Pari kysymystä pituudesta?

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Moro
Onkohan kukaan teistä pituuskasvu ekspertti?
Mitäs uskotte paljonko tupakointi vaikuttaa pituuskasvuun, entäs ravinto?
Olen 180 cm ja vanhemmat ovat: isä 175cm ja äiti 165 cm. Olen 18 vuotias.
Minua pikkasen pohdituttaa, että olisinkohan voinut kasvaa vielä pidemmäksi, jos en olisi aloittanut tupakoinnin 16 vuotiaana ja jos olisin syönnyt paremmin ( suurimman kasvupyrähdyksen aikana). Silloin pelasin koripalloa ja harrastin muutakin urheilua, nyttemmin olen päätynyt käymään salilla. Sain tuolloin noin neljä vuotta vaihtelevasti noin 1000 kilokaloria päivässä. Kysymys siis kuuluu: voisinkohan olla nyt pitempi kuin olen jos olisin syönnyt paremmin,en olisi aloittanut tupakointia ja olisin jatkanut koripallon pelaamista? Tiedän sen, että geenit tietysti määrää pääosin pituuden, mutta miten suuri vaikutus ympäristötekijöillä on?
:kippis1:

Tupankan poltto vissin vain hidastaa pituuskasvua. en tosin ole yhtään varma. kuullut jostain.

Kyllähän tuo ravinnon puute väkisinkin vaikuttaa jos vielä harrastit koripalloa. Tuskin koripallo sitä kasvua mitenkään parantaisi vaan päinvastoin kuluttaisi enemmän energiaa, jota on jo valmiiksi vähän

Lyhyiltä ihmisiltä tulee vielä kommenttia tämmäsistä ;)

En kyllä millään usko että oikeasti söit noin 1000kcal päivässä.. Jos juot litran maitoa saat jo 460kcal. Tähän normaali ateria joka on yleensä jotain 800kcal riippuen rasvan määrästä joka nostaa tätä kalorimäärää tuntuvasti. Jos nyt oletetaan että olisit nämä saanut päivässä alas niin kait nyt vielä jotain muuta olet syönyt? Ei kukaan voi noin pienellä määrällä elää... ei mene ymmärrykseen mulle...

En usko että tupakanpoltto juurikaan vaikuttaa lopulliseen pituuteen, oothan jo nyt pidempi ku vanhempasi niin eiköhän tuo 180cm ole se sun "geenien määräämä" raja.

Tuo kalorimäärä taas kuullostaa epäinhimillisen pieneltä, ootko nyt varma laskutoimituksista :)

Ite olen 16v, tällänen pätkä ~172cm ja tupakoinu pari vuotta enemmän tai vähemmän, välillä kk tauko jne... Ja ruokavalio ei ole tosiaan ollu mistään parhaasta päästä. Mut vaikee sanoo olisinko nyt pitempi ja vieläkö kasvaisin jos olisin hoitanu asiat paremmin. Mut sitte isä on 188cm ja tupakoinut 14 vuotiaasta asti. Mutsi taas on ~165 cm eikä ole tupakoinut koskaan.

Blah nykynuoret syö päin helvettiä, ennen saleilua söin 1000-1500 kcal itsekkin ellei sattunut olemaan jotain mässäilyä tiedossa jolloin oltiinkin jossain 5000-6000 paikkeilla (siis sipsit yms)

Olen tupakoinut nuoruudessa, pituutta on päälle 2m. En usko vaikuttavan pituuskasvuun, mutta jos vaikuttaa, niin luojalle kiitos että aloitin tupakoinnin.

Sama homma, aloitin nuorena ja pituutta on kertynyt 190cm.

ei kai se mitenkää vaikuta... olen poltellut sillon tällön 13 vuotiaast asti tähän saakka... mutta aika harvoin... ja pituutta on kertyny 190cm. vanhemmat on 187cm(isä) ja 173cm(äiti)
ei kai se mitenkään vaikuta, ei voi ainakaan senteissä laskea. Mutta tupakkahan lisää kylläsyyden tunnetta, ja se johtaa siihen ettei tule syötyä niin paljoa...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Aloin polttaan joskus 15 vuotiaana, lopetin puol vuotta sitten. Oon 190cm. Kasvuennuste lupaili et kasvaisin 187cm pitkäks...

Tugi sanoi:
Aloin polttaan joskus 15 vuotiaana, lopetin puol vuotta sitten. Oon 190cm. Kasvuennuste lupaili et kasvaisin 187cm pitkäks...

Ok, tupakka on myrkkyä mutta älkääs nyt kaverit liioitelko. 1,5 vuotta 'tupakointia'. Millasta tupakointia? Itse puhuisin varsinaisesta tupakoinnista vasta kun menee vähintään se aski päivässä ja sitä on harrastettu useampi vuosi. Mutta hyvä kun lopetit.

Nimim. noin 51 000 savuketta aikoinaan polttanut.

Itse olen 16v 170,5 pitkä, isä 175 ja äiti 165. Pituusennuste on 177. Tupakkaan en koske koska haluan kaikki mahdolliset sentit lisää pituutta mitä voi saada. Sisko poltti 7. luokalta alkaen ja pituutta kertyi 166,5.

Onko teillä ollut "välivuosia" pituuskasvusta ja sitten olette taas kasvanut?

Naisnäkökulmaa... olen 163 cm pitkä ja niinpa on äitinikin. Iskä on 183cm ja systeri huirahti 170cm. Äiti eikä iskä ei oo ikinä polttanu, minä ja systeri säännöllisen epäsäännöllisesti seiskaluokasta lähtien. Pituus kasvu loppu joskus kasilla (kai, en muista...). tupakkia ei tosin koskaan ole mennyt askia päivässä, paitsi jos olin ryypiskelemässä... Luulen että pituuteni on lähinnä geenien ansiota. Olen muutenkin 80% nuorempi versio äipästä... (kamalaa...)

Taitaa olla aika hyvin geeneistä kiinni. Iskä on 170cm, kun taas veljensä on ~185, ja samoin isänsä, mutta kuitenkin äijä jäi noin lyhyeksi. Ja molemmat veljekset on polttanut pienestä asti. Ja mitä tollasta nyt miettimään että oliskohan voinut vielä kasvaa. Jos 180cm ei riitä, niin moiro. Mulla on pituutta mahtavat 166cm, ja munhan tässä pitäs miettiä mitä on tehty väärin. Mutta enpä mieti. Toi pituus on jo niin kauan vituttanut, että ei jaksa enää kiinnostaa. Kannattaa tyytyä siihen mitä on tai menee koko elämä murehtimiseen.

Randy Couture sanoi:
Ok, tupakka on myrkkyä mutta älkääs nyt kaverit liioitelko. 1,5 vuotta 'tupakointia'. Millasta tupakointia? Itse puhuisin varsinaisesta tupakoinnista vasta kun menee vähintään se aski päivässä ja sitä on harrastettu useampi vuosi. Mutta hyvä kun lopetit.

Nimim. noin 51 000 savuketta aikoinaan polttanut.

12 vuotta polttanut josta viimeiset 10 vuotta n. 1 - 1,5 askia päivässä.
Pituutta luvattiin 180cm, 181cm tuli. Isä 170cm ja äiti 172cm.
Ei vaikuta mielestäni pituuskasvuun mutta on muuten äärimmäisen typerää touhua, USKOKAA NIITÄ TÄTEJÄ JA SETIÄ JOTKA SANOVAT ETTÄ SIINÄ MENEE VAAN RAHAT JA TERVEYS!!!

nimim. n. 87600mk poltellut...

:offtopic:
Aika heikolta näyttää, melkee kaikki vastanneet suurinpiirtein "joo paskat se mitää vaikuta oon polttanu 13v asti" siis ei ehkä pituuteen mutta eiks täälä pitäs kaikkien olla himourheilijoita ja punttaajia? tupakointi varmaa vaikuttaa peruskuntoon joka pitää tietääkseni olla hyvä jos haluaa paremmin lihaa luiden päälle. Miettikää ennemmin sitä paljonko oisitte voinu saaha enemmän lihaksia puntilla jos ette ois polttanu noita kaikkia vuosia :rolleyes:

nimim. en oo koskaa polttanu enkä polta :rock:
kiitos ja anteeks

Pforce sanoi:
:offtopic:
Aika heikolta näyttää, melkee kaikki vastanneet suurinpiirtein "joo paskat se mitää vaikuta oon polttanu 13v asti" siis ei ehkä pituuteen mutta eiks täälä pitäs kaikkien olla himourheilijoita ja punttaajia? tupakointi varmaa vaikuttaa peruskuntoon joka pitää tietääkseni olla hyvä jos haluaa paremmin lihaa luiden päälle. Miettikää ennemmin sitä paljonko oisitte voinu saaha enemmän lihaksia puntilla jos ette ois polttanu noita kaikkia vuosia :rolleyes:

nimim. en oo koskaa polttanu enkä polta :rock:
kiitos ja anteeks

Kyllähän tämän asian kaikki kuitenkin tajuaa. Puhe oli kuitenkin vain tupakoinnin vaikutuksesta pituuskasvuun, koska näistä muista haitoista on turha edes puhua niiden ollessa itsestäänselviä.

En usko että paljon vaikuttaa, se on enemmänkin säkästä kiinni. Mulla faija 176 ja mutsi 160, ite oon 188.
Ja oon myös sitä mieltä et röökinpoltto on hölmöin tapa, mitä voi itelleen keksiä.

Powerhousu sanoi:
Kyllähän tämän asian kaikki kuitenkin tajuaa. Puhe oli kuitenkin vain tupakoinnin vaikutuksesta pituuskasvuun, koska näistä muista haitoista on turha edes puhua niiden ollessa itsestäänselviä.

no joo kyllä kyllä.. mutta mun mielestä sitä ois mielenkiintosempi pohtia just tota asiaa eikä jotain pituuskasvua joka on ihan toisarvoista tällä foorumilla lihaksiin verrattuna.
Ja oli siinä se *off topic* ilmoituskin, että ei oikeen tosiaan liittynyt tähän.
niinku sanoin kiitos ja anteeks

ps. ja en todellakaan usko että toi on itsestäänselvää kaikille rinta-haukka hemmoille tai kaikille muillekkaan jotka täälä ravaa lukemassa näitä juttuja. Siis puhun nyt yleiskunnon vaikutuksesta tuloksiin/reenaamiseen, enkä tupakoinnin vaikutuksesta yleiskuntoon.

Suositut

Back
Ylös Bottom