BB Pekka Kotipohja

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pekka reenaa selkää, ei otevoimaa.

Mikä on sikäli typerää, että otevoiman kehittäminen helpottaa lähes kaikkea treenaamista ja lisäksi kasvattaa forkkuja (joita Pekalla kyllä piisaa ennestään :D). Se taas on asia erikseen, että kannattaako selkää ja otevoimaa treenata samalla kertaa vai erikseen. Itse treenaan otevoimaa myös erikseen ja tämän ansiosta en tarvitse oikeastaan koskaan remmejä. Ainoastaan selkätreenin viimeisen liikkeen aikana voi joskus alka vähän ote luistaa, mutta sekin asia korjaantuisi pitkillä staattisilla pidoilla otevoimatreeneissä mitä teen aika vähän. Kuitekin esim. 10x120kg olankohautussarja tangolla myötäotteella onnistuu hyvin ilman remmejä. :) Mutta mikäs siinä jos haluaa aina remmejen kanssa takuta. :D Itse tykkään treenata ilman. :) Ja Pekalle vielä sen verran, että erilaiset käännöt forkuille ei kasvata otevoimaa oikeastaan yhtään.

- - - Updated - - -

;) 110kg vikassa, lyhyillä palautuksilla. Heikkoa, kun kaveri sano savonlinnasta vääntäneen 7x125kg...:(

No nuo savolaisethan nyt tiedetään! :D
 
Mikä on sikäli typerää, että otevoiman kehittäminen helpottaa lähes kaikkea treenaamista ja lisäksi kasvattaa forkkuja (joita Pekalla kyllä piisaa ennestään :D). Se taas on asia erikseen, että kannattaako selkää ja otevoimaa treenata samalla kertaa vai erikseen. Itse treenaan otevoimaa myös erikseen ja tämän ansiosta en tarvitse oikeastaan koskaan remmejä. Ainoastaan selkätreenin viimeisen liikkeen aikana voi joskus alka vähän ote luistaa, mutta sekin asia korjaantuisi pitkillä staattisilla pidoilla otevoimatreeneissä mitä teen aika vähän. Kuitekin esim. 10x120kg olankohautussarja tangolla myötäotteella onnistuu hyvin ilman remmejä. :) Mutta mikäs siinä jos haluaa aina remmejen kanssa takuta. :D Itse tykkään treenata ilman. :) Ja Pekalle vielä sen verran, että erilaiset käännöt forkuille ei kasvata otevoimaa oikeastaan yhtään.

- - - Updated - - -


Oiskohan ne remmit pikemminkin sitä varten että yritetään minimoida selkäliikkeissä käsillä tapahtuva veto? Forkut voi treenata erikseen.
 
Varmaan kannattaa Eibin alkaa sitä otevoimaa treenailemaan siinä vaiheessa kun lavalla vaparin jälkeen lykätään joku painoilla varustettu putkenpätkä käteen.
 
Mutta mikäs siinä jos haluaa aina remmejen kanssa takuta. :D Itse tykkään treenata ilman. :) Ja Pekalle vielä sen verran, että erilaiset käännöt forkuille ei kasvata otevoimaa oikeastaan yhtään.

En käytä remmejä kuin raskaissa vedoissa vain. Versat on yksi parhaimpia keksintöjä salitreeniin ja ne on aina kätevät ja hommaa helpottavat. Ei niiden kanssa mene aikaa sen enempää kuin ilman niitä. ;) Kun halutaan treenata selkä _kunnolla_, on jokin remmihärpäke pakollinen vaihtoehto. Ensimmäiset liikkeet onnistuu kyllä ilman remmejä, mutta heti kun tulee pudotussarjaa tai muuta peliin niin ei puhettakaan. Kehonrakennusharjoittelussa on ihan yhtä tyhmää olla käyttämättä remmejä selkätreenissä kuin vaikka olla ilman pitovoiteita perinteisen hiihdossa..

