BB Pekka Kotipohja

Meta title: đŸ”„ PEKKA KOTIPOHJA – LAVOJEN LEGENDAN NÄKY đŸ”„

Meta description: Kokenut kisaaja ja rautainen treenipersoona, tunnettu tinkimÀttömÀstÀ asenteesta ja vahvasta fyysisestÀ lÀsnÀolosta.

Joko et ymmÀrrÀ tai ymmÀrrÀt tahallaan vÀÀrin. Vai triggeröidyit :D

TÀtÀ yllÀ olevaa on kyllÀ tosi vaikea tulkita kuten teit. Eli paljon penkkaaminen ei automat tarkoita valmennusosaamista, mitÀ taas ruipelolla voi olla. Mutta kyllÀ minÀkin pidÀn todennÀköisempÀnÀ, ettÀ tuo ensin mainittu heppu homman hanskaa paremmin.
Ei vaan tiedÀn penkaamisesta teitÀ kumpaankin enemmÀn ja olen nostanut moninverroin mitÀ te. MÀ osaan katsoa penkkaamista teknisesti paremmin kuin te, ihan vain kokemuksesta, tiedÀn myös mitÀ se vaatii kun sitÀ voimatasoa aletaan nostamaan.

Ja jalkapallolla ei ole mitÀÀn tekemistÀ penkkipunnerruksen kanssa, joten aika turha alkaa tuomaan tÀnne jalkapallovalmentajia, jotka osaavat pelisysteemit.

Mutta kuten huomataan, Pakkotoistolla arvostetaan niitÀ kellÀ ei ole omaa kokemusta eivÀtkÀ omaa mitÀÀn tuloksia, se on tullut nyt hyvin selvÀksi ja voin ainakin itse edelleen pysyÀ vitun kaukana penkkikeskusteluista.

Ja helpoksi on mennyt valmennusten hommaaminen. Kadulta vaan joku jantteri ja pyytÀÀ, ettÀ voitko vÀhÀn lueskella penkistÀ, niin ostan valmennuksen. Tai salilla kattoo kuka penkkaa ja jos on mahdollisimman pienet painot eikÀ lihaksia niin valmennusta kyselemÀÀn. Sit jos siellÀ on joku voimanostaja, joka pukkaa 200kg sarjaa, niin pysykÀÀ kaukana, se ei penkistÀ osaa mitÀÀn sanoa. On tÀÀ maailma mennyt hulluksi, kova penkkaaja ei voi valmentaa ketÀÀn koska joku jalkapalloilijan isÀ osas valmentaa poikaansa, vittu mikÀ aasinsilta.

En ihmettele enÀÀ miten PT-kirjekurssin kÀyneet vetÀÀ asiakkaita ja salilla sitten nÀkee kun tehdÀÀn liikkeitÀ miten sattuu. Jos ajatusmalli on toi, ettÀ lihakset, voimat ja kokemus ehkÀisee valmentamisen, niin aika monella on ovet auki penkkivalmentajaksi. Höpöttelee vain jotain kivaa ja nettisivut pystyyn, ite ei tartte penkata kiloakaan.

Onko tosiaankin niin, ettÀ monet tÀÀllÀ valitsisi valmentajakseen 60 kiloa penkkaavan tyypin? Miten ihmeessÀ se voi tietÀÀ mitÀÀn penkistÀ penkaten samalla vain 60kg? Jotenkin jÀrjetön yhtÀlö. MistÀ tommoisen tyypin edes löytÀÀ joka penkkaa noin vÀhÀn, mutta on pÀtevÀ penkkivalmentaja?

Ja helpoksi on mennyt valmennusten hommaaminen. Kadulta vaan joku jantteri ja pyytÀÀ, ettÀ voitko vÀhÀn lueskella penkistÀ, niin ostan valmennuksen. Tai salilla kattoo kuka penkkaa ja jos on mahdollisimman pienet painot eikÀ lihaksia niin valmennusta kyselemÀÀn. Sit jos siellÀ on joku voimanostaja, joka pukkaa 200kg sarjaa, niin pysykÀÀ kaukana, se ei penkistÀ osaa mitÀÀn sanoa. On tÀÀ maailma mennyt hulluksi, kova penkkaaja ei voi valmentaa ketÀÀn koska joku jalkapalloilijan isÀ osas valmentaa poikaansa, vittu mikÀ aasinsilta.

En ihmettele enÀÀ miten PT-kirjekurssin kÀyneet vetÀÀ asiakkaita ja salilla sitten nÀkee kun tehdÀÀn liikkeitÀ miten sattuu. Jos ajatusmalli on toi, ettÀ lihakset, voimat ja kokemus ehkÀisee valmentamisen, niin aika monella on ovet auki penkkivalmentajaksi. Höpöttelee vain jotain kivaa ja nettisivut pystyyn, ite ei tartte penkata kiloakaan.
Tosiaan minÀkin vÀitin, ettÀ lihakset voima ja kokemus estÀvÀt valmennuksen. VÀitin vielÀ, ettÀ sohvaperunat on parempia valmentajia kuin itse ptvatanen! Hölmö minÀ!

