Pakkoruotsi Pois!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Energia
  • Aloitettu Aloitettu
Nimi meni adressiin. Ruotsin asema on pelkkä jäänne menneisyydestä, joka voitaisiin jo kuopata. Peruskoulussa ruotsia voisi kenties olla vähän pakollisena, muualla vapaaehtoisena. Tiedemaailmassa, eikä monella muullakaan alalla, tee ruotsilla paskaakaan, englanti on se universaali kieli. Ne jotka ei ruotsia tarvitse voisivat käyttää sen tuntimäärän johonkin josta on oikeasti hyötyä. Mutta suuret muutokset aina pelottaa ihmisiä ja siksi pakkoruotsista pidetään kynsin hampain kiinni :curs:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
EHDOTTOMASTI pakkoruotsi pois! Miettikää jotain tyyppejä jotka haluaa lähteä lukemaan matikkaa / fysikkaa jne. ja joita ei YHTÄÄN kiinnosta jokun fkn ruotsi? Ne joita svedunkieli kiinnostaa voi lukea sitä valinnaisena. piste.

Normaalikoulussa oli jokin aikaa sitten systeemi että ruottia ei ollu pakko kirjoittaa. Moni kaverini jätti kirjoittamatta ja oikein ovat olleet tyytyväisiä.

Ja kaikenkaikkiaan suomen kaksikielisyyskin vähän mietityttää. Onko se nyt sitten rikkaus? Miksi ihmeessä? Se on jäänne minun mielestäni. Pistää vihaksi, saatana.

Käsittämätöntä, että jotkut :david: voivat vaatia sellaisen kielen osaamista suomen väestöltä, jota puhuu 0,000000000001% maailman väestöstä. Vaikka ruotsia puhuttaisiin kiinassa ja ranskassa ruotsin lisäksi, niin eiköhän sen opiskelun silti pitäisi olla jokaisen vapaaehtoinen valinta. Ehkä suomessa on vain sen verran apinoita, joita ei kiinnosta tulevien sukupolvien hyvinvointi, että he ovat valmiit ylläpitämään näitä käsittämättömiä systeemejä :)

Nog är ni nu dum i huvud ni!. Kieliä ei voi koskaan opiskella liikaa. Suomen junttikansa on muutenkin niin kielitaidotonta, että ruotsi RULES! Olisi saanut olla enemmänkin kieliopintoja silloin kersana, aukeisivat ovet helpommin joka paikkaan.

Uskonpa, että monet tämän threadin asian kannattajista ovat a) vitun laiskoja, b) vielä itse lukemassa pakkoruotsia eikä työelämän vaatimuksista vielä aavistustakaan, c) juuri pakkoruotsista päässeet eikä edelleenkään älytä kuinka tärkeää kielten taitaminen on.

Heja svenska! Ni skulle måste kom ihåg att språkkunskaper ger er många möjligheter i framtiden om man tänker till exempel på arbetslivet.

Ja muistakaa, svenskatalande bättre folk.

Andyn nimeä ei tuossa turhassa adressissa tule näkymään. En varmasti tule ikinä elämässäni käytännössä tarvitsemaan diskreettimatematiikkaa + kaiken maailman algebroja, mutta en valita, yleissivistys on vain hyväksi.

Originally posted by Nat_Ural
Niin varmaan :rolleyes:

No voi herttileijaa, eikös se nyt ole selvä juttu...

Jos itse olen joskus rekrytoija-asemassa ja töitä tulee hakemaan kaksi hakijaa, joilla molemmilla on sama koulutus, suunnilleen samanlaisilla arvosanoilla ja suunnilleen saman verran työkokemusta yhtäläisillä suosituksilla, mutta toinen osaa ruotsia ja toinen ei. Kumman valitsen?

Joku asiahan se ratkaisee aina, ehkä se on juuri kyseinen kielitaito.

Originally posted by Andy
.
Jos itse olen joskus rekrytoija-asemassa ja töitä tulee hakemaan kaksi hakijaa, joilla molemmilla on sama koulutus, suunnilleen samanlaisilla arvosanoilla ja suunnilleen saman verran työkokemusta yhtäläisillä suosituksilla, mutta toinen osaa ruotsia ja toinen ei. Kumman valitsen?

En jummarra miten tuo vaikuttaa siihen että ruotsia on PAKKO opiskella.

No voi herttileijaa, eikös se nyt ole selvä juttu...

Eli tällä perustelit pakkoruotsin tarpeellisuuden?
Mutta mitäs jos muuten he olisivat muuten samanlaisia, eivät osaisi kumpikaan ruotsia, mutta toinen heistä osaisi saksaa?
Meneekö nyt herra rekrytoijalla yöunet kokonaan, vai pystytkö itsenäisesti päättämään kumman valitset?

Tottakai valitset työntekijän jolla on paremmat paperit ja sen, joka papereidensa mukaan sopii mielestäsi siihen työhön paremmin.

Eiköhän niillä firmoilla jonkinlaisia pätevyysvaatimuksia ole niille rekrytoijillekin, en usko pakkoruotsin riittävän :)

Ymmärsit varmaan itsekin jo, että perustelusi oli järjetön.

Originally posted by edelbrock
Se osa oppilaista, jotka reputtaa siinä ruotsissa on muutenkin nii luupää renki-tasoa, että ne mokaa kyllä muissakin aineissa. Onneksi Suomessa tarvitaan myös duunareita.

Pohjoismaissa pärjää englannilla, mutta saat paremmat mahdollisuudet niissä työskentelemiseen kun osaat ruotsia. Jokaisessa maassa pääsee loistamaan, kun osaa puhua paikallista kieltä. Avaa monia uusia mahdollisuuksia.

Ruotsi ja saksa ovat lähellä toisiaan. Mulla ruotsin opiskelusta oli paljon hyötyä saksan opinnoissa. Toisiaan tukevia kieliä.

Lukio nyt on niin sairaan helppo laitos, että siitä pääsee vihellellen läpi. Ei siellä paljon jotkun ruotsin kurssit tunnu. Jos niitten kanssa joutuu taistelemaan, niin voi kysyä itseltään mitä siellä lukiossa edes tekee?

Muakin nyppi aikoinaan opiskella ruotsia koulussa, mutta nyt vasta tajuan kuinka paljon siitä on ollut mulle elämässä hyötyä.

Aika paskaa juttua.. No sanotaanko näin, että minua vitutti ihan helvetisti opiskella ruotsia lukiossa ja ylä-asteella. Myönnän kyllä että olen huono kielissä, mutta tuollainen että haukut (Myös minua) "luupää renki-tasoiseksi" kertoo kyllä siitä, ettet ole aivan ajan tasalla. Sen verran tän hetkisistä omista opinnoista, että opiskelen niinkin luupää alaa kuin tähtitiedettä.

Ja ei minua ei pelkästään vituttanut opiskella ruotsia, vaan vituttaa edelleen että sitä kieltä on pitänyt opiskella. Ei se aika siihen opiskeluun tyhjästä ilmaantunut. Sen saman ajan olisi aivan hyvin voinut käyttää paljon järkevämmin, esimerkiksi luonnontieteiden opiskeluun tai muiden kielien joita itse uskoo tarvitsevansa.

Ja voin sen kertoa, että sellaisille henkilöille jotka eivät ole keskivertoa lahjakkaampia kielissä tai huonosti motivoituneille (tuollaisia ihmisiä ehkä 80%) ruotsin kielen opiskelusta ei ole yhtään mitään hyötyä. Parin vuoden päästä sitä kieltä ei puhuu sanaakaan, jos sitä ei käytä. Ja minä kuulun juuri tuohon ryhmään. Jumalauta jouduin sitkuttaan monen vuoden ajan ruotsin tunneilla ja mitä jäi käteen -ei yhtään mitään.

Niin tosiaan, muistan ylä-asteella harkinneeni esim Espanjan lukemista. No silloin homma jäi siihen, että totesin etten yksinkertaisesti pysty opiskelemaan kolmea kieltä, kun kahdessakin on niin hirveästi vaivaa. Noh.. nykyään tilanne on se, että olen juuri tuota espanjaa käyttänyt aika paljon internetkeskusteluissa, ruotsia en ikinä. Nyt vaan kyllä harmittaa, kun en tajua tuosta espanjasta juuri mitään ja joudun käyttämään tulkkausohjelmia kääntäessä keskusteluja.

Ja oma mielipide kielten opiskelusta: Ei haittaa, vaikka kursseja olisi saman verran kuin nyt, mutta pakkoruotsi pois ja tilalle valinnaisina joku euroopan kielistä.

Ymmärsit varmaan itsekin jo, että perustelusi oli järjetön.

En ymmärrä. Pointtinani oli siis se, että eikö silloin voisi lopettaa samaten myös pakkomatikan tai vaikkapa pakkouskonnon sellaisilta nuorilta tulevaisuuden rakentajilta, jotka TIETÄVÄT jo kouluaikana, että he eivät tule em aineita missään tilanteessa IKINÄ elämässään tarvitsemaan. Itse olin aikoinani aivan VARMA, etten tarvi.

Mun mielestä on hyvä, että kersat "joutuvat" opiskelemaan mahdollisimman monipuolisesti. Ei kai ikinä voi oppia liikaa?

Korkeakouluissahan on pakko lukea myös jotain vierasta kieltä muutaman nopan, kuten saksaa. Joku sanoi, että vaikka sitten enemmän saksaa, kunhan ei ruotsia. Itse uskon, että ne meistä, jotka eivät päädy kansainvälisiksi yritysjohtajiksi, tarvitsevat kotosuomessa työskennellessään enemmän toista virallista kieltämme kuin vaikkapa saksaa tai ranskaa.

En ymmärrä. Pointtinani oli siis se, että eikö silloin voisi lopettaa samaten myös pakkomatikan tai vaikkapa pakkouskonnon

Minkä helvetin pakkouskonnon? Hemmo selitti asian mielestäni jo varsin hyvin, mutta väännetään vielä hetki rautalankaa. Kouluissa pitää olla minimaalinen määrä pakollisuutta, vain sen kuin on tarpeen.

Miksi matematiikka on pakollista? Aika järjetöntä opettaa sellaista mitä ei mihinkään tarvi kaikille. Pitää osatakin ihan hirveästi, laskea kirjaimilla ja kaikkea. No, asia nyt vain on niin, että matematiikkaa puhuu aika moni ihminen maailmassa. Ei ole ruotsalaista matematiikkaa, ukrainalaista matematiikka tai gambialaista matematiikkaa. Matematiikka on eksaktien tieteiden kulmakivi ja siten länsimaisen sivistyksen perusta. Voit varmaan sanoa samaa ruotsista.

Ruotsi on Suomen naapurimaa, joten kauppasuhteita voisi olettaa olevan runsaasti. Ruotsia puhuvia henkilöjä siis tarvitaan väestömäärään nähden enemmän kuin Puolassa tai Italiassa. Tarkoittaako tämä, että kaikki pitää pakottaa opiskelemaan ruotsia, vai pitäisi antaa kysynnän ja tarjonnan lakien toimia tälläkin sektorilla? 5-vuotissuunnitelman eivät oikein itänaapurissakaan toimineet.

Ei meidän lukios oo ainakaa pakko ruotsia kirjoittaa :rolleyes: 3 pakollista kurssia pitää opiskella... mun mielestä on hyvä että (lähes) jokaises ainees on muutama pakollinen kurssi mutta kirjottaminen on vapaaehtoista!!

PAKKOruotsin voisi poistaa. Tulevaisuudessa näin käynee joka tapauksessa. Minun mielestä Suomen toinen virallinen kieli pitäisi vaihtaa mahdollisimman nopeasti englantiin.

Jos ajatellaan, että ruotsinkielestä on hyötyä saksan opiskelussa, niin miksei suoraan opiskella saksaa?

Minulla ainakin on rajallisesti aikaa ja motivaatiota, jos opiskelisin ruotsia, se olisi jostain muusta pois. Tämä kärjistyy entisestään, kun jotkut eivät edes pysty sujuvaan small talkiin aiheesta kuin aiheesta englanniksi, joka on sentään moninverroin tärkeämpi kieli kuin ruotsi.

Ei ruotsia voi pakottaa. Kyllä siihen pitäisi olla oma motivaatio.

Tietyssä mielessä koko pakkoruotsikeskustelu on turhaa katkeruuden hakemista asiasta, jolla ei loppujen lopuksi ole suurtakaan merkitystä.

LOL:lol2: minkälainen ihminen on että voi edes VERRATA pakkoruotsia esim. pakkomatikkaan tai englantiin.

Oma arvaus: joku joka todella pitää siitä, tai joku kova ei pidä siitä.:)

Originally posted by edelbrock
Suomalaisilla on heikko itsetunto, kun kuvitellaan ruotsia opiskeltavan vähemmistön takia. Näin oli joskus, nykyään ruotsia opiskellaan yleissivistyksen vuoksi.

Olen samaa mieltä ja lisään että usein ihmiset, jotka eivät halua ruotsia opiskella ovat oppineet kivat ennakkoluulot kotoa ruotsia kohtaan. Ennakkoluulot kun ovat tunnepohjaisia niin eihän niitä niin vaan muutetakkaan vaan annetaan niiden kasvaa osaksi identiteettiä. Tästä johtuen nämä ennakkoluuloiset hölmöt törmäävät varmasti moniin muihinkin vaikeuksiin elämänsä aikana.

Suomi on ollut vasta vajaa sata vuotta itsenäinen kansa ja tästä johtuen voidaan nähdä suomalaisten kansallinen itsetunto hyvinkin matalana. Itsetunnoltaan heikko kansakunta kokee helposti kaiken omaa kulttuuriaan "sotkevan" helposti uhkana.

Alkuperäiseen kysymykseen vastaten, olen pakkoruotsin poistamisen kannalla. En niistä syistä mistä useimmat vaan sen takia että ne jotka todella tähtäävät elämässä korkeammalle kuin duunareiksi, tulevat opiskelemaan sitä yleissivitävyyden takia ja sen takia että päästäkseen esim. virkamieheksi on pakko hallita ruotsia.

Originally posted by ZeiZei
LOL:lol2: minkälainen ihminen on että voi edes VERRATA pakkoruotsia esim. pakkomatikkaan tai englantiin.

Oma arvaus: joku joka todella pitää siitä, tai joku kova ei pidä siitä.:)

Voi sinua poika. Harvemmin et ymmärrä lukemaasi. Varmaankin sellainen ihminen, jonka mielestä on hyvä, että kaltaisesi mukulat PAKOTETAAN oppivelvollisuutta mukaillen lukemaan monipuolisesti Suomessa/ylipäänsä elämässä tarpeellisia aineita. Etkö todellakaan ymmärtänyt, mitä tarkoitin...

Ja Natu_ral, sinä ainakin ymmärsit salettiin pointtini, vaikka esitätkin vaikeasti tavoiteltavaa ;) Tuntuu, että porukka kommentoi posteja, joita ei ole edes lukenut kokonaan :confused:

No, samapa tuo. Enköhän minä ole tuonut jo oman kantani esille. Joten jatkakaapa muut väittelyä.

Ihmetyttää minkä takia PAKKOruotsin säilyttämistä vastustavaan addressiin on pitänyt sisällyttää kohta "pitäisikö Suomen olla yksikielinen maa"? Siihen ei ollut pakko vastata, mutta kuitenkin ...

Saatan olla neuroottinen ja lievästi paranoidi, mutta minulle tulee tuollaisista "ein-Volk-eine-Sprache" -heitoista aina sellainen ikävä flashback esim. venäläistämisen aikaan, jossa suomalaisilta pyrittiin hävittämään oma kieli. Pakkoruotsi ja se tosiasia, että Suomi on kaksikielinen maa ovat minusta kaksi TÄYSIN eri asiaa. Pakkoruotsin poistamista kannatan, valinnaisuus on valttia. Suomenruotsalaisten vainoa en kannata.

Tuntuu että useimmilta pakkoruotsin vastustajilta menevät nämä kaksi seikkaa valitettavan usein sekaisin. Monet asialliseen sävyyn pakkoruotsin poistosta yksityisesti puhuvat eivät mielellään tule julkisuuteen mielipiteineen, koskapa nämä ääliöt ovat heti liimautumassa kylkeen hokemaan "mäkin-vihaan-pakkoruotsia" ja jatkamassa samaan hengenvetoon "laitetaan-svedut-lahden-yli-kotio" ... :(

Originally posted by Looney
Tästä johtuen nämä ennakkoluuloiset hölmöt törmäävät varmasti moniin muihinkin vaikeuksiin elämänsä aikana.

voidaan nähdä suomalaisten kansallinen itsetunto hyvinkin matalana.

ne jotka todella tähtäävät elämässä korkeammalle kuin duunareiksi, tulevat opiskelemaan sitä yleissivitävyyden takia

Koitin onkia tuosta sotkusta ne oleelliset kohdat :) En kuinka vapaan kielen valinnan kannattaja voidaan leimata hölmöksi nationalistiluuserijuntiksi ja mitä tarkoitusta tuollainen asioiden vääristely palvelee? Yhtäkkiä yksilönvapauksien kannattaminen on muuttunut äärinationalismiksi, halu antaa ihmisten kehittää haluamiaan ominaisuuksia on muuttunut sivistymättömyydeksi ja ennakkoluuloisuudeksi. En oikein tiedä mitä tähän enää voisi sanoa. Ei maailma ole todellakaan niin pieni, tällä planeetalla on niin paljon muutakin kuin Suomi ja Ruotsi.

Koitin onkia tuosta sotkusta ne oleelliset kohdat :) En kuinka vapaan kielen valinnan kannattaja voidaan leimata hölmöksi nationalistiluuserijuntiksi ja mitä tarkoitusta tuollainen asioiden vääristely palvelee?

En tiedä oletko seurannut tätä pakkoruotsikeskustelua muilla internetpalstoilla ja - forumeilla, mutta minä olen. Liian moni pakkoruotsin vastustajaksi tunnustautuva on myös selkeästi nationalistiluuserijuntti. "Svedut" pitäisi kuulemma poistaa koko maasta, niitten kieli kieltää koko Suomessa jne. Lähteiksi tarjotaan jotain epämääräistä Suomalaisuuden liittoa jossa lietsotaan ruotsalaisvihaa ja rasismia yleensäkin.

Minäkin vastustan pakkoruotsia, mutta kuten jo yllä totesin, en halua vastustaa sitä tuollaisten tolvanoiden seurassa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom