"Parhaat proteiinilähteet"

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ryback
  • Aloitettu Aloitettu
Pippurimakrilli, tuo nuoruusvuosien unohtunut tuttavuus seisovan pöydän kalavalikoimasta. Se oli jo silloin hyvää, tartteekin painua hetikohta kalakauppaan ja tarkistaa onko se muuttunut vuosien saatossa vieläkin paremmaksi.
Minkähän hintaista tuo mahtaa olla?

Oot varmaan jo käynyt kalakaupassa, mutta ihan lähicittarista saa Pirkan pippurimakrillia n. 13 euroa kilo.
Makrilli on hyvää samoin jo aikaisemmin ehdottamani katkaravut, nää on siis vähän "erikoisempia" proteiinilähteitä. Oisko näitä lisää? Kyllähän nyt jokainen perupunttaaja tietää että raejuustosta, tonnikalasta ja rahkasta saa prodea...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sellainen juttu tullu mieleen että kuinka paljon keho tarvitsee protskua ylläpitääkseen lihasmassa ? Ja 2g sääntö per painokiloa kohti niin onko sitä tarkoitus noudattaa niin treenipäivinä kuin välipäivinäkin ?

melkeinpä voin kokemuksesta sanoa että pakastesei on sellaista tavaraa että siitä ei saa maistuvaa ei sitten millään... mutta poikkeuksiakin on, kokeilin kerran sellaista sei-ruokaa mikä on tähän mennessä ollut ykköstapaus tämän kalalajin kohdalla, eikävä kyllä en tiedä tarkkaa reseptiä mutta siinä oli jotakin tomaattikastiketta sekä juustoraastetta (merkkiä en osaa sanoa mutta hyvvee oli)

Olisiko ollut tämä ruokaohje: http://karppaus.info/resepti/resepti.php?id=284

Tuota tulee tehtyä usein, olen vain korvannut purjon normaalilla sipulilla ja ihan taivaallisen hyvää :kuola:

eikö se niin ollu että kananmunassa on kolesteroolia muttei se siitä kuitenkaan kehoon imeydy, ni eikö sitä voi ihan ilman kolesterolin pelkoa syödä? aenaki minun mielestä:whip:

Juttu on niin, että kananmunan kolesteroli imeytyy kyllä. Mutta kun se, että kuinka paljon Kolesterolia yleensä on kehossa ei ole läheskään niin olennaista kuin sen, mikä on HDL:n ja LDL:n (eli ns. hyvän ja huonon kolesterolin) suhde. Keltuaisessa on LDL:ää ja Valkuaisessa on HDL:ää (eli sitä parempaa kolesterolia). Kun syöt kananmunan niin saat kumpaakin kolesterolia tasapainosesti jolloin ne ikäänkuin neutraloivat toisensa ja kolesterolitasapaino ei heittele. On erittäin yksillöllistä minkälainen kolesteroliarvo kelläkin on. Vanhemmilla ihmisillä se on yleensä korkeampi. Mutta nyrkkisääntö oikeasti on se, että HDL:ää pitää olla aina vähäsen enemmän kun sitä LDL:ää. Eli kyllä niitä kananmunia voi syödä ihan huoletta. Itelläni menee15- 20 viikossa, eikä mullakaan Kolesteroliarvot heittele yhtään :)

Tuli vaan mieleen, että voiko tonnikalaa (Rainbow´n öljyssä) syödä liikaa? Syön sitä niin monessa muodoissaan, sekä töissä, että kotona. Siis miltei ihan joka päivä...:nolo:

teepäs näin että ostat esim tonnikalaa vedessä ja lisäät itse öljyn, yleensä noissa tonnikala öljyssä olevissa purkeissa oleva öljy ei oo kyl mitään parhaimman laatuista

Ite oon nyt löytäny erinomaisen kalan nimeltä sei :D Kaikki varmaan ei pidä mausta, mutta itse kun sen teen uunissa/pannulla sipulin kera ja vielä kun laitat siihen päälle sitruunapippuria nii nam. Jos maku häiritsee vielä niin vielä purista sitruunaa valmiin sein päälle nii lähtee se "paha" maku.

Ite oon nyt löytäny erinomaisen kalan nimeltä sei :D Kaikki varmaan ei pidä mausta, mutta itse kun sen teen uunissa/pannulla sipulin kera ja vielä kun laitat siihen päälle sitruunapippuria nii nam. Jos maku häiritsee vielä niin vielä purista sitruunaa valmiin sein päälle nii lähtee se "paha" maku.

kyllähän juu seitistäkin vaikka usein aika aliarvostettu kala on, niin saa helposti maukasta apetta.
esim. tomaattimurskalla/tomaateilla ja juustoraastella päällä saa jo ihmeitä aikaan.
sitten kun vielä hyödyntää sopivia mausteita (itse pidän mm. cajunmausteesta) niin kyl on hyvää.
...ja mikä parasta halpaa on.

Juttu on niin, että kananmunan kolesteroli imeytyy kyllä. Mutta kun se, että kuinka paljon Kolesterolia yleensä on kehossa ei ole läheskään niin olennaista kuin sen, mikä on HDL:n ja LDL:n (eli ns. hyvän ja huonon kolesterolin) suhde. Keltuaisessa on LDL:ää ja Valkuaisessa on HDL:ää (eli sitä parempaa kolesterolia). Kun syöt kananmunan niin saat kumpaakin kolesterolia tasapainosesti jolloin ne ikäänkuin neutraloivat toisensa ja kolesterolitasapaino ei heittele. On erittäin yksillöllistä minkälainen kolesteroliarvo kelläkin on. Vanhemmilla ihmisillä se on yleensä korkeampi. Mutta nyrkkisääntö oikeasti on se, että HDL:ää pitää olla aina vähäsen enemmän kun sitä LDL:ää. Eli kyllä niitä kananmunia voi syödä ihan huoletta. Itelläni menee15- 20 viikossa, eikä mullakaan Kolesteroliarvot heittele yhtään :)

Pakko puuttua välillä näihin väärinkäsityksiin. Kolesteroli on itsenäinen partikkeli jota elimistö tuottaa itse ja jota saadaan myös ravinnosta, varsinkin eläinkunnan tuotteista. Lipoproteiinit kuljettavat elimistössä kolesterolia, jolloin puhutaan mm LDL ja HDL partikkeleista. LDL eli puhekielessä ”paha kolesteroli" kuljettaa kolesterolia kudoksiin ja verisuonten seinämiin. HDL eli ”hyvä" taas kolesterolia pois kudoksista ja verisuonten seinämistä. Verisuonten seinämiin pakkautuminen taas johtaa valtimoiden kovettumiseen jnejne komplikaatioihin ja on todella suomalainen kansansairaus. Kananmuna ei siis sisällä hdlää tai ldlää eikä keltuaista tai valkuaista syömällä voi tasapainotella näiden välillä. Keltuainen sisältää kolesterolia joka imeytyy. Ylimäärän kolesterolista keho pyrkii poistamaan elimistöstä sappihappojen mukana ja puutteessa taas tuottaa kolesterolia itse. Ongelmana on vain suomalainen geeniperimä, joka johtaa helposti kohonneisiin ldl pitoisuuksiin ja valtimosairauksiin. Suurimmalle osalle meikäläisistä runsas kolesterolinsaanti ei oikein sovi.

Eri asia on kuinka suuri vaikutus kananmunien syömisellä on kardiovaskulaarisairauksiin.. aiheutuva riski ei ole mitään verrattuna tupakoinnin tai diabeteksen aiheuttamaan riskiin eli sinänsä kieltämällä kansalta kananmunat ei pitkälle potkita. Jos ihmisellä on korkeat kolesteroliarvot, hänen pitää ensisijaisesti vähentää tyydyttyneiden rasvojen saantia. Suurin osa voi syödä 1-2 munaa päivässä ilman suurempia haittavaikutuksia. Lipiarvojen suhteisiin hdl/ldl voi vaikuttaa ensisijaisesti liikunnalla ja osittain myös ravinnon parempien rasvalähteiden (öljyt) avulla.

Kaikki on yksilöllistä, toisten perimä takaa korkeat hdl ja matalat ldl-tasot, toisilla fysiologia vetää ne väärään ääripäähän ellei ryhdy kasvissyöjäksi. Jos lipidiarvot pysyvät hanskassa runsaasta kolesterolisaannista huolimatta voi olla tyytyväinen, mutta jos ne ovat luonnostaan korkeat kannattaa ruokavaliotaan harkita uudelleen. Toisin sanoen ei todellakaan pidä yleistää, että kananmunia voi kaikki vetää huoletta niin paljon kuin kanalat niitä tuottaa!

koko teksti

hyvä tietopaketti kaikille. Se vielä lisäykseksi että kova liikunta nostaa HDL:ää (mikä on hyvä) ja siten kokonaiskolesterolia, joten pelkkää kokonaislukua ei kannata seurata. Oma kolesteroli nousi liikuntaharrastuksen myötä vaikka kaikki osa-alueet oli oikeiden rajojen sisällä. Kananmunia syön paljon ja kun vaihdoin huonot rasvat hyviksi, lisäsin lohta ja kananmunia ruokaan ja liikuntaa paljon, seurauksena oli erinomaiset veriarvot :dance:

Ja seitiruoasta pitäville (tai niille jotka haluais siitä jotain hyvää tehdä):
- kookosmaitoa 1dl
- green curry pastea 1tl (tai curryjauhetta jos ei ole)
- sitruunaruohoa, inkivääriä ym. tahnaa 0,5lt
- chilikastiketta; sambal oelek 1lt/ sweet chiliä 1-2rkl
- sitruunan tai limen mehua loraukset
- soijakastiketta maun mukaan

tee noista kupissa kastike, heitä seiti pannulle ja paista, lisää kastike perään ja kasvissuikaleita mielen mukaan. Jos haluaa hedelmäisemmän niin mangopiltti/hedelmäpalat on hyviä myös! Helppo ja nopea seitiruoka ja sopii myös lohelle ja kanalle.

Meni vähän ohi aiheen koko viesti, eli laitan vielä lisäksi että rahkasta ja proteiinijauheista voi tehdä itsekin makeita herkkuja joissa runsaasti proteiinia. Jos haluaa protskua jossain muussa kun suolaisessa tai lihan muodossa. Leivo pannari, muffinsseja ym. isompi satsi ja syö jälkkäriksi --> proteiinin määrä aterialle helppo lisätä aina jälkkärin määrän avulla :D

Mun protkut tulee täyteen aika helposti kasviperäsestä ravinnosta:
aamulla ja illalla soijajogurttia+gojimarjoja, näkkäriä tofulla, herneenversoilla ja papu/linssitahnalla päälystettynä, treenin jälkeen soija-90 palkkariksi, lounaalla soijasuikaleita/rouhetta, tofua,seitania, papuja/linssejä,herneitä yms. salaatin kanssa, siemeniä erilaisia. Eri prodenlähteitä yhdistelen sitten pitkin päivää aterioilla.Tohon tietenkin mahtuis myös pähkinät, mut olen niille allerginen. Maapähkinävoi on poikakaverin suosikki levite leivällä...

Mun protkut tulee täyteen aika helposti kasviperäsestä ravinnosta:
aamulla ja illalla soijajogurttia+gojimarjoja, näkkäriä tofulla, herneenversoilla ja papu/linssitahnalla päälystettynä, treenin jälkeen soija-90 palkkariksi, lounaalla soijasuikaleita/rouhetta, tofua,seitania, papuja/linssejä,herneitä yms. salaatin kanssa, siemeniä erilaisia. Eri prodenlähteitä yhdistelen sitten pitkin päivää aterioilla.Tohon tietenkin mahtuis myös pähkinät, mut olen niille allerginen. Maapähkinävoi on poikakaverin suosikki levite leivällä...

Kasvisperäinen proteiini on huonompaa kuin maito/lihatuotteista saatava, johtuen puutteellisesta aminohappoprofiilista. Sen takia moni bodari ei laske edes kasvisperäisiä proteiineja proteiinintarpeeseensa.

Kasvisperäinen proteiini on huonompaa kuin maito/lihatuotteista saatava, johtuen puutteellisesta aminohappoprofiilista. Sen takia moni bodari ei laske edes kasvisperäisiä proteiineja proteiinintarpeeseensa.

Ei ole niin yksinkertaista että kasvisperäiset ovat huonoja. Jos puhutaan välttämättömistä aminohapoista, joita keho ei voi valmistaa, niin löytyy niitä kasvisperäisiäkin, joista löytyy ne tarvittavat.

http://en.wikipedia.org/wiki/Complete_protein

"Some foods contain all the essential amino acids on their own in a sufficient amount to qualify as a "complete protein". Complete protein foods that also obtain the highest possible PDCAAS score of 1.0 are certain dairy products, egg whites, and soy protein isolate. Other foods, such as amaranth, Aphanizomenon flos-aquae, buckwheat, hempseed, meat, poultry, soybeans, quinoa, seafood, and spirulina also are complete protein foods, but may not obtain a PDCAAS score of 1.0."

Parhaita tämän mukaan ovat tietyt meijerituotteet (hera?), kananmunanvalkuaiset ja soijaproteiini-isolaatti.

Complete protein categoriaan menevät (vaikkeivat korkeinta mahdollista PDCAAS pistemäärää saakkaan) amarantti, AFA (sinilevä), tattari, hampunsiemen, liha!!, kananliha!!, soijapavut, kvinoa, äyriäiset ja spirulina.

summa summarum: jos katsoo tuota riviä joissa on lueteltu complete proteiinit jotka eivät saa parhainta mahdollista arvoa niin tuossa listassahan on liha ja muutama kasvikunnan tuote ihan sulassa sovussa.

Jotenkin arvasin tän... Tossa olikin jo yllä Mr.Jayn hyvä vastaus noista prodejen tasavertaisuuksista.

Jauhelihaa mennyt itsellä pidemmän aikaa 800 grammaa päivässä, kaksi 400 gramman annosta. Näistä tulee yhteensä noin ~150 grammaa proteiinia. Lisäksi maitoa tulee nautittua 1-2l päivittäin, lisänä myös palautusjuoma joten proteiinin päiväsaanniksi kertyy noin 200-250 grammaa. Painoa minulla on 103 kiloa.

800 grammaa jauhelihaa kustantaa täällä noin 4 euroa.

Joten vastatakseni threadiin, vähärasvainen jauheliha toimii ja on suhteellisen edullista.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom