Onko sulla Super5 kokemusta?
Ajattelin kyllä ihan tosissaan etten ota enään nappiakaan, olen sitä mieltä etten tarvitse jatkuvaa lääkitystä, olen ottanut diabamin ennen kun kohtaus on tullut ja sen on sen laukaissut, täytyy kysyä että sopiiko sellainen järjestely.
Kyllä oli kauhua herätä siihen kun sydän hakkaa ja tuntuu että kädet on tulessa ja meinaa tajua lähteä, huhuh..
Tuossa vaikuttavana aineena on kaiketi essitalopraami? Siitä minulla ei ole kokemusta, söin aikoinaan sepramia (jonka vaikuttava aine on sitalopraami), muutaman päivän kun kerkesin nappeja syödä, kelailin että käynpä kaupassa. No, kauppa on 100metrin päässä himasta, 50metrin päässä kosahti syke ihan tappiin, tuntu että delaan ihan tähän paikkaan tai ainakin taju lähtee. Ei oikeen saanut enää edes käveltyä, pikku askelia takasin himaan päin ja helpotti. Uusi yritys illalla ja pääsin kauppaan asti, no siellä ihan sama homma. Varsinaiselta voitolta tuntui, kun viikon päästä lääkityksen aloituksesta uskalsin käydä tankkaamassa auton :D Kerran tuli kanssa tuollainen kohtaus, että kädet puutui, tuntui että rintaa puristaa ja oli ihan hilkulla, ettei taju lähtenyt auton rattiin, silloin oli itsekkin mentävä terveyskeskukseen, tuntui sen verran häijyltä. Olin ihan varma, että nyt on joku infarkti, sen verran puristi rinnassa.
Jos et jatkuvaa lääkitystä tarvitse, niin en voi sitä ainakaan itse suositella. Kun lääkkeet potkii, elämä on ihan jees ja ei ainakaan itselle juuri kohtauksia tullut. Aloitin itse lääkityksen, ennen kuin lähdin armeijaan jotta pärjäisin siellä ja minua huimasi 24/7 noin puolisen vuotta, joka johtui kroonisesta hyperventilaatiosta, joka taas johtui jonkunnäköisestä ahdistuksesta. Kun taas lääkityksen lopetti, oli aikas erikoisia fiiliksiä ja oireet palasivat. No nyt syön Seronilia, jonka lopettettuani ajattelin kokeilla, josko pärjäisi ilman. Tämän lääkityksen kanssa ei oikeen mitään muuta voi syödä, kun tuppaa kasvattamaan muiden lääkeaineiden puoliintumisaikoja ja sitä kautta vaikuttaa niiden määriin elimistössä.
Suosittelen ihan vakavaa keskustelua lääkärin kanssa siitä, mikä on sinun tarpeesi. Että onko sinulle vain annettu resepti kouraan, että päästäisiin helpoimmalla. Jos sinulla on satunnaisia oireita, niin pameja niihin voi käyttää. (Kannattaa kysyä tuosta, voiko niitä ottaa sinun lääkityksesi kanssa samaan aikaan, jos lääkitystä jatkat). Niitä eivät vaan nykyajan lääkärit oikein määrää sen takia, että ihmiset tuppaavat jäämään niihin riippuvaisiksi. Riippuen minkälaisia oireita sinulla on, niin vaihtoehtona voi olla esim betasalpaajat, jotka pitävät kurissa fyysiset oireet paniikkihäiriöstä ja yleensä ei tule sitten henkisiäkään oireita, vaikka ne eivät paniikkihäiriöön lääkkeitä olekkaan.