paljainjaloin juoksevia niin ei mennä edes sinne päin. Juoksu on siitä harvinainen laji että jostain syystä koetaan että siinä ei mitään tekniikkavalmennuksia tarvita. Harva kuitenkaan muita lajeja aloittaa ilman mitään opastusta.

Todettakoon myös että jos olet yli 20 vuotta käyttänyt kenkiä on turha luulla että jalat alkaisivat saman tien kestää barefoot juoksua. Voi viedä kuukausia ennen kuin jalat lihakset, nivelet yms. ovat siinä kunnossa mitä pitäisi ilman että kengät ovat niitä surkastuttaneet.

Ite oon kans ollu tässä penikka oravanpyörässä jo kuudetta vuotta. On kokeiltu footbalancet, fysioterapiat, hieronnat, venyttelyt, kylmähoidot/kuumahoidot, auki repimiset, erilaisia lenkkareita, five fingerit.... ja penikat on tullu jäädäkseen. Tällä hetkellä pystyn juokseen kaks, korkeintaan kolme n. 20min lenkkiä viikossa ja sen jälkeen viikon tauko kun kävelykin näyttää siltä että astus joka askeleella naulaan. Nyt tekis mieli kokeilla vielä noita Asicsen GEL-KAYANO 18sia mitä jalat niistä tykkäis. Mulla on lättäjalat ja ylipronaatiota ja eikös nuo ole nimenomaan niihin kohdistetut tossut. Mitä ootte mieltä kummeneekohan tämä vaiva noilla mihinkään? Menny toisaalta jo niin helvetisti rahaa tähän vaivaan ettei taida yhet kayanot tässä konkurssissa enää näkyä.

Mulla on ollu noi vuosia, ehkä auttoivat jotain mutta mitä enemmän paino nousi kehonrakennusharrastuksen myötä niin metriäkään tässä ei ole vuosiin juostu kun tulehtuu ekalla lenkillä.
Noi pitää vaan sitten muistaa vaihtaa aika usein, riippuen miten paljon juoksee mutta sanosin että yhden kesän kengät itelläni oli sillon kun viikossa juoksi monta lenkkiä. Pronaatio kuitenkin kuluttaa sitä kenkää just siitä kohtaa missä se korjaa askellusta. Kenkä heiluu täten esim tasasella pinnalla just siihen suuntaan kun kädellä heilutat. Muutenkin löystyy äkkiä. Aika paljon tunnen kuitenkin ihmisiä jotka juoksee viisikin vuotta samoilla popoilla, selvä se että ne ei sillon enää mitään iskuja vaimenna :D Jos mulla vielä juoksukipinä iskee niin taidan hommata ihan perus neutraalit lenkkarit ja niihin footbalance Medical pohjalliset.

Itse sain viime sunnuntaina tehdyssä loikkatreenissä myös säären etuosan (ulkosyrjän) melko kipeäksi. Lenkille koitin toissapäivänä mennä ja aikamoista linkutusta oli. Ei taida auttaa yhtään että tosta samasta jalasta on noin 8-9kk sitten lihaskalvo hiukan hajonnut kun treeneissä monotin ilma syndejä kaveria polveen.

Onko ketään saanut penikkatautia salilla? Ite en lenkkeile ollenkaan. Pohkeita treenasin toissapäivänä, enkä venytellyt. Nyt on niin kipeä sääri ettei pysty kunnolla edes kävelemään. Oon aina luullu että se on vaan lenkkeilijöiden vaiva.

lepo, lepo ja lepo! Tärkein osa penikkataudin hoitoa!!!

Itselläni olleet ongelmana viime syksynä, jolloin en ymmärtänyt levon tärkeyttä ja sitten oltiinkin juoksu-, hyppy- ja miltein jopa kävelykiellossa. Onneksi hieronnalla, kylmä-kuumahoidolla, venytyksillä, uusilla lenkki kengillä ja LEVOLLA sain penikat taas kuntoon.. eihän siinä mennyt kuin puolivuotta. Nyt ovat olleet kunnossa kevään ja kesän, mutta nyt en ymmärrä mistä ovat ottaneet nokkiinsa kun kävin kevyellä lenkillä kaverin kanssa ja jaloissa ei tuntunut pahalta ollenkaan. Seuraavana päivänä penikat niin kipeänä, että ei meinaa kävelemään päästä!! :o oon kuitenkin juossutkin taas kesällä... mutta ei muuta kun LEPO taas.... huoh. VI**TTAA!!

Onko ketään saanut penikkatautia salilla?

Mistä kohtaa sääri on kipeä? Onko kyseessä uusi liike, jota et ole ennen tehnyt? Kun jossain vaiheessa aloitin tekemään eristäviä liikkeitä pohkeille, kipeytyi säären etuosakin, jopa lähes samasta kohtaa kuin penikkataudissa. Kipu kuitenkin meni ohi itsestään. Mulla oli tätä aiemmin ollut penikkatauti, joka lähti lepäämällä.

