BB Pekka Kotipohja

Asiallista tekemistä.

Kysymys: Ojentajaliikkeissä videolla liikerata pysyy enemmän siellä supistuspäässä, jos ymmärrän oikein (ei ole takeita, että ymmärrän). Onko jokin syy, miksi et venytä ojentajaa pidemmälle vai katoaako kuormitetty venytys pois ojentajalta, jos tekisit ojentajapunnerruksen vähän syvemmälle. Tieteellisen hypertrofiatutkimuksen puolelta tiedetään nykytiedon valossa, että kuormitettu venytys olisi ilmeisesti suurin driveri lihaskasvulle ja supistusvaihe ei stimuloi yhtä paljon

Kysymys 2: Niskan takaa ojentajaliikkeitä, jotka aktivoivat pitkää päätä paremmin ei näkynyt (esim ojentajapunnerrus narulla taljassa niskan takaa tai ranskalainen). Noissa vissiin enemmän lateraalipään fokus

Jos teet jalkatreeneistä samanlaiset klipit, siitä saadaan varmasti elämää suuremmat diskussiot aikaan :)
Tuota talja ojentajapunnerruksen liikerataa itsekin mietin. Mielestäni edes mennyt herra Luke Sandoe selittää tässä videossa erinomaisesti ojentajien treenauksesta taljassa. En tarkoita, että Pekan tyyli on väärin, vaan mietin miksi ei koko liikerataa ja venytystä käytetä hyväksi.


View: https://youtu.be/xC6bFPP16Xc?t=238


Kohdasta 3:58 eteenpäin.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kysymys: Ojentajaliikkeissä videolla liikerata pysyy enemmän siellä supistuspäässä, jos ymmärrän oikein (ei ole takeita, että ymmärrän). Onko jokin syy, miksi et venytä ojentajaa pidemmälle vai katoaako kuormitetty venytys pois ojentajalta, jos tekisit ojentajapunnerruksen vähän syvemmälle. Tieteellisen hypertrofiatutkimuksen puolelta tiedetään nykytiedon valossa, että kuormitettu venytys olisi ilmeisesti suurin driveri lihaskasvulle ja supistusvaihe ei stimuloi yhtä paljon
Minusta riippuu paljon liikkeestä. Push-down ei lähtökohtaisestikaan ole venyttävä liike. Hauis kirraa vastaan josta syystä venytys jää pieneksi. Näkisin että liikkeen pointti on maximi supistus. En usko että lihas kasvaa yhtään huonommin jos jättää ylhäältä vajaaksi. Ranskalainen istuen on taas päinvastainen. Pointtina venytys. Supistusvaihetta ei taas voi saada niin kovaksi kuin push-downissa.
Muutenkin on varsin yleinen treeni metodi kilpabodareilla että liike jätetään "vajaaksi" ääripäistä. Eli saadaan jännitys pysymään paremmin lihaksella. Ainakin itse olen nähnyt paljon tätä systeemiä niin livenä kuin videoilla.
 
Ojentajien treenaamisessa pätee vähän sama asia kuin hauiksienkin treenaamisessa. Äärivenytykseen jos sen päästää niin eipä sieltä hirveää voimantuottoa pysty tuottamaan ellei riuhtase sitten muulla kropalla painoa liikkeeseen. Ei toki niin merkittävä asia varmasti ole kuin jossain toisessa lihasryhmässä kuten rinnassa, mutta varsinkin itellä kun ojentajat ei ehkä ole se vahvin lihasryhmä niin parempi on keskittyä siihen että saat supistettua sen maksimaalisesti. Lisäksi mulla heinäkuun lopussa töissä revähti/repesi ojentajan jänne ja en pystynyt edes venyttelemään ojentajaa niin en uskalla ottaa sinne yhtään riskiä että lähen äärivenytyksestä repäsemään supistusvaihetta. Nyt se on aika lailla hyvänä ja ei koske juuri missään muussa liikkeessä kuin ranskalaisessa punnerruksessa tangolla tehtynä jos venytän liikaa. Dipissä jos venytän yhtään enempää, niin etuolkapäältä lähtee voimantuotto täysin ja se on sellainen liike jota teen tosi harvoin ylipäätään juurikin tuon olkapäädominanttisuuden vuoksi. Ei ole itselleni siis optimaalisimpia liikkeitä mutta lyhyemmällä liikeradalla ojentajalla pelkästään puristellen niin varsin hyvä.


