Just uppaamassa Tubeen uutta VLOGia, jossa myös 10 minuutin pätkä minun näkemystäni selkätreenistä.
Itsehän treenaan vähän molemmilla tyyleillä. Mutta tälleen karkeasti sanottuna, isot painot, isompi liikemomentti ottaa minulla heikon lihasryhmän vahvimpaan osaan. Esimerkiksi selässä, reilumpi tekeminen menee reilusti yläosaan latseille ja rhomboid- alueelle. Kun taas heikkouteni on keskiselkä ja alempi osa latseja. Siksi joudun käyttämään erilaista treeniä kehittääkseni näitä heikkouksia. Kun teen esim. kulmasoutua melkein 90 asteen kulmassa, saan paremman tuntuman alemmas latseihin ja keskelle selkää. Luonnollisesti myös treenipainot kärsivät aikalailla. Mutta se on ainoa tapa saada parempi tuntuma heikolle alueelle.
Olkapäistä ei varmaan tarvitse kummoista sanoa, se on se ja sama miten niitä runttaa menemään - menee perille ja kasvaa. Onko se oikea tapa sitten kaikille? Pitäisikö minun julistaa, että mielisairaat pystypunnerrukset on avain koviin olkapäihin? Olen itse tehnyt "Branch Warren"- pystäriä vapaalla tangolla 120 - 130kg ja pystäriä käsipainoilla 10 x 60kg. VAIN SE TOIMII!! Niinkö?
Mites kävi tässä minun "punnerruskiimassa" sitten rinnalle? Jäi jälkeen. Ja miksikö? No, koska olkapäät kauhoi todella paljon siitä treenistä itselleen, kun rinta ei hermottanut samalla tavalla, vaikka kuinka runttasi vinopenkkiä tai penkkiä käsipainoilla tai tangolla. Piti opetella se hermottaminen paremmin, etenkin punnerrusliikkeissä. Mitäkö se vaati? Tekniikan laittamista kuntoon ja keskittymistä treenattavaan lihakseen.
Ei pidä pelätä käyttää intensiteettiä ja isoja painoja. Ei pidä pelätä käyttää liikemomenttia liikkeissä. Mutta ei pidä olla niin tyhmä, että ei reagoi jos joku lihasryhmä tai osa siitä jää jälkeen sillä treenityylillä. On nimittäin vittumaista huomata 20v treenivuoden jälkeen, että olisihan sitä asioita voinut tehdä aikaisemminkin toisin.
@Bisley - Sinulla on kova ja hyvästi hermottava selkä, ei siitä tarvitse keskustella. Ylätaljasi on nimittäin hurjemman näköistä kuin minulla aikanaan. Mutta se toimii kuin tauti sinulle. Lisäksi et yleensä aikoinaan ainakaan tehnyt edes kuin muutaman liikkeen selälle. Koska se oli "paskana" ja sairaassa pumpissa jo niistä parista liikkeestä. Koska hermotus. Ja onhan se vitun siistiä ku voi treenata noin. Ihanku meikäläinen paiskoo olkapäitään
Voisit kertoa meille, kuinka kehitit reisiäsi. Sinulla on myös tasapainoiset jalat, mutta alkuun ne taisivat olla hieman jäljessä? Käsittääkseni et tee kovaa kyykkyä ja syvältä like
@Mike ? Entäs kovat maastavedot, teetkö niitä nykyään, edes takareisille SJMV? Ja kuinka prässitekniikkasi on, teetkö vieläkin pitkiä settejä ja lyhyemmällä liikeradalla? Tämä heikkojen lihasryhmien saaminen kovien rinnalle on se, mikä kertoo eniten kuinka treenaaja muuttaa mahdollisesti suhtautumistaan treenityyliin ja toimiiko sama tapa jokaisella lihasryhmällä.
Intesiteettiä ja treenipainoja pitää olla aina! Mutta, se tuntuma pitää olla juuri siellä treenattavassa lihaksessa tai treenattavan lihasryhmän heikoimmassa osassa (jos sitä haluaa vahvistaa). Sen "uuden" ja ehkä itselle paremman tekniikan oppimisen jälkeen alkaa uusi progressio painoissa ja kehityksessä.
Just a few words.
Hyvää uutta vuotta 2023 ja treenatkaa fiksusti ja kovaa! Ja tilatkaa minun YouTube- kanava, ku saan miljoonan, lahjon ämpäreitä! OSSSSS!!!