Palkkasi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja black
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Hoitajan palkka eli :kakka:. Nettona joku 2000€/kk. Alan vaihto edessä, ei ole niin lähellä sydäntä että perse hiessä tolla palkalla tätä tekisin. Sen lisäksi joutuu joka päivä kohtaamaan itseensä kohdistuvaa väkivaltaa. Kolmivuoro joten ei elämää. Vastuun määrä on ihan kohtuuton nykyään. Kaksinkertaiseksi toi palkka ni sitten ehkä tätä voisin tehdä.

Hoitajan palkka eli :kakka:. Nettona joku 2000€/kk. Alan vaihto edessä, ei ole niin lähellä sydäntä että perse hiessä tolla palkalla tätä tekisin. Sen lisäksi joutuu joka päivä kohtaamaan itseensä kohdistuvaa väkivaltaa. Kolmivuoro joten ei elämää. Vastuun määrä on ihan kohtuuton nykyään. Kaksinkertaiseksi toi palkka ni sitten ehkä tätä voisin tehdä.

Tuossa olen itsekin miettinyt vaikka 2000e/kk netto on ihan hyvä palkka millä elättää itsensä mutta se, että sen eteen joutuu tekemään vielä 3-vuorotyötä, jossa on koko ajan pihalla eikä tiedä edes että onko viikonloppu vai arki sekä juuri tuo niska limassa duunin painaminen ilman minkäänlaista arvostusta keneltäkään niin ei kyllä paljoa houkuttele. Itsekin useasti miettinyt, että onko tässä edes mitään järkeä.

Tuossa olen itsekin miettinyt vaikka 2000e/kk netto on ihan hyvä palkka millä elättää itsensä mutta se, että sen eteen joutuu tekemään vielä 3-vuorotyötä, jossa on koko ajan pihalla eikä tiedä edes että onko viikonloppu vai arki sekä juuri tuo niska limassa duunin painaminen ilman minkäänlaista arvostusta keneltäkään niin ei kyllä paljoa houkuttele. Itsekin useasti miettinyt, että onko tässä edes mitään järkeä.

Mites esim. 6h, 10h, tai vaikka 12h tms. työvuorojen mahdollistaminen? Oma tyttöystävä on myös hoitaja, joten ainakin hänen kanssaan keskustellen työajan mahdollisuude/uudistukset voisivat merkittävästi lisätä työhyvinvointia?
Eli että tehtäis jotain esim. 10h-12h vuoroja, jolloin ois aina vaikkapa 3pv vapaa putkeen työrupeaman jälkeen. Käsittääkseni 12h työajassa on 10pv sisällä 6pv vapaata. Ainakin itse olisin todella mielissäni, jos voisin tehdä nykyisessä työpaikassa vaikka 4x10h päivä nykyisen 5x8h sijaan - koska vapaapäivät lisääntyisivät.
Ainakin itse ihmettelen, miksi 12h vuoroja käytetään niin vähän - vai onko se sitten niistä kuuluisista ammattiliittojen työsopimuksista kiinni. http://www.ttk.fi/files/3524/Toni_Laiho_TEAM_141113.pdf . 12h vuorot nimittäin ovat erittäin suosittuja omassa lähipiirissä klassisen virastotyöajan suhteen..*

Oon muuten seurannut sekä omaa, että amk-hoitsuni tutkinnon suorittamista. Aivan törkeen paljon nopeammin vois tuottaa porukkaa ulos esim. lomia järkeistämällä nykyisestä (4kk lomaa mulla, kivaa muttei järkevää).. Omakin tyty aina naureskelee, että miten voikaan olla näin paljon vapaata.. Koko koulutusjärjestelmä vaatisi melkoista remonttia..

Amk-tutkinnolla tuo hoitajan palkka? Ei kuulosta kovin hyvältä työaika ja vastuu huomioiden. Aika peruspönttö inssihommista 8-16 työajalla saa vähintään saman verran rahaa.

Mites esim. 6h, 10h, tai vaikka 12h tms. työvuorojen mahdollistaminen? Oma tyttöystävä on myös hoitaja, joten ainakin hänen kanssaan keskustellen työajan mahdollisuude/uudistukset voisivat merkittävästi lisätä työhyvinvointia?
Eli että tehtäis jotain esim. 10h-12h vuoroja, jolloin ois aina vaikkapa 3pv vapaa putkeen työrupeaman jälkeen. Käsittääkseni 12h työajassa on 10pv sisällä 6pv vapaata. Ainakin itse olisin todella mielissäni, jos voisin tehdä nykyisessä työpaikassa vaikka 4x10h päivä nykyisen 5x8h sijaan - koska vapaapäivät lisääntyisivät.
Ainakin itse ihmettelen, miksi 12h vuoroja käytetään niin vähän - vai onko se sitten niistä kuuluisista ammattiliittojen työsopimuksista kiinni. http://www.ttk.fi/files/3524/Toni_Laiho_TEAM_141113.pdf . 12h vuorot nimittäin ovat erittäin suosittuja omassa lähipiirissä klassisen virastotyöajan suhteen..*

Oon muuten seurannut sekä omaa, että amk-hoitsuni tutkinnon suorittamista. Aivan törkeen paljon nopeammin vois tuottaa porukkaa ulos esim. lomia järkeistämällä nykyisestä (4kk lomaa mulla, kivaa muttei järkevää).. Omakin tyty aina naureskelee, että miten voikaan olla näin paljon vapaata.. Koko koulutusjärjestelmä vaatisi melkoista remonttia..

Joskus voisin kuvitella tekeväni 10h päivää jos saisi yhden vapaapäivän viikkoon lisää mutta en kyllä ympärivuotisesti. 8h alkaa olemaan ainakin itselle jo melko riittävä. Yövuoroja mukava tehdä useampi putkeen niin siitä saa useamman vapaapäivän peräkkäin sit taas. Joillekin varmasti sopisi hyvin tuo pidempi työaika tietty sitä en mene kiistämään :)

Kertokaahan nyt aikuisten oikeasti että kuinka rankkaa se työ on? Paljonko hoitajien pitäisi tienata? Minun mielestä jokainen kuka kuvittelee että tekee rankkaa työtä niin pitäisi ruveta piikkamaan 12h päiviä yhdellä30min ruokatunnilla, tai vetäisee 12h päivä muurarin apulaisena tai purkumiehenä, oppisi hyvin nopeasti että ei ole rankkaa edes nähnyt painajaisissa.

Kertokaahan nyt aikuisten oikeasti että kuinka rankkaa se työ on? Paljonko hoitajien pitäisi tienata? Minun mielestä jokainen kuka kuvittelee että tekee rankkaa työtä niin pitäisi ruveta piikkamaan 12h päiviä yhdellä30min ruokatunnilla, tai vetäisee 12h päivä muurarin apulaisena tai purkumiehenä, oppisi hyvin nopeasti että ei ole rankkaa edes nähnyt painajaisissa.

No kyllä hoitajien sen verran pitäisi tienata ettei taloustilanne ois jatkuvasti ns. kädestä suuhun.
Ruvetaanko tässä väittelee kenen työ on rankinta? Kyllä, itse koen hoitoalan rankkana. Ei pelkästään se työn fyysisyys, sehän on pienin juttu, vaan esim se että asiakkaat repii hiuksia, lyö nyrkillä, potkii, sylkee ja on ihan veitselläkin uhattu tän lyhyen hoitajan urani aikana. Ei meilläkään oo aina aikaa ruokataukoo koko 8h päivänä mut niinkun sanoin se on pieni juttu. Yövuoroissa esim oot yksin vastuussa. Jos joku vaikka kaatuu ja kuolee siihen niin omaiset voi nostaa syytteet jos haluavat. Varaa virheisiin tässä työssä ei hirveesti oo ja kun on itsekin ihminen ni niitä sattuu. Ei se työstä saatava korvaus ihan tämän arvoista ole. Säästöjen takia vastuu lisääntyy koko ajan ja palkka pysyy samana.

No kyllä hoitajien sen verran pitäisi tienata ettei taloustilanne ois jatkuvasti ns. kädestä suuhun.

Jos ei kahden tonnin nettopalkka riitä muuhun kuin kädestä suuhun, niin sitten on itsessä ja omassa taloudessa vikaa.

On varmasti hoitajan työ rankkaa joo, mutta niin on paljon muitakin henkisesti ja fyysisesti rankkoja ammatteja. Vastuuta on myös muuallakin. Itse näkisin, että hyvää palkkaa saa silloin kun omaa jotain erityisosaamista ja tekee jotain tuottavaa työtä. Hoitsut tienaa ihan riittävästi tällä hetkellä. Jos jotakin, niin työoloja voisi parantaa ja enemmän olla hoitsuja, mutta minkäs teet kun ei rahaa valtiolla/kunnalla ole.

Yritin kertoa vain että näe asiat laajemmasta näkökulmasta, sitä helposti luulee että oma työ on raskasta fyysisesti ja henkisesti, mutta kannattaa kokeilla kymmeniä asioita niin hahmottaa sen jälkeen laajemmin asiat. Jotkuut saa vain 1200-1500e käteen ja saa siintä säästöön. Onko sinulla auto? Onko pakko asua ytimessä? Onko pakko käydä joka vuosi Thaimaassa? Onko pakko käydä joka viikko juomassa 10e kossukolia?

Jokainenhan on tietysti sitä mieltä, että se oma työ on maailman vaikeinta/rankinta/haastavinta/stressaavinta/jne ainakin jos palkkaa mitattaisiin sen mukaan. Loppujen lopuksi näinhän se ei kuitenkaan ole ja vaikkapa tähän kyseessä olevaan hoitsun hommaankin kuitenkin kelpaa iso osa väestöstä ihan ammattikoulupohjalta, joten ei ne vaatimukset kovin suuret ole.

Toki sitten vielä voi keskustella siitä, että miten realistisia ne odotukset edes on, jos odottaa ilman pidempää koulutusta julkisen puolen hommissa saavuttavansa jotain muuta kuin kädestä suuhun elämistä. Kahden tonnin nettohan on kuitenkin kaksi kertaa pakollisten kulujen verran, joten ihan hyvinhän siinä elää.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Yritin kertoa vain että näe asiat laajemmasta näkökulmasta, sitä helposti luulee että oma työ on raskasta fyysisesti ja henkisesti, mutta kannattaa kokeilla kymmeniä asioita niin hahmottaa sen jälkeen laajemmin asiat. Jotkuut saa vain 1200-1500e käteen ja saa siintä säästöön. Onko sinulla auto? Onko pakko asua ytimessä? Onko pakko käydä joka vuosi Thaimaassa? Onko pakko käydä joka viikko juomassa 10e kossukolia?

Niin, lähihoitajien palkka joissain paikoissa samalla vastuulla on just toi 1500€/ netto. Siksi kritisoin tätä hoitajien palkkaa. 2000€ on ihan ok mut ei riitä tosiaan minulle itselleni enkä jaksaisi tällaista työtä loputtomiin tuolla rahalla tehdä. Onneksi alaa voi vaihtaa.
Ei oo autoa mutta juuri sen takia asun keskustassa että saan lapsen vuoropäiväkotiin ennen töitä kävellen. Pelkkä päiväkoti maksaa 150€, vuokra, lapsen viemiset isälleen junalla joka toinen vkl, 2 henkilön ruuat, lapsen harrastus. Alkoholia en juo ees ja ulkomailla en oo käynyt aikoihin. Mutta niinkun sanoin 2000€ ei riitä minulle, haluan harrastaa ja shoppailla. Minulle tämä palkka on kädestä suuhun, jollekin toiselle ei ehkä.

Sekä jos miettii esimerkiksi sairaanhoitajan palkkaakin. Sairaanhoitaja tekee monessa paikassa vain arkisin 8-16 töitä ja käteenkään ei loppujenlopuksi jää kuin se 1700e. Se ei mikään riittävä palkka ole työolosuhteet huomioonottaen mistä tässä olikin juuri aikaisemmin puhetta. Lähihoitajalle jää 1500 nettona käteen ja jos meinaa päästä 2000e nettopalkalle niin pitää olla melkeinpä jokaikinen viikonloppu töissä painamassa yövuoroa niska limassa. Varmasti moni muukin ammatti on todella rankka enkä yhtään sitä vähättele mutta aika usein pystyy jo saamaan sen yli 2000 käteen pelkällä Ma-Pe vuoroilla 8-16 toisessa ammatissa.

Mutta niinkun sanoin 2000€ ei riitä minulle, haluan harrastaa ja shoppailla. Minulle tämä palkka on kädestä suuhun, jollekin toiselle ei ehkä.
Paljonko sitten pitäisi saada käteen? Laskeppa huviksesi paljonko saisit enemmän käteen, jos tienaisit 500€/kk bruttona enemmän. Suomessa verotus kiristyy aika rajusti 2000€/kk nettotulojen jälkeen(n. 3000€ brutto).

Itsellä reilun vuoden työkokemus (AMK-inssi) ja laskennalliset ansiotulot tälle vuodelle n. 43k€. Helppo laskea kun ei tule lisiä/ylitöitä :)

Paljonko sitten pitäisi saada käteen?

Haaveilla saa vaikka mistä summista. Pointtina oli että itse en ole tyytyväinen tästä työstä saatavaan 2000€/kk. Niinkun sanoin etten tätä työtä loputtomiin tuolla palkalla jaksa tehdä. 2000€/kk riittää jos on säännöllinen työaika, nyt tuntuu et työ on elämä. Haluan myös olla tyytyväinen siihen mitä teen. Näillä resursseilla, joita nykyään on käytössä, ei vaan voi tarjota hirveen hyvää hoitoa vaikka kuinka yrittäisi ja oman työn tulos ei näy missään. Sen lisäksi olosuhteista jo kirjoitinkin. Joka työssä on omat haasteensa mut nää on itselleni liikaa.

Ihan turha jeesustella kuinka oma työ on raskasta ja kuinka on aina kiire. Niin se on melkein joka paikassa. Puhuttaessa paljonko työstä tulisi saada palkkaa tulee ensisijassa katsoa millaista asiantuntemusta tarvitaan ja millainen vastuu työssä on. Jos siis ei voida puhua tuottavuudesta kuten sairaanhoitajien, poliisien, palomieten yms. kohdalla ei voida.

Jotenkin tuntuu, että yhä enemmän on ihmisiä jotka mittaa työn tärkeyden tai varsinkin palkan määrän vain työn "tuottavuudella". Kaiken pitäisi vaan tuottaa. Minusta nämä joidenkin mielestä ei tuottavat ammatit kuten hoitsut, palomiehet ym. tekee ihan vitun tärkeetä työtä. Kukaan ei tunnu tajuavan, mitä tapahtuisi, jos kukaan ei tekis näitä töitä. Oltas kusessa ja tuottavuuksilla ei ois mitään väliä.
Maailma ja juurikin ihmiset menee kokoajan kylmemmiksi. Minä, minä, minä ja palkka vaan tuottavuuden mukaan. Esimerkiksi siivoojat tekee todella tärkeää työtä, mutta koska se ei tuota ja on helppoa siitä ei makseta mitään. Sen huomaa, kun siivooja ei käykään muutamaan päivään...Paljon on muitakin helppoja ammatteja, mutta jos ne tuottaa se näkyy heti palkassa.

Esimerkiksi siivoojat tekee todella tärkeää työtä, mutta koska se ei tuota ja on helppoa siitä ei makseta mitään. Sen huomaa, kun siivooja ei käykään muutamaan päivään...Paljon on muitakin helppoja ammatteja, mutta jos ne tuottaa se näkyy heti palkassa.

Siinä on se keljuus, että jos työ ei tuota niin siitä ei vaan voi maksaa enempää. Työnantajallehan on kuitenkin jäätävä jotain. Tärkeys yhteiskunnalle ja tuottavuus firmalle ovat kaksi täysin eri asiaa. Voisi myös kysyä olisiko oikein, jos verraten yhtä helposta työstä kuin siivous saisi saman verran palkkaa, vaikka tuottavuus olisi kaksinkertainen?

Jotenkin tuntuu, että yhä enemmän on ihmisiä jotka mittaa työn tärkeyden tai varsinkin palkan määrän vain työn "tuottavuudella". Kaiken pitäisi vaan tuottaa. Minusta nämä joidenkin mielestä ei tuottavat ammatit kuten hoitsut, palomiehet ym. tekee ihan vitun tärkeetä työtä. Kukaan ei tunnu tajuavan, mitä tapahtuisi, jos kukaan ei tekis näitä töitä. Oltas kusessa ja tuottavuuksilla ei ois mitään väliä.
Maailma ja juurikin ihmiset menee kokoajan kylmemmiksi. Minä, minä, minä ja palkka vaan tuottavuuden mukaan. Esimerkiksi siivoojat tekee todella tärkeää työtä, mutta koska se ei tuota ja on helppoa siitä ei makseta mitään. Sen huomaa, kun siivooja ei käykään muutamaan päivään...Paljon on muitakin helppoja ammatteja, mutta jos ne tuottaa se näkyy heti palkassa.
Tällä lähestymistavalla voidaan sanoa kyllä että aika moni tekee "ihan vitun tärkeetä työtä". Ei tässä yhteiskunnassa kuitenkaan ihan hirveästi ole sellaisia ammattikuntia, jotka voisi _kokonaan_ poistaa niin, että kukaan muu ei niitä tehtäviä ottaisia hoitaakseen.
Fakta nyt vaan on se, että ensin jonkun on tehtävä sitä tuottavaa työtä, jotta voidaan kerätä veroja, joista sitten maksetaan niille ei-tuottaville palkkaa.

Siivoaminen ammattina ylipäänsä on olemassa enää vain tasan sen takia, että vielä löytyy riittävän halvalla tekijöitä, jotta kyseistä työtä ei ole syrjäytetty automatisaatiolla. Jos yhtäkkiä tulisi laki, että siivojalle on maksettava lääkärin palkkaa niin seuraavana maanantaina se työ olisikin jo robotin hoidettavana.

Ei kai ihmisen syrjäyttäviä siivousrobotteja tuosta vaan kehitetä? Näissä muistuu itselle aina mieleen ne somekuvat, kun robotti-imuri on levittänyt koiranpaskat ympäri kämppää. Automatisoin työkseni tehtaita, joten tiettyjä näkökulmia on itselle kehkeytynyt: ihmisen poistaminen useista yhtälöistä on vielä niin mahdotonta, ettei sitä ole tapahtumassa lähivuosinakaan. Esimerkiksi siivous: miten robotti voisi oikeasti tehdä kaiken mitä siivooja? Toki se voisi tyhjentää roskiksen ja imuroida, ehkä jopa tunnistaa tahran ja yrittää poistaa sen. Mutta miten se sen tahran poistaa? Eri asia poistaa tahraa matosta kun esim. lasipöydältä. Tunnistaako robotti että se alkuperäinen pinta on menossa rikki, vai hankaako niin kauan kunnes tahra on antureiden mukaan poissa?

Tämä nyt vaan pointtina siitä, että kaikkea ei ole yksinkertaisesti mahdollista automatisoida. Puhumattakaan siitä että se olisi järkevää saati kustannustehokasta (joojoo, ymmärsin Pesupallo sun lääkärinpalkka-metaforan).

Siivoaminen, kuten kaikki ammatit, on olemassa sen takia, että niille on tarvetta. Automaatio auttaa, mutta ei poista ihmistä yhtälöistä. Kuten Pesupallokin sanoi, ei mitään ammattikuntaa oikein voida poistaa.

On monia raskaita ammatteja. Muurarinhommat on raskaita, ja hoitajien työt myös. Mennään imo pahasti metsään, jos aletaan sanoon toiselle että ei sulla ole rankkaa tai että niin on muillakin. Mielestäni tuo henkisen ja fyysisen väkivallan läsnäolo työpäivässä pitäisi olla ehdoton ei kaikille meille. Olisi muurarin apupojallakin vähän rankempaa vielä ennestään, jos muurari hakkaisi ja sylkisi randomilla pitkin päivää... Mutta silti, ei tuota väkivaltaa voida lähteä kompensoimaan palkalla. Vai olisiko se väkivalta hoitsujen mielestä ok, jos saisi palkkaa 5ke/kk?

Toinen juttu on tuo vastuu: en tiedä ymmärsinkö väärin, mutta Thonglong viittasi ehkä tuohon hoitsujuttuun tuolla vastuullaan. Mun mielestä on aika ikävää, jos hoitaja voidaan vetää henk. koht. vastuuseen hoitovirheestä. Toki kaikissa töissä voi tulla kenkää jos mokaat, mutta että ihan oikeusteitse tapahtuva "reklamaatio". Toki tuo on vähän vaikea asia, koska insuliinimurhat yms. joten asiakkaankin turvaa pitää valvoa. Mutta siis ymmärrän ainakin itse, että tuo paineita ja vastuuta se, että pienestäkin virheestä voi loppuviimein jollekin tapahtua elämää muuttavia, tai jopa päättäviä, asioita.

Imo hoitsuille ja lääkäreille pitäisi olla tulospalkkiot: mitä enempi hoitovirheettömiä työvuosia, sitä isommat bonarit.

...

Toinen juttu on tuo vastuu: en tiedä ymmärsinkö väärin, mutta Thonglong viittasi ehkä tuohon hoitsujuttuun tuolla vastuullaan. Mun mielestä on aika ikävää, jos hoitaja voidaan vetää henk. koht. vastuuseen hoitovirheestä. Toki kaikissa töissä voi tulla kenkää jos mokaat, mutta että ihan oikeusteitse tapahtuva "reklamaatio". Toki tuo on vähän vaikea asia, koska insuliinimurhat yms. joten asiakkaankin turvaa pitää valvoa. Mutta siis ymmärrän ainakin itse, että tuo paineita ja vastuuta se, että pienestäkin virheestä voi loppuviimein jollekin tapahtua elämää muuttavia, tai jopa päättäviä, asioita.

Imo hoitsuille ja lääkäreille pitäisi olla tulospalkkiot: mitä enempi hoitovirheettömiä työvuosia, sitä isommat bonarit.

Pakko tarttua tähän loppuun. Mielestäni monen ammatin kohdalla vastuuta nostetaan esille varsin populistisessa mielessä. Jos hoitaja hoitaa väärin, joku voi kuolla. Jos rekkakuski ajaa väärin, joku voi kuolla. Jos insinööri laskee sillan väärin, joku voi kuolla. Jos sähkäri vetää piuhat ristiin, joku voi kuolla. Lista on loputon. Jokainen on oikeudessa virheensä jälkeen.

Vastuu on todellinen asia, mutta en aina oikein ymmärrä siihen vetoamista (mihinkään tiettyyn ammattiryhmään viittaamatta vaan yleisesti).

Back
Ylös Bottom