Jos haluatte katsoa niin eipä tuossa Walkerikaan hirveitä venytyksiä liikkeen aikana ojentajalle tee vaan pitää jatkuvassa jännityksessä sen.
 
Lisään vielä. Esim Peter Keränen käytti vastaavaa kikkaa käsi treenissään. Treenasi hauikset ennen ojentajia. Kertoi että pumpissa olevat hauikset estävät ojentajien liiallisen venytyksen joka voi aiheuttaa kyynärpää vammoja. Eli tarkoituksella vältti maximi venytystä. Käytän itse samaa. Hauisliike aina ekana jos kädet samana päivänä.
 
Lisään vielä. Esim Peter Keränen käytti vastaavaa kikkaa käsi treenissään. Treenasi hauikset ennen ojentajia. Kertoi että pumpissa olevat hauikset estävät ojentajien liiallisen venytyksen joka voi aiheuttaa kyynärpää vammoja. Eli tarkoituksella vältti maximi venytystä. Käytän itse samaa. Hauisliike aina ekana jos kädet samana päivänä.
Tuosta puhuttiin siihen aikaan paljon. Ajatus oli myös, että kyynärpäät saisi myös lämpöä hauistreenistä ennenkuin sitten mennään niitä kuormittaviin ojentajaliikkeisiin. Jotkut, itseni mukaanlukien myös kokivat hankalaksi treenata hauiksia jos ojentajat kovassa pumpissa.
 
Tuota talja ojentajapunnerruksen liikerataa itsekin mietin. Mielestäni edes mennyt herra Luke Sandoe selittää tässä videossa erinomaisesti ojentajien treenauksesta taljassa. En tarkoita, että Pekan tyyli on väärin, vaan mietin miksi ei koko liikerataa ja venytystä käytetä hyväksi.


View: https://youtu.be/xC6bFPP16Xc?t=238


Kohdasta 3:58 eteenpäin.


Mä oon nyt tehny naruilla sillain et mulla on selkä pakkaa päin ja se naru tulee tosta naaman edestä, ottaa muuten helvetin hyvin
 
Räyhäämisen sijasta voisi harjoitella vaikka hengittämään nenän kautta. Terveyskin varmaan parantuisi huomattavasti.
Siinä kohtaa sarjaa kun syke ylittää aerobisen kynnyksen niin ei paljon nenän kautta enää hengitellä pelkästään vaikka olisit kuinka sitä harjotellut. Ja tuo kyseinen taso ei varmasti kovin korkealla ole keskiverto bodarilla.
 
Et ole mun opissa ollut. Mä opetan kyllä treenaamaan oikein, jonka jälkeen lähdetään modifioimaan liikettä vielä tehokkaammin mun tyylillä. Näin liikkeet menevät juurikin parhaiten selälle ja vain selälle. Älä siis oleta asioita kun et tiedä mun metodeista ja tekniikkaneuvoista yhtään mitään.
Ei ole käynyt mielessä että sinun metodi toimii jollain ja myös Uusitalon metodi toimii myös?
Ja eikö Uusitalon pointti ole että ensin hinkataan tuntumahifistelyllä ja SITTEN vasta voidaan nostaa painoja sinne entisiin lukemiin. Jossain videossa sanoikin että liikkeet voidaan myös "ryskätä" sitten kuin ollaan opetettu lihas aktivoitumaan kunnolla.
Tuntuu että nyt ymmärretään laiskuuttaan väärin tämä asia. Katsokaa nuo videot vaikka ajatuksella läpi. Sitten se menee tämmöiseksi turhanpäiväiseksi väittelyksi jos ei edes ymmärretä pointtia.

Mikellä on hiton kova selkä, joten selkeästi osaa sitä treenata ja saa liikkeet menemään minne pitää. Mutta 95 % niistä, joiden olen nähnyt salilla tekevän saman näköisellä tyylillä, heillä ei ole kova selkä - heistä ei päälle päin edes näy että kävisivät salilla. Silti kulmasoutavat jollain 80 kilolla. Mike treenaa lihasta siinä missä nämä 95 % yrittävät tehdä samaa, mutta treenaavatkin vain liikettä, koska hermotus puuttuu ja painoa on liikaa siihen nähden, mitä pystyvät lihaksillaan hallitsemaan.
Miken selkä luultavasti hermottuu helvetin hyvin. Sen takia hän pystyy vetelemään isoilla romuilla ja eri näköisellä tekniikalla kuin Uusitalo opettaa. Ja silti selkä kasvaa. Eli tekniikka se mukaan miten se selkä hermottuu. Jos ei hermotu kunnolla niin silloin opetellaan ensin se hermottumaan. Siihen tarkoitukseen Uusitalon tekniikat hyviä. Sen jälkeen sitten ryskåmään vasta.

Paitsi että mä olen treenannut yli 30 vuotta suht kaikille tavoilla, miten voi treenata. Juurikin tehnyt tuolla Uusitalon tavalla hyvin hyvin striktisti taljoja ilman että kroppa liikkuu senttiäkään vedonmyötäisesti. Täysin tehotonta treenaamista sellainen, selkä ei kehittynyt mihinkään. EI mihinkään. Kädet tosin sai jerkkua paljon, kun liike siirtyy olkavarsille väkisinkin tuolla tavalla tehtynä. Tehkää tietysti ihan just miten haluatte, se ei mua haittaa. Jännä juttu vaan, kun sitten niitä ihmisiä sattuu tulemaan mun pakeille ja lopulta pyytävät mua jeesimään näissä asioissa, kun kehitys junnaa. Joka kerta näillekin ihmisille on tullut se ahaa -elämys, kun ollaankin heitetty koko hifistely tunkiolle ja alettu tekemään treeniä miettien sitä selän isoa liikerataa.
Täysin tehotonta SINULLE. Älä hyvä mies yleistä. Jos tuo ei sinulle toiminut niin eihän se tarkoita etteikö muille toimisi??!!

Katso Nyyssölän - Sihvosen - Kohosen - yatesin - colemanin - tai kenen tahansa selkää jolla se on oikeasti kova. Ei kukaan näistä tee taljoja tai soutuja stabiilisti hifistellen pienillä painoilla.
Voi helvetti.... Kato ensiksi vaikka Arin ja Savolaisen videot niin ymmärrät... Ei ne ole niin väittänytkään..
 
Lihaksen "hermottaminen", rekrytointipohjanen käyttölaajuus, saadaan parhaiten aikaan yli 80% raudoilla. Ei pitkillä kestovoimasarjoilla. Ainoa, mitä tarvitaan lisäksi on lajin tarpeet huomioiva liikerata.
 
Juuri näin. Pikkupainoilla hinkkaaminen ei tuo lihasta, mutta auttaa aktivoimaan, hermottamaan lihaksen, jonka jälkeen voi painaa menemään isoilla painoilla.
Toi on kyllä niin hölmö lause jota moni hokee ymmärtämättä miten absoluuttisen tyhmä se on. Meinaatko, että joku tekee ylätaljaa jollain muulla kuin selällä? Tajutatteko te, että sitä liikettä EI VOI TEHDÄ aktivoimatta selkää. Ja toi hermotuksesta lässyttäminen on samaa kusetusta mihin monet lankee, kun niille myydään helppoa treenaamista. Jos lihas ei hermota, se ei liiku senttiäkään, jos pystyy tekemään ylätaljaa edes kilolla, selän lihakset ja hermot ovat toiminnassa.
 
Juurikin näin, kuormilla se selkä kasvaa. Itse en maksaisi senttiäkään kenellekään hupiukolle siitä vaikka omaisi miten paljon nimeä valmentajana jos koko treenifilosofia perustuu pikkupainoilla hinkkaamiseen ja mahdollisimman "kauniiseen" suoritustekniikkaan. Voimanostopainotteisella salilla kun itse aina olen lähinnä treenannut niin nopeasti huomaa jos joukkoon eksyy tuntumahomoilija tai pari niin aiheuttavathan ne lähinnä muiden silmissä pientä hilpeyttä. Mitä tulee noihin lihasvammoihin niin sehän on juurikin lähinnä roinaajien ongelma eikä pitkään treenanneiden natujen että jänteet ja nivelet eivät ole kestäneet nuorempana sitä rasitusta paljolti juurikin doupin käytön seurauksena ja sitten myöhemmin joudutaan jo suht nuorella iällä ottamaan tuntumavalmentajia jotta saataisiin ja päästäisiin uudestaan treenaamaan selkää edes jollainlailla. Pekka on tästä esimerkki, selkä paskottu käytännössä hyvin nuorena niin ikävää kuin se onkin vaikka fysiikka muuten hieno.
Kehen valmentajaan viittaat, kun puhut pikkupainoilla hinkkaamiseen? Uusitalo ei ainakaan noissa videoissa niin väitä. Oletko edes katsonut nuo videot?
Tuntuu että ihmiset ei nyt aivan ymmärrä mistä tässä edes on kyse....
 
Toi on kyllä niin hölmö lause jota moni hokee ymmärtämättä miten absoluuttisen tyhmä se on. Meinaatko, että joku tekee ylätaljaa jollain muulla kuin selällä? Tajutatteko te, että sitä liikettä EI VOI TEHDÄ aktivoimatta selkää. Ja toi hermotuksesta lässyttäminen on samaa kusetusta mihin monet lankee, kun niille myydään helppoa treenaamista. Jos lihas ei hermota, se ei liiku senttiäkään, jos pystyy tekemään ylätaljaa edes kilolla, selän lihakset ja hermot ovat toiminnassa.
Kiitos palautteesta. Ihmettelen miksi et voi ikinä keskustella asioista asiallisesti.
En ole väittänyt etteikö liikettä voi tehdä aktivoimatta selkää.
Unohda sana hermotus, ja sanotaan sitten vaikka että oppii tekemään melkein ainoastaan kohdelihaksella.
Oletko muuten ikinä myöntänyt olevasi väärässä?? En nyt tarkoita tätä aihetta vaan muuten. Joillekin ihmisille se tuntuu olevan uskomattoman vaikeaa.
 
Just uppaamassa Tubeen uutta VLOGia, jossa myös 10 minuutin pätkä minun näkemystäni selkätreenistä.

Itsehän treenaan vähän molemmilla tyyleillä. Mutta tälleen karkeasti sanottuna, isot painot, isompi liikemomentti ottaa minulla heikon lihasryhmän vahvimpaan osaan. Esimerkiksi selässä, reilumpi tekeminen menee reilusti yläosaan latseille ja rhomboid- alueelle. Kun taas heikkouteni on keskiselkä ja alempi osa latseja. Siksi joudun käyttämään erilaista treeniä kehittääkseni näitä heikkouksia. Kun teen esim. kulmasoutua melkein 90 asteen kulmassa, saan paremman tuntuman alemmas latseihin ja keskelle selkää. Luonnollisesti myös treenipainot kärsivät aikalailla. Mutta se on ainoa tapa saada parempi tuntuma heikolle alueelle.

Olkapäistä ei varmaan tarvitse kummoista sanoa, se on se ja sama miten niitä runttaa menemään - menee perille ja kasvaa. Onko se oikea tapa sitten kaikille? Pitäisikö minun julistaa, että mielisairaat pystypunnerrukset on avain koviin olkapäihin? Olen itse tehnyt "Branch Warren"- pystäriä vapaalla tangolla 120 - 130kg ja pystäriä käsipainoilla 10 x 60kg. VAIN SE TOIMII!! Niinkö?

Mites kävi tässä minun "punnerruskiimassa" sitten rinnalle? Jäi jälkeen. Ja miksikö? No, koska olkapäät kauhoi todella paljon siitä treenistä itselleen, kun rinta ei hermottanut samalla tavalla, vaikka kuinka runttasi vinopenkkiä tai penkkiä käsipainoilla tai tangolla. Piti opetella se hermottaminen paremmin, etenkin punnerrusliikkeissä. Mitäkö se vaati? Tekniikan laittamista kuntoon ja keskittymistä treenattavaan lihakseen.

Ei pidä pelätä käyttää intensiteettiä ja isoja painoja. Ei pidä pelätä käyttää liikemomenttia liikkeissä. Mutta ei pidä olla niin tyhmä, että ei reagoi jos joku lihasryhmä tai osa siitä jää jälkeen sillä treenityylillä. On nimittäin vittumaista huomata 20v treenivuoden jälkeen, että olisihan sitä asioita voinut tehdä aikaisemminkin toisin.

@Bisley - Sinulla on kova ja hyvästi hermottava selkä, ei siitä tarvitse keskustella. Ylätaljasi on nimittäin hurjemman näköistä kuin minulla aikanaan. Mutta se toimii kuin tauti sinulle. Lisäksi et yleensä aikoinaan ainakaan tehnyt edes kuin muutaman liikkeen selälle. Koska se oli "paskana" ja sairaassa pumpissa jo niistä parista liikkeestä. Koska hermotus. Ja onhan se vitun siistiä ku voi treenata noin. Ihanku meikäläinen paiskoo olkapäitään 😁

Voisit kertoa meille, kuinka kehitit reisiäsi. Sinulla on myös tasapainoiset jalat, mutta alkuun ne taisivat olla hieman jäljessä? Käsittääkseni et tee kovaa kyykkyä ja syvältä like @Mike ? Entäs kovat maastavedot, teetkö niitä nykyään, edes takareisille SJMV? Ja kuinka prässitekniikkasi on, teetkö vieläkin pitkiä settejä ja lyhyemmällä liikeradalla? Tämä heikkojen lihasryhmien saaminen kovien rinnalle on se, mikä kertoo eniten kuinka treenaaja muuttaa mahdollisesti suhtautumistaan treenityyliin ja toimiiko sama tapa jokaisella lihasryhmällä.

Intesiteettiä ja treenipainoja pitää olla aina! Mutta, se tuntuma pitää olla juuri siellä treenattavassa lihaksessa tai treenattavan lihasryhmän heikoimmassa osassa (jos sitä haluaa vahvistaa). Sen "uuden" ja ehkä itselle paremman tekniikan oppimisen jälkeen alkaa uusi progressio painoissa ja kehityksessä.

Just a few words.

Hyvää uutta vuotta 2023 ja treenatkaa fiksusti ja kovaa! Ja tilatkaa minun YouTube- kanava, ku saan miljoonan, lahjon ämpäreitä! OSSSSS!!!
Erittäin hyvä kommentti!! Miksi pitää julistaa sitä omaa tapaa ainoaksi ja parhaaksi ja muut ovat paskaa...?
 
Unohda sana hermotus, ja sanotaan sitten vaikka että oppii tekemään melkein ainoastaan kohdelihaksella.
Kun se on mahdotonta, jos me keskustellaan tasolla, jossa toinen ei ymmärrä ollenkaan mitään treenaamisesta, on raskasta selittää mitään. Et sä voi eristää selkää kuin tuurilla pulloverissa, eikä mikään ylätalja ole tarkoitettu eristäväksi liikkeeksi, joten on äärimmäisen tyhmää uhrata kuormia ja mekaanista rasitusta yrittäen jotenkin eristää esim latseja vaikka se on täysin absoluuttisesti mahdotonta selkäliikkeissä.

On myös aivan älytöntä, että porukka hokee tota "ei ole yhtä parasta tapaa", ei olekaan, mutta on paljon täysin vääriä tapoja. ihan yhtä tyhmää olisi kun joku opettais pyörällä ajamista lapselle käskemällä sen laulaa. Ja kun sitten sitä kritisoisi, että ei toi nyt ole fiksu tapa opettaa pyöräilyä, niin vastaus olisi "ei ole yhtä ainoaa parasta tapaa opettaa tätä", no ei olekaan, mutta opetat silti päin vittua.

Elikä Suomeksi, selkäliikkeissä painojen pudottaminen alas jotta saatais mystisesti aktivoitua selkää liikkeessä, jota on mahdotonta tehdä ilman selkälihaksia, on yksinkertaisesti väärä tapa opettaa ketään treenaamaan selkää. Selkää ei voi eristää, kädet, jalat, trapsit, forkut, kaikki tekee töitä monissa liikkeissä AINA, niiden kuuluukin tehdä. Ei kukaan ala esim kyykkäämään ja koittaa eristää etureisiä. Selkää pitää opettaa riittävällä kuormalla, on aivan turhaa opettaa ihmisille esim penkkitekniikkaa tangolla kun se tanko ei vaadi penkissä mukana olevia lihaksia, vaan se tanko melkein leijuu siinä. Se on aivan eri asia kun sinne laitetaan sitten kuormaa.
 
Viimeksi muokattu:
Kun se on mahdotonta, jos me keskustellaan tasolla, jossa toinen ei ymmärrä ollenkaan mitään treenaamisesta, on raskasta selittää mitään. Et sä voi eristää selkää kuin tuurilla pulloverissa, eikä mikään ylätalja ole tarkoitettu eristäväksi liikkeeksi, joten on äärimmäisen tyhmää uhrata kuormia ja mekaanista rasitusta yrittäen jotenkin eristää esim latseja vaikka se on täysin absoluuttisesti mahdotonta selkäliikkeissä.

On myös aivan älytöntä, että porukka hokee tota "ei ole yhtä parasta tapaa", ei olekaan, mutta on paljon täysin vääriä tapoja. ihan yhtä tyhmää olisi kun joku opettais pyörällä ajamista lapselle käskemällä sen laulaa. Ja kun sitten sitä kritisoisi, että ei toi nyt ole fiksu tapa opettaa pyöräilyä, niin vastaus olisi "ei ole yhtä ainoaa parasta tapaa opettaa tätä", no ei olekaan, mutta opetat silti päin vittua.

Elikä Suomeksi, selkäliikkeissä painojen pudottaminen alas jotta saatais mystisesti aktivoitua selkää liikkeessä, jota on mahdotonta tehdä ilman selkälihaksia, on yksinkertaisesti väärä tapa opettaa ketään treenaamaan selkää. Selkää ei voi eristää, kädet, jalat, trapsit, forkut, kaikki tekee töitä monissa liikkeissä AINA, niiden kuuluukin tehdä. Ei kukaan ala esim kyykkäämään ja koittaa eristää etureisiä. Selkää pitää opettaa riittävällä kuormalla, on aivan turhaa opettaa ihmisille esim penkkitekniikkaa tangolla kun se tanko ei vaadi penkissä mukana olevia lihaksia, vaan se tanko melkein leijuu siinä. Se on aivan eri asia kun sinne laitetaan sitten kuormaa.
Asia selvä....😁. Aikamoisia mielipiteitä...
Siitä vaan pokkana nostetaan oma näkemys absoluuttiseksi totuudeksi. Piste!! Vielä vittuillaan muiden kommenteille ja haukutaan tyhmäksi...Ja Uusitalo opettaa päin vittua..Vielä kerran ihmettelen tuota tapaa millä keskustelet. Puhut itsestäsi kuin oisit joku Jumala mikä tietää kaiken. Vaikka minä itse tietäisin olevani jostain asiasta oikeassa, ei minulla olisi tarve keskustella kuin itseään täynnä oleva ......pää....
Tästä aiheesta keskusteleminen kanssasi ei kiinnosta pätkääkään enää.
Nyt ei kyse edes ole oletko oikeassa vai olenko minä oikeassa. Sun pitää yrittää opetella vuorovaikutus taitoja ihmisten kanssa...
Mikä sua vaivaa??? Sit ihmettelet ku porukat pitää sua kusipäänä...
 
Back
Ylös Bottom