Pellavansiemen-,kala-, ja oliiviöljystä

iivili sanoi:
Tarkoittaako se todella, että jos kyseessä on apteekissa myytävä tuote, että se on lääkkeen tavoin testattu, että ko tuote sisältää vain sitä, mitä luvataan? Kuka testaa muut apteekissa myytävät tuotteet kuin varsinaiset lääkkeet, siis esim. vitamiinit, kalaöljyt, kalanmaksaöljyt, kosteusvoiteet?

jos jotakin lisäravinnetta tai kosmetiikkatuotetta myydään apteekissa, niin voiko siihen luottaa sen enempää kuin jos sitä myydään marketissa tai luontaistuotekaupassa?
[/I]

No itse en sokeasti luota ainakaan mihinkään. Viittaan tässä esimerkkiin jossa Hakaniemessä, Circlum Farmasiassa myydään täysi skaala homeopaattisia tuotteita laidasta laitaan. Apteekkaritkin ovat silti vain kauppiaita.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
drake sanoi:
1) Mitä haittoja tuolla liiallisella A-vitamiinilla on?

2) Miten tuo rasvojen syönti vaikuttaa esim. ihoon?
Jos on jo valmiiksi rasvainen iho niin kyllä arveluttaa alkaa ihan suosiolla kumoamaan lisää rasvaa itteensä.

3) Yksi parhaista comboista lienee Möllerin kalaöljy + rypsiöljy + SF:n Vitamax?

Lähde: http://www.medicina.fi/fato/48.pdf

www.medicina.fi sanoi:
A-vitamiinin imeytyminen edellyttää kylomikronien muodostumista
ja siinä tarvitaan ravinnon rasvoja ja sappihappoja. Ylimääräinen imeytynyt A-vitamiini varastoituu maksaan retinolin rasvahappoesterinä
ja ylimääräinen imeytynyt karoteeni varastoituu rasvakudokseen.
Elimistön koko A-vitamiinivaraston puoliintumisaika
on 6–10 kuukautta. Puutosoireita kehittyykin vasta hyvin pitkäaikaisen
ravitsemushäiriön seurauksena. Rasvojen imeytymishäiriöt, haimasairaudet
ja maksasairaudet voivat kuitenkin jouduttaa puutosoireiden
ilmaantumista.
Hämäräsokeuden hoidossa käytettävät annokset ovat 4 000–
10 000 µg retinolia vuorokaudessa kahden viikon ajan, vakavissa sarveiskalvon
ja ihon vaurioissa hoitoa on jatkettava pitempään. Suomalaisten
lasten A-vitamiiniprofylaksista sosiaali- ja terveys-ministeriö
on antanut erilliset ohjeet (taulukko 48-4).
A-vitamiinimyrkytys on tunnettu pitkään, ja ensimmäiset kirjalliset
tiedot siitä ovat yli sata vuotta vanhoja. Akuutti myrkytys voi ilmaantua
pikkulapsille jo noin 40–60 mg:n (200 000–300 000 KY:n)
retinoliannoksella. Tämä voidaan saada jopa itsehoitovalmisteista
nauttimalla pakkauksen koko sisältö kerralla. Myrkytyksen oireita
ovat ohimoalueiden päänsärky, fontanelleissa näkyvä aivopaineen
nousu, väsymys, huimaus, pahoinvointi ja oksentelu. Krooninen
myrkytys voi syntyä käytettäessä pitkiä aikoja 15–40 mg (75 000–
200 000 KY) retinolia vuorokaudessa.
Toksisuus on jossain määrin riippuvainen valmisteen farmaseuttisista
ominaisuuksista. Öljypitoisten valmisteiden toksisuus on vähäisempi
kuin emulsioiden ja dispersioiden. Pitkäaikainen liika-anto
johtaa unihäiriöihin, ärtyneisyyteen, anoreksiaan, pahoinvointiin ja
oksenteluun. Tyypillisiä ovat myös hilseily, kutina, hiusten lähtö,
huulten halkeilu ja muut iho-oireet sekä luustomuutokset ja maksavauriot,
jopa kirroosi. Akuutin ja kroonisen myrkytyksen oireet ovat
lähes aina ohimeneviä, eikä niiden hoidoksi tarvita muuta kuin turhan
hoidon lopettaminen. Toipumisen edistymistä voi seurata plasman
retinolipitoisuuksia mittaamalla. Raskaana oleville naisille on määritelty
A-vitamiinin saannin yläraja. Liiallinen A-vitamiinin nauttiminen
raskauden aikana vaurioittaa sikiötä, minkä vuoksi saanti ei
saisi ylittää 3 000 µg/vrk.

muffy sanoi:
No itse en sokeasti luota ainakaan mihinkään. Viittaan tässä esimerkkiin jossa Hakaniemessä, Circlum Farmasiassa myydään täysi skaala homeopaattisia tuotteita laidasta laitaan. Apteekkaritkin ovat silti vain kauppiaita.

Olivatko ne rohdosvalmisteiden seassa, vaiko omana hyllykkönä ???

Itse olen aikoinaan asioinut apteekissa jossa oli erillinen huone luontaistuotteille.

Pii sanoi:
Olivatko ne rohdosvalmisteiden seassa, vaiko omana hyllykkönä ???

Itse olen aikoinaan asioinut apteekissa jossa oli erillinen huone luontaistuotteille.

Juu juu ilman muuta, eihän kukaan lääkkeinä sellaisia voi myydäkään (duh!) mut asetan siinä vaan kyseenalaiseksi apteekkarien tinkimättömyyden. Selvää on ettei heidän yhdestäkään tuotteesta löydy haitallisia lisäaineita tai epäpuhtauksia mutta siis se että myydään jo suurinpiirtein mitä tahansa kun ihmiset vaan ostaa. Minkä kuvan kuluttajat saa tuollaisesta? Kun oikein apteekissa myydään noita? Tottakai suurin osa (suurin osa ei vaan tiedä mitään) yhdistää ne mielessään ikäänkuin lääkkeiksi tai lääkkeenomaisiksi, vaikkakin ehkä ihan huomaamattaan.

"Pitkäaikainen liika-anto
johtaa unihäiriöihin, ärtyneisyyteen, anoreksiaan, pahoinvointiin ja
oksenteluun. Tyypillisiä ovat myös hilseily, kutina, hiusten lähtö,
huulten halkeilu ja muut iho-oireet sekä luustomuutokset ja maksavauriot,
jopa kirroosi."

Kuulostaa keskiverto Suomalaiselta alkoholisti- ,yksin asuja- äijänkäppyrältä.

Pii sanoi:
Itselläni on menossa pieni koe.
Tankkaan jonkin aikaa n. 2 - 3 kk:tta pellavasiemenöljyä 2-4 ruokalusikallista vuorokaudessa.
Lisäksi napsasen vuorokaudessa vielä yhden ruokalusikallisen kalanmaksaöjyä, sekä kylmäpuristettua rypsiöljyä.

Ajatuksena on kyllästää keho omega 3:sella.
Syy tähän on pitkään kyynärässä muhinut tulehdus, joka ei näytä älyävän sieltä omin neuvoin lähteä.
Jos tulehdus sattuisi häviämään aikaisemmin, niin pudotan pellavaöljyn määrään 1 - 2 teelusikalliseen vuorokaudessa, luomaan omega 6 / 3 suhteelle tasapainoa. Rypsäriä ja kalanmaksaöljyä jatkaisin entiseen malliin kesänkorville asti...ja siitä eteenpäin rypsäriä ilman k-maksaöljyä.
Kaivoinpa tämän vanhan thread esille.

Nyt on kulunut reilu 3 kk:tta kun aloitin Omega-3 rasvahappotankkauksen.
Pellavasiemenöljyä tuli napottua 3-4 ruokalusikallista / vrk.
Kalanmaksaöljyn käytön siirsin kesätelakalle jo maaliskuun alussa.
Reilun 2 kk:den jälkeen huomasin kyynärpään kivun hieman hellittäneen.
3 kk:den kohdalla kyynärpäässä ei tunnu enää treenatessa minkäänlaista kipua.
Varsinaista ojentajatreeniä en kuitenkaan ole vielä aloittanut. Kevyttä verenkiertoa lisäävää pumppausta on jo tullut tehtyä, eikä kyynärpää ollut moksiskaan.
Aiemmin pelkkä penkkaaminen tuntui…..tumaiselta.

Täysin 100 kunnossa kyynär ei vielä ole. Kun sillä painaa jotain kovaa vasten, tuntuu sielä vielä olevan pieni kipupiste.
Jokatapauksessa nyt kuluu vuorokausia ettei kyynärpää ilmoittele laisinkaan ”olemassaolostaan”

3 kk:den kieppeillä siirryin ”ylläpitoannostukseen”, eli vuorokauden aikana otan 3 teelusikallista pellavasiemenöljyä.

Vielä hiukan treenaamisesta;
Alfalinoleenihappotankkauksen aikana en löysentänyt treeniä millään tavalla. Päinvastoin, treenaus on ollut sen aikana nousujohteista. Tein samoja liikkeitä ja tekniikoita, mitä ennen tankkauksen alkuakin.
Ennen tankkausta ei kyynärpään kipu suostunut millään hellittämään. Ei auttaneet kevyet ”terapeuttiset” ojentajapumppaukset, eikä liikeratojen, sekä oteleveyksien muutokset, eikä hiukan löysemmät treenijaksot, eikä viikon Burana kuurit.
(Kylmähoitoa sekä kyynärpäänlämmitintä ei tullut kokeiltua.)

”Kuntoutus” jatkuu nytten varovaisella ojentajatreenin aloittelulla, ja sen vielä olemassaolevan tulehduspisteen ”tarkkailulla”.
Jos ko. piste ei tuntuisi häviävän, tai jopa tuntuisi pahenevan, uusisin tällöin 3 kk:den kuurin.

Kylmäpuristettua rypsäriä olen myös naukkaillut vähintään yhden ruokalusikallisen / vrk

mtk77 sanoi:
Omega6:tta ja 3:a on erilaisia eli ne eivät ole yksi ja sama. EPA ja DHA, jotka ovat omega3:sia saadaan pääasiassa kalaöljyistä, jotka kannattaa olla farmaseuttista versiota, koska.

-rittävinä annoksina maha ei mene sekaisin
-EPA ja DHA suhde parempi.
-haitalliset "jätteet" poistettu

Voisko joku mainita sopivia tuotemerkkejä näistä farmaseuttista versiota olevista kalaöljyistä? Niin ja mistä niitä kannattaa ostaa?

Vitamar. Saa Sittarista 7.30 /plo. Sitruunalla maustettu ja ihan hyvän makuinen. Meillä juo penskatkin tuota eikä valita mausta. Noihin möllereihin ja muihin kapseleihin verrattuna ylivoimaiset epa- ja dha-pitoisuudet. Pellavansiemenöljyä saa muuten sittarista muistaakseni 5.50e 1/2 litraa.

Onko vitamar farmaseuttista tasoa? Hinta on ainakin sellainen että en ihan lonkalta usko...

Käsittääkseni suomen ainoa farmaseuttisen tason kalaöljy olisi Tolosen E-EPA. Monet on myös tilanneet clearwaterilta kanadasta, siinä kun on DHA:takin. Searslabiltakin kai toimittavat suomeen mutta hinta on kalliimpi.

Kun tuota möllerin öljyä aina joka puolella kehutaan, niin lähetin sinnekin kyselyn monta kuukautta sitten, mutta siihen ei ole vastattu. Ehkäpä syynä on että niiden öljy ei olekaan niin puhdasta kuin on annettu ymmärtää. Esim. toloselta antoivat ihan suosiolla niiden mittaustulokset kun kysyin. Clearwaterilla taas mittaustulokset on netissä.

Ongelmahan noissa tavan öljyissä tosiaan on PCB ja muut epäpuhtaudet. Jos kalaakaan ei enää saisi "riskiryhmät" syödä uusien suositusten mukaan kuin muutaman kerran kuukaudessa, niin siitä voi päätellä millaista kamaa tuo ei-farmaseuttisen tason öljy on. Niillä on kyllä valmistusstandardit, mutta niissä seurataan suunnilleen että paikat on puhtaat ja joka jepellä on tukka kiinni.

Uh, menipä se sitten vaikeeks. En halua mitään pcb-kertymiä itseeni. Murheelliset saastuttajat, ilman niitä tääki ois niin helppoa. Ok whine seis.

Kiitoksia Counanille ja Miukulle kommenteista, mutta nyt mä en uskalla ostaa tuota tavaraa ollenkaan :)

Ja lisäkysymys olisi vielä: Minkä merkkinen oliiviöljy on hyvän makuista? Kaupassa meinasin sitä ekan kerran ostaa tänään, mutta valinnanvaran paljous teki siitä liian vaikeeta. Mielellään ottasin semmosta mitä voi juoda suoraan pullosta, niinkuin tuo virginon rypsäri on, eli herkullisen makuista. Ja jos niissä on laatueroja niin tietysti parasta! :)

Safloriöljy (safflower oil)
saadaan saflorin siemenistä
voimakas, pähkinäinen maku
ei käytetä kuumennettaviin ruokiin
runsaasti tyydyttymättömiä rasvahappoja

Rasvahappokoostumus g/100 g tuotetta

Rasva 100
Tyydyttyneet 6,2
palmitiinihappo (16:0) 4,3
steariinihappo (18:0) 1,9
Kertatyydyttymättömät 14,4
Monityydyttymättömä 74,6
linolihappo (18:2n) 74,6

E-vitamiini 34,4 mg/100g

Ostin kaupasta tällästä öljyä. Taitaa hakata oliiviöljyn ja rypsärin?
Tosin en noista Kertatyydyttymättöminen ja monityydyttymättömien happojen suhteesta tiedä mitään.
Mitenkä päin pitäis olla?

Kiuaskivi, Kertatyydyttämättömiä saa olla vaikka miten paljon, ja monityydyttämättömiä ei pitäisi olla liikaa, eli tuossa nuo suhteet ovat vähän väärinpäin. Toisekseen, monityydyttämättömissä pitäisi olla sopivassa suhteessa sekä linolihappoa että alfalinoleenihappoa, tuossa on vain toista niistä. Eli ei mitenkään hirveen hyvältä vaikuta.
Kylmäpuristettu suomalainen virgino rypsäri on mun suosikki tällä hetkellä, maultaan ja ravintoarvoiltaan.

Jaa niin tietenkin, kyllä tuo öljyn valinta varmaan riippuu paljon siitä miten muuten saat rasvoja ravinnosta. Jos sulla puuttuu juuri tuota mitä tuossa on eniten, niin sittenhän se on just hyvä valinta.

ljm, älä ihmeessä jätä kalaöljyä ottamatta PCB:n takia. Hommaa vaan sellainen öljy jossa roinaa ei ole, esim. tuo E-EPA on ihan ok ja sitä saa tavan marketista. Ja möllerinkin kelpuutan kauppalistalleni heti kun toimittavat ne pirun mittaustulokset ;-)

Näistä omega-suhteista on väännetty jo pidemmän aikaa ja käsittääkseni eri asiantuntijoilla on hyvinkin erilaisia o3/o6 suhteita. Tuo 4/1 taitaa olla jo aika vanhentunut, itse olen uudemmissa jutuissa nähnyt suhteita 1/1 ja 2/1.

Omega6 on siitä ilkeä epeli, että pöljät "syönpä tuota munkkia kun se on tehty kasvirasvaan"-tyypit voi saada sitä liikaa. Omega3 taas ei "yliannosteltuna" aiheuta juuri mitään *kunhan* antioksedantteja on tarpeeksi paikalla. Itse olen miettinyt että se on saattanut vaikuttaa tuon "ihannesuhteen" muodostumisessa suuntaan tai toiseen.

Se "Okinawalaisten" suhde ei välttämättä sekään ole niin ideaali. Aina muistetaan että heillä ei ole sydän- ja verisuonitauteja, mutta "unohdetaan" kertoa että aivoverenvuotoja on melkein kansantaudiksi saakka. Mutta pitkäänhän nuo elävät, jotka niistä selviävät....

Itse olen melkeinpä jo miettinyt että ei ehkä kannata ihan grammalleen noita säätää kun arvot tutkijatkaan eivät tiedä oikeita suhteita. Sen sijaan olen yrittänyt pitää tuosta antioksidanttipuolesta huolta, ja muutenkin huolehtia että herkästi hapettuvat monityydyttymättömät pysyisivät kasassa. Eli EN ole paistanut rypsärillä vaan oikealla voilla tai oliiviöljyllä. Ja kaikki rasvat joissa on monityydyttymättömiä olen säilyttänyt aina jääkaapissa ja syönyt kylmänä. Omegakuutosia en yritä hankkia erikseen, oletan että saan tarpeeksi ravinnosta, sen sijaan omegakolmosia vedän pellavansiemenen ja kalaöljyn muodossa. Pellavansiemeniäkään en kyllä oikeastaan rasvojen vuoksi syö, hyötysuhde on niin olematon, mutta pitävätpähän massun kunnossa.

Perhana mulla meni noi suhteet ihan väärinpäin... oli tarkoitus tietenkin laittaa o3/o6. Eli vanha on 1 x o3/ 4 x o6 ja uudemmat jopa 2 x o3/ 1 x o6... sorry.

Miuku sanoi:
Onko vitamar farmaseuttista tasoa? Hinta on ainakin sellainen että en ihan lonkalta usko...

Vitamar ADE (sitruunanmakuinen, 200 ml) kyljessä lukee että farmaseuttinen kalaöljy.

Se että siinä kyljessä lukee jotain ei vielä takaa mitään. EPA ja DHA määrät on kyllä sellaisia kun farmaseuttisen tason öljyissä on, eli jos tuota ei olis millään tavalla puhdistettu niin se olisikin aika myrkkyä. Mutta se on sitten tosiaan eri juttu täyttääkö se farmaseuttisen tason öljyn määritelmän, joka on:

- Concentration of EPA and DHA greater than 60%
- Concentration of mercury less than 10 ppb
- Concentration of PCB's less than 30 ppb
- Concentration of dioxins less than 1 ppt

Luultavasti ainakin tuo eka täyttyy. Mutta jotta noihin kaikkiin päästäisiin niin siihen tarvitaan aikamoinen prosessointi. Sen takia tuota vaan epäilin kun hinta on niin älyttömän alhainen farmaseuttisen tason öljyksi.

Tuo näyttää olevan hankintatukun ainetta, siellä ei ainakaan nettisivuilla ollut mittaustuloksia mutta se ei tarkoita että niitä ei saisi jos kysyy sieltä suoraan. Mä en kyllä taida jaksaa kun mua ei itseäni kiinnosta tuollaiset öljyt joissa on vitamiinit mukana. Tykkään enempi säätää itse, eikä sitten vahingossa tule esim liikaa A:ta.

Vaan kyllähän tuo PALJON edullisempaa olisi, jos vaan sitten on oikeasti tarpeeksi puhdasta. Ja mähän olen tällainen supersäätäjä, eiköhän tuokin ihan syötävää kamaa ole kun ottaa ohjeen mukaisia annoksia.

En kyllä itse viitti olla hirveen huolissani noista raskasmetalleista. On mun mielestä enemmän tai vähemmän tehty kärpäsestä härkänen noiden suhteen. Uskon kyllä tuon Vitamarin olevan tarpeeksi puhdasta päivittäiseen käyttöön. Oon Miukun kanssa samoilla linjoilla noiden n-6 ja n-3 rasvojen suhteen. Rypsäriä en käytä ja pullosta tulee vedeltyä kala- ja pellavansiemenöljyä. Paistamiseen käytän voita ja oliiviöljyä. Kyllä mä luulen, että noista kalaöljyistä saatavat hyödyt ajaa mahdollisten raskasmetalleista aiheutuvien haittojen ohi niin selkeästi, ettei käyttämättä kannata olla. Pirun hyvät arvot tossa Vitamarissa joka tapauksessa epa:n ja dha:n suhteen on.

Ok. Käyn ostamassa tuota Tolosen E-EPAaa. Lueskelin biovitan sivuilta, ja vaikutti ihan hyvältä tuotteelta. Eli Virgino kylmäpuristettu rypsäri ja Tolosen E-EPA on se millä mennään tästä eteenpäin. Pitäisikö vielä jotain lisätä?

Ja vielä kysyisin et onko väliä minkä merkkistä oliiviöljyä ostaa, en oo sitä ennen ostanu ja valikoima on kaupassa hurja, mikä ois hyvänmakusta?

ljm sanoi:
Ok. Käyn ostamassa tuota Tolosen E-EPAaa. Lueskelin biovitan sivuilta, ja vaikutti ihan hyvältä tuotteelta. Eli Virgino kylmäpuristettu rypsäri ja Tolosen E-EPA on se millä mennään tästä eteenpäin. Pitäisikö vielä jotain lisätä?

Ja vielä kysyisin et onko väliä minkä merkkistä oliiviöljyä ostaa, en oo sitä ennen ostanu ja valikoima on kaupassa hurja, mikä ois hyvänmakusta?

Samoja oljyjä olen vedellyt. makukysymykset taas ovat makukysymyksiä
sam earchilla löytyy ne oliiviöljyt jotka ovat muita miellyttäneet.

Pii sanoi:
Laitanpa vielä yhden linkin ; kansanterveyslaitoksen ravitsemussuositukset.
Täällä suositellaan omega 6:3 suhteeksi 2:1 joka on yllätys yllätys sama kuin rypsiöljyllä.
(...( n-6 ja n-3 ) rasvahappojen osuus on vähintään 3 % kokonaisenergiasta, johon sisältyy 1 % n-3 rasvahappoja.)

Linkki ei toimi. Tahtoo nähdä mitä sen takaa paljastuu.

Jos siellä tosiaan sanotaan noin, niin Fineli on sitten ajastaan jäljessä, kun siellä ei ole mitään O-3 ja O-6 suosituksia.

Suositut

Back
Ylös Bottom