Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

Siinähän se neliöhintakin seisoo, 3372/m2 landella olisi luksushintainen. Todella yleistä että pk-seudulla uudet kämpät varsinkin rivarit ja paritalot myyntihinta vaikkapa 150 000, velaton hinta 400 000. Eli kerrostalosta tulija ei tartte Nordeasta lainaa, hoidetaan rahoitusvastikkeella minkä rakennuttaja sumplinut. Usein pari ekaa vuotta maksetaan vain korkoja, sitten vasta pamahtaa iso rahoitusvastike päälle lyhennyksineen. Lisäksi voi olla ettei esim paritalon tai rivarin tontti kuulu hintaan, tulee vielä tontista rahoitusvastike ja sekin saattaa olla vain korot pari ekaa vuotta.
Esitteessä sitten lukee rivari omalla tontilla hyvällä paikalla 150 000 wau ompa halpa varsinkin jos lamassa hinta tuosta alenee. Hoitovastike 200, rahoitusvastike 150, tontin rahoitusvastike 75 euroa ei paha! Esitteen vikalla sivulla lukee sitten pienellä, että kahden vuoden lyhennysvapaan jälkeen rahoitusvastike + hoitovastike + tontin rahoitusvastike 2200 euroa/kk.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tässä nyt menee asiat sekaisin. Paasi toki poliitikkona ymmärtää niitä tahalleen väärin. Tuon ilmoituksen asunnon hintahan on vielä 200 tuhatta ja näyttää tarjouskaupalta, jossa lähtöhinta on yleensä reilusti ali sen, millä kohde tulee lopulta liikkumaan. Toki tässä markkinatilanteessa tarjouskauppa ei välttämättä hirveän hyvin kulje ja en tiedä yhtään, mikä tuosta olisi käypä hinta. Jengi ei vaan tunnu tajuavan, että mitä se tarkoittaa, kun omistaa osuuksia yhtiöstä. Eli jos omistaa osuuden yhtiöstä ja yhtiöllä on velkaa, niin omistatte myös sitä velkaa.

Vastaavasti jos yhtiöllä on rahaa, niin ihan teidän rahoja ne ovat, vaikka yhtiön tilillä makaavatkin. Tämä sama ilmiö näkyy siinä, että kun yhtiö maksaa osinkoja omistajilleen, niin mitään tuloahan se ei ole, vaan rahat siirtyvät vasemmasta taskusta oikeaan. Eli yhtiöllä on kassassa rahaa, jonka osakkeenomistajat ostavat. Kun yhtiö maksaa osinkoa, niin rahat siirtyvät yhtiön pankkitililtä osakkeenomistajien pankkitileille, mutta omistussuhde ei sinällään muutu miksikään, vaikka verottaja välissä ottaakin osan pois. Samalla tavalla velka on velkaa riippumatta, että onko se "omalla pankkitilillä", vai omistamansa yhtiön "pankkitilillä". Tuohon asunto-osakkeeseen kuuluu ~180 000 € velkaa.

Toki sitten muuttotappiopaikkakunnilta löytyy kiinteistöjä, joiden arvo on negatiivinen, mutta tällä ei ole mitään tekemistä sen asian kanssa.

Et sinä voi käsitellä asunnon hintaa erillään asuntolainasta. Ei asunto-osakeyhtiöissä ole mitään rahaa, vaan asunnon hinta on taseessa spekulatiivisena arvona ja sitä vastaan on oikeaa rahaa lainana. Paasi ajaa takaa sitä, että 200k on taloyhtiölainaa ja sinun ei tarvitse itse maksaa mitään siitä, että otat taloyhtiölainan vastuut itsellesi.

Ongelma sijoittajille on tässä negatiivinen kassavirta. Tässä tapauksessa sinun pitää pistää omaa rahaa 18k ja loput on taloyhtiönlainaa. Tässä tapauksessa yhtiövastikkeet on yli 1300€ ja tuolla twiitin kommenteissa sanottiin, että samassa taloyhtiössä olisi 900€/kk tarjolla isompia vuokrakämppiä. Tämä tarkoittaa sitä, että ostajalla olisi yli 400€ negatiivinen kassavirta kuukausittain. Eihän tällaista kukaan sijoittaja osta, kun korot on vielä nousussa ja kohta yhtiövastike voikin olla 1600€.

Mitä sitten tehdään, kun yhtiövastike on 1600€, vuokraa saisi 900€ ja asuntoa ei osta kukaan edes ilmaiseksi? Taloyhtiölainaa voi olla se 200k ja asunnon arvo on tuota vähemmän ja asunto on silloin arvoton. Epäilen, että näitä asuntoyhtiöitä alkaa mennä kohta konkurssiin, kun asuntoja jää tyhjiksi ja niiden osalta jää taloyhtiölainojen lyhennykset lyhentämättä.
 
Et sinä voi käsitellä asunnon hintaa erillään asuntolainasta. Ei asunto-osakeyhtiöissä ole mitään rahaa, vaan asunnon hinta on taseessa spekulatiivisena arvona ja sitä vastaan on oikeaa rahaa lainana. Paasi ajaa takaa sitä, että 200k on taloyhtiölainaa ja sinun ei tarvitse itse maksaa mitään siitä, että otat taloyhtiölainan vastuut itsellesi.

Ongelma sijoittajille on tässä negatiivinen kassavirta. Tässä tapauksessa sinun pitää pistää omaa rahaa 18k ja loput on taloyhtiönlainaa. Tässä tapauksessa yhtiövastikkeet on yli 1300€ ja tuolla twiitin kommenteissa sanottiin, että samassa taloyhtiössä olisi 900€/kk tarjolla isompia vuokrakämppiä. Tämä tarkoittaa sitä, että ostajalla olisi yli 400€ negatiivinen kassavirta kuukausittain. Eihän tällaista kukaan sijoittaja osta, kun korot on vielä nousussa ja kohta yhtiövastike voikin olla 1600€.

Mitä sitten tehdään, kun yhtiövastike on 1600€, vuokraa saisi 900€ ja asuntoa ei osta kukaan edes ilmaiseksi? Taloyhtiölainaa voi olla se 200k ja asunnon arvo on tuota vähemmän ja asunto on silloin arvoton. Epäilen, että näitä asuntoyhtiöitä alkaa mennä kohta konkurssiin, kun asuntoja jää tyhjiksi ja niiden osalta jää taloyhtiölainojen lyhennykset lyhentämättä.

Toki sijoittajalle on ongelma, että vuokrat eivät riitä kattamaan kuluja, mutta ei taloyhtiölainalla ole nähdäkseni varsinaisesti tekemistä asian kanssa. Jos ottaa pankista lainaa 200k, ostaa sillä yhtiövelattoman asunnon, jonka vuokra ei riitä kattamaan lainanhoitokuluja, niin on ihan samassa tilanteessa, kuin että ottaisi maksutta asunto-osakkeen, joka sisältää 200k edestä yhtiölainaa ja jonka vuokratulo on täsmälleen sama, kuin tuossa aiemmassa esimerkissä.

Mun pointti siis oli, että ei ole väliä, onko laina yhtiön nimissä vai omissa nimissä. Ja sitä kai tuossa nyt päivitellään, että myyntihinta voisi mennä vaikka nollaksi hintojen laskiessa, mutta ei sekään eroa tilanteesta, jossa on ostanut yhtiövelattoman asunto-osakkeen ottamalla pankista lainaa, jonka jälkeen hinnat ovat tulleet niin paljon alas, että asunto-osakkeesta saatava myyntihinta ei kata enää aiemmin otettua asuntolainaa.

Mutta sinä varmasti tajuat tämän asian, ja tarkoitetaan molemmat kyllä samaa asiaa. Ja kritisoin vain sitä harhaa, että yhtiölainaa ja omaa lainaa käsitellään jotenkin eri tavalla ja sitten saadaan raflaavia "uutisia", kun joku on ostanut asunnon tajuamatta tätä ja luulee itseään velattomaksi, vaikka hänellä on yhtiön nimissä paljon lainaa.
 
Osaako joku vastata suoraan ja yksinkertaisesti: Miten korkorahastot/-ETF:t tuovat käytännössä itselleni tuottoa?

Nyt luvataan esim 4-6% tuottoa. Maksetaanko tuo esim vuosittain osingon tapaan?

Lisäksi rahaston/ETF:n arvo heiluu kuten siinä käyrässä näkyy?

Entä miten korko-ETF kun on sekä tuotto- että kasvuosuus. Tuotto-osuudessa maksetaan "ulos" toiselle tilille ja kasvuosuudessa lisätään siihen ETF:n arvoon?
 
Osaako joku vastata suoraan ja yksinkertaisesti: Miten korkorahastot/-ETF:t tuovat käytännössä itselleni tuottoa?

Nyt luvataan esim 4-6% tuottoa. Maksetaanko tuo esim vuosittain osingon tapaan?

Lisäksi rahaston/ETF:n arvo heiluu kuten siinä käyrässä näkyy?

Entä miten korko-ETF kun on sekä tuotto- että kasvuosuus. Tuotto-osuudessa maksetaan "ulos" toiselle tilille ja kasvuosuudessa lisätään siihen ETF:n arvoon?
ETF:t ostetaan markkinoilta pörssiosakkeiden tapaan, että olisko siinä arvonnousu (joka tietenkään etukäteen ei voi olla kuin spekulatiivinen) ja osingot.
Kasvuosuudessa osingot sijoitetaan takaisin rahastoon.
Olen siis täysin noviisi näissä, mutta pohdintaa miten itse olen asian ymmärtänyt.
Luvataanko tuo vuosituotto vai onko kyse jostain keskimääräisestä tuotosta?
 
ETF:t ostetaan markkinoilta pörssiosakkeiden tapaan, että olisko siinä arvonnousu (joka tietenkään etukäteen ei voi olla kuin spekulatiivinen) ja osingot.
Kasvuosuudessa osingot sijoitetaan takaisin rahastoon.
Olen siis täysin noviisi näissä, mutta pohdintaa miten itse olen asian ymmärtänyt.
Luvataanko tuo vuosituotto vai onko kyse jostain keskimääräisestä tuotosta?
Op julkaisee "Mihin sijoittaa juuri nyt? -suosituksia ja siinä on kaksi yrityslainaa eli korko-ETFää. Toisessa puhutaan reilu 4% ja toisessa lähes 8% juoksevasta tuottotasosta.

Ihmettelen että mitä tää käytännössä tarkoittaa?
 
Op julkaisee "Mihin sijoittaa juuri nyt? -suosituksia ja siinä on kaksi yrityslainaa eli korko-ETFää. Toisessa puhutaan reilu 4% ja toisessa lähes 8% juoksevasta tuottotasosta.

Ihmettelen että mitä tää käytännössä tarkoittaa?
Ei kyllä pysty sanomaan noihin mitään. Muuta kun tarkkana noiden kanssa pitää olla.
Jotenkin aina epäilyttää nämä pankkien mainostamat korko yms rahastot suurine tuottoineen ja piilokuluineen, mutta voi toki olla hyväkin sijoitus.
 
Ei kyllä pysty sanomaan noihin mitään. Muuta kun tarkkana noiden kanssa pitää olla.
Jotenkin aina epäilyttää nämä pankkien mainostamat korko yms rahastot suurine tuottoineen ja piilokuluineen, mutta voi toki olla hyväkin sijoitus.

Kyseessä on Xtrackersin korko-ETF:t eikä pankin tuote.

Osaako joku vastata kysymykseeni?
 

Kyseessä on Xtrackersin korko-ETF:t eikä pankin tuote.

Osaako joku vastata kysymykseeni?
Varmaan joku pystyy, eri asia kuinka paljon niihin/meihin kannattaa luottaa.

TUohon 4% tuottoon vielä. Määräaikaiselta säästötililtäkin alkaa samaan 3% tuottoa ilman riskiä, joten ei toi 4% mikään ihmeellinen ole.
 
Määräaikaiselta säästötililtäkin alkaa samaan 3% tuottoa ilman riskiä, joten ei toi 4% mikään ihmeellinen ole.
Samaa mieltä tuosta 4%:sta. Ei ole minkään riskin arvoinen korko.

Esim. talletussuojan piirissä oleva Svea-pankki maksaa nyt jo 3.25% korkoa säästötilille ilman määräaikaisuutta ja ilman riskejä.
 
Jos katsotaan taaksepäin ja lasketaan keskituotto osakkeille niin se taitaa olla 7% luokkaa. Itse olen ollut onoff sijoittaja. Laittanut helvetisti aikaa osakkeiden/firmojen tutkimiseen. Helvetin tylsää. Nyt yritän pieniä summia laittaa rahastoihin. Säästötileistä sen verran että semmonen terve inflaatio on n. 2%/ vuosi eli voi sen laskea pois tuotoista.
 
Niin kai harva sijoittaja sitä indeksiä voittaa, että olisi järkevämpää sijoittaa vaikkapa indeksirahastoon. Ainakin omalla kohdalla olis näin, mutta jotenkin mukavampaa laittaa osakkeisiin. Harvakseltaa tulee osteltua eikä yhtiön perkaamiseen mene liikoja aikoja, ei minun tartte jokaista lukua tietää. Netistä löytyy ihan hyvin tietoja yhtiöistä, uskoo sitte mihin tahtoo. Osittain tuuri peliä kuitenkin.
 
Jos katsotaan taaksepäin ja lasketaan keskituotto osakkeille niin se taitaa olla 7% luokkaa. Itse olen ollut onoff sijoittaja. Laittanut helvetisti aikaa osakkeiden/firmojen tutkimiseen. Helvetin tylsää. Nyt yritän pieniä summia laittaa rahastoihin. Säästötileistä sen verran että semmonen terve inflaatio on n. 2%/ vuosi eli voi sen laskea pois tuotoista.
Inflaatio 7%, joten osakkeiden tuotto pitäis olla enemmän.
Osakkeiden keskituotto, riippuu mihin sijoittaa.
Jos laittaa suomalaisiin "kansanosakkeisiin" kuten moni muu niin varmaan se 7%.
Mutta vaikkapa jenkkiteknologia ihan eri juttu.
Nyt hyvä aika ostaa osakkeita, mut ei välttämättä suomalaisia.
 
Inflaatio 7%, joten osakkeiden tuotto pitäis olla enemmän.
Osakkeiden keskituotto, riippuu mihin sijoittaa.
Jos laittaa suomalaisiin "kansanosakkeisiin" kuten moni muu niin varmaan se 7%.
Mutta vaikkapa jenkkiteknologia ihan eri juttu.
Nyt hyvä aika ostaa osakkeita, mut ei välttämättä suomalaisia.

Tuo 7% on vissiin keskiarvo 1900-luvulta.
 
Niin kai harva sijoittaja sitä indeksiä voittaa, että olisi järkevämpää sijoittaa vaikkapa indeksirahastoon. Ainakin omalla kohdalla olis näin, mutta jotenkin mukavampaa laittaa osakkeisiin. Harvakseltaa tulee osteltua eikä yhtiön perkaamiseen mene liikoja aikoja, ei minun tartte jokaista lukua tietää. Netistä löytyy ihan hyvin tietoja yhtiöistä, uskoo sitte mihin tahtoo. Osittain tuuri peliä kuitenkin.

On se tavallaan kivempaa sijoittaa suoraan johin tiettyyn firmaan. Moni osakeguru esim buffet on muistaakseni sanonut että kannattaa laittaa rahat SP500: seen. Täytyy muistaa että koronan jälkeen kaikki nousi varsinkin kasvuosakkeeta. Sitten kun tulee huonompia aikoja nämä yleensä kärsivät eniten. Tutkimusten mukaan järkevin vaihtoehto on indeksirahastot kuitenkin
 
On se tavallaan kivempaa sijoittaa suoraan johin tiettyyn firmaan. Moni osakeguru esim buffet on muistaakseni sanonut että kannattaa laittaa rahat SP500: seen. Täytyy muistaa että koronan jälkeen kaikki nousi varsinkin kasvuosakkeeta. Sitten kun tulee huonompia aikoja nämä yleensä kärsivät eniten. Tutkimusten mukaan järkevin vaihtoehto on indeksirahastot kuitenkin
Ainakin suurimmalle osalle se on paras. Ja hajautus tulee automaattisesti.
 
Kyllä. Toinen asia on se että jos ei ole isoja summia laittaa kiinni niin voi ilmaiseksi ostaa rahastoja. Kulujen takia pitäisi tehdä min 500e kertaostoksia ainakin jos nordnettiä käyttää.


Itse haluan vaurastua. Olen ollut köyhä jo 30 vuotta. Tulevat vuodet yritän kasvattaa omia bisneksiä päivätyön ohella.
 
Joo, yli 15 vuotta on tullut sijoitettua ja pelattua aika merkittävillä, ainakin itselle, merkittävillä summilla. Koko tälle ajanjaksolle tunnuksenomaista on ollut jatkuva stressi kurssiheilahteluista. Viimeiset kolmisen vuotta äärimmäinen stressi, kun salkun arvo on ollu vajoksissa pahimmillaan lähes 7-numeroisen summan. Nytkin sahaa ylös ja alas, enimmäkseen alas.

Suuri muutos on kuitenkin tapahtunut nyt, etten tunne stressiä enää yhtään. Joskus kun tulee vilkaistua niin salkku saattaa olla dyykannut lähes 6-numeroisen summan viime vilkaisusta. Ennen reaktio olisi ollut verisuonen katkeaminen päästä, pumppukohtaus ja paskan/kusen tuleminen housuun, kaikki kolme yhtäaikaa. Nykyään reaktio on spontaanin nauruun repeäminen. En tiedä onko se hyvä vai huono merkki. Tuskin ainakaan hyvä.
 
Back
Ylös Bottom