Kun puristat nyrkkisi yhteen ja katsot/tunnet, mikä lihas siinä supistuu ja aktivoituu niin ymmärrät mikä yhteys on forkkujen treenaamisella ja puristusvoimalla. Harva isoforkkuinen kaveri omaa "huonot" otevoimat. :)Kyllä mulla ainakin suoraan verrannollinen on otevoimaan. Mitä isomman ja vahvemman kyynärvarsilihaksen saan, sen vahvemmaksikin mm. otevoima menee. Otevoimaa ei myöskään kysytä lavalla, vaan sitä, miten iso se forkkulihas on. ;)
 
Varmaan kannattaa Eibin alkaa sitä otevoimaa treenailemaan siinä vaiheessa kun lavalla vaparin jälkeen lykätään joku painoilla varustettu putkenpätkä käteen.

Ootko tyhmä vai ihan helvetin tyhmä?

Onko joku väittänyt, että otevoima olisi kehonrakennuksessa jotenkin merkityksellinen asia?

Onko joku väittänyt, että eibin pitäisi kehittää otevoimaansa?

Kuten jo sanoin, eibilla forkut ovat isot ja hyvin aktivoituvat eli hänen ei välttämättä tarvitse otevoimaa kehittää forkkuja ajatellen. Sanoin myös, että on typerää olla treenamatta otevoimaa, koska siitä on pelkkää hyötyä. En usko, että kenenkään forkut siitä ainakaan paljoa pienenisi tai palautuminen yleisesti heikkenisi, jos hän esim. grippereitä puristelisi 3-4 kertaa viikossa. Tottakai kun kisaaja on dietillä, niin kannattaa priorisoida, että mihin ne vähät energiavarat käyttää. Tässä priorisaatiossa otevoimatreenit ovat kyllä aika häntäpäässä.

Kyllä mä ainakin valitsen otevoimatreenit (eli isommat forkut ja remmittömyys) remmien ylitse. Otevoiman treenaaminen on muuten ihan älyttömän helppoa. Kunhan vain esim. just sielä tietokoneella istuessaan puristelee grippereitä tai jotain. Mulla kasvo noin 10kk ajassa forkut 32,5cm->36,5cm kun aloin niitä puristelemaan.

Edelleen, otevoiman kehittäminen helpottaa treenaamista monellakin tavalla sekä kasvattaa forkkuja. Anna nyt ruuviaivo jotain vasta-argumenttia tälle? :)

Mä en tiedä millaisella tekniikalla killutin tekee selkäliikkeitä tai millainen rakenne hänellä ylipäätään on, jos hänellä forkut varastaa työtä selältä. Ne forkuissa olevat lihakset pitää kahvat/tangon kämmenessä, ei liikuta niitä eteen eikä taakse. Sen mä vielä ymmärrän, että hauikset varastaa selältä työtä, mutta toi forkku-utopia menee kyllä yli hilseen.

Killutin, tässä viestini _toinen_ virke: "Se taas on asia erikseen, että kannattaako selkää ja otevoimaa treenata samalla kertaa vai erikseen. "
Tämä ei siis ollut kysymys, vaan kysyvä toteamus. Totesin myös jälkeenpäin, että sitä otevoimaa kannattaa treenata erikseen.
Sitten sä vastaat näin: "Forkut voi treenata erikseen."
Niin, ja tässä ei muuten ollut edelleenkään kyse forkkujen treenaamisesta kokonaisuudessaan vaan otevoimasta. Ei kaikki forkkujen lihakset osallistu edes otevoiman tuottoon eli tyhmäähän se olisi treenata forkkuja pelkästään otevoiman kehittämisellä. Totta helvetissä forkut voi ja kannattaa treenata erikseen.

Herra ruuviaivo ja killutin voi molemmat ens kerralla lukee vähä enemmänkin kuin ensimmäisen lauseen ja pohtia viestin pointtia ennen kuin alkavat pätemään. :)

Eibbi mähän just kirjotin, että otevoiman kehittäminen kasvattaa forkkuja. Forkuissa menee päällekkäin ja ristiin rastiin todella paljon lihaksia (20). Ne lihakset, joiden jänteet ulottuvat sormiin asti ja ovat täten mukana otevoiman tuotossa, eivät ole mitenkään mukana kämmenen adduktiossa tai abduktiossa. Näistä toiminnoista vastaa pääasiassa brachioradialis (abduktio) ja flexor digitorum profundus (adduktio) lihakset, jotka ovat forkkujen isoimmat pinnassa olevat lihakset. Pääasiassa näiden lihasten alla on sitten ne lihakset, jotka osallistuvat sormien toimintaan. Kun nämä lihakset jännitetään, niin niiden päällä olevat lihakset "leviävät". Eli kun nämä syvät lihakset ovat isot, ovat forkut varmasti jo isot. Jos vielä päällimmäiset eli ranteen liikutteluun osallistuvat lihakset ovat isot, ovat forkut sitten helvetin isot. Tässä tapahtuu aivan sama asia kuin isojen rhombodejen sekä keski- ja alaepäkkiden kanssa. Eli kun ne ovat isot niin ne levittävät latseja sekä teressejä leventäen ja paksuntaen selkää.

Voit eibbi testata vielä laittamalla vaikkapa oikean kyynärvarren ja kämmenen pöydälle ihan rennoksi niin, että ranne on suorassa ja kämmen pöytää vasten. Nyt paina vasemman käden sormilla oikean käden brachioradialista ja liikuttele oikean käden sormia. Brachioradialiksen pitäisi pysyä täysin velttona sormien liikkuttelusta huolimatta. Jos nyt sitten taitat kämmentä voimakkaasti ylöspäin, niin huomaat kuinka brachioradialis jännittyy.
 
Argumetointi vittuilulla aloittamalla. Hienoa :) Sä tykkäät tehdä ilman remmejä ja osa porukasta remmeillä. Itse teen sekä että. Mutta tsemppiä treeneihin ja kiitos tästä esitelmästä :thumbs:
 
Heikot tekee remmeillä <3


..end of provo
 
Heikot tekee remmeillä <3


..end of provo

Heikot sortuu roinaamaan <3

ddec022c31aaee922ab021753685e114c3efb20293f1bd8bbcbe9a46cfcc5e48.jpg
 
Hahaha, vittu miten takakireetä porukkaa :D
 
Emmää pahalla sitä heittäny! Tehkää mitä teette.

Ensi viikolla joku huomaa, että Pekka pitää vyötä aina päällä. Sitten kysellään, että miksi teet niin ja käsketään poistaa vyö ja alkaa kyykkäämään. Lopuksi muistutetaan, että muuten ei keskikroppa vahvistu ja vyötärön leviäminen on vain urbaanilegenda. Ei saatana, taas tätä paskaa!

Versat ja kovimpien vetojen tekeminen remmeillä on parasta kakkaa mitä voi remmit ranteissa tehdä. Omasta mielestä helpottaa selän aktivointia, mutta pakkiksen karhut nyt pystyy kasvattamaan selkää repimällä kovaa ja isoo rautaa.
 
Ehkä multa eniten kysytyimmät kysymykset liittyy jollain tapaa a) treenivaatteisiin b) Mitkä kuulokkeet sulla on? c) Miks käytät vyötä aina?


Huomasin yks päivä tässä että Googlesta tulee jo ehdotuksena "Pekka Kotipohja kuulokkeet," kun kirjottaa sun nimen :hyvä:
 
Mikä on sikäli typerää, että otevoiman kehittäminen helpottaa lähes kaikkea treenaamista ja lisäksi kasvattaa forkkuja (joita Pekalla kyllä piisaa ennestään :D). Se taas on asia erikseen, että kannattaako selkää ja otevoimaa treenata samalla kertaa vai erikseen. Itse treenaan otevoimaa myös erikseen ja tämän ansiosta en tarvitse oikeastaan koskaan remmejä. Ainoastaan selkätreenin viimeisen liikkeen aikana voi joskus alka vähän ote luistaa, mutta sekin asia korjaantuisi pitkillä staattisilla pidoilla otevoimatreeneissä mitä teen aika vähän. Kuitekin esim. 10x120kg olankohautussarja tangolla myötäotteella onnistuu hyvin ilman remmejä. :) Mutta mikäs siinä jos haluaa aina remmejen kanssa takuta. :D Itse tykkään treenata ilman. :) Ja Pekalle vielä sen verran, että erilaiset käännöt forkuille ei kasvata otevoimaa oikeastaan yhtään.

- - - Updated - - -



No nuo savolaisethan nyt tiedetään! :D

Ei nyt millään pahalla, mut jos tuo on joku näyttö hyvästä otevoimasta, niin et sä ihan kartalla taida olla hyvästä anatomian tuntemuksesta huolimatta.

Hyvää settiä Pekalla blogissa ja videoissa. Kova ukko!
 
Back
Ylös Bottom