Pari kysymystä pituudesta?

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Siis voiko ravinto oikeasti vaikuttaa pituuskasvuun? Miten paljon se sitten voi vaikuttaa? Mie en ole ikinä syönnyt kunnolla ja olen vain 164 cm pitkä. Olisinko mie voinut siis olla 175, jos olisin syönnyt kunnolla? Jos joku sanoo että kyllä, niin ruppee harmittamaan kovasti. Mut ei kai sille enää mitään voi, vai voiko? Olen 22 vuotias ( profiilissa lukee aivan jottain muuta )

Minstruatsia sanoi:
Sekin on myös mielenkiintoinen kysymys, miksi suomalaisten keskipituus kasvaa koko ajan ja jatkuuko tämä kasvu?

Suomalaisten keskipituus kasvaa varmaan ihan samalla tavalla kuin muidenkin länsimaalaisten keskipituus. Suurimmat syyt on parantunut ravinto ja terveydenhuolto. Yhtenä syynä on mainittu (sori, en muista lähdettä) myös se, että pitkillä ihmisillä on elämänsä aikana enemmän "elämänkumppaneita" kuin lyhyemmillä, joten pitkät ihmiset levittävät geenejään enemmän.

edit. Niin, en osaa sanoa kuinka suuri merkitys tuolla viimeksi mainitulla asialla on kokonaisuuteen.

ihminen99 sanoi:
Siis voiko ravinto oikeasti vaikuttaa pituuskasvuun? Miten paljon se sitten voi vaikuttaa? Mie en ole ikinä syönnyt kunnolla ja olen vain 164 cm pitkä. Olisinko mie voinut siis olla 175, jos olisin syönnyt kunnolla? Jos joku sanoo että kyllä, niin ruppee harmittamaan kovasti. Mut ei kai sille enää mitään voi, vai voiko? Olen 22 vuotias ( profiilissa lukee aivan jottain muuta )

Ravinto hyvinkin todennäköisesti vaikuttaa pituuskasvuun, ja osaltaan selittää sen että suomalaisten (ja eurooppalaisten ylipäänsä) keskimitta on noussut parissa sadassa vuodessa ehkä jopa kymmeniä senttejä.

Sinun kohdallasi, ravinnon pidentävä vaikutus on mahdollinen, mutta ei mitenkään välttämätön. Yksilötasolla eroja tulee niin monesta asiasta että mitään tarkkaa syytä voisi olla tutkimuksenkaan jälkeen vaikea kertoa.

Huonon ja riittämättömän ravinnon lisäksi pituuskasvua voi haitata esim. liian kovilla painoilla treenaaminen kasvuiässä (saattaa vaurioittaa tukirankaa sieltä mistä se kasvaa pituutta) sekä juuri esim. tupakointi, vaikka näyttö tästä vaikuttaakin kyseenalaiselta.

Onko suomalaisten keskimitta sitten noussut esim. kymmenen vuoden aikana? Ehkä tässä vaikuttaa enemmänkin nykyisten paksupohjaisten kenkien käyttö.

Koskaan en ole kunnolla syönyt. Paitsi nykyään. Isä 192, äippä 176 ja ite 190.
Pikku pyrähdys 13 - vuotiaana, 11,5 cm kesäloman aikana. Tupakoinnin aloitin 16- kesäisenä ja nykyisen pituuteni saavutin 17 - vuotiaana. Olisinkohan 215 cm jos en olisi aloittanut tupakointia, olisin syönyt kunnolla ja kasvanut vielä viime vuonna?

Sickboy sanoi:
Koskaan en ole kunnolla syönyt. Paitsi nykyään. Isä 192, äippä 176 ja ite 190.
Pikku pyrähdys 13 - vuotiaana, 11,5 cm kesäloman aikana. Tupakoinnin aloitin 16- kesäisenä ja nykyisen pituuteni saavutin 17 - vuotiaana. Olisinkohan 215 cm jos en olisi aloittanut tupakointia, olisin syönyt kunnolla ja kasvanut vielä viime vuonna?
Voitko kertoa vähän tarkemmin sitten miten söit ennen? Mie nimittäin söin todella huonosti, kun ei ollut ikinä nälkä jostain syystä.

Onko teille pituus tärkeätä?. Mulla on ainakin motivaatio ihan nollassa, kun olen noin lyhyt. Periaatteessa minustahan ei voi ikinä tulla iso, vahva kylläkin. Vaikka mulla ois isot lihakset ja niin edelleen, niin joku 190 cm äijä on jo teoriassa paljon isompi kuin minä, vaikka hän painaisikin esim. 75 kiloa. Sitten kun noin pitkä mies saa massaa, niin hänestä tulee monsteri. Mun unelma on aina ollut olla iso ja vahva, mut se ei varmaankaan onnistu :(

ihminen99 sanoi:
Onko teille pituus tärkeätä?. Mulla on ainakin motivaatio ihan nollassa, kun olen noin lyhyt. Periaatteessa minustahan ei voi ikinä tulla iso, vahva kylläkin. Vaikka mulla ois isot lihakset ja niin edelleen, niin joku 190 cm äijä on jo teoriassa paljon isompi kuin minä, vaikka hän painaisikin esim. 75 kiloa. Sitten kun noin pitkä mies saa massaa, niin hänestä tulee monsteri. Mun unelma on aina ollut olla iso ja vahva, mut se ei varmaankaan onnistu :(

Varmaan meistä monella on tavoitteita jotka eivät syystä tai toisesta toteudu. Pitää vain arvottaa elämänsä uudelleen sen mukaan mikä on mahdollista, ja alkaa toteuttaa niitä tavoitteita.

Sinusta tuskin tulee 190 senttistä, vaan eipä tule minustakaan. Pitää kaivaa itsestään esiin se mikä on kohdallaan. Ja kun katselee tuolla kaupungilla noita hormonihemmoja joiden tavoitteena tuntuu olleen kasvaneen isoksi jotta saisi haastaa riitaa mahdollisimman monen kanssa, voit uskoa että ei se kokokaan mikään autuaaksitekevä asia ole.

"Onko teille pituus tärkeätä?. Mulla on ainakin motivaatio ihan nollassa, kun olen noin lyhyt. Periaatteessa minustahan ei voi ikinä tulla iso, vahva kylläkin. Vaikka mulla ois isot lihakset ja niin edelleen, niin joku 190 cm äijä on jo teoriassa paljon isompi kuin minä, vaikka hän painaisikin esim. 75 kiloa. Sitten kun noin pitkä mies saa massaa, niin hänestä tulee monsteri. Mun unelma on aina ollut olla iso ja vahva, mut se ei varmaankaan onnistu "

Vaikka olen vasta 19-vuotta, olen huomannut sellaisen asian, että nauttiakseen elämästä kannattaa kilpailla ainoastaan itsensä kanssa. Jos jatkuvasti vertaa itseään muihin, ei elämästä tule mitään, koska vanha fraasi "aina löytyy parempia" pitää paikkansa. Eli uskoisin, että tulet vain pettymään ja masentumaan, jos tavoitteesi on aina olla muita parempi.

Elämä on joskus epäreilua, mutta sen kanssa täytyy vain yrittää tulla toimeen.
On myös ihmisiä, joilla on asiat paljon huonommin.
Joku ei näe, toinen ei kävele, toinen ei kuule, joku on tyhmä kuin aasi, toinen tappaa huvikseen, joku "tykkää" lapsista jne. Että maailmassa asiat ovat ilmeisesti hieman vinksin vonksin niinkuin peppi pitkätossukin laulaa...Mutta kyllä se kai siitä, mutta saadakseen asiat rullaamaan täytyy siihen myös hieman itse panostaa.

Itse pyrin nykyään arvostamaan ja kunnioittamaan jokaista, olkoon hän minua "parempi tai huonompi" kuka sen paremmuudenkin nyt sitten määritteleekään. Ja uskon, että se on parempi valinta, kuin ainainen kateus tai itsesääli. Sillä saan ainakin jotain hyvää aikaan.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mikä on teidän mielestänne paras pituus kehonrakentajalle? Voiko 2 metrinen äijä saaha samanlaiset lihakset kuin Ronnie Colemanilla?
Tiedättekö yhtään kuinka pitkä on Alexandr Fedorov? :kippis1:
T: :arvi:

jaa

Enpä oikeastaan ole ajatellut että pituus voisi olla "ongelma". Itse olen 182-183 cm ja ilmeisesti onnekas siinä suhteessa etten ikinä ole halunnut olla pidempi/lyhkäsempi. Ehkä mulla ei ole siis asemaa sanoa yhtään mitään, mutta mun mielestä sillä pituudella ei ole merkitystä muuta kuin parin valinnassa. Pidemmillä kavereilla joita tunnen, pari n. 2 metristä, on sitten muita ongelmia kroppansa kanssa. Ylipäätään tuntuu että mitä lyhyempi sitä parempi koordinaatio/tasapaino/kehon hallinta. Kai se painopiste sitten on sen verta alempana ettei kaadu heti ekassa syysmyrskyssä. Sen olen myöskin pistänyt merkille, että jopa "vain" 170 senttiset on välillä kännipäissään vähän napoleon-kompleksisia tapauksia. Tuskinpa naiset ajattelevat itsestään tommosia, muutoinkun ollessaan todella lyhyiiä <14x tai todella pitkiä >18x. Itse en pidä pitkistä naisista kun ne on liian mallimaisia. Lyhyemmät on mukavia kompakteja pakkauksia. Miehen mitta on korvien välissä.

Suositut

Back
Ylös Bottom