BB Pekka Kotipohja

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Egopainot. Kaveri auttoi ihan selvästi jokaisessa toistossa. Loukkaantumisriski kasvaa kun painot on voimiin liian suuret, mutta mulle ihan sama meneekö sulla olkapäät paskaks.
 
Kaverihan tossa auttaa puolet ;) Kyllä se tolleen kahella miehellä onnistuu.
Kaverihan tekis silloin ihan oikein, jos dynaamisesti jelppais liikeradan loppuosaa. Turha sitä on punnerrusliikkeissä ojentajien failuren takia lopettaa kohdelihaksen treenaamista. Ja jos oot koskaan koittanut varmistella ton kokoisia painoja, niin ei niitä Tuukkaseni tolla asenolla kukaan varmistaja kovin paljoo pääse jeesaamaan. Koita ite nappaa edes 20kg ja tee niillä tommoista varmistusliikerataa, alkaa kuule painamaan melkoisesti.

Peteri aina mulle sanoo vinopenkissä, että autoinko liikaa. Johon mä vain, että joo, mä tässä vetelen kevyesti pystysoutua 140 kilolla yksin.
 
Tokihan tommoiset hanttelit asteen riski olkapääpunnerruksissa on, et kyllä mäkin vähän rauhallisemmin tekisin pienemmillä. Olkapäät on siitä vittumainen lihas, että ne kun jotenkin vaurioituu, niin siinä ei sitten tehdä yläkropalle yhtään mitään. Ja kässäreillä on aina vähän hasardia vedellä kun joutuu stabiloimaan joka suuntaan. Ite tekisin varsin mielelläni rinnalle kässäreillä, mutta kun ne pienemmät ei paina paskaakaan ja isojen kanssa se on aina hirveetä puljaamista, niin suosiolla jätän supereihin ne väsytetyn lihaksen kanssa.
 
Egopainot. Kaveri auttoi ihan selvästi jokaisessa toistossa. Loukkaantumisriski kasvaa kun painot on voimiin liian suuret, mutta mulle ihan sama meneekö sulla olkapäät paskaks.
Muokkasit viestiäsi joten vastaan alkuperäiseen. Siksi treenaan raskaammilla painoilla jotta kehitys olisi suotuisampaa ja siksi koska pystyn. Muokattuun viestiin: egopainoja tai ei , miksi vaivaudut edes kommentoimaan kerta sulle on ihan sama meneekö mulla olkapäät. [emoji23]
 
Viimesissä toistoissa jonkun verran. Ekoissa ei. En mie anna varmistaa semmosten henkilöiden jotka joutus omia voimiaan uhraamaan minun takia. ;) Tervetuloa reenaamaan joku kerta olkapäät kanssani, punnerrellaan yhdessä.

Itellä jo toinen olkapää niin paskana, että ei pysty punnertelemaan ylöspäin. Vois toki koittaa, että kaverin ottas apuun, joka nostais nuo painot, nii se vois auttaa. (Ja, että varmasti ymmärtäisitte, niin tuokin teksti oli sarkasmilla kyllästetty, niinkuin aiempikin heittoni. Tulen aina jatkossa tekemään selväksi, että olisi mahdollisimman pieni riski tulla väärin ymmärretyksi, kuten nyt hymiöstäkin riippumatta kävi.) Tulisin Pekka muuten mielelläni punnertelemaan. Penkkaamaan voisin kyllä tulla enerkille.

Kaverihan tekis silloin ihan oikein, jos dynaamisesti jelppais liikeradan loppuosaa. Turha sitä on punnerrusliikkeissä ojentajien failuren takia lopettaa kohdelihaksen treenaamista. Ja jos oot koskaan koittanut varmistella ton kokoisia painoja, niin ei niitä Tuukkaseni tolla asenolla kukaan varmistaja kovin paljoo pääse jeesaamaan. Koita ite nappaa edes 20kg ja tee niillä tommoista varmistusliikerataa, alkaa kuule painamaan melkoisesti.

Peteri aina mulle sanoo vinopenkissä, että autoinko liikaa. Johon mä vain, että joo, mä tässä vetelen kevyesti pystysoutua 140 kilolla yksin.

Itsehän olen vahvasti viisaan varmistamisen puolestapuhuja ja etenkin sellaisen varmistamisen, että liikkeet tehdään niin, että tarkoitettu lihasryhmä pääosin väsytetään. Pystypunnerrus on tehokkaimpia liikkeitä siten suoritettuna, että ensin tehdään useampi vajaa toisto liikkeen alavaiheessa, ja sen jälkeen runkataan täyttä liikerataa loput. Tässä säästää tuota ojentajaa ja olkapäistä loppuu paukku ekana. Varmistajan kanssa homma helpottuu, vaan itse reenaa paljon yksinään, joten joutuu vähän miettimään, miten sen lihaksen väsyttää.

On hyvin paljon liikeriippuvaista, minkä verran vähäinenkin kaverin antama lisäapu vaikuttaa liikkeeseen. Jos suorittaja itse saa hyvän lähtönopeuden tangolle, tai käsipainoille, niin hyvin pieni apu liikkeen oikeassa vaiheessa tuo todella suuren hyödyn yksittäisessä toistossa. Jos penkkiäkin tekee tyylillä pumppaava, niin jos kaveri ottaa tangosta kiinni juuri ennen totaalista hyytymistä, niin samalla pumppauksella menee hyvin vielä monen monta toistoa lisää.

Ihan perusjuttujahan nämä ovat, että ei ole todellakaan tarkoitus luulla, että porukka ei näitä tietäisi. Varsinkaan Mike ja Peki.

Ps. Ja vielä mainittava, että joka liikuttelee viiskymppisiä pystärissä, niin jo se yksistään vaatii tietyn voimatason, mihin suurin osa treenaajista ei tule koskaan pääsemään, oli sitten mukana varmistaja tai ei.
 
Joskus itsekin 50kg hantteleilla punnerrelleena voin sanoa, että suurin apu siinä varmistamisessa, on liikeradan säilyttämisessä ja balanssin pysymisessä. Niihin ne suurimmat riskitkin liittyvät. Jos voimat loppuvat isojen painojen alla, niin se ei hajota paikkoja, mutta pienilläkin painoilla saa olkapäät rikki jos tasapaino menee ja olkanivel pääsee huonoon asentoon.
 
A= Ja jos oot koskaan koittanut varmistella ton kokoisia painoja, niin ei niitä Tuukkaseni tolla asenolla kukaan varmistaja kovin paljoo pääse jeesaamaan. B= Koita ite nappaa edes 20kg ja tee niillä tommoista varmistusliikerataa, alkaa kuule painamaan melkoisesti.

Ymmärrät kyllä itekkin, että tuolla systeemillä A on kyynerpään kohalla vähemmän vapausasteita yms. Eli tämä Jatkikselle ehdotettu kokeellinen testaussysteemi B ei ole kovinkaan toimiva. Suosittelisinkin esimerkiksi seuraavanlaista koelaitteistoa C.

pystari.png

Käyttöohjeet:

1. Kokoa laitteisto
2. Säädä kierretankojen F avulla kuminauhojen jäykkyys siten, että systeemi on tasapainossa halutuilla nivelkulmilla.
3. Solmi narujen H alapäihin 20kg punnukset.
4. Ota käsilläsi kiinni nivelistä C ja tee niillä tommoista varmistusliikerataa.

Tietysti jos haluaa testata, kuinka paljon saa avustettua niin voi laittaa raskaammatkin punnukset :)
 
Ymmärrät kyllä itekkin, että tuolla systeemillä A on kyynerpään kohalla vähemmän vapausasteita yms. Eli tämä Jatkikselle ehdotettu kokeellinen testaussysteemi B ei ole kovinkaan toimiva. Suosittelisinkin esimerkiksi seuraavanlaista koelaitteistoa C.

katso liitettä 120443

Käyttöohjeet:

1. Kokoa laitteisto
2. Säädä kierretankojen F avulla kuminauhojen jäykkyys siten, että systeemi on tasapainossa halutuilla nivelkulmilla.
3. Solmi narujen H alapäihin 20kg punnukset.
4. Ota käsilläsi kiinni nivelistä C ja tee niillä tommoista varmistusliikerataa.

Tietysti jos haluaa testata, kuinka paljon saa avustettua niin voi laittaa raskaammatkin punnukset :)

Onko tässä oletettu että punnerrusvastuun siirtyessä enemmän olkapäiltä ojentajille lähestyttäessä liikkeen huippukohtaa avustukseen tarvittava voima lisääntyy kääntäen verrannollisesti kuminauhan avustuksen vähenemisen verran?
 
Ymmärrät kyllä itekkin, että tuolla systeemillä A on kyynerpään kohalla vähemmän vapausasteita yms. Eli tämä Jatkikselle ehdotettu kokeellinen testaussysteemi B ei ole kovinkaan toimiva. Suosittelisinkin esimerkiksi seuraavanlaista koelaitteistoa C.

katso liitettä 120443



Käyttöohjeet:

1. Kokoa laitteisto
2. Säädä kierretankojen F avulla kuminauhojen jäykkyys siten, että systeemi on tasapainossa halutuilla nivelkulmilla.
3. Solmi narujen H alapäihin 20kg punnukset.
4. Ota käsilläsi kiinni nivelistä C ja tee niillä tommoista varmistusliikerataa.

Tietysti jos haluaa testata, kuinka paljon saa avustettua niin voi laittaa raskaammatkin punnukset :)

tä?:wtf:
 
Onhan toi aika sama kun pystärin varmistus :D kevyet kumit niin voi koittaa kuinka paljon saa ykkösmaksimin määräksi.
 
Onko tässä oletettu että punnerrusvastuun siirtyessä enemmän olkapäiltä ojentajille lähestyttäessä liikkeen huippukohtaa avustukseen tarvittava voima lisääntyy kääntäen verrannollisesti kuminauhan avustuksen vähenemisen verran?

Ei vaan paljastit tosi pahan virheen suunnittelussa. Tällä hetkellä laitteistolla pystyy luotettavasti mittaamaan vaan halutuilla nivelkulmilla tuon maksimiavustuksen, koska differentiaalisen pienillä siirtymillähän voidaan kuminauhan avustus olettaa vakioksi. Mutta on toi silti parempi, kun toi miken "ota 20kg hanttelit käsiin ja heiluttele niitä", voi vaikka kalibroida ton laitteiston aina sentin välein ja piirtää sitten tuloksista excelillä semmosen kivan käyrän, josta sitten selviää paljonko milläkin kulmalla saa avustettua.

Ehkä helpoin tapa korjata laitteisto olis toteuttaa tuo laitteiston oman painon nollaaminen jonkinlaisella ilmanpaine-virityksellä :hyper:. Mulla ei vaan just nyt oo aikaa piirtää semmosta. Ekana mieleen tuleva ratkasu, eli jousivaa'alla laitteiston katosta päin punnitseminen ja sitten oman painon huomioon ottaminen punnusten määrässä ei tietenkään toimi, koska pisteeseen C kohdistuva paino ei ole systeemin liikkuessa vakio.

Mistä ootte ostanu tota sopivan jäykkää kuminauhaa?

Jos ei löydy kaupasta, niin voi valmistaa itse.

Ootko carna_geri kenties insinööri?

DIPLOMI-insinööri opiskelija.





E: Noni elikkäs unohetaan noi kuminauhat kokonaan.

Kasataan koko systeemi semmoseen huoneeseen jossa on tehokkaita magneetteja seinillä, lattiassa ja katossa. Sitten opetetaan tietokone nollaamaan systeemin omapaino ja pitämään toi liikerata kaikilla mahollisilla kulmilla. Ja nyt voidaan sitten laittaa noista naruista nuo 20kg punnukset ja nostella niitä nii monta ku menee.

Toine vaihtoehto ois tietty jonkilaiset moottorit nivelissä, mutta kuka semmosta jaksais alkaa kasaamaan.
 
Back
Ylös Bottom