Originally posted by edelbrock
Se osa oppilaista, jotka reputtaa siinä ruotsissa on muutenkin nii luupää renki-tasoa, että ne mokaa kyllä muissakin aineissa. Onneksi Suomessa tarvitaan myös duunareita.
Pohjoismaissa pärjää englannilla, mutta saat paremmat mahdollisuudet niissä työskentelemiseen kun osaat ruotsia. Jokaisessa maassa pääsee loistamaan, kun osaa puhua paikallista kieltä. Avaa monia uusia mahdollisuuksia.
Ruotsi ja saksa ovat lähellä toisiaan. Mulla ruotsin opiskelusta oli paljon hyötyä saksan opinnoissa. Toisiaan tukevia kieliä.
Lukio nyt on niin sairaan helppo laitos, että siitä pääsee vihellellen läpi. Ei siellä paljon jotkun ruotsin kurssit tunnu. Jos niitten kanssa joutuu taistelemaan, niin voi kysyä itseltään mitä siellä lukiossa edes tekee?
Muakin nyppi aikoinaan opiskella ruotsia koulussa, mutta nyt vasta tajuan kuinka paljon siitä on ollut mulle elämässä hyötyä.
Aika paskaa juttua.. No sanotaanko näin, että minua vitutti ihan helvetisti opiskella ruotsia lukiossa ja ylä-asteella. Myönnän kyllä että olen huono kielissä, mutta tuollainen että haukut (Myös minua) "luupää renki-tasoiseksi" kertoo kyllä siitä, ettet ole aivan ajan tasalla. Sen verran tän hetkisistä omista opinnoista, että opiskelen niinkin luupää alaa kuin tähtitiedettä.
Ja ei minua ei pelkästään vituttanut opiskella ruotsia, vaan vituttaa edelleen että sitä kieltä on pitänyt opiskella. Ei se aika siihen opiskeluun tyhjästä ilmaantunut. Sen saman ajan olisi aivan hyvin voinut käyttää paljon järkevämmin, esimerkiksi luonnontieteiden opiskeluun tai muiden kielien joita itse uskoo tarvitsevansa.
Ja voin sen kertoa, että sellaisille henkilöille jotka eivät ole keskivertoa lahjakkaampia kielissä tai huonosti motivoituneille (tuollaisia ihmisiä ehkä 80%) ruotsin kielen opiskelusta ei ole yhtään mitään hyötyä. Parin vuoden päästä sitä kieltä ei puhuu sanaakaan, jos sitä ei käytä. Ja minä kuulun juuri tuohon ryhmään. Jumalauta jouduin sitkuttaan monen vuoden ajan ruotsin tunneilla ja mitä jäi käteen -ei yhtään mitään.
Niin tosiaan, muistan ylä-asteella harkinneeni esim Espanjan lukemista. No silloin homma jäi siihen, että totesin etten yksinkertaisesti pysty opiskelemaan kolmea kieltä, kun kahdessakin on niin hirveästi vaivaa. Noh.. nykyään tilanne on se, että olen juuri tuota espanjaa käyttänyt aika paljon internetkeskusteluissa, ruotsia en ikinä. Nyt vaan kyllä harmittaa, kun en tajua tuosta espanjasta juuri mitään ja joudun käyttämään tulkkausohjelmia kääntäessä keskusteluja.
Ja oma mielipide kielten opiskelusta: Ei haittaa, vaikka kursseja olisi saman verran kuin nyt, mutta pakkoruotsi pois ja tilalle valinnaisina joku euroopan kielistä.