Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

Kyllä on älyttömät hinnat. Samaan hintaan saisi kivan talon ja porschen jos muuttaisi 40km valitsemaansa suuntaan.
Itse asun juurikin näin, paitsi porchea ei ole.
En nähnyt enää järkeväksi asua stadissa, sinne pääsee 30min autolla jos tarvis.
Muutenkin tuntuis että stadis asuu kaikki suomen sekopäät, täl meinaan kaupunginvaltuustoa apulaispormestaria jne.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tässä hyvä esimerkki noista asuntojen hinnoista vielä. Samalla kadulla naapuritaloissa suunnilleen samankokoiset ja samoihin aikoihin (2010 ja 2015) rakennetut asunnot. Toinen vuokralla ja toinen myynnissä.

n. 65 neliöinen kolmio
vuokra 1600€ (autohallipaikka sis. vuokraan)
https://asunnot.oikotie.fi/vuokra-asunnot/helsinki/17458134

n. 65 neliöinen kolmio
Velaton hinta 472k, myyntihinta 300k
Vastikkeet yhteensä 2381€/kk + asuntolainan lyhennys (OP:n laskurin mukaan 1942€/kk) + autohallin vuokra, eli ainakin 4323€/kk
https://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/helsinki/17458612

Vaikka myyntihinta olisi 0€, niin siltikään tuota ei kannattaisi ostaa.
 
Tässä hyvä esimerkki noista asuntojen hinnoista vielä. Samalla kadulla naapuritaloissa suunnilleen samankokoiset ja samoihin aikoihin (2010 ja 2015) rakennetut asunnot. Toinen vuokralla ja toinen myynnissä.

n. 65 neliöinen kolmio
vuokra 1600€ (autohallipaikka sis. vuokraan)
https://asunnot.oikotie.fi/vuokra-asunnot/helsinki/17458134

n. 65 neliöinen kolmio
Velaton hinta 472k, myyntihinta 300k
Vastikkeet yhteensä 2381€/kk + asuntolainan lyhennys (OP:n laskurin mukaan 1942€/kk) + autohallin vuokra, eli ainakin 4323€/kk
https://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/helsinki/17458612

Vaikka myyntihinta olisi 0€, niin siltikään tuota ei kannattaisi ostaa.
280e yhtiövastike jälkimmäisessä..
Miksei sitä kannattais ostaa 0 eurolla?
Sul menee nyt sekaisin vastikkeet ja lainat.
 
Onhan tuo aika jyrkkä proggis ostaa 470t kämppä kokonaan velaksi. Jos maksaisi yhtiölainan pois ja ottaisi kokonaan asuntolainalla OP:n laskurilla 470t asuntolaina 20v takaisinmaksu niin kuukausierä 3040 euroa. Siihen päälle sitten hoitovastike 280 eur.
Tuo rahoitusvastike 170t osuudesta on varmaankin 10 vuoden takaisinmaksulla, muutoin summan pitäisi olla pienempi.
Eli jos 10 vuodessa maksaa rahoitusvastikkeen + asuntolainaa loppuosasta puoleen väliin eli pistää 4000+ haisemaan kuukaudessa asumiseen, niin on noin 300 000 euron varallisuuden kasvattanut itselleen 10 vuoden jälkeen ja sen jälkeen yhtiölaina tippuu pois ja maksaa vain asuntolainaa ja vastiketta.
Jos menisi vuokralle maksaisi 1600 kuussa asumisesta ja laittaisi 2500 säästöön x 12kk x 10v. = 300 000 sama lukema.
Kumpi sitten nousisi enempi sijoitukset vai asunto, kuinka paljon vuokra nousisi tuossa ajassa jne.
 
280e yhtiövastike jälkimmäisessä..
Miksei sitä kannattais ostaa 0 eurolla?
Sul menee nyt sekaisin vastikkeet ja lainat.

Kirjoitin, että vastikkeet ja joo yhtiövastike on tuo, mutta tuossa on taloyhtiölainaa 170k ja sen rahoitusvastike on 2100€/kk. Jos ostat tuon asunnon, niin tuon joudut maksamaan kuukausittain tuon 300k asuntolainan lisäksi. Se minun pointti oli, että tuo 170k on jo liikaa tuosta asunnosta.
 
Onhan tuo aika jyrkkä proggis ostaa 470t kämppä kokonaan velaksi. Jos maksaisi yhtiölainan pois ja ottaisi kokonaan asuntolainalla OP:n laskurilla 470t asuntolaina 20v takaisinmaksu niin kuukausierä 3040 euroa. Siihen päälle sitten hoitovastike 280 eur.
Tuo rahoitusvastike 170t osuudesta on varmaankin 10 vuoden takaisinmaksulla, muutoin summan pitäisi olla pienempi.
Eli jos 10 vuodessa maksaa rahoitusvastikkeen + asuntolainaa loppuosasta puoleen väliin eli pistää 4000+ haisemaan kuukaudessa asumiseen, niin on noin 300 000 euron varallisuuden kasvattanut itselleen 10 vuoden jälkeen ja sen jälkeen yhtiölaina tippuu pois ja maksaa vain asuntolainaa ja vastiketta.
Jos menisi vuokralle maksaisi 1600 kuussa asumisesta ja laittaisi 2500 säästöön x 12kk x 10v. = 300 000 sama lukema.
Kumpi sitten nousisi enempi sijoitukset vai asunto, kuinka paljon vuokra nousisi tuossa ajassa jne.

Korkoa korolle ja esim. 8% vuosituotolla tekisi vuokralla asujan säästöistä 460k eli 160k enemmän.
 
Korkoa korolle ja esim. 8% vuosituotolla tekisi vuokralla asujan säästöistä 460k eli 160k enemmän.

Kyllä juuri näin, miinuksena todnäk vuokra nousisi ja todnäk korot kääntyvät tästä alas jonkun verran ja lainanhoitokulut pienenevät mikä tasoittaisi tuota. Lisäksi osakkeissa on toki riskiä varmaa tuottoa ei saa 8%. Saattaisi mennä pitkässä juoksussa melko tasan jos osakkeet tuottavat heikommin ja asuntomarkkina ja vuokrat kehittyy ylöspäin. Hyvä (tuurinen) sijoittaja tekisi varmasti selkeästi paremman tuloksen varallisuuteensa vuokralla olemalla ja sijoittamalla. Mut joo ihan valtavaa eroa ei kuitenkaan tule automaatiolla, suomalainen viisaushan on että asuntoa maksaa itselleen niin kannattaa aina omistaa, mutta ei välttämättä. Asunnossa vielä riskinä korjaukset että tulee jokin ylimääräinen remonttilaina päälle.
 
Kirjoitin, että vastikkeet ja joo yhtiövastike on tuo, mutta tuossa on taloyhtiölainaa 170k ja sen rahoitusvastike on 2100€/kk. Jos ostat tuon asunnon, niin tuon joudut maksamaan kuukausittain tuon 300k asuntolainan lisäksi. Se minun pointti oli, että tuo 170k on jo liikaa tuosta asunnosta.
Ei tommosta järkeä lainalla ostaa, käteisellä jos on tarpeeks rahaa.
Toisaaalta jos on käteistä 460t niin sen kun sijoittaa osakkeisiin niin maksaa vuokrat osingoilla ja omaisuus kasvaa samalla.
En usko että tossa kämpässä arvo enää paljoa voi nousta, sijoituksena huono.
 
Jos tuohon asuntoon sijoittaa 460k ja saa vuokraa 1300€, niin vuosituotto on n. 3,4% ja tuokin katoaa heti, jos tulee remontteja tai asunto on tyhjänä. Tuon saman tuoton voi saada jopa säästötililtä nykyään.
 
Intrum AB ja Nokian Renkaat tarjoavat tankkauspaikkaa -15% päivälaskuillaan. Mahtavako näin kovat markkinareaktiot enteillä pohjan lähestymistä?
Kovaa on ollu kyyti tällä viikolla, aivan jäätävä droppaus parissa päivässä. Puoleentoista vuoteen alin noteeraus minulla salkussa. Nyt näihin aikoihin taitaa tulla täyteen 2 vuotta siitä kun laskumarkkina alkoi. Kaksi vuotta putkeen olen pelkästään köyhtynyt. Tällä menolla pian akkakin lähtee kävelemään.

Kuten Gandhi aikanaan jo sanoi, se kaikki oli vaan kuplaa. Ja mä tiesin että se poksahtaa. Enkä mä sua koskaan saanutkaan.
Hubba Bubba, Hubba Bubba Bubba

Toivottavasti menee kaikki. Ja mielellään myös terveys siihen päälle.
 
Kovaa on ollu kyyti tällä viikolla, aivan jäätävä droppaus parissa päivässä. Puoleentoista vuoteen alin noteeraus minulla salkussa. Nyt näihin aikoihin taitaa tulla täyteen 2 vuotta siitä kun laskumarkkina alkoi. Kaksi vuotta putkeen olen pelkästään köyhtynyt. Tällä menolla pian akkakin lähtee kävelemään.

Kuten Gandhi aikanaan jo sanoi, se kaikki oli vaan kuplaa. Ja mä tiesin että se poksahtaa. Enkä mä sua koskaan saanutkaan.
Hubba Bubba, Hubba Bubba Bubba

Toivottavasti menee kaikki. Ja mielellään myös terveys siihen päälle.
Kyllä tämä vielä tästä iloksi muuttuu, raha-, nais- ja terveysrintamilla :)

Eilinen Intrum-tankkaus osui hyvin, osto osui aika lähelle päivän pohjia ja tänään jo päälle 8% nousua.
 
Vaihtakaa Solarinne Uraniumiin ja ostakaa "Metaa" seuraavasta isommasta dipistä.. 😉🫡
 
Vaihtakaa Solarinne Uraniumiin ja ostakaa "Metaa" seuraavasta isommasta dipistä.. 😉🫡

Moro NICEGUY, pitkästä aikaa. Uraania täällä itsekin hehkuttelin joku aika sitten. Uraani on nykinyt kyllä hyvin. Mitä kartat sanoo, onko uraanilla vuorossa vähän konsolidaatiota/pullbackia ennen seuraavaa aaltoa, joka repii ylös ihan hulluna, vai jatkuuko lento suoraan kuuhun? Mites muut raakikset, joko kohta lennetään? Indekseihin pieni jouluralli ylös ja siitä C-aalto pohjiin?
 
Moro NICEGUY, pitkästä aikaa. Uraania täällä itsekin hehkuttelin joku aika sitten. Uraani on nykinyt kyllä hyvin. Mitä kartat sanoo, onko uraanilla vuorossa vähän konsolidaatiota/pullbackia ennen seuraavaa aaltoa, joka repii ylös ihan hulluna, vai jatkuuko lento suoraan kuuhun? Mites muut raakikset, joko kohta lennetään? Indekseihin pieni jouluralli ylös ja siitä C-aalto pohjiin?
Jokusen monta vuotta sitä tullut seurattua ja ihmeteltyä, että miksi Uranium näyttää niin hyvältä ylöspäin.
Aika näyttää mihin nousee, mutta näyttää huomattavasti paremmalta kuin esim. TAN etf.
 
Ja joo, indexit on kyllä aika painavan näköisiä. Ennemmin odottelisin isompaa dippiä.
 
Screenshot_20231230_124358.jpg

Tänäkin vuonna lyötiin indeksi. Millaisia vuosituottoja muilla oli?
 
Back
Ylös Bottom