Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

ETF:t ja rahastot yleensä on jäänyt itselle täysin vieraaksi. Sanotaan, että ne on helpoin tapa sijoittaa, mutta miten valitset tuhansien joukosta sen oikean. Tuntuu, että yksinkertaiselle on vaan helpompaa poimia yksittäisiä osakkeita vaikka riskit lienee siinä korkeammat.
Eikös joku tommonen koko maailman kattava indeksi etf tai vaikkapa S&P500 mukaan sijoittava etf ole helppo löytää.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
ETF:t ja rahastot yleensä on jäänyt itselle täysin vieraaksi. Sanotaan, että ne on helpoin tapa sijoittaa, mutta miten valitset tuhansien joukosta sen oikean. Tuntuu, että yksinkertaiselle on vaan helpompaa poimia yksittäisiä osakkeita vaikka riskit lienee siinä korkeammat.
EUNL ja IS3N. Muuta et tarvi.
 
Joo täytyis tutustua. Nyt on vaan osakkeissa, mutta jos sais aikasiks vähän tutustua.

Tuolta hyvä kattoo markkinapaino jos ei halua ottaa omaa näkemystä eli noiden kahden kohdalla se esimerkiksi ois noin 89% / 11 %.

Itse sijoitan kanssa just noihin EUNL ja IS3N ja sitten on vielä lisukkeena maailman small capit ticker IUSN.

Toki onhan tuolla sitten myös esimerkiksi tuo IUSQ jossa on suurinpiirtein EUNL ja IS3N samassa, eli kehittyneet ja kehittyvät markkinat jos haluaa vielä helpommalla päästä.
 

Tuolta hyvä kattoo markkinapaino jos ei halua ottaa omaa näkemystä eli noiden kahden kohdalla se esimerkiksi ois noin 89% / 11 %.

Itse sijoitan kanssa just noihin EUNL ja IS3N ja sitten on vielä lisukkeena maailman small capit ticker IUSN.

Toki onhan tuolla sitten myös esimerkiksi tuo IUSQ jossa on suurinpiirtein EUNL ja IS3N samassa, eli kehittyneet ja kehittyvät markkinat jos haluaa vielä helpommalla päästä.
Joo, ja sehän ei poista etteikö voi ottaa omaa näkemystä ja riskiä suoriin osakkeisiin sijoittamalla, mutta hyvä olis jotain näitäkin olla.
 
Ei noissa kovin vikaan voi mennä, mutta itse laittaisin myös suoraan osakkeisiin.
Isoihin jenkkien teknoyhtiöihin, tekoäly tulee olemaan seuraava juttu sähköautojen ohessa.
Kolmannes cathyn juttuihin, menee toki em.
Ostopaikka on todella hyvä, en usko että voi jäädä tappiolle sanotaan 5-10v ajalla.
 
Kannattaa muuten katsoa ETF:n kanssa ettei se ole synteettinen. Ne on johdannaisilla yms. pelailua ja ne eivät omista niitä osakkeita itse.
 
Kannattaa katsoa paljon rahastonhoitajat veloiitavat. Monesti kun halutaan esim lääkeyhtiöistä koostuva rahasto niin ne voi olla lähes identtiset. Itsellä on eurooppa, ruotsi, usa ja lääkeyhtiörahastot. Näilla saa jo hyvän hajautuksen. Möin kaikki osakkeet koska en jaksanut seurata kursseja ja halusin hyvän hajautuksen pienellä vaivalla. Nykyään pelkkä kuukausisäästäminen.
 
Muistaakseni ei mitään mahdollisuutta. Ellei sitten avioero/työttömyys/yms mahdollistanut jollain 20% kulut + verot.
Sain muuten nostettua ne rahat. Ensin väitettiin ettei onnistu mutta ottivat myöhemmin yhteyttä. Vaati kuitenkin sen että entinen työnantaja lopetti sen vakuutuksen ja päälle tuli tuloverot. Käteen jäi 5700 mutta täytyy muistaa että tuotto olisi ollut tasan nolla ja itse sijoittamalla ne tuurilla kasvaa.



Nyt olen laittamassa elämän uusiksi. Myyn auton ja leikkaan menoja niin paljon kuin mahdollista. Sijoitussunnitelma on simppeli:rahastoja mutta pyrin myös maksimoimaan tuloja eli osa-aikayrittäjyyttä olen miettinyt.
 
Jokos palstalaiset on tehneet peliliikkeitä osakkeiden suhteen vai vieläkö odotus kannalla?
Itse vie katselulla, ihan pikkusia liikkeitä kun pienellä pelaillaan muutenkin. Lähinnä osinkoja takaisin laitettu peliin nimeltä pörssi.
 
Myin kaikki jenkkiomistukset OST:lta pois, noin 40 000e. Ostin tilalle kotimaisia osinko-osakkeita, ja ruotsalaista Intrum AB alle 100SEK hintaan. Tuo on tämän salkun riskisin osake, mutta osinkotuotto on yli 14% tuolla ostohinnalla. huhtikuun loppuun mennessä tulee kuva mälli osinkoja joilla sitten tankkailen vanhoja omistuksia fiiliksen mukaan.

Nyt on jo 100% osakepaino, hetken viivyttelin ostoja. Turha yrittää ajoittaa kun ei osaa.
 
Miks myit jenkkiomistukset pois?
Voisin kuvitella että sulla oli isoja firmoja, itse uskon että ne tulee aika paljon nousemaan lähivuosina. Varsinkin tekoälyyn liittyvät.
 
Myin kaikki jenkkiomistukset OST:lta pois, noin 40 000e. Ostin tilalle kotimaisia osinko-osakkeita, ja ruotsalaista Intrum AB alle 100SEK hintaan. Tuo on tämän salkun riskisin osake, mutta osinkotuotto on yli 14% tuolla ostohinnalla. huhtikuun loppuun mennessä tulee kuva mälli osinkoja joilla sitten tankkailen vanhoja omistuksia fiiliksen mukaan.

Nyt on jo 100% osakepaino, hetken viivyttelin ostoja. Turha yrittää ajoittaa kun ei osaa.
Kyllä se pohjalta osto ja huipulta myynti on ainakin itselle mahdotonta, kun edes asioista perillä olevien ja jatkuvasti seuraavien osumisprosentti ei hätyyttele lähellekään sataa.
Onneks tässäkin on välimaastoa mistä voi ainakin pitkässä juoksussa kasvaa onnistuminen.
 
Miks myit jenkkiomistukset pois?
Voisin kuvitella että sulla oli isoja firmoja, itse uskon että ne tulee aika paljon nousemaan lähivuosina. Varsinkin tekoälyyn liittyvät.
Pääsyy oli se, että osakesäästötili tuottaa parhaiten kotimaisilla vahvoilla osingonjakajilla. Aluksi kuvittelin etten saa maksimitalletusmäärää täyteen pitkään aikaan, mutta se kävikin odotettua nopeammin, avasin arvo-osuustilin ja aloin odotella sopivaa hetkeä myydä US-firmat pois OST:lta. Kaikki olivat hyvin plussalla, dollari vahvempi euroon nähden kuin hankintavaiheessa, ja oli epäilys siitä että pankkikriisi vaikuttaa laajemmin kuin miltä nyt vaikuttaa. Siinä oli Microsoft, Lockheed Martin ja Coca Cola. Aika näyttää oliko hyvä vai huono veto. Ideani on hajauttaa arvo-osuustiliä maantieteellisesti jatkossa, mutta nyt on edessä auton päivitys ja sijoitusasunnon hankkiminen kaukomailta niin mennee hetki ennen kuin pääsen jenkkiapajille uudestaan.
 
Sijoittaminen jatkuu normaalisti en välitä markkinatilanteista. Tällä hetkellä tutkin start upeja ja listaamattomia yrityksiä. Ei pitäisi, järkikin sanoo että älä koske. Olisi kuitenkin mielenkiintoista sijoittaa nopeasti exittiin tavoittelevaan firmaan.
 
Sijoittaminen jatkuu normaalisti en välitä markkinatilanteista. Tällä hetkellä tutkin start upeja ja listaamattomia yrityksiä. Ei pitäisi, järkikin sanoo että älä koske. Olisi kuitenkin mielenkiintoista sijoittaa nopeasti exittiin tavoittelevaan firmaan.
Mitä kautta ajattelit sijoittaa? Itse olen Invesdorin kautta muutamaan sijoittanut, tähän mennessä yhdestä tuli noin +50% ja yksi nurin. Kolme vielä auki, joista yksi näkyy jo arvo-osuustilillä eli elättelen toiveita että listautumisen olisi lähellä. Osaketori.net:ssä pystyy kai listaamattomilla jotenkuten kauppaa käymään. Yksi tietty startup on ollut kiinnostuksen kohteena jo pitkään, mutta eivät ota piensijoittajia tässä vaiheessa.

Kyllähän se useamman vuoden keikka on monesti noista rahansa irti saada, mutta tuottomahdollisuus on houkutteleva. Valuaatiokin on vähän hankalaa tietty, välillä on hinnassa kasvuodotustakin aika paljon. Todellisia osta ja unohda -tapauksia.
 
Mitä kautta ajattelit sijoittaa? Itse olen Invesdorin kautta muutamaan sijoittanut, tähän mennessä yhdestä tuli noin +50% ja yksi nurin. Kolme vielä auki, joista yksi näkyy jo arvo-osuustilillä eli elättelen toiveita että listautumisen olisi lähellä. Osaketori.net:ssä pystyy kai listaamattomilla jotenkuten kauppaa käymään. Yksi tietty startup on ollut kiinnostuksen kohteena jo pitkään, mutta eivät ota piensijoittajia tässä vaiheessa.

Kyllähän se useamman vuoden keikka on monesti noista rahansa irti saada, mutta tuottomahdollisuus on houkutteleva. Valuaatiokin on vähän hankalaa tietty, välillä on hinnassa kasvuodotustakin aika paljon. Todellisia osta ja unohda -tapauksia.

Olen katson ihan yritysmyyntisivustolta. Haetaan osakkaita, minimisijoitus 5k. Veikkaan että suurin osa persaukisia kaveriporukoita tai muita desperadoja. On toki mahdollista tehdä rahaa mutta riskit ovat korkeat. Paöjon olet näihin sijoittanut?mielelläni sijoittaisin yritykseen johon voi itse osallistua jollain tavalla. Tähän asti vain huonoja kokemuksia. Yksi herrasmies kauppaa yritystä jolla on alle 100k liikevaihto. Voittoa tekee alle 10k vuodessa. Hänen mielestä yrityksen arvo on 950k. Siihen kuuluu vanha kiinteistö (varasto) joka kelpaa vain ja ainoastaan varastoksi eli se on osa bisnestä. Muut jättävät vastaamatta tai sitten en ole saanut kunnon vastauksia kysymyksiin
 
Back
Ylös Bottom