Kannattaa venytellä pohkeita, sillä luultavasti tuo kipusi johtuu juuri kireistä pohjelihaksista ja akillesjänteestä.

Itse en ole voinut juosta enää kolmeen vuoteen ilman että sääret alkavat kipuilemaan. Lääkärillä kävin, sanoivat syyksi penikkatauti. Sen jälkeen fysioterapeutille joka sanoi että ei ole penikkatauti. Sitten taas kutsunnoissa kutsuntalääkäri kirjoitti että lihasaitiopaine-oireyhtymä (eli penikkatauti), sen jälkeen ortopedille joka toteaa että ei ole penikkatauti, mutta mitään hoitoakaan ei ole saatavilla. Eli leikkaus olisi turha. Armeijassa jalat kipeyty kaikesta liikkumisesta ja veksiin, jossa sanotaan että joo penikkatauti. Armeijasta ulos jalkojen takia, josta taas fysioterapeutille ja taas todetaan että ei penikkatautia.

Eli mikä vittu siellä nyt on. Jalat kipeytyy joka kerta juostessa. Kohta jossa kipu tuntuu on nilkasta noin 10cm ylöspäin. Nyt pitkän aikaa ollut juoksematta ja tekemättä mitään jaloilla, ja silti tuota kohtaa painaessa tuntuu kipua. Eipä tästä haittaakaan ole, sillä juoksemista tuskin tulen tarvitsemaan juuri koskaan.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Täältäkin löytyy helposti penikkataudin muodossa oireilevat jalat. 19-vuotiaaksi asti pystyin juoksemaan vaikka viikon jokaisena päivänä ilman mitään oireita. Yht'äkkiä pohkeet alkoivat jumiutua lenkkien jälkeen. En reagoinut jumiutumiseen sen enempään, vaan jatkoin sitkeästi lenkkeilyä. Tuloksena niin paha penkikkatauti ettei portaissa kävelystä meinannut tulla mitään. Intissä penikat jatkuvana riesana, mutta siitäkin selvittiin. Juoksutekniikka on kuitenkin hallussa. Takan on vuosia suunnistusta + muuta juoksua. Nyt toukokuussa aloittelin juoksemaan pitkästä aikaa. Juoksuun perehtyneen isäni kanssa tehtiin treenisuunnitelma. Rasitusta jaloille lähdettiin lisäämään todella pienissä määrin, koko kesäkuu mentiin kävelyn ja hölkän vuorottelulla. Vaati paljon kärsivällisyyttä kohtalaisen hyväkuntoiselle miehelle, mutta kannatti. Penikat eivät ole oireilleet kesän aikan kertaakaan ja nyt juoksukilometrejä tulee viikkoon ihan kohtuullisesti (20 -30km). Vuosiin ei ollut puhettakaan että olisin voinut juosta kolmesti viikkoon, saatika peräkkäisinä päivinä.
Tarinan opetus: Pikkuhiljaa lähdetään totuttamaan jalkoja juoksuun. Liikkeelle kävelyn ja juoksun vuorottelusta. Juoksutekniikka tietenkin haltuun ja kunnolliset juoksukengät jalkaan.

Onhan noita vaivoja varmaan melkein kaikilla joskus ollut. Itse olisin arvostanut todella suuresti, jos joku olisi ennen inttiä kertonut että jos on vähänkään penikoilla taipumusta kipuilla, niin totuttelisi suureen määrään kävelyä ajoissa. Itsellä joku kylmävoide ja mahdollisimman pieni rasitus auttoi pahimman vaiheen ohi, mutta mielestäni kyllä jalat sitten tottui siihen renkutukseen jossain vaiheessa ja vaivat vähenivät.

En viitsinyt omaa threadia tehdä aiheelle, joten kysytään täällä kun on suurinpiirtein samassa paikassa ongelma. Elikkä siis kuukausi sitten tuli käveltyä melko paljon ilmeisesti paskoilla kengillä kun oltiin pariisissa 4 päivän lomalla ja sen jälkeen tuntunut kyykystä noustessa päkiöiden varassa vasemman pohkeen ulkosyrjällä kipua. Ei siis niinkään ala-asennossa, mutta juuri kun pääsee ylös. Kipu paikallistuu myös vasemman nilkan ulkosyrjään varsinkin jos tekee hack-kyykkyä. Tavallisessa normi salikyykyssä ei kipua tunnu. Voisikohan olla, että lihaskalvo on niin helkkarin jumissa että ei anna periksi ollenkaan kun lihas supistuu tai vastaavaa? Tuossa putkirullailin ja pelkkä pohkeen ulkosyrjän laittaminen putkirullan päälle niin tuottaa melko kovaa kipua. Kävellessä alkanut hieman välillä tuntumaan epämielyttävältä myöskin. Oliskohan pakkiksella vastaavia kokemuksia?

En viitsinyt omaa threadia tehdä aiheelle, joten kysytään täällä kun on suurinpiirtein samassa paikassa ongelma. Elikkä siis kuukausi sitten tuli käveltyä melko paljon ilmeisesti paskoilla kengillä kun oltiin pariisissa 4 päivän lomalla ja sen jälkeen tuntunut kyykystä noustessa päkiöiden varassa vasemman pohkeen ulkosyrjällä kipua. Ei siis niinkään ala-asennossa, mutta juuri kun pääsee ylös. Kipu paikallistuu myös vasemman nilkan ulkosyrjään varsinkin jos tekee hack-kyykkyä. Tavallisessa normi salikyykyssä ei kipua tunnu. Voisikohan olla, että lihaskalvo on niin helkkarin jumissa että ei anna periksi ollenkaan kun lihas supistuu tai vastaavaa? Tuossa putkirullailin ja pelkkä pohkeen ulkosyrjän laittaminen putkirullan päälle niin tuottaa melko kovaa kipua. Kävellessä alkanut hieman välillä tuntumaan epämielyttävältä myöskin. Oliskohan pakkiksella vastaavia kokemuksia?
Kokeile tota.

Nostetaas vähä!

Eli oikean jalan penikka vaivannut tässä parin vuoden aikana välillä enemmän ja vähemmän. "Kipu" paikallistuu tuohon säären ulkosyrjään. Enemmänkin sellaista jomotusta.

Olin tuossa tovi sitten sairaslomalla jonkin aikaa selästä ja töihin palatessani alkoi taas ilmoittamaan olemassa olostaan. Töissä tuli paljon kävelyä, ei tosin enää. Kävin keskiviikkona sitä näyttämässä hierojalle. Hieroja sitä muilutti ja totesi, että sai hyvin möyhennettyä ja pehmeni helposti käsittelyn aikana. Nyt pari päivää hieronnan jälkeen ilmennyt vielä jomotusta oikeastaan kaiken aikaa, ei pahasti. Ajattelin että täytyy varmaan useampaan otteeseen käydä tuota murjomassa ja hoitamassa jos se tulisi paremmaksi. En nyt itse ole sille mitään tehnyt.

Yksi iso ongelma on se, että pohkeita en oikein pysty treenaamaan. Parhaimmaksi tavaksi olen todennut, että ei päästä ainakaan venytykseen asti. Se tuntuu vetävän jumiin.

En kovin mielellään menisi puukon alle. Joten neuvoja otan enemmän kuin mielellään vastaa!

Ja sen verran vielä, että meikäläiselle on teetätetty omat pohjalliset. Omistan erittäin korkean holvin. Olisiko noista päivittäisessä käytössä apua tähän vaivaan? Eli käyttäisi sitten niitä kaikissa kengissä.

Viimeksi muokattu:
Nostetaas vähä!

Eli oikean jalan penikka vaivannut tässä parin vuoden aikana välillä enemmän ja vähemmän. "Kipu" paikallistuu tuohon säären ulkosyrjään. Enemmänkin sellaista jomotusta.

Olin tuossa tovi sitten sairaslomalla jonkin aikaa selästä ja töihin palatessani alkoi taas ilmoittamaan olemassa olostaan. Töissä tuli paljon kävelyä, ei tosin enää. Kävin keskiviikkona sitä näyttämässä hierojalle. Hieroja sitä muilutti ja totesi, että sai hyvin möyhennettyä ja pehmeni helposti käsittelyn aikana. Nyt pari päivää hieronnan jälkeen ilmennyt vielä jomotusta oikeastaan kaiken aikaa, ei pahasti. Ajattelin että täytyy varmaan useampaan otteeseen käydä tuota murjomassa ja hoitamassa jos se tulisi paremmaksi. En nyt itse ole sille mitään tehnyt.

Yksi iso ongelma on se, että pohkeita en oikein pysty treenaamaan. Parhaimmaksi tavaksi olen todennut, että ei päästä ainakaan venytykseen asti. Se tuntuu vetävän jumiin.

En kovin mielellään menisi puukon alle. Joten neuvoja otan enemmän kuin mielellään vastaa!

Ja sen verran vielä, että meikäläiselle on teetätetty omat pohjalliset. Omistan erittäin korkean holvin. Olisiko noista päivittäisessä käytössä apua tähän vaivaan? Eli käyttäisi sitten niitä kaikissa kengissä.

Hop, vanha aihe ylös.

Musta ei ammattiurheilijaa koskaan tullut, mutta on tää nyt saatana kun ei voi edes muita unelmiaan toteuttaa kun tällänen vaiva aina iskee uudestaan. Onko Turun lähettyvillä henkilöä, joka pystyisi neuvomaan/katsomaan juoksutekniikkaa ja täten voisin ostaa oikeanlaiset juoksukengät? Eli nyt lyödään rahaa tiskiin jo, että sais apua asiansa osaavalta ammattilaiselta. Sain myös vasta lähiaikoina neuvon hieroa sääreä jääkupilla ja katotaan paljonko se auttaa verrattuna normihierontaan.

EDIT: Oho, tää olikin treeni osiossa kun googlesta aiheen löysin..noh menkööt.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom