Pankkilakko

Eilisistä kympin uutisista sivukorvalla kuulin, että YTN olisi suostunut sovintoehdotukseen. Suora taas ei sitä hyväksynyt. Käsittääkseni suurin osa suorittavasta portaasta kuuluu suoraan. Eli juuri ne joilla palkka alkaa korkeintaan kakkosella, eikä henkilökohtaista neuvotteluvaraa juurikaan ole.

Täysin ymmärrettävää kyllä, kun palkkauksen tietää. Herää vain kysymys: miksei 2007 neuvoteltu kunnon korotuksia, olisiko silloin ollut paremmat mahdollisuudet?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Näinpä, ite oon ollu rahoitusalalla vasta pari vuotta, mutta olen ymmärtänyt että edellinen kunnon korotus tuli joskus 90-luvulla. Pankeilla on tuon edellisen laman jälkeen pyyhkiny aika hyvin, mutta korotukset on silti ollu todella pieniä moniin muihin aloihin verrattuna.

Vähän avautumista tähän väliin :D

Aika uskomatonta paskaa kyllä ihmiset suoltaa tuolla netin keskustelupalstoilla eikä näistä pitäis provosoitua, varsinkin kun tietää, että iltalehden keskustelupalstoilla aivopierujaan päästelee ne Ranet ja Reiskat jotka tietää että raha tulee seinästä ja sähkö pistorasiasta, eikä niitä pankintätejä tarvii mihinkään. Nykyäänhän maksetaan kortilla ja verkkopankilla :david:

Monesti ei tule mieleen, että joku henkilö siellä pitää huolen siitä, että se Reiskan pankkikortti ylipäänsä toimii ja verkkopankissa pääsee pikku-Iitan balettitunnit maksamaan. Myös palvelumaksuista itketään verisiä kyyneleitä, kun ei tule mieleen että vaikkapa sen verkkopankin ja korttijärjestelmän pyörittäminen ei ole ilmaista. Eräskin asiakas oli vakaasti sitä mieltä, että pankin pitäisi maksaa HÄNELLE maksuja siitä, että pitää niitä muutamia satasiaan tilillä. Pankkihan käyttää HÄNEN rahojaan sijoituksiin ja tekee niillä voittoa. So what, pankkitoiminta on liiketoimintaa eikä hyväntekeväisyyttä, kyllä palveluista joutuu maksamaan, oli se sitten pankkipalvelu tai suihinotto. Jos ei kelpaa, niin sopii hakea sitä asuntolainaa vaikka naapurin isännältä (senkin lainarahan pankki muuten ostaa markkinoilta, eikä vaan paina seteleitä holvissa, sen takia lainoissa on marginaalit..) ja maksaa oravannahoilla kaupassa.

Jotenkin pankit mielletään myös "viholliseksi" joka vie meitin rahat ja pankkitädit on ahneita sikoja.
Monillekaan ei tule mieleen se, että se perus pankkitäti siellä tekee tasan sitä työtä mitä käsketään ja
kyllä ne on ihan toiset tyypit jotka noista linjauksista päättää. Sinulle sijoitusvakuutuksen myyvä
konttorihenkilö saa tuosta kaupasta tasan nolla euroa, mutta silti myyntitavoitteet on kovat.

Helpotti. Nyt takas töihin.
 
Monesti unohdetaan myös se vastuu mikä pankkivirkailijalla on.
Ei ole mikään ihan pieni juttu, jos esim. omakotitalorakentajan hanke on väärin mitoitettu tai vakuudet on arvioitu väärin, niin että lopputilanteessa pankille koituu 40 000e tappiot.
Vielä suurempaa ammattiosaamista vaaditaan yrityspankkineuvojilta, jotka ovat samassa palkkakuopassa kuin henkilöasiakaspuolella toimivat.

Konttoritasolla persuspalkkojen tulisi liikkua 2500 - 3200e skaalassa asiakasnevojilla ja palveluneuvojilla 1900 - 2300e. Päälliköt, johtajat ja johto tienaavat sitten jotain ihan muuta, mistä aikaisemmin olikin jo puhetta...
 
Herää vain kysymys: miksei 2007 neuvoteltu kunnon korotuksia, olisiko silloin ollut paremmat mahdollisuudet?

Korjatkaa joku asiaa paremmin tunteva, jos olen väärässä, mutta pankkialalla oli tietääkseni sovittuna jo ihan hyvistä korotuksista, joissa oli tulospohjainen osa mukana. Mutta kun työnantajapuoli tajusi, että korotuksista voisi selvitä metallialan 0,5 prosentin tasolla, niin käänsivätkin kelkkansa.

Hirveä kiire oli työnantajapuolella päästä tuposta eroon, mutta nyt siihen palataan kun on työnantajalle edullista.
 
Sinulle sijoitusvakuutuksen myyvä
konttorihenkilö saa tuosta kaupasta tasan nolla euroa, mutta silti myyntitavoitteet on kovat.

Äläs nyt. Olin eräällä neljänneksellä kovin rahastomyyjä ja minut palkittiin pyyhkeellä. Toimitusjohtaja henkilökohtaisesti ojensi sen kesäjuhlissa. Tosin konttorinjohtaja otti sen puolestani vastaan, koska ei paljoa napannut sinne ilmestyä. Siitä pari kuukautta eteenpäin niin olinkin jo vaihtanut firmaa.
Näin siis Sampo Pankissa palkittiin henkilökohtaiset onnistumiset. :D

Siis oikeasti? TOIMITUSjohtaja tulee ojentamaan PYYHKEEN? En tiennyt itkeäkö vai nauraa kun kuulin siitä. :rolleyes:
 
Lainaus SUORA:n sivuilta:

Hylätyn sovintoesityksen yleiskorotus oli 0,69 prosenttia 1.12.2009 ja 1 prosentin palkkakeskusteluerä 1.6.2010. Alalla ei ole ollut yhtään palkankorotusta tänä vuonna, edellisestä on kulunut jo yli vuosi.

Työntekijäpuoli on hakenut ja innovoinut erilaisia malleja yli kymmenen kuukauden ajan. "Halusimme käydä normaalit alakohtaiset työehtosopimusneuvottelut alan omien tarpeiden ja palkanmaksuvaran mukaan, jotta saisimme pankkien hyvistä tuloksista myös työntekijöille kuuluvan oikeudenmukaisen ja kannustavan palkankorotuksen", sanoo Suoran puheenjohtaja Tarja Lankila.

Yllättävää neuvottelujen vielä kestäessä oli aikaisemmin syksyllä julkisuuteen vuotanut tieto työnantajien suunnitelmasta käynnistää työsulku ja vierittää sen syy työntekijöistä johtuneeksi lakoksi
 
Monesti unohdetaan myös se vastuu mikä pankkivirkailijalla on.
Ei ole mikään ihan pieni juttu, jos esim. omakotitalorakentajan hanke on väärin mitoitettu tai vakuudet on arvioitu väärin, niin että lopputilanteessa pankille koituu 40 000e tappiot.

Onneksi pankintätien ei tarvitse näistä asioista mitään ymmärtääkään, heillä kun ei päätäntävaltaa laina-asioissa ole.
Onhan tuo täällä mainittu liksa pieni, mutta työ on kuitenkin siistiä sisätoimintaa virastoaikaan ja vastuu tekemisistä on muilla. Maailma ei vain toimi niin että kaikille hyvät liksat.
 
Kukas ne lainaneuvottelut sitten hoitaa jos ei pankin täti? Naapurin Pertsa? Jos nuo hommat vetää reisille ja vaikkapa nuo edellämainitut vakuudet laskee vituralleen, voi tappiot nousta melko suuriksi, juuri niinkuin Tyggis tuossa sanoi. Tuntuu että D.Yatesin tietämys tässä asiassa perustuu siihen vuotuiseen konttorikäyntiin, josta päällimmäisenä jää mieleen juurikin kiireetön tunnelma ja pitkä jono eläkeläisiä.. Totta kai toimihenkilö kantaa vastuun tekemistään ratkaisuista, oli sitten kyseessä asuntolainan tai luottokortin myöntö. Kuten aiemmin mainittu, tuosta tekemisestä kuitenkin suurin osa tapahtuu siellä kulissien takana. Vai olisiko mukavampi asioida pankissa, jossa yksi virkailija ottaisi kerrallaan vaikkapa 10 asiakasta ja sitten pidettäisiin huutokilpailu että kuka saa seuraavana lyödä Leijonakantisen tiskiin ja nostaa eläketililtä humpparahaa, samalla kun virkailija hoitaa taustatöinä luottopäätöksiä ja ampuu pistoolilla ilmaan..
 
Kukas ne lainaneuvottelut sitten hoitaa jos ei pankin täti? Naapurin Pertsa? Jos nuo hommat vetää reisille ja vaikkapa nuo edellämainitut vakuudet laskee vituralleen, voi tappiot nousta melko suuriksi, juuri niinkuin Tyggis tuossa sanoi. Tuntuu että D.Yatesin tietämys tässä asiassa perustuu siihen vuotuiseen konttorikäyntiin, josta päällimmäisenä jää mieleen juurikin kiireetön tunnelma ja pitkä jono eläkeläisiä.. Totta kai toimihenkilö kantaa vastuun tekemistään ratkaisuista, oli sitten kyseessä asuntolainan tai luottokortin myöntö. Kuten aiemmin mainittu, tuosta tekemisestä kuitenkin suurin osa tapahtuu siellä kulissien takana. Vai olisiko mukavampi asioida pankissa, jossa yksi virkailija ottaisi kerrallaan vaikkapa 10 asiakasta ja sitten pidettäisiin huutokilpailu että kuka saa seuraavana lyödä Leijonakantisen tiskiin ja nostaa eläketililtä humpparahaa, samalla kun virkailija hoitaa taustatöinä luottopäätöksiä ja ampuu pistoolilla ilmaan..


Noh noh noh. Ei ne pankkivirkailijat mitään kuninkaita ole, vaikka euroista päättäisikin.

Kyllähän joka alalla on vastuuta enemmän mitä palkasta voisi kuvitella.

Jopa sen kaupan kassan kohdalle voi tulla kysymyksiä, joihin väärin vastaamalla ei kukaan menetä rahaa mutta voi menettää henkensä. (kärjistetty mutta niin on tuo tappion tuominenkin pankkivirkailijan virheestäkin). Siivooja voi jättää minuutiksi lattialle saipuata eikä taaskaan kukaan menetä eurojaan vaan henkensä. Vartija voi jättää väsyneenä pitkän päivän päätteeksi varaston oven lukitsematta ja tässä pääsemmekin sitten tuonne pankkivirkailijan tappioidenluontiin (40*40" töllö). ;)

Muuten olen kyllä sitä mieltä, että saavat lakkoillakin jotta palkka nousisi. Ja toivotaan että saavatkin sen korotuksen.

Ja loppukaneettina vielä, että ei sitä työtä tekemällä kuitenkaan rikkaaksi tule. :D
 
Kukas ne lainaneuvottelut sitten hoitaa jos ei pankin täti? Naapurin Pertsa? Jos nuo hommat vetää reisille ja vaikkapa nuo edellämainitut vakuudet laskee vituralleen, voi tappiot nousta melko suuriksi, juuri niinkuin Tyggis tuossa sanoi. Tuntuu että D.Yatesin tietämys tässä asiassa perustuu siihen vuotuiseen konttorikäyntiin

En toki kovin usein asuntolainaa hae ja sen yhden kerran kun nordean tiskillä asioin rakennuskuvien, tulo-menoarvion ja kustannuslaskelman kanssa, niin kauhea nikottelu oli ja esimieheltä kuulemma piti lupaa kysyä. Ei pystynyt moista pelleilyä katselemaan joten otin lainan sellaisesta pankista missä pääsi suoraan johtajan kanssa jutuille ja asiaan. Pian sen jälkeen nordeasta kyllä soiteltiin että joo onnistuu meilläkin mutta myöhässä olivat.

Varmaan noiltakin onnistuisi se normi kerrostalo-osakekauppa, vaikka epäilen vahvasti.
 
Et tainnu olla Nordean avainasiakas. Kuten ne mainoksessakin mainostaa niin muut saa paskat tuolit ja avainasiakkaat luksustuolit.. Jollain tavalla absurdi mainos, kuka helvetti haluaa pankkiin jossa normaalia asiakasta ei palvella kunnolla.

Laina-asioissa pankin tädeillä asioiminen on aivan turhaa, kuitenkin kysyvät pomoiltaan et mitä tehdään. Hain 130k kämppään 35k lainaa, en saanut mistään pankista. Kukaan tädeistä ei osannu sanoa juuta, eikä jaata vaan aina piti kysyä pomolta. Pomotki tosin tässä tapauksessa sanoivat kiitos ei.
 
Kyllä kokeneemmilla toimihenkilöillä on luotonmyöntövaltuudet ja aika paljon sitä kautta vastuuta. Usein toimintamalli on sellainen, että vähemmän kokenut henkilö laatii hankittavasta projektista luottoesityksen, jonka toinen vanhempi kolleega tarkastaa. Vastuu projektissa on kuitenkin esityksen laatijalla. Ja kyllä niitä tappioita muodostuu juuri edellämainituissa tilantesta, mikäli henkiön ammattitaito ei riitä.

Ei pankkivirkailija mikään kuningas ole, eikä normaalipalkan pidä olla yhtään työtehtävien vaatimuustasoa korkeampi, mutta ei myöskään alhaisempi.
 
Et tainnu olla Nordean avainasiakas. Kuten ne mainoksessakin mainostaa niin muut saa paskat tuolit ja avainasiakkaat luksustuolit.. Jollain tavalla absurdi mainos, kuka helvetti haluaa pankkiin jossa normaalia asiakasta ei palvella kunnolla.

Laina-asioissa pankin tädeillä asioiminen on aivan turhaa, kuitenkin kysyvät pomoiltaan et mitä tehdään. Hain 130k kämppään 35k lainaa, en saanut mistään pankista. Kukaan tädeistä ei osannu sanoa juuta, eikä jaata vaan aina piti kysyä pomolta. Pomotki tosin tässä tapauksessa sanoivat kiitos ei.
En tajua Nordean ym. suurien menoa muutenkaan, perusasioiden jonottaminen vie tuntikausia. Kannattaa vaihtaa pienempään pankkiin ja maksaa sitten pari lanttia enemmän kuussa eikä tarvitse aina asioida eri ihmisen kanssa.
 
Ite ainakin varaan aina ajan konttorille jos on jotain semmosta asiaa jotai ei pysty puhelimitse tai verkkopankissa hoitamaan. Paljon mukavampaa kun voi vaan kävellä sisään sovittuna aikana ja pääsee suoraan jonon ohi.
 
Ite en ainakaan maksa omista pankkiasioinneistani penniäkään. Yritystililtä jonkin verran menee, kun olosuhteiden pakosta joutuu OP:ssa sen pitämään. Laina-asiat mulla käy pankkineuvoja kotona hoitamassa, eikä tartte lakki kourassa pankkiin jonotella;). Pikkuasiat tietysti hoidetaan puhelimitse. Tapiola-pankkia käytän.

Itse pankkitädin homma vaikuttaisi hieman alipalkatulta näin ulkopuolisen silmin, varsinkin jos on kova myymään noita ison katteen tuotteita (eläkevakuutukset, säästövakuutukset, lainaturvat ym.). Ei itseäni ainakaan nappaisi ryöstötuotteita ilman minkäänlaista provikkaa myydä.
 
Onhan tätä jo puitu, mutta tässä vielä virallinen tiedote SUORA:lta:

Miksi pankit ovat kiinni 14.-16. joulukuuta?

Kyse on rahasta. Suomessa tänä vuonna toteutuvien palkankorotusten keskiarvo on kolme prosenttia. Rahoitusalalla korotukset ovat olleet nolla. Tämä on siis finanssityönantajan käsitys kilpailukykyisestä palkankorotuksesta.

Osakkeenomistajat ja johto saavat suhdanteista riippumatta aina osuutensa. Nyt myös työntekijä odottaa oikeudenmukaista osuutta hyvistä tuloksista. Ala ei ole kriisissä.

Rahoitusalan työntekijät eivät voineet hyväksyä valtakunnansovittelijan esitystä. Alalla on vastikään otettu käyttöön kokonaan uusi palkkausjärjestelmä, jossa luovuttiin muun muassa kokemuslisistä. Palkkakeskustelumallista päätettäessä sovittiin, että yleiskorotuksen ja palkkakeskustelukorotuksen suhde on enintään 50%/50%.

Siksi olisi kohtuutonta, että keskusteluun varattu potti (1%) määrittäisi ansiokehitystä enemmän kuin yleiskorotus (0,69%).

Palkkakulut ovat pankkien kuluissa marginaalinen erä. Suomen pankkien tuotoista noin neljäsosa (24,6 %) menee henkilöstökuluihin. 90-luvun alussa tämä osuus oli vielä noin 40 % .

Henkilöstökulut olivat viime vuonna 1 271 miljoonaa euroa. Yhteenlaskettu liikevoitto oli 2 484 miljoonaa euroa. Yhtä prosenttia suuremmat palkkakulut olisivat pienentäneet voiton 2 471 miljoonaan euroon.

Kuten näkyy, palkankorotuksen suuruudella on vain marginaalinen merkitys pankkien tuloksiin, jotka ovat viime vuoden huipputulosten jälkeen pysyneet edelleen hyvinä.

Pankeille jää kaikkien kulujen jälkeen liikevoittoa jokaista toimihenkilöä kohti lähes 100 000 euroa. Siitä riittää myös työntekijälle.

Edellinen lama vei alalta joka toisen työpaikan ja konttoriverkosto karsiutui puoleen. Nyt kun alalla menee hyvin, henkilöstön pitäisi jälleen joustaa? Ei käy. Odottamalla ei koskaan tule oikeaa aikaa. Se aika on nyt.

Pankkityö on vaativaa asiantuntijatyötä. Pankkeihin ei tulla enää "rutiiniasioissa". Jokainen palvelutilanne räätälöidään erikseen: bisnes, perhe, sinkku, asunnon ostaja, mummo, perikunta, lottovoittaja, maahanmuuttaja, opiskelija, työtön... ja juuri sinä!

Pankkiväki pitää työstään ja asiakkaistaan. Olemme velvollisuudentuntoisia ja palvelun keskeytyksestä asiakkaille koituva haitta satuttaa meitäkin.

Työt eivät kuitenkaan ole meidän, vaan pankin töitä. Ylityökieltoa olemme noudattaneet marraskuun lopusta asti. Työtaistelutoimet olemme valmiit lopettamaan heti, kun saamme työnantajilta oikeudenmukaisen palkankorotuksen.
 
Ite ainakin varaan aina ajan konttorille jos on jotain semmosta asiaa jotai ei pysty puhelimitse tai verkkopankissa hoitamaan. Paljon mukavampaa kun voi vaan kävellä sisään sovittuna aikana ja pääsee suoraan jonon ohi.

Jep ja ainakin näin "vanhana asiakkaana" tuon avainasiakkuus Nordeassa toimii hyvin. Omia asioitani hoitava pankkineuvoja on väkisinin tullut tutuksi ja asioista ei tarvi turhaan veivata. Ja varaan itsekin AINA sen ajan jos se vaan mahdollista on!

Ylläri minullekin, että tavallinen pankkivirkailija tienaa noin vähän. Ajattelin että kakkosen paremmalla puolella ollaan helposti kautta linjan. No taas oppi jotain uutta tästäkin asiasta.
 
Ihan hyvä palkka on alle 2000€ /kk brutto siististä sisätyöstä konttoriaikoina, ellei siinä tietoa ja osaamista vaadita ja ellei ole vastuuta pahemmin.

Mua on risonut jo noin 20v pankkien aukiolot. Ne pitäisi heti laajentaa lauantaille ja jos ei tuntimäärää arkipäivinä voi lisätä, niin otetaan aamusta pois ja lisätään iltaan, vaikka tyyliin 12-21, niin jopa kerkeisi hoitaa pankkiasiat aika moni ihan henk.koht., jos haluaa.

Olin aikoinaan Nordean avainasiakas tai joku muu sellainen. En muista tarkkaa nimikettä, mutta semmoinen hienolta kalskahtava "Et ole tavis, vaan meille tärkeä!" leima oli lyöty ottaan. Varasin pariakin eri sijoitusneuvottelua varten erikseen ajan ja pyysin, että mulle etittäisiin juuri tietystä aiheesta paljon tietävä ihminen, kyseessä oli Oulun Nordean pääkonttori. Mitä tapahtui? Pääsin juttelemaan epävarman harjoittelijan kanssa, joka ei uskaltanut sanoa juuta eikä jaata, yritti kutsua paikalle kokeneempaa ihmistä kommentoimaan (välillä onnistui, välillä ei, koska se konkari oli kiireinen), eikä homma sujunut yhtään. Muulloin on myyty tai yritetty myydä surkeita ja mulle sopimattomia tuotteita (nyt sen tiedän, kun olen talousasioista edes pikkuruisen opiskellut, silloin en tajunnut mitään näistä asioista). En syytä siitä ko rividuunaria, vaan pomoja, jotka rividuunareita patistavat myymään paskojakin tuotteita urakalla, varmastikin siksi, että saavat itse siitä paremmat provikat, kuin jonkun muun sijoitustuotteen myymisestä. Noh, pääpointtina se, että Nordeasta jäi aika pitkän asiakkuuden pohjalta erittäin huono kuva. Jos joku toimi, niin se toimi hitaasti ja kankeasti.

Ja viimelopussahan on kyse siitä, että jos pankkiin marssii miljonääri, jolla on vaikkapa 50milj € per vuosi liikevaihdolla pyörivä firma, niin saletisti pääsee juttusille ihan oikeasti pätevän ihmisen kanssa. Kun taas vaikkapa 1000-100000€ lainoista ja sijoituksista juttusille haluava sysätään esim. harjoittelijan pakeille. :rolleyes: Eipä siinä sen kummemmasta ole kyse, kuin rahamääristä ja voiton määristä sitä myöten. Mainoksissa toki esitetään kauniita korulauseita, että jokainen opiskelija ja eläkeläinen on meille niin himmusen tärkee, mutta ehtaa paskapuhettahan se vain, kuten mainokset lähes aina.

Muutenkin kun keväällä 2008 kilpailutin melkein kaikki muut pankit, paitsi Aktian, asuntolainan suhteen (täysin riskitön pankille, tarvitsin aika tarkasti puolet asunnon hinnasta lainaa), jäi Sampo heti ekana pois pelistä, Nordea ja OP heti kohta seuraavina. Pienemmät pankit olivat järjestään paremman oloisia kaikin puolin (myös numeroiden valossa, mutta myös läheisten ihmisten asiakkuuskommentit vaikuttivat), POP ja Tapiola lopulta kärjessä. Otin Tapiolan lähinnä keskittämisen tuomien halpojen vakuutusten ja hyvien käyttötilin ehtojen ja koron takia. Kattoo nyt sitten tulevaisuudessa, jos/kun tarvitsee ottaa yrityslainaa, miten käy ja mistä pankista sen otan. Silloin pitänee tsekata Aktiakin.
 
Ihan offtopiccina täytyy tähän heittää että jotenkin huvittavaa että kaikki lakkoilee juuri nyt kun sitä rahaa on oikeasti ihan helvetin vähän ja joka puolella tehdään leikkauksia maailman talouden takia.
 
Ihan offtopiccina täytyy tähän heittää että jotenkin huvittavaa että kaikki lakkoilee juuri nyt kun sitä rahaa on oikeasti ihan helvetin vähän ja joka puolella tehdään leikkauksia maailman talouden takia.


Mutta useat yritykset tekevät voittoa kuitenkin samanverran kuin edellisvuonna. Elikä leikkaukset eivät ole vaikuttaneet tulokseen muuta kuin yrityksille positiivisessa mielessä. Syytäkin lakkoilla.


"Jesh, sain potkut että työpaikkani pääsi 2 miljardin voittoihin taas"

Tuo on mielestäni hassua, ei lakkoilu. :)

edit. niin siis taitavat pankitkin siis tehdä voittoa tänä vuonna
 
Back
Ylös Bottom