Penikkatauti

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Todellakin omalla kohdalla syynä voi hyvinkin olla liian kova alusta ja huonot kengät. Juoksen nimittäin neljä kertaa viikossa parketilla - paljain jaloin. :david: Tämä siis osana lajitreeniä. Lenkillä käyn hyvillä kengillä pururadalla.

Lepo ei tule kyseeseen millään. ;) Kokemus on, että penikat tulevat kipeiksi miltei heti jatkamisen jälkeen. Aion hakeutua fysioterapeutille, ehkä häneltä saan tapauskohtaista infoa ja vihdoinkin kivut loppumaan. Leikkaus armeijassakin on mahdollisuus. Pitää vielä näitä hoitokeinojakin kokeilla...

Kiitoksia. :kippis1:

Onko kenelläkään kokemuksia, että haittaako esim. pyöräily penikoiden paranemista, eli rasittaako polkeminen myös noita? Tässä olen hetken jo parannellut penikkaa ja alkaa tuntua että kunto lässähtää jos ei jotain korvaavaa saa tehtyä.

juu sanoi:
Onko kenelläkään kokemuksia, että haittaako esim. pyöräily penikoiden paranemista, eli rasittaako polkeminen myös noita? Tässä olen hetken jo parannellut penikkaa ja alkaa tuntua että kunto lässähtää jos ei jotain korvaavaa saa tehtyä.

Poljen pyörällä varmaan lähemmäs 50 km viikossa, eikä ole penikoihin vaikuttanut ollenkaan!

Pyöräily ottaa reisiin ei pohkeisiin ja sääriin. Penikkatauti on kyllä tosi ikävä vaiva. Itsellä siihen ei auta ees ibuprofeeni, vaikka muut kiputilat sillä helpottuvat huomattavasti. Hieronta, venyttely ja kylmä/kuuma-hoito vedellä auttavat jonkin verran. Heti kovan pohjetreenin jälkeen kiputiloja ei mulla ole. Olisiko ehkä pumppi venyttänyt lihaskalvoja hetkeksi tilavammiksi ja elimistön oman endorfiinitason nousu kohottanut kipukynnystä. Kyllä on leikkaus monesti käynyt mielessä silloin, kun kilometrin kävelyn jälkeen säären etuosassa on ollut helvetilliset tuskat. Pohkeiden treenausta en kyllä lopeta kun niiden ympärysmitta on muutenkin usean sentin verran olkavarsia jäljessä. Kauankohan leikkauksesta toipuminen vie aikaa. Onko kellään kokemusta asiasta? Pystyykö heti edes kävelemään saati treenaamaan pohkeita?

Entinen penikka

Olet saanut vastauksia aika mukavasti, itselläni oli penikat langanlaihoissa pohkeissani 10 vuotta sitten ja mikään ihme hieronta tai venyttely ei poistanut kipua, ainoastaan lepo poisti kivun joka palasi välittömästi treenin alettua. Hakeuduin lääkäriin ja sain lähetteen leikkaukseen, pienet viiltohaavat molempiin pohkeisiin sisäpuolelle josta ne sitten operoi kalvon halki ja kivut loppuivat siihen paikkaan, tosin palautuminen kesti itselläni noin 2 kk tulehdusten vuoksi. Nyt on pohkeet saaneet kokoa ja voimaa ihan uusiin ulottuvuuksiin entisiin verrattuna joten olen enemmän kuin tyytyväinen.

Mulla oli vasemmassa polvessa penikka ja se oli ainvan helvetin kipee mutta treenasin silti ja se kipu hävis 2 viikossa. Ja sen jälkeen ei oo uusiutunu(vai voiko se ees uusiutua?)

Boosteri sanoi:
Mulla oli vasemmassa polvessa penikka ja se oli ainvan helvetin kipee mutta treenasin silti ja se kipu hävis 2 viikossa. Ja sen jälkeen ei oo uusiutunu(vai voiko se ees uusiutua?)
:D vai olisulla polvessa penikka? ja 2viikos ohi :D

pitääkö tässä oikeesti alkaa huolestumaa ku nää mun jalat ei vaan parane? 2viikkoa ollu taukoa lenkkeilystä ja sisäsääret on yhtäkipeet ku tauon alkaessa, tää viikko kaikenlisäks ollu totaalilepo, eli en oo salillakaan riehunu

juu sanoi:

Ei haittaa ainakaan mulla. Eikä mitkään kardiolaitteetkaan, mutta juoksumatolla jos vähänkään pistää ylämäkeä ja kävelee kovempaa niin aika pian alkaa vaivaamaan. Taas ihan luonnonmäissä kävellessä ei tätä vaivaa tule, mutta juostessa tulee heti. Pohkeita ja jalkoja yleensäkin treenatessa ei koskaan ole ollut mitään vaivaa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
:offtopic:
Minulle on käynyt toisinaan niin että jos teen tauon jälkeen pitkiä kävelylenkkejä niin sekin saattaa ruveta vihlomaan säärissä. Onko mahdollista että tämäkin olisi penikkatautia vai esiintyykö sitä pelkästään juoksijoilla?

protsku sanoi:
:offtopic:
Minulle on käynyt toisinaan niin että jos teen tauon jälkeen pitkiä kävelylenkkejä niin sekin saattaa ruveta vihlomaan säärissä. Onko mahdollista että tämäkin olisi penikkatautia vai esiintyykö sitä pelkästään juoksijoilla?

Sitä itseään.

Täällähän on monta saman ongelman omaavaa. Mulla alko oireet 2 vko sitten hiitin mukana. Sitä ennen ei mitään, vaikka juoksin talven aikana pidempiäkin lenkkejä, tosin harvoin.

Säären sivuosa siis kipeytyy ikävästi ja kävely on vähän aikaa heikkoa. Nopeeta se palautuu, kun lepää. Kovalla alustalla on on tullut juostua ja lässähtäneet skeittikengät jalassa, eli varmaan siitä johtuu. Maanantaina meen ostaan kunnon lenkkarit.

En kyllä millään malta hiittiä lopettaa, ku oon päässy hyvään alkuun. Ei kai sitä itteensä nyt ihan siihen kuntoon saa, että liikkuminen on mahdotonta.

sairastin moista tautia pari vuotta sitten, meni niin pahaksi että käveleminen oli kivuliasta. en tiiä että mistä se tuli, todennäkösesti huonoista kengistä tms.
Sain homman paranemaan levolla (mahd vähän kävelyä, juoksua jne) ja lopullinen parannus löyty hieronnasta.

Mulla ei oo säärissä kovaa kipua, mutta pieni tuntuma tulee rasituksen jälkeen. Vaivana on, että pohkeiden alaosat ovat jumissa 5-10 min juoksun jälkeen eli heti kun lihas lämpenee. Mikä avuksi?

Olethan venytellyt jalkoja ennen lenkki,itse huomasin ihan lähiaikoina et kuinka paljon helpompi on aloittaa lenkki kun jalat on kunnolla venytetyt :)

Mulla pukkaa jonkin asteista penikkatautia keväisin aina, kun alan palloa potkimaan hiekkakentällä. Syytän juuri kovaa alustaa ja venyttelyn puutetta. Nappiksissa kun ei ole pahemmin noita pehmusteita, ni alusta puree tottumattomaan jalkaan pahasti. Onneks viimeistään ruoholle siirryttäessä tuo on aina poistunut. Kipu on ajoittain aika infernaalinen..

Nyt on 3 viikon kuluttua lääkäriaika (hidasta touhua kunnallisilla), tuolle omalle jalalle. Siitä jo 5 vuotta kärsinyt eikä lepo/hieronnat tunnu auttavan, kipeä vaikkei kävelisikään.
Ja jalka on kipeä sääriluun ulkosyrjältä polven alapuolelta ja nilkasta jalkapöytää koukistaessa. Ja vaiva alkoi intin lopussa, eikä silloin siitä tajunnut käydä valittamassa, pohjeet oli jumissa ja sääreen särki varsinkin hitaat hölkkäilyt.
Nyt pitää saada jalka kuntoon tavalla tai toisella, että pääsee monen vuoden jälkeen juoksemaan nykyistä 50m pidempään.

wab sanoi:
Nyt on 3 viikon kuluttua lääkäriaika (hidasta touhua kunnallisilla), tuolle omalle jalalle. Siitä jo 5 vuotta kärsinyt eikä lepo/hieronnat tunnu auttavan, kipeä vaikkei kävelisikään.
Ja jalka on kipeä sääriluun ulkosyrjältä polven alapuolelta ja nilkasta jalkapöytää koukistaessa. Ja vaiva alkoi intin lopussa, eikä silloin siitä tajunnut käydä valittamassa, pohjeet oli jumissa ja sääreen särki varsinkin hitaat hölkkäilyt.
Nyt pitää saada jalka kuntoon tavalla tai toisella, että pääsee monen vuoden jälkeen juoksemaan nykyistä 50m pidempään.

Voin sanoa, että unohda ne kunnalliset lääkärit heti. Itse painin tuosta penikkataudista pitkään ja juoksin todella monella lääkärillä, sekä yliopistollisen sairaalan ortopedillä. Kukaan heistä ei osannut tehdä oikeastaan mitään. Otettiin siis magneettia ja röntgeniä ja määrättiin lääkekuureja, mutta ei auttanut, eikä kuvissakaan näkynyt mitään.

Tämän jälkeen kävin kerran Tapio Kallion vastaanotolla ja kuukausi myöhemmin katsomassa taas tilannetta. Pääsin eroon ongelmasta lopullisesti tehokkaiden pohjallisten ja oikeanlaisen levon ja harjoittelun myötä. Jos olisin heti tajunnut käydä spesialistin juttusilla, niin olisin jopa säästänyt rahaa, koska kunnallisten hoito maksoi enemmän, kuin nuo kaksia käyntiä.

Mulla on tuol thainyrkkeilyssä alkanu penikat vaivaamaan ihan urkalla, päkiöillä kun seistään ja juostaankin.
Aikasemmin ei oo ollu mitään, kun on lenkillä tms käyny.
Treenit on kaks kertaa viikossa, ja hirveellä pakolla siellä olin, joskus piti kyllä käydä valuttamassa kuumaa vettä sääriin, ja vähän hieroa sitä säärtä, ja sitten mentiin taas.

Jossain vaiheessa mä kyllästyin tähän kipuun, ja kun rakkaan äidin voimaton hieronta ei auttanu, ni pistin sitte isän hieromaan.
Ei oo kyllä mikään varmaan koskaan sattunu niin paljon kun toi hierominen.
Seuraavat pari päivää oli jalat tosi hellänä, mut nyt, noin pariin viikkoon mun sääret on ollu ihan loistavassa kunnossa, eikä penikoista tietoakaan.
Mut mä oon melko varma, et kyllä ne kohta alkaa taas vaivaamaan, mut sitte taas hierontaa kehiin.
Et kyllä mä ite ainaki luotan tohon hierontaan, ja se kuumaavettäkylmäävettäkuumaa jne. homma tehos kans mulla. Mut hetkellisesti vaan.

Kaveri oli käyny jossakin hierontakoulussa urheiluhieronnassa, kuulemma jotain 20e 1h, ja hyvin oli toiminu.
Pitäis varmaan itekkin mennä kokeilemaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom