Pari kysymystä pituudesta?

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Minä oon kaikki 174 pitkä. Isä on n. 170 cm ja äiti 160 cm, vahempi pikkuveljeni on jotain 165 pintaan, en muista tarkkaan, mutta nuorempi pikkuveli varmaan päälle 180 ja se on meistä pojista ainut joka on polttanut tupakkaa. Tosin ei kyllä ihan vielä missään 13-14 vuoden iässä. Et kai ne geenit siihen kuitenki eniten vaikuttaa. Mutta tuskin toi tupakka sitä edistääkään mitenkään.

Pyranha sanoi:
En usko että tupakanpoltto juurikaan vaikuttaa lopulliseen pituuteen, oothan jo nyt pidempi ku vanhempasi niin eiköhän tuo 180cm ole se sun "geenien määräämä" raja.

Tuo kalorimäärä taas kuullostaa epäinhimillisen pieneltä, ootko nyt varma laskutoimituksista :)
Kyllä tuo suurinpiirtein pitää paikkansa. En syönyt ikinä aamulla ennen koulua, mutta koulussa taas kunnolla, en kuitenkaan juonut maitoa. Kotona sitten söin vielä aina yhden aterian, mutta kevyen. Illalla sitten joskus myös jotain pientä. Urheilin silloin ihan himona. Joskus oli sellaista aikaa, että talvella saatoin pelata jääkiekkoa 7 tuntia putkeen kolmesti viikossa. Kyllähän tuo kuluttaa aika paljon energiaa.

Mut siis miten paljon sitten se ravinto mahtaa vaikuttaa pituuskasvuun?
Voitteko laittaa jotkut karkeat arviot monta +/- cm se voi vaikuttaa? Ja ylipäätänsä vaikuttaako muut seikat paitsi geenit pituuskasvuun? Olen kuullut ihmisistä, joilla on kaksi kasvupyrähdystä. Ensin murrosiässä ja sitten noin neljän vuoden jälkeen? Onko joillekin tapahtunut vastaavaa? Mutta siis se ravinnon merkitys askarruttaa eniten. :rock:

Tupakan poltto nuorella iällä vaikuttaa yhtäpaljon pituuskasvuun kuin karkin syönti eli ei pätkääkään.

"Tupakan poltto nuorella iällä vaikuttaa yhtäpaljon pituuskasvuun kuin karkin syönti eli ei pätkääkään."

Eikö? Nimittäin karkista saa energiaa ja se nostaa IGF-1 tasoja jne, että ainaki se karkki vaikuttaa varmaan jonkun verran positiivisesti....tai sitten ei.

geenithän jakautuvat jotenkin näin:

P= pituusgeeni
L=lyhyysgeeni

isä: PPPPLL
äiti: PPLLL

noista tulee sitten sattumanvaraisesti lapselle geenit
pisin mahd. PPPPPP
lyhyin mahd. PLLLLL
ja jotain siltä väliltä

suurinpiirtein jotenkin noin

Kaiketi riippuu siitä se pituus, että kuinka hyvät geenit saat siihen pituuskasvuu. Voi lyhkästenki lapsesta tulla pitkä, jos kauemmissa sukupolvissa on pitkiä ihmisiä. Tietty ruoka yms vaikuttaa myös.

Edit: Tossa ylhäällä se onki jo selitettynä :o

Hiukan asiaan liittyen, mitäs luulette, onko esim. Suomalaisten miesten keskipituus nousussa?

Olen 186cm ja vielä armeijassa (vuonna '92) olin komppanian 4. pisin (jaetulla sijalla, mutta kuitenkin). Nyt kun tässä vähän aikaa siten kävin korkeakoululla niin tuntui että lähes kaikki nämä 21+ vuotiaat oli ainakin saman pituisia tai pitempiä?

Muutenkin, ilman mitään provoa, tuntuu että se 'miehen mitta' 180 cm joka joskus oli 180 cm , onkin nyt lähempänä 190 senttiä...

En tiedä, ehkä olen väärässä..

Randy Couture sanoi:
Hiukan asiaan liittyen, mitäs luulette, onko esim. Suomalaisten miesten keskipituus nousussa?

Olen 186cm ja vielä armeijassa (vuonna '92) olin komppanian 4. pisin (jaetulla sijalla, mutta kuitenkin). Nyt kun tässä vähän aikaa siten kävin korkeakoululla niin tuntui että lähes kaikki nämä 21+ vuotiaat oli ainakin saman pituisia tai pitempiä?

Muutenkin, ilman mitään provoa, tuntuu että se 'miehen mitta' 180 cm joka joskus oli 180 cm , onkin nyt lähempänä 190 senttiä...

Suomalaisten miesten keskipituus tällä hetkellä on 178 cm, eli on se vähän noussut viime aikoina. Pari sataa vuotta sitten se oli vielä 170.
P.S. luin kirjasta

jarggf sanoi:
Kaiketi riippuu siitä se pituus, että kuinka hyvät geenit saat siihen pituuskasvuu. Voi lyhkästenki lapsesta tulla pitkä, jos kauemmissa sukupolvissa on pitkiä ihmisiä. Tietty ruoka yms vaikuttaa myös.

Edit: Tossa ylhäällä se onki jo selitettynä :o
Jep, mutta miten paljon sitten se ruoka vaikuttaa siihen pituuskasvuun? Onkohan sen vaikutus +/- 1cm vai +/- 10 cm? Vai voidaanko ylipäätänsä puhua senttimetreistä? Sekin on myös mielenkiintoinen kysymys, miksi suomalaisten keskipituus kasvaa koko ajan ja jatkuuko tämä kasvu? Onkohan se sitten 2 metriä satojen vuosien päästä?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Randy Couture sanoi:

No mä olen ihan samaa mieltä. Yläasteella olin mielestäni sieltä lyhyemmästä päästä (170), mutta mielestäni oli aika paljon jätkiä, jotka oli samoilla hujakoilla. Nykyisin mielestäni kaikki 15 vuotiaat on mua pidempiä...Mä en millään jaksa uskoa, että se keskipituus on 2004 toi 178. Ellei joku pistä suoraa faktaa tutkimukseen ja sen tekovuoteen. By the way: Suht lyhyiden vanhempien pitkä lapsi ei tietenkään ole mysteeristä, koska jokaisella on tietenkin mummoilta ja papoilta 25 % 25 % 25% 25%. Nimimerkillä "Kiitos pappa kaljugeenistä".

Terkkari seiskalla sano et ainaki 180cm. Nyt kasilla ja pituutta on huimat 170cm. Kasin terveystarkastuksessa terkkari sano että muutaman sentin voin vielä kasvaa. Isä ja veli on molemmat jotain 175cm luokkaa sisko ja äiti jotain 165cm. Jos en voi olla pitkä koitan kasvattaa leveyttä (muualtakin kuin mahasta)

isoveljelle ennuste oli 182cm ja mulle sanottiin et musta tulee pitempi.

isoveljestä 178cm
oon ny 176cm ja pituuskasvu loppunu

ei hirveen metsään, mutta metsään silti:)

Minulla ennustus pituudeksi oli 186cm ja voin kyllä henk.koht sanoa että minulla ei ruoan syömisellä ollut juuri mitään merkitystä kasvuun, söin suurin piirtein kerran koulussa ja sitten illalla kotona, pituutta on tullut 194cm.

Pituus on geeneissä ja sillä selvä.Ainut minkä luulen hidastavan merkittävästi pituus kasvua on painon noston aloittaminen todella nuorena 7-10-vuoden iässä, onneksi Suomessa kuitenkin harvinaista että aloitetaan nuin nuorena, itäblokin maissa ihan normaali touhua.

Minstruatsia sanoi:
Moro
Mitäs uskotte paljonko tupakointi vaikuttaa pituuskasvuun, entäs ravinto?
Olen 180 cm ja vanhemmat ovat: isä 175cm ja äiti 165 cm. Olen 18 vuotias.
:kippis1:

Nou hätä. Eikö tuo 180 cm ole ihan passeli pituus, löytyy vaatteitakin ihan valmiina eikä tarvitse teettää. Minulla jotain 173-175 cm ja painoa 100 kg tai vähän yli. Housuissa harmittaa kun ikinä ei saa sopivia, aina pitää pätkäistä lahkeesta 20 cm, että reidestä sopii. Jos on aika lyhyt ja saanut oman paino punttiharrastuksen yli 100 kg näyttää jo aika rajulta. Olen huomannut, että baarissa ja kaupassakin tullaan juttelemaan aiheesta. Minulla paidat pakko olla jo XXL, että mahtuu hartioista, mahan kohdalla paita hirveä purje ja sitä on pakko pitää housuissa.

Joku kun kommentoi että lyhyille vanhemmille voi tulla tosi pitkä lapsi. Leevikin lauloi ”Lapsen silmät oli kuin naapurin Ramilla…”

"Joku kun kommentoi että lyhyille vanhemmille voi tulla tosi pitkä lapsi. Leevikin lauloi ”Lapsen silmät oli kuin naapurin Ramilla…”

Joo.. :D

Joskushan tuli tv:stä se 4d-dokukmentti vai mikä, jossa oli tutkittu, että jopa 20% lapsista on avioliiton ulkopuolisista suhteista. Kauheita lukuja, mutta voihan se olla monessakin perheessä todellisuutta... :(

"Jep, mutta miten paljon sitten se ruoka vaikuttaa siihen pituuskasvuun? Onkohan sen vaikutus +/- 1cm vai +/- 10 cm? Vai voidaanko ylipäätänsä puhua senttimetreistä? Sekin on myös mielenkiintoinen kysymys, miksi suomalaisten keskipituus kasvaa koko ajan ja jatkuuko tämä kasvu? Onkohan se sitten 2 metriä satojen vuosien päästä?"

Ruoka vaikuttaa, mutta en usko, että pakkotoistolla kukaan osaa antaa vastauksen suoraan senttimetreinä. Siihen tuskin kukaan pystyy, johtuen empiirisen/kliinisen kokeilun mahdottomuudesta tämän asian yhteydessä. Teoriassa asiaa voitaisiin tietysti pohtia ja laskea, mutta sekin on varmasti vaikeaa.

Eiköhän voida kuitenkin yleisesti ottaen sanoa, että kun syöt riittävästi, saavutat oman, maksimaalisen potentiaalisi. Jos et syö riittävästi, tämä prosessi vain todennäköisesti kestää kauemmin ja murrosikä jatkuu pidempään. Esim. ennen vanhaan miehet kasvoivat tietääkseni useimmiten vielä 25 vuotiaaseen asti. On myös totta, että he eivät kasvaneet kovin pitkiksi, mutta heillä olikin jatkuvasti puutetta ravinnosta. Toisaalta taas suomen pisin mies Väinö Myllyrinne oli reilusti yli 2 metriä ravinnon ollessa kehnoa. Eli jos hän olisi syönyt super heraa yms. olisi ehkä ollut isompi.
Mutta siinäkin tapauksessa genetiikka ja henkilön sisäiset tekijät (aivolisäkkeen sairaus) olivat tärkeimmät vaikuttajat.

Eli henkilökohtaisesti (mutua) en usko, että nuoruudessa silloin tällöin koettu ravinnon puute (jos sitä edes on ollut) ei ole kovin haitallista, koska elimistö pyrkii korvaamaan sen myöhemmin, jos ravintoa saadan ennen kuin mahdollisuudet kehitykseen ovat totaalisesti menetetty eli käytännössä n. 25 vuotiaana.

Ja vielä kun kysyit, että ovatko miehet 2 metrisiä joskus vuonna 2100, niin eivät ole.
Johtuen siitä, että tämä pituuskehitys ei jatku ikuisesti. On tutkittu, että se keskimääräinen pituus joka ihmisillä nyt on ympäri maailmaa on käytännössä maksimipituus. Eli keskipituuden ollessa n. 183cm, ollaan siinä pisteessä jonka ihminen (ihmiset) luonnollisesti saavuttaa kaikkien tekijöiden (pääasiassa ravinto ja terveys.) ollessa kunnossa.

Tieto pohjautuu tiede-lehden artikkeliin. Ikävä kyllä en muista numeroa.

Semmoinen tuli mieleen, että koiranpennuilla kasvaa jäsenet kieroon (eli liian nopeasti), jos niille syöttää yli 30% protskua sisältävää muonaa. Niiltä menee ns. "kulmaukset" vituiksi. Tässä voi tietysti olla jotain rotukohtaisia eroja. Tapahtuisikohan ihmislapselle jotain samantyyppistä, jos sen pakottaisi "kalanmaksametodilla" hörppimään jotain amino-active-astronauttiampulleja. Ymmärtääkseni safkan aminohappoprofiilissa tapahtuu aika radikaali lasku siirryttäessä äidinmaidosta mangobonaan...Ei se kyllä ihmisillä välttämättä menisi samoin kuin koirilla...yllättävän usein kyllä menee.

rollerghost sanoi:
"Jep, mutta miten paljon sitten se ruoka vaikuttaa siihen pituuskasvuun? Onkohan sen vaikutus +/- 1cm vai +/- 10 cm? Vai voidaanko ylipäätänsä puhua senttimetreistä? Sekin on myös mielenkiintoinen kysymys, miksi suomalaisten keskipituus kasvaa koko ajan ja jatkuuko tämä kasvu? Onkohan se sitten 2 metriä satojen vuosien päästä?"

Ruoka vaikuttaa, mutta en usko, että pakkotoistolla kukaan osaa antaa vastauksen suoraan senttimetreinä. Siihen tuskin kukaan pystyy, johtuen empiirisen/kliinisen kokeilun mahdottomuudesta tämän asian yhteydessä. Teoriassa asiaa voitaisiin tietysti pohtia ja laskea, mutta sekin on varmasti vaikeaa.

Eiköhän voida kuitenkin yleisesti ottaen sanoa, että kun syöt riittävästi, saavutat oman, maksimaalisen potentiaalisi. Jos et syö riittävästi, tämä prosessi vain todennäköisesti kestää kauemmin ja murrosikä jatkuu pidempään. Esim. ennen vanhaan miehet kasvoivat tietääkseni useimmiten vielä 25 vuotiaaseen asti. On myös totta, että he eivät kasvaneet kovin pitkiksi, mutta heillä olikin jatkuvasti puutetta ravinnosta. Toisaalta taas suomen pisin mies Väinö Myllyrinne oli reilusti yli 2 metriä ravinnon ollessa kehnoa. Eli jos hän olisi syönyt super heraa yms. olisi ehkä ollut isompi.
Mutta siinäkin tapauksessa genetiikka ja henkilön sisäiset tekijät (aivolisäkkeen sairaus) olivat tärkeimmät vaikuttajat.

Eli henkilökohtaisesti (mutua) en usko, että nuoruudessa silloin tällöin koettu ravinnon puute (jos sitä edes on ollut) ei ole kovin haitallista, koska elimistö pyrkii korvaamaan sen myöhemmin, jos ravintoa saadan ennen kuin mahdollisuudet kehitykseen ovat totaalisesti menetetty eli käytännössä n. 25 vuotiaana.

Ja vielä kun kysyit, että ovatko miehet 2 metrisiä joskus vuonna 2100, niin eivät ole.
Johtuen siitä, että tämä pituuskehitys ei jatku ikuisesti. On tutkittu, että se keskimääräinen pituus joka ihmisillä nyt on ympäri maailmaa on käytännössä maksimipituus. Eli keskipituuden ollessa n. 183cm, ollaan siinä pisteessä jonka ihminen (ihmiset) luonnollisesti saavuttaa kaikkien tekijöiden (pääasiassa ravinto ja terveys.) ollessa kunnossa.

Tieto pohjautuu tiede-lehden artikkeliin. Ikävä kyllä en muista numeroa.
Kiitos hyvästä vastauksesta :thumbs:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom