Pakkoruotsi Pois!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Energia
  • Aloitettu Aloitettu
Originally posted by Nat_Ural
Pakkoruotsi on siitä iloinen asia, että se kelpaa sekä syyksi että seuraukseksi. Menestys johtaa pakkoruotsiin ja pakkoruotsi menestykseen, oli selvästi lottovoitto syntyä suomeen :)

Anyway, jos luit vastaukseni, totesin siinä pariin kertaan, etten ota sillä kantaa pakkoruotsi-kysymykseen.
:)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pakkoruotsi pois.

...Ja valinnan vapaus tilalle. Opiskelun yhtenä lähtökohtana viimeistään lukiossa tulee olla se että oppilaat saisivat luontaisen suuntautuvaisuutensa mukaista opetusta (esim. joku on haka matikassa, toinen paras kielissä.. jne. ) unohtamatta kuitenkaan opetuksen monipuolisuutta.

Minulle on opetettu ensimmäisestä luokasta lähtien saksaa, äidinkieltäni suomea sekä englantia. Näitä siis pakollisena. Ruotsin ohella. Läpi lukion. Olisinko toki halunnut vaihtoehdon ruotsille? Tottakai.

Eli pakollisia kieliopintoja edelleen yhtä paljon, ehdottomasti, mutta miksi pitäisi olla juurikin ruotsia, kun kaikki muut aineet tuntuvat olevan jo oppilaiden itsensä valittavissa/muunneltavissa?

Originally posted by Narutumppu
Pakkoruotsi pois.
Samaa mieltä. Kun suomessa ei enää ole mitään ruotsin kielistä ylemmistöä ei naapurin kielen pakolla opiskeleminen ainakaan täällä keskemmällä Suomea ole MILLÄÄN tavalla perusteltua.

Tomi: en mä tota näppäinlausetta osaa kääntää mutta ne kielet on parhaasta huonoimpaan: suomi, saksa, englanti, ranska, latina, heprea (nyky- ja klassinen), kreikka ja ruotsi. Jonkun verran osaan myös italiaa.

(Tomi, sä muuten aika usein morkkaat mua!)

Originally posted by Angelica-82

Niinku joku jo yllä kirjoitti, englannilla kyllä pärjää pitkälle mutta on ihan eri asia pystyä puhumaan asiakkaan omaa äidinkieltä. Pakollistahan se ei yleensä ole mutta antaa hyvän ja kohteliaan kuvan ja niin kun joku sananlasku menee: "Ostaa voi millä kielellä tahansa mutta myynti onnistuu parhaiten asiakkaan omalla äidinkielellä".

Ihan asiaa, mutta minulle tuottaa jo vaikeuksia opetella _sujuvasti_ 20 tärkeintä kieltä + erikoissanastot. Siksi minun mielestä kannattaisi keskittyä olennaiseen. Kaikille ruotsin kieli ei ole se olennaisin, siksi vapaaehtoisuus olisi hyvä vaihtoehto.

Loppukevennykseksi voin kertoa osaavani ainakin 10 kieltä(en kovin sujuvasti), ja melko vapaaehtoisesti:

suomi: perkele

ruotsi: knulla mej

norja: mä ikke tildekkes

saksa: ich komme

ranska: je'taime

italia: bella bambino ; una grande birra, per favore

englnati: tuu tii tu töötituu

venäjä: rukiver

japani: konitshiva

viro: tere tulemast ; kuri koera

Originally posted by Hannibal
Näin on näreet, oikea muoto on "suomen kieleen"..

:)
Jep, tästä samasta mokasta Hannibal pääsi näpäyttämään minuakin tuossa muutama kuukausi sitten. Mutta siitä lähtien olen aina muistanut kirjoittaa "suomen kieli". :)

Ruotsinkielentaito on selvästi häikäisevän hyvä, mutta yhteiskuntaoppiin ja suomenkieleen on vielä syytä panostaa :)
Yhteiskuntaoppia, Pakkoruotsi pois:
pitää vain äänestää jotain kansanedustajaa joka mainostaa että ottavansa PR:än pois. Se on tavallisen kansalaisen lähes ainoa tapa vaikuttaa siihen asiaan.

Itse ihmettelen, onko yhdelläkään puolueella tavoitteena poistaa PR? Todellisuudessa vaikuttaa vähän siltä, että kun ehdokas puhuu PR:stä niin on se enemmänkin populismia ja flirttailua, saadakseen enemmän ääniä.

Saa nähdä, että tuleeko PR:stä minkäänlainen keskustelu. Kuitenkin, mun mielestä PR on ihan OK...

Suomen kieltä lukuunottamatta pitäis kielten opiskelu perustua valintoihin,eikä siihen että täällä on joskus ollut vallanpitäjinä ruåtsalaisia röyhelöäijiä:)
Kohta on neukkujakin muutamilla paikkakunnilla sen verran(10%asukkaista)että niille lain mukaan pitää järjestää tietyt palvelut omalla kielellä(ilotalot jo palvelee venäjän kielellä,ovat aikaansa edellä):blow:

Originally posted by Jarek
Suomen kieltä lukuunottamatta pitäis kielten opiskelu perustua valintoihin,eikä siihen että täällä on joskus ollut vallanpitäjinä ruåtsalaisia röyhelöäijiä:)
Suomenruotsalaisena haluaisin vain heittää oman mielipiteeni asiaan;
Mikäli poistetaan pakkoruotsi suomenkielisiltä, niin eikö pakkosuomi pitäisi poistaa ruotsinkielisiltä? Mitäköhän siitäkin tulisi?
No ainakin vihamielisyys suomensuomalaisten ja suomenruotsalaisten kesken kasvaisi ennestään. (Vertaa lähes kaikki maahanmuuttajat joiden äidinkieltä keskivertosuomalainen ei osaa: "...mitäköhän noi s******n mutakuonot siellä keskenään pulisee, varmaan puhuvat meistä paskaa!?")
Suomenruotsalaisista tulisi ennen pitkää sorrettu vähemmistö jolta alettaisiin todennäköisesti poistaa kansalaisoikeuksia, esim. oikeus saada julkista palvelua äidinkielellään poistuisi varmaan melko äkkiä!
Ja sitten vuonna 2100 oltaisiin sisällissodan partaalla ja YKn joukot yrittäisivät turvata ihmisoikeuksia ja löytää massahautoja.

...no joo, tämä nyt oli vähäsen kärjistettyä, mutta pointti on että pakotteet kielten suhteen ovat olemassa koska yritetään tasoittaa kahden samassa valtiossa asuvien kansakuntien välisiä erimielisyyksiä ja edistää yhteistyötä. Ongelmanahan tässä on taas kerran se sama vanha; ihminen ja ihmisen luonto. Jos oma joukkue on vahvempi hakataan heikompaa, jos taas toisin päin pyydetään suvaitsevaisuutta ja purnataan että miksi vahvempien pitää olla niin tyhmiä ja hakata kun me ollaan heikompia! Ja nyt vuodatus seis! :)

Originally posted by Samppo
Jos oma joukkue on vahvempi hakataan heikompaa, jos taas toisin päin pyydetään suvaitsevaisuutta ja purnataan että miksi vahvempien pitää olla niin tyhmiä ja hakata kun me ollaan heikompia! Ja nyt vuodatus seis! :)

Millä tavoin vähemmistöä hakataan, jos enemmistöä ei pakoteta opiskelemaan vähemmistön vaatimaa kieltä? Tämä olisi syytä pystyä järkevästi perustelemaan, tai muuten tuli kirjoitettua pari kappaletta pelkkää paskaa. En oikein pysty uskomaan, että turhan pakottamisen vähentäminen lisäisi vihaa, kyllä se taitaa olla ihan päin vastoin.

Millä tavoin vähemmistöä hakataan, jos enemmistöä ei pakoteta opiskelemaan vähemmistön vaatimaa kieltä? Tämä olisi syytä pystyä järkevästi perustelemaan, tai muuten tuli kirjoitettua pari kappaletta pelkkää paskaa. En oikein pysty uskomaan, että turhan pakottamisen vähentäminen lisäisi vihaa, kyllä se taitaa olla ihan päin vastoin.
Toi liittyi siihen lauseeseen jossa sanotaan "Ongelmanahan tässä on taas kerran se sama vanha; ihminen ja ihmisen luonto."
Eli ihminen nyt sattumoisin on vähän sellainen että jos joku ei kuulu sun tiimiin koitat kusta sen pakkiin. Jos et ole esim. työelämässä havainnut tällaista tendenssiä niin onnittelen, sinulla on ollut erittäin hyviä työpaikkoja joissa on ilmeisesti ollut moitteeton työilmapiiri!!
Kaikki liittyy varmaan synnynnäiseen egoismiin, eli miksi hänellä on kun ei minulla? Miksen minä saa sitä vaikka yritän? Minäpäs otan sen häneltä pois niin ei ole enää minulla paha mieli! En tiedä miten perustelisin ajatuksen kulkuani sen koommin... kysy jos vieläkin jäi epäselväksi!
Enkä minä omasta mielestäni väittänytkään että iso paha suomenkielinen enemmistö sortaa pieniä ja viattomia hurreja, spekuloin lähinnä mitä todennäköisesti tapahtuisi ellei panostettaisi kovasti siihen että äidinkieli tai uskonto ei ole rajoite yhteiskunnalliselle samanarvoisuudelle. Esimerkkejä epäonnistuneista valtioista ja sorretuista vähemmistöistä löytyy vaikka miten monta!

Esimerkkejä epäonnistuneista valtioista ja sorretuista vähemmistöistä löytyy vaikka miten monta!

Älä vedä tähän afrikan valtioita tai natsisaksan hirmutöitä. Kyse on pelkästään ruotsin kielen pakollisesta opetuksesta. Kukaan ei vihaa ruotsinkielisiä ihmisiä, voit mennä rauhallisin mielin nukkumaan. Tai no, joku vihaa, mutta unohtaa vihansa olut pullon ääressä aika nopeasti.

Ehkä ymmärtämättömyyteni johtuu kielimuurista, joka välillämme vallitsee. Voisit yrittää ilmaista asiasi ruotsiksi, niin saattaisin ymmärtää mistä on kyse :david:

Mikäli poistetaan pakkoruotsi suomenkielisiltä, niin eikö pakkosuomi pitäisi poistaa ruotsinkielisiltä? Mitäköhän siitäkin tulisi?

Ei,pakkoruotsi pitäisi poistaa koko maasta,sen ei tarvitse olla Suomessa virallinen kieli,halukkaat voisivat opiskella sitä samalla tavoin kuin muitakin kieliä.

Suomenruotsalaisena haluaisin vain heittää oman mielipiteeni asiaan;

Pointtihan on se, että Suomessa puhutaan suomea, ja kielitaidoton vähemmistö voi hyödyntää tulkkeja. Ruotsinkielisissä kunnissa saa varmaan muutenkin palvelua ruotsiksi.

Ruotsikin on yksikielinen, vaikka siellä on kielivähemmistöjä.

Originally posted by Samppo [/B]
pointti on että pakotteet kielten suhteen ovat olemassa koska yritetään tasoittaa kahden samassa valtiossa asuvien kansakuntien välisiä erimielisyyksiä ja edistää yhteistyötä.
[/B]

Tolla perusteella: pakkovenäjä, somalia, eesti...

Ei,pakkoruotsi pitäisi poistaa koko maasta,sen ei tarvitse olla Suomessa virallinen kieli,halukkaat voisivat opiskella sitä samalla tavoin kuin muitakin kieliä.

Eipäs, pelkkä pakkoruotsin poisto kouluista riittää. Ruotsi pitäisi mielestäni edelleen säilyttää virallisena kielenä.

Väitänpä, että kun pakkoruotsi vielä jonain kauniina päivänä poistetaan, niin sitä seuraavat sukupolvet eivät voi edes käsittää, että ruotsi on joskus muinoin ollut pakollinen opiskeltava kieli kaikille suomalaisille. Näinhän se on joka asiassa. Suuria muutoksia vastustetaan sokeasti aina alussa, kun ei paremmasta tiedetä ja halutaan säilyttää kaikki ennallaan.

Mun puolestani ruotsinkieliset voivat olla opiskelematta suomea. Saa nähdä pärjäävätkö. Ihan sama.

Olen pakkoruotsia vastaan, mutta enemmän mua huolettaa suunnattomat verovarat, joita tuhlataan 6% väestön hyysäämiseen. Yhtenä esimerkkinä Ylen ruotsinkielinen ohjelmisto. Se ei todellakaan vie 6% ylen budjetista. Jo ruotsinkielisten ohjelmien henkilöstö on 11% koko henkilöstöstä. Ja kuinka paljon rahaa kuluu kaikenmaailman byrokratiaan: käännöksiin, tienviittoihin yms. Kuinka paljon enemmän rahaa voitaisiin laittaa suomen kielen kieliopin opetukseen, jos pakkoruotsiin menevät varat vapautuisivat.

Puhumattakaan ruotsinkielisten hyysäämisestä opiskelupaikkojen suhteen: kiintiöt esim. lääkiksessä, johon ruotsinkieliset pääsevät pienemmillä pisteillä.

Tässä nyt muutama juttu. Ja näitähän riittää.

Originally posted by nirks
Olen pakkoruotsia vastaan, mutta enemmän mua huolettaa suunnattomat verovarat, joita tuhlataan 6% väestön hyysäämiseen.

Kuusi prosenttia kansanosaksi ei pidä paikkansa. Suomessa on monta suomea äidinkielenään puhuvaa ketkä ovat virallisesti ruotsinkielisiä.

50 prosenttia minustakin on syntynyt ruotsinkielisenä. Vaikka 100 prosenttia on puhunut suomea aina. Ruotsinkielisyys on näppärä kun hakee kaikkialle, kiintiöt takaavat sisäänpääsyn. Miten joku voi perustella kiintiöt suomessa, eikö kaikki olekkaan tasa-arvoisia. Vai ovatko jotkut tasa-arvoisempia?

Miksi ruotsinkieltä pitää opettaa koko maassa vaikka käytännössä sitä tarvitsee vain pienellä rannikkoalueella. Tai voi edes käyttää, kaikki kuitenkin osaavat suomea. Valtaosa kansasta ei koskaan tarvitse ruotsinkieltä, asukaa muutama vuosi sisämaassa niin ymmärrätte.

Hohhoijaa... tää menee alamäkeä... :david:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom