Itellä on tässä jo pitempään esiintynyt varsinkin iltaisin ja öisin valtavaa ahdistusta, mille ei löydy mitään järkevää selitystä. Varsinkin kun pitäis nukkumaan mennä niin ahdistus saavuttaa lakipisteensä ja jopa kuolemanpelkoa esiintyy. Myös iltaisin syömisestä on tullut epämiellyttävä kokemus, koska ahdistuksen mukana nielemisestä on tullut hyvin vaivalloista, ja nielemisrefleksi saattaa jäädää muutamaksi sekunniksi "tilttiin", mikä jo aiheuttaa pientä paniikinpoikasta. Muutaman kerran on yöllä tullut kohtaus, että sydän on hakannut saatanan lujaa ja oikeasti ajatellut, että nyt tuli lähtö. Lisäks eilen salilla alko yhtäkkiä huimata ja sydän alko takomaan järjettömästi. Teki mieli vaan juosta ulos koko salilta, mutta kohtaus meni sitten aika äkkiä ohi.
Onko nämä tyypillisiä paniikkihäiriön oireita? Piti vielä sanomani, että myös pakko-oireet on lisääntynyt. Lukemisestakin tullut hankalaa, kun pitää toistella kappaleiden vikoja sanoja tai vastaavaa. Varmaan sanomattakin selvää, että elämänlaatu laskenut melkoisesti.
Kyllä niille joku "järkevä" selitys löytyy henkiseltä puolelta. Se, että miten sen saa selville on pitkä ja monimutkanen prosessi.
Älä missään nimessä jää vaiheeseen noiden ongelmien kanssa, sillä ne tulee lisääntymään, jos ratkaisua ei löydy. Varsinki tuolla nukkumis puolella. Niin kuin Axelpass Tommikin tuossa mainitsi, tulee nuo hapenhaukkomiset vastaan ja jatkuessaan unet menee tosi ahdistaviksi ja pelottaviksi. Elämän laatu huononee huononemistaan varsinkin, kun niiltä ei saa nukkuessa edes rauhaa. Aamulla tuntuu ettet tavallaan millään pääse edes kunnolla hereille. Kroppa hälyttää jostain ratkaisemattomasta ongelmasta ja sun täytyy löytää se vastaus. Psykiatri voi olla apuna tähän, mutta itse se vastaus kuitenkin täytyy löytää. Lääkitys toimii varmasti ensiapuna, mutta se ei sitä ongelman juurta välttämättä poista. Olet kuitenkin vasta 18-vuotias niin kokemuksesta voin sanoa, että jotain häikkää on ja yritä alkaa selvittän sitä pikimmiten...muuten se vaan venyy ja venyy, eikä todellakaan lähde itsestään pois. Puhuit tuosta kohtauksesta salilla, niin jossain vaiheessa sulle tulee oikeasti kiire pois ihmisten ilmoilta, kun et enään pysty kontrolloimaan tuota. Silloin, kun olet tavallaan "rauhaisassa mielentilassa", niin jokin asia yrittää puskea tavallaan läpi, alussa sitä keskittyy vain noihin ulkoisiin oireisiin, kun ne ovat tietenkin merkillisiä ja niistä on todella ihmeissään :wtf: Asioiden edetessä saatat yhtäkkiä huomata, että olet puolivuotta istunut neljän seinän sisällä ja jos jonnekki pitäisi lähtä, tulee uskomaton vastentahtoisuus, pelkoja ja ahdistusta.
Pakko-oireitakin tulee siksi, että yrittää jotenkin pitää mielen kiireisenä
Omituisia fiksaatioita alkaa ilmeneen, mitä merkillisimpiin asioihin. Lisäksi jossain vaiheessa alkaa "romahtelemaan" pientekin asioiden edessä
. Alkoholi on paskinta mitä tuolloin voi käyttää, se katkoo ajatusprosessia, ottaa sitä sitten kerran kuukaudessa tai kerran viikossa. Aspartaami juomiin ei kannata koskea, kahviki on huono juttu. Jos ite juon päivän aikana enemmän kuin kupillisen kahvia, ajatukset alkaa sinkoileen ja "säkenöimään" holtittomasti :D. Kova aeroobinen auttaa, mutta sekin vain hetkeksi, eikä kukaan tuotakaan voi harrastaa 24/7
.
Mieti siis aikaa taaksepäin, niin paljon kun on tarpeellista, mikä sun mieltä voisi painaa? Mihin asiaan et ole tavallaan saanut ratkaisua, vaan olet jättänyt sen vaiheeseen tai omaan arvoonsa syystä tai toisesta? Se voi olla mikä tahansa asia, sillä monesti juuri se mistä se vyyhti lähtee purkautumaan on sellainen, mitä nimenomaan itsellä tulee juuri vähäteltyä ja sivuutettua tietyllä tapaa.
Vastasin sulle siksi, kun mulla on jostain jääny sellainen kuva, että sulla on tuolla unipuolella ollu erinäisiä häiriöitä. Sä olet nuori ja toivon ettei nämä oireet ala vetään takapakkia sun elämälle ja alkavalle työeuralle esimerkiksi.
Valoa tunnelissa kuitenkin on rutkasti
Kun sä panostat näihin juttuihin ja itseesi, sieltä pääse "pois". Mikä tahansa se ongelma on sen voi löytää ja oppia elämään sen kanssa, "pelastus" on ymmärys näihin kaikkiin asioihin. Mä olen voittanut pannikkihäiriön. Mun ahdistuksen ovat lähes olemattomat, alkavat oleen normaalia tasoa. Mun unet on tavallisia unia nykyään, kaikki alkaa oleen balansissa...silloin kun noista vielä kärsin en voinut
ikinä uskoa, että niistä pääsee eroon tai niitä pystyy alkaan kontrolloimaan ja tunnistamaan.