Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Originally posted by AKV
En tiedä oletko seurannut tätä pakkoruotsikeskustelua muilla internetpalstoilla ja - forumeilla, mutta minä olen. Liian moni pakkoruotsin vastustajaksi tunnustautuva on myös selkeästi nationalistiluuserijuntti. "Svedut" pitäisi kuulemma poistaa koko maasta, niitten kieli kieltää koko Suomessa jne. Lähteiksi tarjotaan jotain epämääräistä Suomalaisuuden liittoa jossa lietsotaan ruotsalaisvihaa ja rasismia yleensäkin.
Minäkin vastustan pakkoruotsia, mutta kuten jo yllä totesin, en halua vastustaa sitä tuollaisten tolvanoiden seurassa.
Originally posted by Andy
Voi sinua poika. Harvemmin et ymmärrä lukemaasi. Varmaankin sellainen ihminen, jonka mielestä on hyvä, että kaltaisesi mukulat PAKOTETAAN oppivelvollisuutta mukaillen lukemaan monipuolisesti Suomessa/ylipäänsä elämässä tarpeellisia aineita. Etkö todellakaan ymmärtänyt, mitä tarkoitin...
Ja Natu_ral, sinä ainakin ymmärsit salettiin pointtini, vaikka esitätkin vaikeasti tavoiteltavaa ;) Tuntuu, että porukka kommentoi posteja, joita ei ole edes lukenut kokonaan
No, samapa tuo. Enköhän minä ole tuonut jo oman kantani esille. Joten jatkakaapa muut väittelyä.
Originally posted by Andy
Nog är ni nu dum i huvud ni!
Ni skulle måste kom ihåg att språkkunskaper - - .
Originally posted by edelbrock
Ei se ruotsin opiskelu nyt oikeasti niin kauheata koulussa ollut, jos on tyhmä pää niin ei sinne uppoa mikään muukaan kieli. Ne ketkä purnaavat pakko-ruotsista ovat mun kokemusten mukaan aika onnettomia myös muitten kielien kanssa. Se että sitä on pakko opiskella varmaan v*tuttaa jengiä, mutta tuskin siitä ruotsin opiskelusta nyt kenellekään haittaa on.
Originally posted by gnut
No, laitetaan sut juoksemaan joka aamu 20 kertaa korttelin ympäri. Ei siitä sulle mitään haittaa ole ja jos et jaksa sitä tehdä niin voidaan kysyä, jaksatko sä ylipäätänsä tehdä mitään.
Originally posted by h_jones
No haloo!! Olipa harvinaisen paska vertaus.
Se osa oppilaista, jotka reputtaa siinä ruotsissa on muutenkin nii luupää renki-tasoa, että ne mokaa kyllä muissakin aineissa. Onneksi Suomessa tarvitaan myös duunareita.
Originally posted by fish
Nu är ni nog dumma i huvudet ni!
Ni skulle måsta komma ihåg - - .
:whip:
(Sorry Andy, oli ihan pakko vaikka olenkin täysin samaa mieltä kanssasi. Edes välttävä ruotsin hallitseminen on mielestäni yleissivistystä kaksikielisessä maassamme, vaikka maailmassa ei puhuisi kyseistä kieltä kuin yksi ihminen.)
Jos ja kun niitä ruotsalaisia oli 6%, niin eikö tulisi edullisemmaksi opettaa heille suomea, sen sijaan, että kaikki muut opettelevat sen ruotsinkielen? Itse en ainakaan halua laittaa veromarkkojani ruotsin opettamiseen, tosin en moneen muuhunkaan hommaan. Toisaalta en katso, että ruotsi olisi mitenkään edistänyt opintojani tai tukenut mitään muuta ainetta vaan päin vastoin. Ruotsinkielen opiskeluun hukatun ajan olisin voinut käyttää mielenkiintoisempiin ja hyödyllisempiin aineisiin, joita nyt todella tarvin työssä ja elämässä.Originally posted by edelbrock
Perustelkaapa nyt mulle oikein hyvin, minkä takia se pakkoruotsi pitäisi poistaa? Suomalaisille tekee ihan hyvää opiskella kieliä, sitä paitsi ruotsin osaaminen oli mulle hyödyksi esim. saksan opinnoissa.
Työskentelen isohkossa ja kansainvälisessä firmassa jossa ruotsinkieli ei näyttele mitään osaa työtehtävissäni ja uskoisin pystyväni työskentelemään myös Ruostissa osaamatta sanaakaan ruosinkieltä. Ainakaan minulle se ei siis avaa yhtään mitään ovia, vaikka en Suomessa työskentelisikään. Toisaalta kaikki materiaali jne. joihin olen työssäni törmännyt, on ollut toistaiseksi englanniksi eli muita kieliä normaalin kommunikoinnin lisäksi en ole tarvinnut. Itse asiassa olen koko elämäni (n. 1/4 vuosisata) selvinnyt koulua lukuunottamatta sanomatta sanaakaan ruotsia - eikö tämä osoita sen tarpeellisuuden?! On toki ammatteja ja työpaikkoja, joissa ruotsinkielestä voi olla hyötyä, mutta ei se sen takia pakollista tarvitse olla. Se että joku marginaaliryhmä tarvitsee palveluita ruotsiksi, niin palkatkoon tulkin (rahat luonnollisesti omasta pussista).Ruotsin osaaminen aukaisee työelämässä monia ovia, vaikket Suomessa työskentelisikään. Monet Keski-
Se ei kuitenkaan tee marginaalista osuutta edustavasta ruotsista EU:n kielissä (ei myöskään suomen) sen parempaa: käytettäsiin rahat mieluumin valtakielien opiskeluun, jos jotain nyt väkisin pitää opiskella.tulevaisuudessa työvoiman liikkuvuus tulee olemaan runsaampaa EU:n sisällä, jolloin monipuolinen kielitaito on tärkeä taito.