Ja kun vedetÀÀn ÀÀripÀÀhÀn keskustelut niin tÀysin teoreettinen kysymys.

Kummat valitset valmentajaksi:
Henkilö 1 penkkaa 40kg, mutta on saannut useamman henkilön valmennettua huipulle penkkipunnerruksessa.

Vai

Henkilö 2 kuka penkkaa 200kg salilla, mutta ei ole ikinÀ valmentanut ketÀÀn.

Ei vaan tiedÀn penkaamisesta teitÀ kumpaankin enemmÀn ja olen nostanut moninverroin mitÀ te. MÀ osaan katsoa penkkaamista teknisesti paremmin kuin te, ihan vain kokemuksesta, tiedÀn myös mitÀ se vaatii kun sitÀ voimatasoa aletaan nostamaan.

Ja jalkapallolla ei ole mitÀÀn tekemistÀ penkkipunnerruksen kanssa, joten aika turha alkaa tuomaan tÀnne jalkapallovalmentajia, jotka osaavat pelisysteemit.

Mutta kuten huomataan, Pakkotoistolla arvostetaan niitÀ kellÀ ei ole omaa kokemusta eivÀtkÀ omaa mitÀÀn tuloksia, se on tullut nyt hyvin selvÀksi ja voin ainakin itse edelleen pysyÀ vitun kaukana penkkikeskusteluista.
Ei. Vaikka miten olisit palstan omistaja, niin et pÀÀtÀ todellisuuden kulkua. Fakta on se, ettÀ olet kasannut valtavan olkinuken, jolle nyt raivoat. TÀmÀn voi jokainen lukutaitoinen todentaa.

Ei. Vaikka miten olisit palstan omistaja, niin et pÀÀtÀ todellisuuden kulkua. Fakta on se, ettÀ olet kasannut valtavan olkinuken, jolle nyt raivoat. TÀmÀn voi jokainen lukutaitoinen todentaa.
Asia selvÀ, poistun tÀstÀ keskustelusta. Turhaa tÀssÀ on vÀÀntÀÀ kun en ite edes valmenna. Joten pitÀkÀÀ toi.

KyllÀ. RiittÀÀ myös, ettÀ vain katsoo ketÀ valmentaa kirkkaimmalla huipulla joukkoe ja yksilölajeissa. Esimerkiksi Jukka Jalonen taisi olla keskinkertainen divaripelaaja ja kukaan tuskin silti hÀnen valmennustaitojaan kiistÀÀ. Tai Niskasen valmentaja taisi hiihtÀÀ omalla uralla ynnÀ muita sijoja jne...
10 kautta maailmancupia ja olympiaedustaja kuitenkin.

Ja kun vedetÀÀn ÀÀripÀÀhÀn keskustelut niin tÀysin teoreettinen kysymys.

Kummat valitset valmentajaksi:
Henkilö 1 penkkaa 40kg, mutta on saannut useamman henkilön valmennettua huipulle penkkipunnerruksessa.

Vai

Henkilö 2 kuka penkkaa 200kg salilla, mutta ei ole ikinÀ valmentanut ketÀÀn.
Ottasin valmentajaks 160kg penkkaavan Markku Tikan kuin 300kg penkkaavan Larry Wheelsin

TiedÀt ja olet kyllÀ nostellut reiluja rautoja penkkikisoissa, ei sitÀ ole kukaan ottamassa sinulta pois. Se toki on hiukan eri laji kuin kehonrakennus.

Miksi se ottaa niin koville jos jossain on joku joka tietÀÀ/osaa itseÀ enemmÀn?

Onko tosiaankin niin, ettÀ monet tÀÀllÀ valitsisi valmentajakseen 60 kiloa penkkaavan tyypin? Miten ihmeessÀ se voi tietÀÀ mitÀÀn penkistÀ penkaten samalla vain 60kg? Jotenkin jÀrjetön yhtÀlö. MistÀ tommoisen tyypin edes löytÀÀ joka penkkaa noin vÀhÀn, mutta on pÀtevÀ penkkivalmentaja?
MÀ en ikinÀ maksais sellaiselle, joka ei ite oo saanut mitÀÀn aikaiseksi. Oli sitten kyse penkkaamisesta, voimanostosta, bodauksesta tai vaikka vahvamieslajeista.

MÀ en ikinÀ maksais sellaiselle, joka ei ite oo saanut mitÀÀn aikaiseksi. Oli sitten kyse penkkaamisesta, voimanostosta, bodauksesta tai vaikka vahvamieslajeista.
Siis siitÀkin riippumatta mitÀ ansioluettelosta löytyisi?
Jos Sibil Peeters sanoisi ettĂ€ valmentaa sua kehonrakennuksessa 50€/kk, niin ottaisit silti mieluummin jonkun joka on itse kisannut, mutta ei valmentanut?

1676363086677.webp

KyllÀ mÀ ennemmin ottaisin sellaisen PT:n, jonka oma fysiikka on kohdillaan. Tietenkin pullavampi versio voi omata enemmÀn tietotaitoa kuin kreikkalaista patsasta muistuttava, mutta ainakin itse olen sen verran biased, ettÀ miettisin vÀkisinkin miksei omia oppeja ole viety kÀytÀntöön. Toki monia vaihtujia, esim. oma laji/PT:n erikoisosaamisalue.

KyllÀ mÀ ennemmin ottaisin sellaisen PT:n, jonka oma fysiikka on kohdillaan. Tietenkin pullavampi versio voi omata enemmÀn tietotaitoa kuin kreikkalaista patsasta muistuttava, mutta ainakin itse olen sen verran biased, ettÀ miettisin vÀkisinkin miksei omia oppeja ole viety kÀytÀntöön. Toki monia vaihtujia, esim. oma laji/PT:n erikoisosaamisalue.
HyvÀ fysiikkahan on todella hyvÀ markkinointikeino.

Itse sanoisin ettÀ hyvÀn valmentajan yksi ominaisuus on se ettÀ mikÀli asiakas kyseenalaistaa jotain asiaa niin hÀn ei siitÀ vedÀ melonia perseeseen vaan osaa selittÀÀ ja perustella oman kantansa rauhallisesti

Itse haluaisin valmentajan, joka aidosti osaisi huomioida mun yksilölliset ominaisuudet, tavoitteet ja myös mieltymykset. HyvÀ pedagoginen ote hommaan ja kyky sopeuttaa treenejÀ kulloiseenkin elÀmÀntilanteeseen olisi plussaa. LisÀksi olisi tietysti kiva, jos valmentajalla olisi jotain nÀyttöÀ valmennusosaamisestaan. HÀnen omat tuloksensa ei kiinnostaisi minua pÀtkÀÀkÀÀn.

En muuten usko, ettÀ Boris Sheiko on koskaan penkannut 200kg.

NÀin ajattelee myös suurin osa muista. TÀmÀn takia moni varmasti vÀhemmÀn pÀtevÀ "valmentaja" myy moninkertaisesti valmennuksia esim. Uttiin, Murtosen Juhoon tai JTO verrattuna. Tuossa kun on yksi monen mielestÀ merkityksetön muuttuja mukana..

Kamaaaann!! Mulla on hei pian 54v ukoksi fysiikka ihan hyvĂ€ssĂ€ ja toimivassa kunnossa 😄 Viivalle voi samoin specsein lĂ€hteĂ€, jos haluaa, vaikkei tÀÀ elĂ€mĂ€ kisa lienekÀÀn (?).

Vaikka mÀ en oo 23 vuoteen enÀÀ nÀyttÀny mieheltÀ, vaan muikunruodolta, kukaan mun voimamörkövalmennettava ei oo koskaan mun osaamista kyseenalaistanut. Mitaleita on ropissut muutaman kontillisen verran, vaikken mÀ niitÀ vahvempi oliskaan.

KyllÀ se oma lajitausta tuo uskottavuutta ainakin vÀhintÀÀn, vaikkei se lainkaan kerro, olisko se tyyppi hyvÀ valmentaja. MissÀÀn nimessÀ kova urheilullinen osaaminen ei poissulje pedagogista osaamista, vaikka eri lahjakkuusalueita ovatkin.

Itse sanoisin ettÀ hyvÀn valmentajan yksi ominaisuus on se ettÀ mikÀli asiakas kyseenalaistaa jotain asiaa niin hÀn ei siitÀ vedÀ melonia perseeseen vaan osaa selittÀÀ ja perustella oman kantansa rauhallisesti

Toisaalta jos valmennettava haluaa tuloksia ja parhaan mahdollisen vastineen palvelusta, niin tÀytyy hÀnen olla valmennettavissa ja noudatettava ohjeita. Muuten molemmat hukkaa vain arvokasta
aikaa.

Jos valmennussuhde menee joksikin vÀittelyksi ja rautalangasta vÀÀntÀmiseksi, niin silloin on ihan hyvÀ jo valmentajan sanoa, ettÀ kiitos tÀmÀ oli tÀssÀ. HyvÀ valmentaja tietysti kuten sanoitkin osaa kuunnella asiakasta ja kÀsittelee erimielisyydet, mutta kyllÀ se edelleen edellyttÀÀ, ettÀ asiakkaan on oltava valmennettavissa.

Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom