Penikkatauti

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Täällä on yksi Five Fingerssien puolestapuhuja.

Itselläni tosiaan on juostessa ollut penikka- ja polvikipuja. Näitä sitten parantelin aina ennen levolla, hieronnalla ja venyttelyllä. Vaikka tietysti edellä mainitut parannuskeinot toimivat myös ennaltaehkäisevänä, tuntui lähinnä siltä että tässä tulee annettua lääkettä oireisiin. Itse aiheuttajalle ei tehty mitään.

Omiin vaivoihin tosiaan löysin parannuksen askelluksesta. Sitä rupesi miettivään miten luonteva normaalitallaajan kantapääaskellus on. Tuli älyttyä että kantapääaskellus käytännössä paskoo paikat, eikä ihmistä ole tehty taapertamaan kolmen sentin kumikerros jalkojen alla. Normaalin juoksijan aika hankala käsittää, miten paljon hallaa kantapääaskellus tekee kropalle.

http://www.youtube.com/watch?v=7jrnj-7YKZE Jos ei koko videota jaksa katsoa, niin 3:54 alkaen on hyvä kuva kantapää- ja päkiäaskelluksen eroista käytännössä, karua katsottavaa.

Five Fingersseillä juokseminen itselläni on käytännössä "pakottanut" juoksutekniikan päkiäaskellukseksi(mainittakoon, että kyllä se kantapääkin sinne maahan myös tulee, mutta ehkä ei ole oikea threadi ruveta puhumaan pose-juoksutekniikasta..). Nykyään siis tulee juoksettua normilenkkareillakin päkiäaskelluksella pidemmätkin matkat. Normaalit lenkkaritkin ovat nykyään neutraalit, ilman mitään kummoisempia vaimennuksia/pehmennyksiä/tukia/mitä lie. Täytyy tosin myöntää, että Vuorottelen Five Fingerssejä ja normaaleja lenkkareita lenkeillä, koska vielä, 3kk päkiäaskeltamisen aikana, pohkeet eivät ole täydellisesti tottuneet päkiäaskellukseen, 20 vuoden virheaskeltamisen jälkeen.

Miinuksena kyllä on five fingersseistä mainittava, että alkuun lihakset jaloissa kipeytyvät aika rankastikin. Jalkapohjista löytyy "uusia" lihaksia mitä ei ole käytetty vuosikymmeniin, ja pohkeetkin joutuvat kovalle rasitukselle tottumattomuuden takia. Tosin nämä oireet voi välttää rauhallisella totuttautumisella, mutta kuka sitä oikeasti jaksaa totutella ;)

ebeni:

Mitkä Five Fingerssit sulla on? Mulla on ilmeisesti asentovirhe tuossa jalassa, kun se kääntyy huomattavasti sisäänpäin. Kivut ovat aina oikealla puolella: alaselässä, hartioissa, pakarassa, reidessä, pohkeessa ja siellä penikoissa. :(

ebeni:

Mitkä Five Fingerssit sulla on? Mulla on ilmeisesti asentovirhe tuossa jalassa, kun se kääntyy huomattavasti sisäänpäin. Kivut ovat aina oikealla puolella: alaselässä, hartioissa, pakarassa, reidessä, pohkeessa ja siellä penikoissa. :(

Vähän sama.. Ja oikean puolen kannan kulumasta näkee tuon, yhestä kohtaa kuluu pohja puhki takaosasta :(

Vähän sama.. Ja oikean puolen kannan kulumasta näkee tuon, yhestä kohtaa kuluu pohja puhki takaosasta :(

Mulla näkee varsinkin balleriinoista ja lenkkareista, että oikea jalka kääntyy tuonne vasemmalle todella vahvasti. Kengät ovat sieltä sivusta kuluneet, jopa hankautuneet.

En nyt lukenut koko threadia, mutta oma stoori alkoi intissä.

Siellä kyseinen tauti iski päälle, sain toki vapautusta harjoituksista ja jossain määrin lepoa. Tulehduskipulääkkeiden lisäksi minkäänlaista hoitoa armeija ei tarjonnut (normaalistihan tuossa tapauksessa olisi syytä hakeutua fysiolle / hierontaan). Vamma ei parantunut levolla eikä aktiivisella venyttelyllä ja kaikki pieni palautuminen mitä vapautuksen aikana kerkesi kertymään romahti aina ensimmäisen tetsauksen aikana. Yksikön lääkäri oli mahdollisesti rasittavin ja vaikein tapaus mihin olen elämän aikana törmännyt. Tilkkareissuja taisi tulla kuuden kuukauden aikana tehtyä kolme tai neljä. Leikkaus ei tullut kysymykseenkään lääkärin mielestä koska en ollut urheilija! Lopulta luokitus tippui A:sta B:hen. Kotiutuksen jälkeen jatkoin lepoa/venyttelyä ja kävelin kepeillä noin 2kk kunnes totesin että jalat eivät tästä parane. Tämän jälkeen varasin ajan ortopedille joka ei voinut uskoa ollenkaan armeijalääkärin päätöstä olla lähettämättä leikkauspöydälle. Penikat leikattiin sitten pikaisesti siviilissä (eikä muuten ollut kiva operaatio). Armeija / valtio maksoi tämän melkoisen taistelun jälkeen. Jonkin ajan jälkeen jouduin vielä käymään fysiolla hierouttamassa kovettuneita sääriä, jonka maksoin omasta pussista.

Tästä on nyt suurinpiirtein kymmenen vuotta aikaa eikä penikat ole vieläkään palautuneet normaaliin. Esimerkiksi salibandypelin/treenin jälkeen palautuminen vie noin 1,5vkoa venyttelyistä huolimatta. Jäi hieman hampaankoloon ja jos olisin itse hoitanut asiat fiksummin olisi kait pitänyt pyytää korvauksia pysyvän palvelusaikana aiheutuneen vamman / luokituksen putoamisen johdosta. Nyt se taitaa olla jo myöhäistä. Mutta tämä vinkkinä niille nuorille jotka lähtevät palvelukseen (ja siellähän penikkatauti on jokapäiväistä kauraa!)

En nyt lukenut koko threadia, mutta oma stoori alkoi intissä.

Siellä kyseinen tauti iski päälle, sain toki vapautusta harjoituksista ja jossain määrin lepoa. Tulehduskipulääkkeiden lisäksi minkäänlaista hoitoa armeija ei tarjonnut (normaalistihan tuossa tapauksessa olisi syytä hakeutua fysiolle / hierontaan). Vamma ei parantunut levolla eikä aktiivisella venyttelyllä ja kaikki pieni palautuminen mitä vapautuksen aikana kerkesi kertymään romahti aina ensimmäisen tetsauksen aikana. Yksikön lääkäri oli mahdollisesti rasittavin ja vaikein tapaus mihin olen elämän aikana törmännyt. Tilkkareissuja taisi tulla kuuden kuukauden aikana tehtyä kolme tai neljä. Leikkaus ei tullut kysymykseenkään lääkärin mielestä koska en ollut urheilija! Lopulta luokitus tippui A:sta B:hen. Kotiutuksen jälkeen jatkoin lepoa/venyttelyä ja kävelin kepeillä noin 2kk kunnes totesin että jalat eivät tästä parane. Tämän jälkeen varasin ajan ortopedille joka ei voinut uskoa ollenkaan armeijalääkärin päätöstä olla lähettämättä leikkauspöydälle. Penikat leikattiin sitten pikaisesti siviilissä (eikä muuten ollut kiva operaatio). Armeija / valtio maksoi tämän melkoisen taistelun jälkeen. Jonkin ajan jälkeen jouduin vielä käymään fysiolla hierouttamassa kovettuneita sääriä, jonka maksoin omasta pussista.

Tästä on nyt suurinpiirtein kymmenen vuotta aikaa eikä penikat ole vieläkään palautuneet normaaliin. Esimerkiksi salibandypelin/treenin jälkeen palautuminen vie noin 1,5vkoa venyttelyistä huolimatta. Jäi hieman hampaankoloon ja jos olisin itse hoitanut asiat fiksummin olisi kait pitänyt pyytää korvauksia pysyvän palvelusaikana aiheutuneen vamman / luokituksen putoamisen johdosta. Nyt se taitaa olla jo myöhäistä. Mutta tämä vinkkinä niille nuorille jotka lähtevät palvelukseen (ja siellähän penikkatauti on jokapäiväistä kauraa!)

Vanha ketju, mutta pakko nostella kun koskee suoranaisesti omaa asepalvelusta. Intti kesti n. 20 päivää, joista 18 päivää olin vapautettuna marsseista, taisteluharjoituksista ja urheilusta. Pohjalliset, geelejä, tulehduskipulääkkeitä, kipulääkkeitä, kylmähoito- ja venyttelyohjeita tuli. Nämä ei auttanut lainkaan. Sitten tuli E-paperit, lykkäystä vuosi ja käskettiin tässä ajassa itse käymään urheilulääkärillä hoitamassa jalat kuntoon. Itse olen lähes varma, että leikkausta nämä vaatii, mutta normaalielämää haittaa niin vähän että ei kiinnosta mennä leikkauspöydälle, koska monella on leikkaus kussutkin. Ja tosiaan jo lähes pari vuotta ennen inttiin menoa on vaiva vaivannut siihen malliin ettei juosta ole pystynyt.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
^Hae C:n paperit ja lepuuta jalkas kuntoon. Ei siihen muu auta ku lepo ja semmosten asioiden teko, joka aiheuttaa kipua. Itellä oli kanssa pari vuotta sitten liikunnan aloittaessani aivan jumissa penikat, mutta kun jalkoja lepuutti, niin kivut hävis. Joillain on tuo vaiva mennyt niin pitkälle, että on lihaksiin on tullut kuolio.

Ihan turha itsellä harkita mitään juoksua tai ripeää kävelyä, lumilautaillessa ja rullaluistellessakin sattuu. Aerobiset tehdään crossarilla joka ei aiheuta kipua. Toivo on mennyt, kai nää leikkausta vaatii tai sitten pitää teettää jokaseen kenkään Footbalance Medicalit, en ole kyllä edes vielä kokeillut eikä hinnan puolesta tee mielikään, tosin jos varmasti toimivat niin voisin satsata, pieni hinta kivuttomasta lenkistä.

Kova penikoiden auki hieronta saattaa auttaa mutta sitä pitää tehdä useasti jonkin aikaa ja sit kun ovat kokonaan auki niin sit muistaa venytellä ja silloin tällöin hierontaa niille. Itekkin tietysti pystyy hieromaan mut sitä ei ehkä uskalla hieroo niin kovaa mitä oikeesti pitää että ne saa auki. Itellä joskus kun vaivasi niin ekaa kertaa kun hierottiin niin penikat oikein rutisi auki ja niitten hierominen ei satu sitten yhtään:hyper: Kannattaa kokeilla aloittaa vaikka pikku hiljaa enemmän ja enemmän. Pelkkä venyttely ei auta jos ovat menny niin pahaksi...

Ja unohtu tosiaan mainita, että kun vaihdoin kunnon pronaatiotuellisiin lenkkareihin, jotka pitävät jalan oikeassa asennossa, niin kivut rupesivat pikkuhiljaa hellittämään. Kannattaa heittää paskat kengät nopeesti uuniin ja satsata vähän parempiin kenkiin tai vaihtoehtosesti teetättää ne kalliit pohjalliset. Lättäjalat nimittäin aiheuttavat tuota penikkatautia, koska jalka on tällöin väärässä asennossa. Kannattaa myös välttää lenkkeilyä kovalla alustalla.

Minulla on pitkään vaivannut penikat juostessa. Jonkinlaista apua sai kun kävi urheiluhierojalla hierotuttamassa pohkeet ja säären etuosat auki. Kun paino nousi yli 115kg alkoi pitkät kävelylenkit +10km tuottamaan kipuja jalkaan. Olen kokeillut footbalance pohjallisia sekä pronaatiotuettuja kenkiä. Kävin läärissä kun erään lenkin jälkeen jalat olivat niin kipeät ettei kävely meinannut onnistua. Lääkärin mielestä askelvirheitä ei ollut ja sain lähetteen ortopedille jotta pääsisin leikkaukseen. Varasin ajan myös askelklinikalle josko vika olisi kuitenkin askeleessa.

Odotellessani vapaita aikoja hoitoon kävin salilla ja yhtenä iltana vedin juoksumatolla alkulämmittelyt. Kenkiä ei tietysti ollut mukana koska olivat unohtuneet kotiin. Juoksin sukkasilleen ja huomasin juosseeni 30min aikana 5km. Jaloissa ei tuntunut mitään kipua koko juoksun aikana. Seuraavana päivä pohkeet olivat aivan tulessa mutta kipu oli ns. luonnollista kuten lihaskipu joka treenatessa tulee. Jatkoin juoksua juoksumatolla sukkasilleen ja nyt kun pohkeet ovat tottuneet menee yli 10km lenkit ilman mitään ongelmia. Pitkien lenkkien jälkeen pohkeet ovat vähän tukossa mutta se kuuluu asiaan.

Nyt olen hylännyt kaikkien entisten kenkien käytön ja käytän pelkästään ns. zero drop kenkiä jossa ei siis ole kantakorotusta ollenkaan. Oma mielipiteeni on että ihmiset ovat tukeneet jalkansa hajalle ja sen sijaan että käytettäisiin tukipohjallisia pitäisi mahdollisimman paljon liikkua paljain jaloin.

Itellä on myös reilun vuoden aikana alkaneet noi sääret kipuilemaan lenkkeillessä. Vähän ihmettelen, koska aikaisemmin on tullut juostua hieman enemmänkin ilman oireita. Painossa ei mitään merkittäviä muutoksia ole tullut, muutama kilo ylös ja alas. Pari kertaa olen käynyt urheiluhierojalla availemassa noita säärien ja pohkeiden lihaksia, josta on ollut aina pariksi kuukaudeksi apua, mutta aina tuntuvat kivut palaavan. Perus urheiluliikkeessä kävin ja sanoivat olevan ylipronaatiota, ja otin kengät sen mukaan. ( Joo tiedän ettivät välttämättä ole aina ihan experttejä näissä paikoissa).
Lähinnä kysymys on: Kannattaisiko käydä askelklinikalla kunnolla tarkastuttamassa tilanne ja mahdollisesti tukipohjalliset&venytys-ohjeet ym., vaiko suoraan vaan tilata nuo Five Fingersit?

Ite oon kans ollu tässä penikka oravanpyörässä jo kuudetta vuotta. On kokeiltu footbalancet, fysioterapiat, hieronnat, venyttelyt, kylmähoidot/kuumahoidot, auki repimiset, erilaisia lenkkareita, five fingerit.... ja penikat on tullu jäädäkseen. Tällä hetkellä pystyn juokseen kaks, korkeintaan kolme n. 20min lenkkiä viikossa ja sen jälkeen viikon tauko kun kävelykin näyttää siltä että astus joka askeleella naulaan. Nyt tekis mieli kokeilla vielä noita Asicsen GEL-KAYANO 18sia mitä jalat niistä tykkäis. Mulla on lättäjalat ja ylipronaatiota ja eikös nuo ole nimenomaan niihin kohdistetut tossut. Mitä ootte mieltä kummeneekohan tämä vaiva noilla mihinkään? Menny toisaalta jo niin helvetisti rahaa tähän vaivaan ettei taida yhet kayanot tässä konkurssissa enää näkyä.

Nyt tekis mieli kokeilla vielä noita Asicsen GEL-KAYANO 18sia mitä jalat niistä tykkäis. Mulla on lättäjalat ja ylipronaatiota ja eikös nuo ole nimenomaan niihin kohdistetut tossut. Mitä ootte mieltä kummeneekohan tämä vaiva noilla mihinkään? Menny toisaalta jo niin helvetisti rahaa tähän vaivaan ettei taida yhet kayanot tässä konkurssissa enää näkyä.

Samoilla mennään. Kannattaa ostaa! Ei tosiaan paljon toi hinta tunnu enää hierojien yms jälkeen, kengät kestää kuitenkin jonkun aikaa ja paljon positiivista juttua pelkästä kengän vaihdosta kuullut. Mä itse sijotin juurikin samoihin kenkiin ja hyvältä ne tuntuu.. todellisesta hyödystä ei vielä näin pienellä ajalla osaa mitään sanoa, alle viikon ollut kengät, niin pelkästään se kengän muutos (tuki) saattaa aiheuttaa pientä vaivaa alkuun, mut uskon tai ainakin tahon uskoa, että näistä olis pidemmän päälle jotain hyötyä!

Itse olen päässyt monen vuoden penikkakierteestä eroon. Ensin lepäsin kaikki kivut ja kolotukset pois ja sen jälkeen lähdin TODELLA varovasti kroppaa kuunnellen kasvattamaan lenkkien pituutta. (ensimmäiset lenkit muutaman minuutin pituisia)
Roima painonpudotus auttaa myös. Pitää muistaa, että 100kg punttikarjun keho ei ole optimaalisin juoksua ajatellen.
Suosittelen lisäksi erilaisia ärsykkeitä jaloille, esim. kahdet eri juoksukengät ja paljain jaloin juokseminen + juoksualustan vaihteleminen ettei juokse pelkästään asfaltilla tai pururadalla. Venyttelyä ei kannata myöskään unohtaa.

Seppo100200 puhuu kyllä asiaa. Ite pudottanut nyt vuoden alusta painoa 93kg ---> 84kg (ei siitä ainakaan haittaa ole ollut ;) ) Olen vaihdellutkin kenkiä siten että välillä olen juossut lenkkareilla ja välillä FiveFingereillä. Välillä jalat kestää paremmin ja toisinaan huonommin. Viime maanantaina juoksin 3km, joka tuntu ihan ok:lta ja sit perjantaina lähin aamulenkille niin piti lopettaa 200m jälkeen ku sattu niin saatanasti. Heitin sit pyörällä tunnin lenkin, jonka jälkeen upotin sääret jäävesisaaviin puoleksi tunniksi ja sit vaan juoksutaukoa. Nyt nuo säärensisäosat ei oo enää kosketusarat niin taidan illan kähmyssä käydä vähän kirmaamassa.

Miten ipsoo, otitko mitään tukipohjallisia noille kengille kaveriksi?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom