Palkkasi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja black
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Joo. Metsään on menty vain siinä, että tehokkuutta ja laatua ei kaikissa virkahommissa pystytä kovin luotettavasti mittaamaan. Siinä mielessä vanha virkavuosiin perustuva palkitsemissysteemi olisi ollut parempi - Mitä kauemmin jaksat hoitaa sitä koiran virkaasi, sitä enemmän tienaat. Oikeudenmukainen henkilökohtaisen lisän maksaminen vaatisi luotettavia numeroilla mitattavia mittareita. Muuten se on vaan pärstäkertoimen mukaan tehtävää mielivaltaista mittaamista.

Se, että kaikkea ei voi helposti mitata ei taas ole mikään syy sille, etteikö kaikkea mitattavaa voitaisi hyvin arvioida juuri niillä mittareilla.

Olen jo hyvän aikaa sitten luopunut ajatuksesta että taisi palkankorotusta. Panostan sivutoimisiin hommiin ja sijoitustoimintaan ja sitäkautta pääomatuloihin. Näihin pystyy site paljon helpommin vaikuttamaan.

Joskus asiasta ties monettako kertaa keskustellessani sain vastauksen, ettei raha ole hyvä motivaattori. Joustaa olisi pitänyt aina ja joka paikassa, eikä lisiäkään olisi mielellään maksettu mistään. Kummasti katkesi motivaatio ja hakeuduinkin muualle.

Olen jo hyvän aikaa sitten luopunut ajatuksesta että taisi palkankorotusta. Panostan sivutoimisiin hommiin ja sijoitustoimintaan ja sitäkautta pääomatuloihin. Näihin pystyy site paljon helpommin vaikuttamaan.
Näitä sun kommenteja lukeneena useasta eri ketjusta suosittelen työpaikan vaihtoa, vaikka sitten palkka pysyisi samana, mutta jos saisi mielenkiintoa työtä kohtaan taas. Sitä kuitenkin viettää sen +-8h, 5pv per viikko töissä, joten ei kannata väkisin tehdä töitä ympäristössä joka vaan aiheuttaa vitutusta. Pelkästään jo mielenterveyden kannalta. Usein se että työt vituttaa heijastuu myös muuhun elämään.

Sivuhommat näyttävät kuitenkin sujuvan hyvin, joten miksi ei omaa yritystä pystyyn. Jos ei samalta alalta niin vaikka johonkin muuhun liittyen, vaikka jonkin toisen motivoituneen kaverin kanssa. Pakkiksella olet kuitenkin pitkään vaikuttanut, joten täältä voisi mahdollisesti löytyä kontakteja. Talonrakennus threadia + muita lukeneena olen saanut kuvan että motivaatiota kuitenkin riittää.

Tämän tarkoitus ei ollut tulla vittuilemaan tai pätemään. Isäni joskus sanoi että työt ovat kuitenkin niin iso osa elämää että vaikka palkkaa saisi hyvin mutta vituttaa joka aamu mennä töihin niin ei sitä kannata tehdä.

Joo. Metsään on menty vain siinä, että tehokkuutta ja laatua ei kaikissa virkahommissa pystytä kovin luotettavasti mittaamaan. Siinä mielessä vanha virkavuosiin perustuva palkitsemissysteemi olisi ollut parempi - Mitä kauemmin jaksat hoitaa sitä koiran virkaasi, sitä enemmän tienaat. Oikeudenmukainen henkilökohtaisen lisän maksaminen vaatisi luotettavia numeroilla mitattavia mittareita. Muuten se on vaan pärstäkertoimen mukaan tehtävää mielivaltaista mittaamista.
Aiemmin tuo virkavuosiin perustuva "ikälisä" oli vielä valtiolla olemassa, ja se suoraan sanottuna aika tehokkaasti vähensi tuottavuutta. Mitä kauemmin toimistolla lonnit eläkkettä odotellessa, sitä enemmän liksaa saat, joten miksi suotta vaivautua yrittämään palkankorotusta vaikkapa tekemällä jotain tehokasta? Jos joku on painanut vuosikymmeniä siinä koiranvirassaan etenemättä yhtään minnekään, voi vain arvailla kuinka mielellään esimies vaihtaisi hänet johonkin ikälisättömään, halvempaan ja tehokkaampaan tyyppiin. Älyttömin tuo ikälisä oli siinä vaiheessa, kun tosiaan mikä tahansa julkisen palveluksessa tehty lisäsi ikälisää, kun taas yksityisellä tehdystä huomioitiin ainoastaan omaan alaan liittyvä kokemus, ja sekin max. viideltä vuodelta. Tarkoitti käytännössä että esimerkiksi terveyssyistä toimiston puolelle siirtyvä ensimmäistä vuottaan sihteerinä toimiva saattoi saada kovempaa liksaa kuin viereisen pulpetin samalla alalla 15 vuotta yksityisellä tehnyt toimistoalan ammattilainen.

Virkavuosiin perustuva lisä tarkoittaa käytännössä sitä, että ihmisille maksetaan siitä, että he ikääntyvät. Monissa ammateissa sillä lisääntyvällä kokemuksella ei samassa tehtävässä pysytellen ole muutamien vuosien jälkeen enää hirveästi mitään lisäarvoa tuovaa, jos ihminen ei sen ikääntymisen lisäksi tee yhtään mitään ammatillisen kehittymisensä suhteen. Ymmärrän että kymmenen vuotta alalla ollut on varmuudella kokeneempi kuin koulusta juuri tullut, mutta jos vertaillaan 10 ja 15 vuotta samoissa hommissa olleita, se pätevämpi ja tuottavampi kaveri ei mitenkään välttämättä ole se, joka on ollut talossa pidempään. Tehokkuusmittarit ovat tietty vähän kinkkisiä joissain hommissa, mutta useimmissa ne kertovat kuluneesta vuodesta ja sen tuottavuudesta enemmän kuin se, täytitkö tänäkin vuonna yhden uuden virkavuoden, [ ] kyllä [ ] ei.

Tuosta henkilökohtaisten tavoitteiden mielivaltaisuudesta ja pärstäkertoimesta: toki ikälisän perään kaipaaviakin vielä on, koska se oli joidenkin mielestä "reilumpi ja tasapuolisempi" - toisin sanoen kaikki saavat sen tietyn vuosiluvun jälkeen, ihan sama mitä mieltä esimies työsuorituksestasi on tai teitkö mitään sen korotuksen eteen. Epäreiluhan se oli niiden mielestä, jotka omasta ja ehkä esimiehenkin mielestä tekivät enemmän töitä, mutta eivät saaneet yhtään sen enempää liksaa. Esimiehillehän tuo on aivan jäätävän epämotivoivaa, koska sinulle annetaan tehtäväksi lisätä yksikkösi tuottavuutta, mutta et saa millään lailla (noh, kehumalla) palkita tuottavimpia alaisiasi, ja peränpitäjät saattavat olla yksikön kovaliksaisimmat työntekijät, jos vaan sattuvat olemaan iäkkäimmät. Ne mahdolliset hyvät työntekijät katkeroituvat saadessaan vähemmän liksaa isommasta työstä, ja lähtevät muualle - ja sinulle jää käteen ne iänkaiken talossa olleet kahvilaturistit, jotka kehityskeskustelussa kertovat että ei tässä enää vissiin kannata mihinkään ammatillisiin koulutuksiin lähtä kun eläkkeeseen on enää kuusi vuotta.

Ikälisä on minusta hyvä idea, mikäli organisaatiossa on ainoastaan niin tampioita esimiehiä, että he mielellään ryssivät omat, yksikön tuloksiin sidotut tulostavoitteensa ihan vaan vittuillakseen hyville ja tehokkaille työntekijöilleen ja hommatakseen lisää liksaa niille tuottamattomille kädettömille kavereilleen. Jos taas esimies tajuaa mitään oman etunsa päälle, hän kyllä pyrkii palkitsemaan työtulosten perusteella, ei naamarajan, jolloin ikälisä lähinnä sahaa oksaa tavoitteiden alta.

Mielenkiintoista, tosin jokseenkin lohdutonta tekstiä. Noihinkin hommiin kun laittaisi vaan kylmästi tavoitteen että työntekijöiden vaihtuvuus on oltava vähintään 10% vuodessa, niin voisi potkia ne heikoimmat tapaukset säännöllisesti pihalle. Pitäisi kivasti motivaatiota yllä oman ammattitaidon kehittämiseenkin.

Terveisin "oliskohan kymmenennet yyteet viimeisen 10 vuoden aikana"

Joskus asiasta ties monettako kertaa keskustellessani sain vastauksen, ettei raha ole hyvä motivaattori. Joustaa olisi pitänyt aina ja joka paikassa, eikä lisiäkään olisi mielellään maksettu mistään. Kummasti katkesi motivaatio ja hakeuduinkin muualle.

Joo. Raha on kyllä hyvä motivaattori. Tai riippuu hyvin pitkälti ihmisestä miten motivoi. Jotkut ihmiset ovat kuitenkin aika ahneita ja se voi koitua pitemmän päälle itseään vastaan jos ei osata tiputtaa tahtia.

Tehdään pääasiassa töitä urakalla, ja mulla on duunikavereita ketkä tekee töitä "niin paljon kun on tarvis". Eli ottavat vaikka lomaa kesken kauden jos tuntuu että on vähänkään varaa. Itse taas teen urakkaa niin paljon kuin jaksan, työaikaa näissä kattohommissa on kuitenkin kesät vaan eli ~6kk. Tänä vuonna on kyllä tullu oltua aika ahne ja alkaa käymään vähän psyykkeen päälle jo. Laskeskelin juuri että kuukauden sisällä ollut ~29 työpäivää. Pyrin aina laskemaan tavotteen mukaan paljonko pitää tehdä hommia kuukaudessa ja kiristän tahtia sitä mukaa. Toissa vuonna taisin pyrkiä ~4000e/kk bruttotuloihin, viimevuonna ~5000e/kk ja tänä vuonna ollut 6000-7000e/kk. Parin kuukauden päästä voisi jäädä oikealle lomalle... Viime vuodet oon opiskellu talvetkin.

Pientä korotusta 4650 -> 5100. Käteen jäävä ei kauheasti kasva. Verotus ketuttaa kyllä aika lailla, ei mitään järkeä että melkein 2000€ joka kuukausi joutuu makselemaan.

4k€/kk. Konsulttina kansainvälisessä firmassa. Aloittanut vasta, joten lähtötasolla mennään. Samaa mieltä maddogin kanssa verotuksesta. Ei kovin kannustavaa.

Itse voisin koulutukseni puolesta tienata lähes tuplapalkan ja se olisi vielä ihan peruspalkka. Nyt on alkanut aika paljon nyppiä tämä tulotaso. :( Pakko alkaa aktiivisesti etsiä uutta duunia tai jotain omaa yritysideaa kehitellä, koska ei tässä ole järkeä. En tiedä, olisiko neuvotteluvaraa palkankorotukseen, vaikka TES ei pätkääkään tue sitä..

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Asiaa sivuten..

Onko kenelläkään tietoa eläkkeiden kertymisestä? Posteljooni toi työeläkeotteen ja seuraava aiheutti ihmetystä;
Esimerkkejä ansioista ja kertyneistä eläkkeistä:

Vuosi 2005, ansio n. 27ke, karttunut eläke 42,46e/kk
Vuosi 2006, ansio n. 47ke, karttunut eläke 72,49e/kk
Vuosi 2009, ansio n. 27ke, karttunut eläke 36,91e/kk
Vuosi 2013, ansio n. 50ke, karttunut eläke 60,35e/kk
Vuosi 2014, ansio n. 51ke, karttunut eläke 61,94e/kk

Vuonna 2008 vaihtui firma, maksaako nykyinen työnantaja vähemmän eläkemaksuja vai onko eläkekertymää yleisesti vähennetty? Tuollainen noin 15e/kk ero vuosittaisessa eläkekertymässä tekee kuitenkin melko ison summan jos joskus 30v päästä eläkkeelle vielä pääsee.

Tänä vuonna katkeaa viiden vuoden nousujohteinen palkkakehitys, vielä tosin mahdollisuuksia saada kompesoitua pääomatuloilla.

Näitä sun kommenteja lukeneena useasta eri ketjusta suosittelen työpaikan vaihtoa, vaikka sitten palkka pysyisi samana, mutta jos saisi mielenkiintoa työtä kohtaan taas. Sitä kuitenkin viettää sen +-8h, 5pv per viikko töissä, joten ei kannata väkisin tehdä töitä ympäristössä joka vaan aiheuttaa vitutusta. Pelkästään jo mielenterveyden kannalta. Usein se että työt vituttaa heijastuu myös muuhun elämään.

Sivuhommat näyttävät kuitenkin sujuvan hyvin, joten miksi ei omaa yritystä pystyyn. Jos ei samalta alalta niin vaikka johonkin muuhun liittyen, vaikka jonkin toisen motivoituneen kaverin kanssa. Pakkiksella olet kuitenkin pitkään vaikuttanut, joten täältä voisi mahdollisesti löytyä kontakteja. Talonrakennus threadia + muita lukeneena olen saanut kuvan että motivaatiota kuitenkin riittää.

Tämän tarkoitus ei ollut tulla vittuilemaan tai pätemään. Isäni joskus sanoi että työt ovat kuitenkin niin iso osa elämää että vaikka palkkaa saisi hyvin mutta vituttaa joka aamu mennä töihin niin ei sitä kannata tehdä.

Vasta nyt tän huomasin. Oikeassahan sinä tässä olet, tavallaan. Mutta taas toisaalta, kun on nämä ajat mitä on ja huonoiten menee juuri siellä missä ois osaamista eli raksalla ja kun on kuitenkin tuota velanpaskaa sun muuta, niin ei oikein ole mielekästä lähteä vaihtamaan tässä vaiheessa. Yrittänyt tässä vaan itse saada asennemuutosta omassa pääkopassa. Että ei edes yritä juosta sen palkankorotuksen perässä, koska siinä ei ole järkeä tässä firmassa. Työt ja työkaverit on pääsääntöisesti loistavat, mitä nyt välillä ongelmia mitä varmasti kaikkialla.

Mutta palkkarenkinä väittäisin että samaa paskaa eri paketissa saa vaihtamalla. Ja kun paikkakunnan vaihto ei tässä kohtaa ole vaihtoehto niin jää vaihtoehdoksi tämän kylän duunit ja niitä on huonosti, jos niitä missään on hyvin ylipäätään.

Että ennemmin pitää sen mielenkiinnon siellä sivujutuissa. Eli mun tapauksessa ilotulitusnäytökset (jotka enempi harrastus, mutta sellainen josta saa taskurahaa) ja sijoittaminen josta voi taitojen kehittyessä ja jos tuuriakin saa matkaan, tulla mitä vaan eli se voisi olla portti esim. 10 vuoden sisään valita että tekeekö palkkaduunia ylipäätään. Silloin voisi olla paikka pistää jotain firmaa pystyy kun ei olisi niin riippuvainen heti kassavirrasta.

Kai tässä suurin syy omaan itkemiseen on ollut esim. tän ketjun lukeminen ja siitä syntynyt harhakuvitelma että sitä palkkaa kaikki muut saa niin perkeleen paljon. Jotain on laskettava senkin varaan että työ on suht suhdanteista riippumatonta ja siistiä sisätyötä jne. Voisi ne asiat huonomminkin olle.

Tää on myös ollut paikka purkaa omaa vitutusta. Kun aina on joku muukin jota vituttaa. Vertaistukea nääs.

Tää on myös ollut paikka purkaa omaa vitutusta. Kun aina on joku muukin jota vituttaa. Vertaistukea nääs.
Muistanko aivan väärin jos sanon että sinua on ottanut päähän palkkasi tämän ketjun alusta asti? :)

Jottei tule pelkkää offtopicia niin oma peruspalkka reilu 3k€/kk. Koulutuksena insinööri, asiantuntijatehtävissä ja ikää 27v

Muistanko aivan väärin jos sanon että sinua on ottanut päähän palkkasi tämän ketjun alusta asti? :)

Jottei tule pelkkää offtopicia niin oma peruspalkka reilu 3k€/kk. Koulutuksena insinööri, asiantuntijatehtävissä ja ikää 27v

Kyllä eikä sille oikein mitään kehitystä ole näköpiirissä. Tai oli yhessä kohtaa mutta sitten yksi molopää pilasi koko homman saamattomuudellaan. Nyt se on lähinnä oltava tyytyväinen että on duunia missä on säännöllinen palkanmaksu alalta joka ei ole kovin suhdanneherkkää. Nyt ei todellakaan ole työntekijän markkinat, joten turha riskinotto omalta osalta jää pois.

Kestettävä vaan siis tämä tilanne palkan suhteen.

Kun seuraava tili tulee, niin olen tienannut tänä vuonna saman mitä viimevuonna yhteensä. Jos laskettaisiin päivärahat mukaan, niin raja olisi rikkoutunut jo. Tämän vuoden tuloihin vaikuttanut uusi työ ja kerrankin kunnon tulospalkka.

Kyllä eikä sille oikein mitään kehitystä ole näköpiirissä. Tai oli yhessä kohtaa mutta sitten yksi molopää pilasi koko homman saamattomuudellaan. Nyt se on lähinnä oltava tyytyväinen että on duunia missä on säännöllinen palkanmaksu alalta joka ei ole kovin suhdanneherkkää. Nyt ei todellakaan ole työntekijän markkinat, joten turha riskinotto omalta osalta jää pois.

Kestettävä vaan siis tämä tilanne palkan suhteen.
Olen suht nuori vielä mutta olen niitä työpaikkoja hakenut 09 lähtien ja ainakin netissä on mun mielestä saman verran nyt vs 09. Ehkä on vaikeampaa jos en joku tietty duuni tai ala. Itse olen nyt tyytyväinen kuin firma vaihtui ja tällä hetkellä samat tehtävät mutta paljon kevyempi duuni ja 400 enemmän palkkaa. On se vaikeaa kuin hakee töitä kuin kysytään palkkatoivomusta. Ei kehtaa vetää ihan överiks mutta kuitenkin sellainen summa että on varas tulla 100-200 alaspäin

Olen suht nuori vielä mutta olen niitä työpaikkoja hakenut 09 lähtien ja ainakin netissä on mun mielestä saman verran nyt vs 09. Ehkä on vaikeampaa jos en joku tietty duuni tai ala. Itse olen nyt tyytyväinen kuin firma vaihtui ja tällä hetkellä samat tehtävät mutta paljon kevyempi duuni ja 400 enemmän palkkaa. On se vaikeaa kuin hakee töitä kuin kysytään palkkatoivomusta. Ei kehtaa vetää ihan överiks mutta kuitenkin sellainen summa että on varas tulla 100-200 alaspäin

Tässä on niin moni kuvio muuttunut parin vuoden aikana että nyt ei ole edes energiaa miettiä firman vaihtoa. Siinä joutuisi tsemppaamaan ja pingottamaan tosissaan ja nyt evvk sille. Oma "asema" on nyt ihan ok. Pääsin eroon työnjohtohommista ja nyt ei tartte menettää yöunia niiden hommien takia. Saa toisaalta miettiä ja pohtia kun on edelleen se sata hommaa mitä ei kosaa kuin minä ja pari muuta ja tämä minä ja pari muuta on hyvä tiimi.

On siis työn ulkopuolellla mietittävää tarpeeksi asioissa joita en täällä avaa.

Sen lisäksi tuli tuo harrastustyö eli nuo ilotulitukset, joista saa vähän karkkirahaa niin ei tartte kaikkia ylitöitä edes enää tehdä kun ei saa tehdä niitä rahapäiviä enää ollenkaan, kukaan siis meillä.

Paljon on Timba sinulla nettopalkka ja paljonko teet työtunteja sen eteen? Itse olen tullut siihen lopputulokseen että kannattaa optimoida kaikki että pääsee mahdollisemman helpolla. Jonkun mielestä kuulostaa varmaan että olen joku isänmaanpetturi mutta minun rahoilla ei osteta yhtään uutta Iphonea enää koneinsinööreille! Itse saan tällä hetkellä työttömyyskorvausta 700e netto neljän viikon välein ja nauran aina matkalla pankkiin, vaimo saa liitosta pikkasen alle 1500e netto kuukaudessa ja pääomatuloja hänellä on tosi paljon tänä vuonna, ehkä 40te menee rikki jos yksi asuntokauppa menee maaliin. Lapsilisät menee lapsille niin en laske niitä tuloiksi. Siinä vaiheessa kun Suomessa muuttuu lait yrittäjäystävälliseksi niin perustan firman ja rupean painaa kunnolla töitä, mutta nyt saa Suomi OY AB haistaa vitun!

Paljon on Timba sinulla nettopalkka ja paljonko teet työtunteja sen eteen? Itse olen tullut siihen lopputulokseen että kannattaa optimoida kaikki että pääsee mahdollisemman helpolla. Jonkun mielestä kuulostaa varmaan että olen joku isänmaanpetturi mutta minun rahoilla ei osteta yhtään uutta Iphonea enää koneinsinööreille! Itse saan tällä hetkellä työttömyyskorvausta 700e netto neljän viikon välein ja nauran aina matkalla pankkiin, vaimo saa liitosta pikkasen alle 1500e netto kuukaudessa ja pääomatuloja hänellä on tosi paljon tänä vuonna, ehkä 40te menee rikki jos yksi asuntokauppa menee maaliin. Lapsilisät menee lapsille niin en laske niitä tuloiksi. Siinä vaiheessa kun Suomessa muuttuu lait yrittäjäystävälliseksi niin perustan firman ja rupean painaa kunnolla töitä, mutta nyt saa Suomi OY AB haistaa vitun!

No 80 työtuntia on per 2 vk ja käteen jää jotain 830 euroa. Tohon päälle sitten ne lomarahat ja jos tekee ylkkää.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom