Ihan hyvä palkka on alle 2000€ /kk brutto siististä sisätyöstä konttoriaikoina, ellei siinä tietoa ja osaamista vaadita ja ellei ole vastuuta pahemmin.
Mua on risonut jo noin 20v pankkien aukiolot. Ne pitäisi heti laajentaa lauantaille ja jos ei tuntimäärää arkipäivinä voi lisätä, niin otetaan aamusta pois ja lisätään iltaan, vaikka tyyliin 12-21, niin jopa kerkeisi hoitaa pankkiasiat aika moni ihan henk.koht., jos haluaa.
Olin aikoinaan Nordean avainasiakas tai joku muu sellainen. En muista tarkkaa nimikettä, mutta semmoinen hienolta kalskahtava "Et ole tavis, vaan meille tärkeä!" leima oli lyöty ottaan. Varasin pariakin eri sijoitusneuvottelua varten erikseen ajan ja pyysin, että mulle etittäisiin juuri tietystä aiheesta paljon tietävä ihminen, kyseessä oli Oulun Nordean pääkonttori. Mitä tapahtui? Pääsin juttelemaan epävarman harjoittelijan kanssa, joka ei uskaltanut sanoa juuta eikä jaata, yritti kutsua paikalle kokeneempaa ihmistä kommentoimaan (välillä onnistui, välillä ei, koska se konkari oli kiireinen), eikä homma sujunut yhtään. Muulloin on myyty tai yritetty myydä surkeita ja mulle sopimattomia tuotteita (nyt sen tiedän, kun olen talousasioista edes pikkuruisen opiskellut, silloin en tajunnut mitään näistä asioista). En syytä siitä ko rividuunaria, vaan pomoja, jotka rividuunareita patistavat myymään paskojakin tuotteita urakalla, varmastikin siksi, että saavat itse siitä paremmat provikat, kuin jonkun muun sijoitustuotteen myymisestä. Noh, pääpointtina se, että Nordeasta jäi aika pitkän asiakkuuden pohjalta erittäin huono kuva. Jos joku toimi, niin se toimi hitaasti ja kankeasti.
Ja viimelopussahan on kyse siitä, että jos pankkiin marssii miljonääri, jolla on vaikkapa 50milj € per vuosi liikevaihdolla pyörivä firma, niin saletisti pääsee juttusille ihan oikeasti pätevän ihmisen kanssa. Kun taas vaikkapa 1000-100000€ lainoista ja sijoituksista juttusille haluava sysätään esim. harjoittelijan pakeille.
Eipä siinä sen kummemmasta ole kyse, kuin rahamääristä ja voiton määristä sitä myöten. Mainoksissa toki esitetään kauniita korulauseita, että jokainen opiskelija ja eläkeläinen on meille niin himmusen tärkee, mutta ehtaa paskapuhettahan se vain, kuten mainokset lähes aina.
Muutenkin kun keväällä 2008 kilpailutin melkein kaikki muut pankit, paitsi Aktian, asuntolainan suhteen (täysin riskitön pankille, tarvitsin aika tarkasti puolet asunnon hinnasta lainaa), jäi Sampo heti ekana pois pelistä, Nordea ja OP heti kohta seuraavina. Pienemmät pankit olivat järjestään paremman oloisia kaikin puolin (myös numeroiden valossa, mutta myös läheisten ihmisten asiakkuuskommentit vaikuttivat), POP ja Tapiola lopulta kärjessä. Otin Tapiolan lähinnä keskittämisen tuomien halpojen vakuutusten ja hyvien käyttötilin ehtojen ja koron takia. Kattoo nyt sitten tulevaisuudessa, jos/kun tarvitsee ottaa yrityslainaa, miten käy ja mistä pankista sen otan. Silloin pitänee tsekata Aktiakin.