BB Pekka Kotipohja

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Helvetti, tähän ketjuun voisi ohjata aloittelijat suoraan:LOL: Lopetan ite ainakin treenaamisen kokonaan tätä ketjua luettuani. Turha tehdä tuntumalla kun ei kehity ja turha tehdä raskaammilla kun ei mene kohdelihakseen jne.

Ennen treenasin vain menemään ja sitten satuin näkemään "Ari Uusitalo ja Mike metodit - keskustelun", niin mitäpä tuota päätään vaivaamaan koko treenillä kun väärin menis kuitenkin... kun pitäähän sitä elämässä olla muutakin..
 
Musta ihmiset tässä keskustelee edelleen kahdesta eri asiasta. Otetaan case-esimerkkinä Matias Niemi. Käyttää romuja paljon selkäliikkeissä, mutta selkä on kuin sulkapalloilijalla.

Mekaanista kuormaa tulee varmasti, mutta ei Matiaksen kohdalla näytä riittävän selän kasvattamiseen. Jos suoritustekniikkaa vaikkapa tuon kulmasoudun osalta vertaa Matiaksen ja Miken välillä, niin Mike soutaa selällä ja hyödyntää kroppaa kevyesti, jotta painon saa nätisti liikenteeseen - pääpaino kuitenkin siinä, että selällä soudetaan ja kropalla tuetaan/avustetaan.

Matias tekee liikettä, ei niinkään lihasta. Liike-energialla romut liikenteeseen, jonka jälkeen kroppaa toiseen suuntaan että liikeradan saa "täyteen". Pääpaino liikkeen suorittamisessa, ei selän rasittamisessa.

Millä Matiakselle saadaan selkä? Tuskin täydellisellä "tuntumahomostelulla", mutta pikkaisen kannattaisi varmaan egosta sekä painoista leikata, jotta ne soudut menee sinne selälle paremmin. Ei se selkä työtön noissa egosouduissakaan ole, mutta pointista varmaan saa kopin tästä.
Ei räppäämiseen selkää tarvii 🙂.
 
Vahva veikkaus, että geenit eivät ole suotuisat, meillä kaikilla on helposti kasvavia lihasryhmiä ja vaikeasti kasvavia lihasryhmiä. Jos lihasrtyhmä on se heikko, ei se valitettavasti tuu koskaan kasvamaan samalla tapaa mitä hyvät. Mä olen ite tehnyt aivan törkeesti enemmän töitä olkapäiden ja jalkojen eteen, rintaa en tehnyt kuuteen vuoteen ja tossa se edelleen on.
Varmasti tämäkin, mutta siitä syystä sitä kannattaisi kuitenkin treenata erityisellä huomiolla eikä mennä tekniikan kustannuksella. Vaikka on huono lihasryhmä, niin voi sitä kuitenkin kehittää, vaikeeta ja hitaampaa voi kyllä olla.
 
Oiskohan tuossa hermotuksessa kyse vain nopeista lihassoluista, either you have it or you don't? Miksi näillä nykybodareilla on sitten surkea lihaskontrolli, ennen esim. Mohamed Benaziza muljautteli lihaksiaan miten tahtoi, Chris Cormierin maharullaus, Thierry Pastelin joka lihas jne? Jos tekee liikkeen terävästi kevyellä painolla, saa ns. "tuntuman" jossa oikein tuntee kuinka koko lihas on mukana. Voisiko näin harjoitella tuntumaa, lihas on kuitenkin tehty suorittamaan liike?

Kyllä monella muullaki räjähtää liike käsille. Just eilen katselin yhtä bodaajaa joka teki ranskista maaten,kun tangon lasku ylitti puolivälin kohti päälakea, niin se tipahti alas ja sitten räjäytettiin ylös niinkö raketti. Näki kaukaa että tuntumaa lihakseen ei ole,ei mennessä eikä tullessa. Tai toki tuntuu ja on varmasti rajua mm. nivelille,mutta ei niin lihaksia kasvateta että vaurioitetaan niveliä ja jänteet laitetaan koville ku pitäs rasittaa lihasta.
Samaa näkee monen tekevän kyykyssä ja penkissä,laskuvaiheessa alkaa painaan,niin annetaan mennä läpi ja jollaki erikoisella pompulla ylöspäin,nyt vittu räjähtää,ja tuleehan se sieltä,monta kertaa..Painoa on saatanasti,pitkälle toistasataa,mutta pienemmät jalat kuin vuoden treenanneilla 20 vuotiailla tytöillä jotka tekee eksentrisen vaiheen kontrolilla,samoin nostovaihe pitää tehdä kontrollilla vaikka se onkin hyvä tehdä räjähtäen kontrolilla,sinne painon alle on turha jäädä aikailemaan nostovaiheessa,mutta ei räjäyttäen liike koko kehon voimaliikkeeksi niin että ranskalaisessa punnerruksessa on kiveksetki mukana.
puolet painoista pois ja bodauskouluun.
Mutta Crossfittaajilla kuitenkin yleensä hyvät jalat. Kiinnitin tähän huomiota kun laji tuli suomeen että miksi noilla noin hyvät reidet? Kun ne varmaan käyttää niitä lihaksia, toisin kuin saleilla jossa vaan hierotaan lihaksia eri vispilöissä. Se penkin oteleveys on varmaan monesti yksi syy siihen varovasti tekemiseen. Pomppu ei älyttömiä auta ja tuohan se mahdollisuuden progressioon. Ei ne painot itsestään liiku, kotonakin pysyvät kiltisti paikoillaan. Siihen tarvitaan ulkoinen voima. Kyllä tällä treenaamisen muutoksella täytyy olla vaikutus siihen miksi kehonrakennus on niin surkealla tasolla nykyään, vrt. esim. Bertil Fox, Brian Buchanan. Kaikki tämä hifivaihe alkoi 2000 -luvun alussa internetin ihmeellisyyden myötä.
 
Mutta Crossfittaajilla kuitenkin yleensä hyvät jalat. Kiinnitin tähän huomiota kun laji tuli suomeen että miksi noilla noin hyvät reidet? Kun ne varmaan käyttää niitä lihaksia, toisin kuin saleilla jossa vaan hierotaan lihaksia eri vispilöissä. Se penkin oteleveys on varmaan monesti yksi syy siihen varovasti tekemiseen. Pomppu ei älyttömiä auta ja tuohan se mahdollisuuden progressioon. Ei ne painot itsestään liiku, kotonakin pysyvät kiltisti paikoillaan. Siihen tarvitaan ulkoinen voima. Kyllä tällä treenaamisen muutoksella täytyy olla vaikutus siihen miksi kehonrakennus on niin surkealla tasolla nykyään, vrt. esim. Bertil Fox, Brian Buchanan. Kaikki tämä hifivaihe alkoi 2000 -luvun alussa internetin ihmeellisyyden myötä.
Se on kyllä totta, että nykyään näkee saleilla tehtävän paljon kaikkia hilavitkutus liikkeitä esim juuri selälle. Jonkun suht aloittelevan jampan treeni saattaa koostua pelkästään jostain eristävistä liikkeistä ja sieltä puuttuu ne perus raskaat liikkeet kuten leuanvedot ja soudut. Yatesiltä tuli aiheeseen liittyvä postaus äsken. Siellä ei kauheasti taidettu eristellä mutta liikkeet tehtiin kuitenkin hyvällä tekniikalla.
View: https://www.instagram.com/p/CoRoQktoliy/?igshid=MDJmNzVkMjY=
 
Tää keskustelu on saanut jo käsittämättömät mittasuhteet.
Tuntumaa korostetaan muna pystyssä jopa niin paljon että 200kg penkkaajan käsketään tekemään 9 kilon kässäreillä penkkiä.
Ja Miken sanomiset väännetään tahalleen vääräksi vaikka ne on tasan oikein.

Jos joku tekee ylätaljaa 100kilolla, ja tekniikassa olisi parantamisen varaa, täällä käsketään tekemään sitä 50 kilolla. Kunnes tekniikka on kunnossa. Ihan vitun väärin.
On ok pudottaa sitten sadasta kilosta vaikka 90-kiloon ja tehdä fixummin jos on tarvetta. Liian pienellä kuormalla ei saa yhtään mitään aikaiseksi.

Jos 11sek satasen pikajuoksija yrittää korjata tekniikkaa, lyllertääkö se 30 sekunnin aikoja sadalla metrillä kunnes tekniikka on kunnossa?

Jos 80m keihäänheittäjän tekniikkaa yritetään parantaa, heittääkö se 30m heittoja kunnes heitto on teknisesti parempi.


Ei, eivät tee. Koska liian pienellä kuormalla et pysty edes tekniikkaa kehittämään jos vastus on olematon. Niinkuin mikekin viittasi, kenenkään penkkiä ei pysty teknisesti kehittämään pelkällä tangolla.
Kuka täällä on sanonut että pienillä painoilla saa isot lihakset? Uusitalo itsekkään ei niin väittänyt videossa.
 
Kuka täällä on sanonut että pienillä painoilla saa isot lihakset? Uusitalo itsekkään ei niin väittänyt videossa.

Se on vaan niin, että jos naturaali lähtee noilla tekniikoilla tekemään, niin se ei tee koskaan isoilla painoilla. Alataljaa tolleen paikallaan jäkittäen ei tee kukaan isoilla painoilla. Sen takia mun mielestä tostaki systeemistä pitäs jossain vaiheessa ottaa hiukan kroppaa mukaan.
 
Se vaan on tosi huono juttu opettaa esim ylätaljaa paikallaan ollessa kun se on aivan eri liike sitten kun kuorman kanssa annetaan joustoa liikkeeseen. Se ei tekniikka ei kanna sinne kun kuormaa lisätään. Joten mun mielestä on aivan turhaa opetella tekniikka, jota ei kuitenkaan voi soveltaa mitenkään sitten oikeasti. Jos noi olis ton tehnyt järkevästi, olis siinä joustettu liikkeessä ja pienemmillä painolla sitten vaan näytetty miten sitä lihasta aktivoidaan paremmin ettei mene käsillä. Ihan suoraan sanottuna mun mielestä se paikallaan hinkkaaminen on todella epäammattimaista opettamista eikä kenenkään pitäis koskaan ottaa mitään oppia semmoisesta. Vähän sama asia kuin opetellaan tekemään vipunostoja 2 kilon kässäreillä, mutta sitten ollaan ihan kusessa kun tikku suorana tehdessä ei 10kg liiku minnekään samalla tekniikalla.

Uusitaloa vastaan ei ole mitään enkä kaveria tunnekaan, mutta nyt puhutaan vain tästä itse asiasta.
Itse olen eri mieltä tuosta sovellettavuudesta.Ite tuli joskus käytyä Kattaisen Karin maatilalla, jos on tuttu mies, kokeilemassa sen tekniikoita ja ohjelmaa. Sieltä tarttui hyviä vinkkejä tekniikoihin. Hänellä oli myös suuressa osassa tekniikan puhtaus alussa ja tuo ryhti mitä Uusitalokin painottaa. Olkapäät alas, taakse, rinta ulos. Alussa tuntui välistä hyvin epämiellyttäviltä jotkin liikkeet kun ei ollut tarvittavaa liikkuvuutta. Liikkuvuus harjoitteet kuuluivat myös ohjelmaan.
Sitten kun kunnolla hallitsi liikkeet niin sen jälkeen otettiin mukaan sanomasi "joustot" tai millä sitä haluaakaan kutsua. Tai muuta kroppaa avuksi jotta saadaan iso paino liikkeen alussa liikkeelle. Pitää tavallaan osata cheatata oikein.
Mut joo. Oli muutenkin aika mielenkiintoinen ohjelma Karilla🙂
 
Se on vaan niin, että jos naturaali lähtee noilla tekniikoilla tekemään, niin se ei tee koskaan isoilla painoilla. Alataljaa tolleen paikallaan jäkittäen ei tee kukaan isoilla painoilla. Sen takia mun mielestä tostaki systeemistä pitäs jossain vaiheessa ottaa hiukan kroppaa mukaan.
Ei muuta kun kokeilemaan niin tiedät.
Ja voithan aina kysyä Uusitalolta.
Ja hän puhuukin yhdessä videossa Markolle tuosta kropan mukaan ottamisesta kunhan ensin tietää mitä tekee.
Eli tässä ehkä käsitetään nyt väärin tämä homma.
 
Ei muuta kun kokeilemaan niin tiedät.
Ja voithan aina kysyä Uusitalolta.
Ja hän puhuukin yhdessä videossa Markolle tuosta kropan mukaan ottamisesta kunhan ensin tietää mitä tekee.
Eli tässä ehkä käsitetään nyt väärin tämä homma.

Mulla selkä hermottaa niin hyvin että saa repiä huoletta ja menee perille. Joskus teen kovien sarjojen päälle tollasta supistelua super puhtaasti niin saa viimeset mehut lihaksesta, sopii siihen kohtaa mun mielestä paremmin. Savolainen teki muistaakseni kans tolla tyylillä aikoinaan.

edit.
Tässä Make puhuukin tuosta:

6:30

View: https://www.youtube.com/watch?v=zZqVcHC1Un0&t=391s
 
Viimeksi muokattu:
Tässä 42:55 kohdalta Rännälä perustelee hyvin miksi taljassa kannattaa käyttää momentumia.


View: https://www.youtube.com/watch?v=zvuSdlcXXiY&t=2575s

Ai että. Mitäs nyt epäilijät tähän Rännälän juttuun sanoo? Meinaan kyse on nimenomaan päivänvastaisesta tekniikasta mitä Uusitalo neuvoo? Itse allekirjoitan juurikin tämän kuorman liikkeellesaamiseen tarkoitetun momentin käytön. Täällä vaan tuntuu olevan joukko asiantuntijoita, joiden mielestä yläkroppa ei saa elää ylätaljassa lainkaan. Kuormat ei kasva sillä tavalla eikä muuten lihaskaan, kokemusta on.
 
Mulla selkä hermottaa niin hyvin että saa repiä huoletta ja menee perille. Joskus teen kovien sarjojen päälle tollasta supistelua super puhtaasti niin saa viimeset mehut lihaksesta, sopii siihen kohtaa mun mielestä paremmin. Savolainen teki muistaakseni kans tolla tyylillä aikoinaan.

edit.
Tässä Make puhuukin tuosta:

6:30

View: https://www.youtube.com/watch?v=zZqVcHC1Un0&t=391s

Oliko Markolla aina kaksi avustajaa treeneissä mukana?
 
Vahva veikkaus, että geenit eivät ole suotuisat, meillä kaikilla on helposti kasvavia lihasryhmiä ja vaikeasti kasvavia lihasryhmiä. Jos lihasrtyhmä on se heikko, ei se valitettavasti tuu koskaan kasvamaan samalla tapaa mitä hyvät. Mä olen ite tehnyt aivan törkeesti enemmän töitä olkapäiden ja jalkojen eteen, rintaa en tehnyt kuuteen vuoteen ja tossa se edelleen on.
Eli joilla geenit suotuisat niin ei väliä miten reenaavat niin kehitystä tulee.

Ja niillä joilla ei ole suotuisat geenit niin on ihan sama miten reenaavat niin eivät saa kehitystä 🤣 .
 
Back
Ylös Bottom