Palkkasi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja black
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Itse olin kiinnostunut tietämään, missä ERP-konsulttien palkat pyörivät, nykyään tuntuu että noita tehtäviä on aika paljon tarjolla.

Vaihtelua aivan älyttömästi riippuen mikä ERP ja ootko guru vai perustekijä. Itsellä ei ole tietoa kovin laajasti noista palkoista, mutta 2500 - 5500 on ollu haitari niillä joita tunnen.

Jep, niinku sanoin opiskelijalle. Ja nuo duunit nyt ei ole ihan täsmälleen sitä mitä oon opiskellu, tosin en usko et mikään opiskelu hirveesti auttaisi noissa hommissa. Pääkaupunkiseudulla saa vajaan 10% enemmän liksaa. Ja noi on vähän tekin suositusten alle, mutta siihen vaikuttaa tuo kun ei pysty ollenkaan kilpailuttaa kun mistään muualta ei saa töitä. Luulen, että tänäkin kesänä aika moni teekkari viettää kesänsä ihan jossain muualla kuin insinöörihommissa.

Edit. Ja niin tosiaan tuo 2200e/kk oli viime kesän palkka, eli tänä kesänä varmaan vähän enemmän.

Ja omalle kohdalle sattuneet kokemuset näistä aika paskaa. eli varmaan on joo kirjaviisautta mutta tietoa ja tahtoa perehtyä kohdeyrityksen toimintaan myös lattiatasolla on aika surkeeta. Että varmasti tässä hommassa olisi kysyntää jos hommaan panostaisi oikeasti!

Samanlaisia kokemuksia. Olen itsekin jonkun verran ollut näissä projekteissa mukana, siis toimihenkilönä viemässä läpi näitä. Joskus silloin alkuun oli vähän naiivina kova usko niihin ohjelmiin, jossain vaiheessa heräsi todellisuuteen. Kaikista pahinta kun siellä erppiporukassa on vielä semmoisia ylimielisiä ihmisiä, jotka ajattelee kohdeyrityksen työntekijöiden olevan jotenkin vanhanaikaisia ja yksinkertaisia kun eivät tajua mitä hieno tietokoneohjelma voi tehdä. Jää vähän niinkuin taka-alalle että miten se systeemin pitäisi palvelella tarkoitustaan, tärkeämpää että se on uusi ja hieno. Vähän näin kärjistettynä.
Puolustuksena pitää sanoa että jos se järjestelmä koostuu useasta modulista jotka kaikki ohjaavat yrityksen eri prosesseja ja jos siihen vielä liitetään muita ohjelmia, ja jos sama konsultti/projektipäällikkö kiertää vielä usean toimialan yrityksiä niin yhteen pieneen alueeseen ei liikaa voi perehtyä ettei laajempi käsitys häviä. Jonkinlaista tasapainoilua. Kohdeyrityksen pitäisi järjestää sitten projektiryhmään ihmisiä jotka on lähempänä sitä "lattiatasoa".

Samanlaisia kokemuksia. Olen itsekin jonkun verran ollut näissä projekteissa mukana, siis toimihenkilönä viemässä läpi näitä. Joskus silloin alkuun oli vähän naiivina kova usko niihin ohjelmiin, jossain vaiheessa heräsi todellisuuteen. Kaikista pahinta kun siellä erppiporukassa on vielä semmoisia ylimielisiä ihmisiä, jotka ajattelee kohdeyrityksen työntekijöiden olevan jotenkin vanhanaikaisia ja yksinkertaisia kun eivät tajua mitä hieno tietokoneohjelma voi tehdä. Jää vähän niinkuin taka-alalle että miten se systeemin pitäisi palvelella tarkoitustaan, tärkeämpää että se on uusi ja hieno. Vähän näin kärjistettynä.
Puolustuksena pitää sanoa että jos se järjestelmä koostuu useasta modulista jotka kaikki ohjaavat yrityksen eri prosesseja ja jos siihen vielä liitetään muita ohjelmia, ja jos sama konsultti/projektipäällikkö kiertää vielä usean toimialan yrityksiä niin yhteen pieneen alueeseen ei liikaa voi perehtyä ettei laajempi käsitys häviä. Jonkinlaista tasapainoilua. Kohdeyrityksen pitäisi järjestää sitten projektiryhmään ihmisiä jotka on lähempänä sitä "lattiatasoa".

Olipas tutun kuuloista. Saako kysyä onko kyseessä tämä pohjoismaiden suurin IT-talo joka on myös Helsingin pörssissä?

Jos palkasta keskustellaan, niin viimeiset 2 vuotta brutto noin 40-42k. Logistiikkainssi PK-seudun ulkopuolella.

Tottakai ja näin meilläkin tehtiin. Olin siinä mukanakin. Mutta kun tuli aika laittaa faktoja pöytään, että tehdään näin ja näin ja tarvitaan tätä ja tätä. Silloin tämä konsultti röyhisti rintaansa ja kertoi miten isoissakin yrityksissä tehdään ja mitän täälläkin pitää tehdä. Johtajat suorastaan taputti käsiään. Kun sitten sille kertoi ratakiskoversion siitä mietin asia oikeasti menee, herneet nenään eikä kutsua enää siihen projektiryhmään.

No tämä taannoinen ERP konsultti sai loputa lähdöt, mutta niitä jälkiä korjataan vieläkin ja tästä taitaa olla kohta 6 vuotta aikaa...

...ja kyse ei ollut muusta kuin siitä että oli yliegoinen ylimielinen mulkku. Ja kun pari muuta esimerkkiä on samansuuntaista, niin joo yleistän tottakai ja varmasti on paljon hyvääkin väkeä. Mutta jos tuossa yhdistetään palava into sitä hienoa järjestelmää kohtaa ja vielä ylimielinen asenne lattiatason työntekijöitä kohtaa niin saadaan kyllä jäptiä jälkeä aikaseen. Johtajat nyt menee siihen melkein aina kun näytetään laskelmia miten paljon tehokkaampaan tän ohjelman kanssa on tehdä ja montako henkilötyövuotta se säästää.

Oli meilläkin silloin puhe että näitä ERP projekteja yleensä vastustetaan kun ne usein johtaa siihen että jonkun työ tulee turhaksi. No varmaan näin onkin, mutta meillä se ainakin tarkoitti just näissä lattiatason toiminnoissa sitä että jos ennen meni koneella 1 h päivässä, nyt menee 3 h. Kaikki mahdollinen kirjaaminen lisääntyi rajusti, kuten myöskin samalla se tiedon määrä, josta tuppaa 90% olemaan turhaa...vähän kuten keskiverto kaukosäätimen näppäimistä.

Se on hienoa että lattiatason väkeä otetaan projektiryhmään, mutta olisi sitten ihan kiva että sen ERP konsultin ja etenkin ohjelma ostavan tahon johdon ego kestäisi sen että se lattiatason väki oikesti tietää tietyistä asioista heitä vähempi.

Ehkä mun esimerkit on paskoja kun ei ole mikään maailman fiksuin johto kyseessä, mutta joo, en siis nyt anna mitään järin suurta painoarvoa ERP konsultille.

Niin ja kyse on kyllä pörssiin listatusta yhtiöstä kun siitäkin tossa puhuttiin, enkä mä ainakaan tiedä kenelle tällaista ohjelmaa voisi suositella. Ominaisuuksia on se miljoona, mutta niistä suurin osa on turhia ja ne tärkeät on niin monimutkaisia käyttää että simppeleihin perustoimintoihin menee ihan sikana aikaa. Niiden modaamine yksinkertaisemmiksi toki onnistuu kun vaan pistää euroja jonoon helvetin paljon. Jännin juttu on se että toisessa ohjelman osasessa joku haluttu toiminto on, mutta toisessa sitä ei ole eikä sitä siihen saa muutakuin isolla kasalla rahaa. Ei mene maalaisjärjellä jakeluun. Kai tää on sitä kun näiden softatalojen sisällä on niitä eri ryhmiä tekemässä eri juttuja jotta tavan työntekijät ei tiedä kokonaisuuksia, niin silloinhan ne ohjelmat todella on pienistä palasista koottu ja usein näyttää siltä kuin ne ois tehty ihan eri firmoissakin...

Ei sinällään joo liity palkkaan, mutta varmaan kannattaa kunnon korvaus hakea jos ERP konsultiksi lähtee. Ei ole varmasti ihan se helpoin ja kiitollisin työ.

Tottakai ja näin meilläkin tehtiin. Olin siinä mukanakin. Mutta kun tuli aika laittaa faktoja pöytään, että tehdään näin ja näin ja tarvitaan tätä ja tätä. Silloin tämä konsultti röyhisti rintaansa ja kertoi miten isoissakin yrityksissä tehdään ja mitän täälläkin pitää tehdä. Johtajat suorastaan taputti käsiään. Kun sitten sille kertoi ratakiskoversion siitä mietin asia oikeasti menee, herneet nenään eikä kutsua enää siihen projektiryhmään.

No tämä taannoinen ERP konsultti sai loputa lähdöt, mutta niitä jälkiä korjataan vieläkin ja tästä taitaa olla kohta 6 vuotta aikaa...

...ja kyse ei ollut muusta kuin siitä että oli yliegoinen ylimielinen mulkku. Ja kun pari muuta esimerkkiä on samansuuntaista, niin joo yleistän tottakai ja varmasti on paljon hyvääkin väkeä. Mutta jos tuossa yhdistetään palava into sitä hienoa järjestelmää kohtaa ja vielä ylimielinen asenne lattiatason työntekijöitä kohtaa niin saadaan kyllä jäptiä jälkeä aikaseen. Johtajat nyt menee siihen melkein aina kun näytetään laskelmia miten paljon tehokkaampaan tän ohjelman kanssa on tehdä ja montako henkilötyövuotta se säästää.

Oli meilläkin silloin puhe että näitä ERP projekteja yleensä vastustetaan kun ne usein johtaa siihen että jonkun työ tulee turhaksi. No varmaan näin onkin, mutta meillä se ainakin tarkoitti just näissä lattiatason toiminnoissa sitä että jos ennen meni koneella 1 h päivässä, nyt menee 3 h. Kaikki mahdollinen kirjaaminen lisääntyi rajusti, kuten myöskin samalla se tiedon määrä, josta tuppaa 90% olemaan turhaa...vähän kuten keskiverto kaukosäätimen näppäimistä.

Aika typistetty tuo sinun kuvaus mutta tuon perusteella kuulostaa helvetin vaaralliselta pohjalta projektille. Ymmärrän asian niin että tuommoinen projekti on liiketoiminnan kehitysprojekti jolla on selkeät tavoitteet, tietojärjestelmä sitten päivitetään siinä mukana jos vanhan järjestelmän ominaisuudet ei riitä tai sen ylläpito on loppumassa. Mutta sen tietokoneohjelma ei missään nimessä pidä olla mikään itsetarkoitus, eikä millään tavalla irrallaan muusta liiketoiminnasta. Eli siis sen erpin ei pitäisi johtaa siihen että joku työ käy turhaksi (harvoin näin käykään) vaan toisinpäin eli se suunniteltu uusi tehtävänjako (jolla on kai joku tarkoitus) menee edellä ja sitä palveleva uusi järjestelmä tulee sitten perässä. Sinänsä se on aivan yks hailee ohjataanko sitä toimintaa jollain maailman kalleimmalla erpillä vai pelkällä excelillä jos ne yrityksen perusprosessit pyörii ja asiakkaat on tyytyväisiä. Ja suunnittelusta loppukäyttöönottoon asti se projekti on oltava asiakkaan hyppysissä, ei konsultin tai toimittajan. Jos toimittaja pääsee viemään hyväuskoista asiakasta niin siinä saattaa käydä niin että sitten ei euroja säästellä.

Se on tietysti hanurista että koneella menee päivässä 2h pidempään kuin aiemmin, voi ajatella tietysti myös niin että jotain/joitain toista yrityksen toimintoa se ohjelma voi hyödyttää enemmän kuin itseä. Voi katsoa koko taloa eikä vain yhden ihmisen toimenkuvaa.

Ja tosiaan itsekin olen työskennellyt asiakasyrityksen päässä, en ohjelmistotalon palkkalistoilla, siinä mielessä en voi puhua consulttina. Harmi kun olen ollut semmoisissa vähän pienemmissä yrityksissä, ohjelmistotalolle kun niiden palvelu ei ole ollenkaan yhtä tärkeää kuin isompien asiakkaiden palvelu, eihän niiltä saa niin paljoa rahaa. Itse en tuon pörssiyhtiön kanssa ole ollut tekemisissä.

edit. Ja toisten arvosteluhan on tietysti aina helppoa, varsinkin jälkiviisaus, ja ei mitään työtä väheksyä pidä jos ei sitä tunne. Mutta aina sitä ei kyllä viitsi ihan taputtaakkaan.

Putkarin liksa, ja raksamiehen, riippuu aivan helv... paljon osaamistasosta ja työn tuloksista. Sanoisin, että 12-25e haitari on, mitä olen täällä urakoitsijoiden kanssa jutellut. Itse sain kokemattomana harjoittelijana stadissa 10v takaperin 11e/h.

Mitä parin putkari kaverin kanssa jutellut niin pkseudulla saavat ~14-15e/h, kokemusta pari vuotta. Tiiä sitten mitä lisiä ym saa päälle. Ja töitä tuntuu riittävän, toinen varmaan tehnyt koskaan 40h työviikkoa...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Aika typistetty tuo sinun kuvaus mutta tuon perusteella kuulostaa helvetin vaaralliselta pohjalta projektille. Ymmärrän asian niin että tuommoinen projekti on liiketoiminnan kehitysprojekti jolla on selkeät tavoitteet, tietojärjestelmä sitten päivitetään siinä mukana jos vanhan järjestelmän ominaisuudet ei riitä tai sen ylläpito on loppumassa. Mutta sen tietokoneohjelma ei missään nimessä pidä olla mikään itsetarkoitus, eikä millään tavalla irrallaan muusta liiketoiminnasta. Eli siis sen erpin ei pitäisi johtaa siihen että joku työ käy turhaksi (harvoin näin käykään) vaan toisinpäin eli se suunniteltu uusi tehtävänjako (jolla on kai joku tarkoitus) menee edellä ja sitä palveleva uusi järjestelmä tulee sitten perässä. Sinänsä se on aivan yks hailee ohjataanko sitä toimintaa jollain maailman kalleimmalla erpillä vai pelkällä excelillä jos ne yrityksen perusprosessit pyörii ja asiakkaat on tyytyväisiä. Ja suunnittelusta loppukäyttöönottoon asti se projekti on oltava asiakkaan hyppysissä, ei konsultin tai toimittajan. Jos toimittaja pääsee viemään hyväuskoista asiakasta niin siinä saattaa käydä niin että sitten ei euroja säästellä.

Se on tietysti hanurista että koneella menee päivässä 2h pidempään kuin aiemmin, voi ajatella tietysti myös niin että jotain/joitain toista yrityksen toimintoa se ohjelma voi hyödyttää enemmän kuin itseä. Voi katsoa koko taloa eikä vain yhden ihmisen toimenkuvaa.

Ja tosiaan itsekin olen työskennellyt asiakasyrityksen päässä, en ohjelmistotalon palkkalistoilla, siinä mielessä en voi puhua consulttina. Harmi kun olen ollut semmoisissa vähän pienemmissä yrityksissä, ohjelmistotalolle kun niiden palvelu ei ole ollenkaan yhtä tärkeää kuin isompien asiakkaiden palvelu, eihän niiltä saa niin paljoa rahaa. Itse en tuon pörssiyhtiön kanssa ole ollut tekemisissä.

edit. Ja toisten arvosteluhan on tietysti aina helppoa, varsinkin jälkiviisaus, ja ei mitään työtä väheksyä pidä jos ei sitä tunne. Mutta aina sitä ei kyllä viitsi ihan taputtaakkaan.

Kyllähän tossa lähti kaikki vähän päin persettä. Ja ihan varmasti se auttoi montaa prosessia, kuten ostajia jne. Aivan hiton paljon. Mutta kaikki lattiatason hommat vie sikana kauemmin ja se olisi voitu tehdä kunnolla. Olisi katsottu mitä eniten tehdään ja rakennettu siihen hyvät työkalut. Mutta ei, se meni niin että tässä teille kuule tajunnan räjäyttävä ERP ja nyt te käytätte sitä. Mitään luvattua koulutusta ei ollut. Tänäkin päivänä löytää jotain uusia juttuja joista joskus ihan hyötyäkin.

Itse osaan tuota käyttää aika hiton laajasti ja ajaa siitä kaikenlaista raporttia joka ei mulle kuulu edes. Minulta niitä sitten pyydetään. Melko typerää eikö? Olen siis vain itse opetellut käyttämään sitä.

10v. Kokemus putkihommista, tällä hetkellä pikkufirmassa pääosin tuntihommissa 20€/h+pekkaset ja huoltoauto.

Mikäs tälläinen huoltoauto on? Työsuhdeauto? Vai Firman pirssi jota ei saa käyttää kuin työajoihin. Viimeinen vaihtoehto on sitten työsuhdeauto joka on naamioitu firman autoksi ja siitä ei makseta verotusarvoa ja vähennellään vielä alvit eli perusmeininki.

Tältä kuulta 10 000€ brutto + 2 000€ verottomat. Projektin vetoa PK-yrityksessä Suomen sisällä.

Päivärahoja ja kilsoja aika mukavasti, koko ajan reissussa?

Enemmän toi kuulostaa taksikuskin hommilta. Kaikki arkipäivät päivärahalla reissussa ja 300km päivässä ajoa niin tulee se n. 2000e verottomia. Jos työnantaja maksaa palkkaa laskennallisesti 5000€/kk autolla ajelusta (300km/pv = n. 4h ajoa ja 8h työpäivä) niin mikäs siinä.

Mikäs tälläinen huoltoauto on? Työsuhdeauto? Vai Firman pirssi jota ei saa käyttää kuin työajoihin. Viimeinen vaihtoehto on sitten työsuhdeauto joka on naamioitu firman autoksi ja siitä ei makseta verotusarvoa ja vähennellään vielä alvit eli perusmeininki.

Siis firman paku jolla ajetaan työajot(+lyhyet sali/kauppareissut töiden jälkeen).

1000e-1200e. Vuokran ja bensojen jälkeen käteen jää samanverran kuin toimeentulotukea. Onko järkee vai ei? Kyllä suomessa työnteko kannattaa

Enemmän toi kuulostaa taksikuskin hommilta. Kaikki arkipäivät päivärahalla reissussa ja 300km päivässä ajoa niin tulee se n. 2000e verottomia. Jos työnantaja maksaa palkkaa laskennallisesti 5000€/kk autolla ajelusta (300km/pv = n. 4h ajoa ja 8h työpäivä) niin mikäs siinä.

10k brutto + 2k verottomat siihen päälle on kyllä vähän jotain muuta kuin taksikuskin hommia. Taksien prosenttiperusteinen palkkaus vaatisi sen 27-32k alvittoman tulon riippuen vuosista, jotta tuo 10k brutto tulisi kasaan. Taulukkopalkoilla tai 2-vko jaksoilla tuohon nyt ei mitenkään pääse ellei kyseessä ole useamman kuukauden jakso.

En ole muutenkaan kuullut tapauksesta, jossa taksikuskille maksetaan säännöllisesti päivärahat ajosta.

No eipä tuossa nyt taksikuski sentään tarvitse olla. Vaikkapa myyntimies mynttisellä jos on myyntialueena koko suomi, niin pahimmillaan tuo paukkuu parissa viikossa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom