Pakkoruotsi Pois!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Energia
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pakkosuomi vs. pakkoruotsi,
tietääkö muuten kukaan milloin sallittiin suomenkielisten kirjoitusten julkaiseminen? Oliko 1880? Ennen sitä se oli kiellettyä.

Ennen sitä opiskeltiin ja luettiin vissiin ainoastaan ruotsin kielellä... Asiathan muuttuvat, mutta se on mielestäni hyvä tietää.

Originally posted by nirks
Mun puolestani ruotsinkieliset voivat olla opiskelematta suomea. Saa nähdä pärjäävätkö. Ihan sama.

Olen pakkoruotsia vastaan, mutta enemmän mua huolettaa suunnattomat verovarat, joita tuhlataan 6% väestön hyysäämiseen. Yhtenä esimerkkinä Ylen ruotsinkielinen ohjelmisto. Se ei todellakaan vie 6% ylen budjetista. Jo ruotsinkielisten ohjelmien henkilöstö on 11% koko henkilöstöstä. Ja kuinka paljon rahaa kuluu kaikenmaailman byrokratiaan: käännöksiin, tienviittoihin yms. Kuinka paljon enemmän rahaa voitaisiin laittaa suomen kielen kieliopin opetukseen, jos pakkoruotsiin menevät varat vapautuisivat.

Puhumattakaan ruotsinkielisten hyysäämisestä opiskelupaikkojen suhteen: kiintiöt esim. lääkiksessä, johon ruotsinkieliset pääsevät pienemmillä pisteillä.

Tässä nyt muutama juttu. Ja näitähän riittää.

Tuliko mieleen, että se 6% väestöstä maksaa itsekin niitä veroja? Käsittääkseni suomenruotsalaisista on vielä suhteessa suurempi osa sitä hyvätuloista väkeä (vrt. Wahlroos, Ehnroth jne. jne.), joten ... ;)

Kiintiöitä en minäkään ymmärrä. En ruotsinsuomalaisten, naisten enkä muitten kohdalla.

Kannattaa myös miettiä miten hyviä esimerkkejä Euroopassakin on viime aikoina saatu siitä mitä seuraa kun ruvetaan hävittämään vähemmistöjen identiteettiä, alkaen kielestä. Tällaistakin sävyä tuntuu olevan ilmassa. Pakkoruotsin poistaminen poistaisi yhden epäkohdan ja säästäisi tarpeeksi.

Jiihaa...
Kaikki lukion pakolliset ruotsin kurssit päästy läpi!:thumbs:
Ei enää yhtää ruotsia, toistaseks.

Mutta sen tiedän että en tule käyttämään kyseistä kieltä.
On se kyllä turhaa, kun on pakko opiskella ruotsia ja ei siitä oo paljon apua jos osaa perus alkeet.

Originally posted by Antti
Maassa maan tavalla.
...ja suomessa maan tapa on kaksikielisyys... ainakin toistaiseksi. Eiköhän tämä ole jo tullut selväksi. Muistaakseni aihe oli että pitäisiskö pakkoruotsi poistaa, ja ainakin sinä, Antti, näytät tuon kommentin perusteella olevan sitä mieltä että nykysysteemiä pitäisi jatkaa. Ollaan ilmeisesti samoilla linjoilla! :)

Ja jotta Jortsukin olisi tyytyväinen niin koitan vastata Taiston kysymykseen, tarkoitit varmaan seuraavaa:

Miten joku voi perustella kiintiöt suomessa, eikö kaikki olekkaan tasa-arvoisia. Vai ovatko jotkut tasa-arvoisempia?

No, minähän olen itse asiassa kiintiöitä vastaan... IHAN KAIKESSA! Mielestäni kellekään ei pitäisi taata mikään etu jota hän ei ansaitse. (ja nyt on turha alkaa joistain vammautuneista ja vähempiosaisista jankuttaa, tiettyjä ääritapauksia ei tähän nyt vedetä mukaan)

Toisaalta siinä mielessä ymmärrän esim. korkeakoulukiintiöt että halutaan korostaa valtion arvostusta sellaisia henkilöitä kohtaan jotka taitavat myös ruotsinkielen. Tosin tähän tulisi liittää sellaisen vaatimuksen että myös suomen kieli tulisi olla tyydyttävällä tasolla. Eli kakskielisyys kunniaan!

Originally posted by Samppo
...ja suomessa maan tapa on kaksikielisyys... ainakin toistaiseksi. Eiköhän tämä ole jo tullut selväksi. Muistaakseni aihe oli että pitäisiskö pakkoruotsi poistaa, ja ainakin sinä, Antti, näytät tuon kommentin perusteella olevan sitä mieltä että nykysysteemiä pitäisi jatkaa. Ollaan ilmeisesti samoilla linjoilla! :)
Shakki ja Matti:)

AKV sanoi:
Tuliko mieleen, että se 6% väestöstä maksaa itsekin niitä veroja? Käsittääkseni suomenruotsalaisista on vielä suhteessa suurempi osa sitä hyvätuloista väkeä (vrt. Wahlroos, Ehnroth jne. jne.), joten ... ;)

Jos asia ratkaistaisiin rahalla eikä epämääräisillä historiallisilla syillä kuten nyt niin Suomessa opetettaisiin pakkoruotsin sijasta saksaa, ranskaa, venäjää tai esim. lisää näitä ns. kovia tieteitä kuten matemaattisia aineita jne.

Muuten samaa mieltä eli pakkoruotsi pois.

Aikamoista resurssien tuhlausta tuo pakkoruotsi on. Joskus olen osannut ruotsia ihan kohtuullisesti, mutta nykyään puheesta tuskin tulisi mitään. Sanomalehtiä voi vielä jotenkin lukea. Eli 7-8 vuoden täysin turha työ itseltä ja opettajilta.

Ruotsi on ihan hyödyllinen ja monille tarpeellinen kieli mutta ei ole mitään järkeä opettaa sitä pakolla kaikille suomalaisille (eikä virolaisille tai kiinalaisille sen paremmin).
Koulussa pitää olla jotain yleissivistykseen kuuluvia aineita pakollisina ja sitten jonkin verran valinnanvaraa joka sitten lisääntyy ikavuosien myötä kun oma järkikin lisääntyy.

Joo, en itse oppinut pakkoruotsia koulussa vaikka se minun aikanani oli ensimmäinen ja tärkein kieli. Englantia opin hyvin ja sillä olen pärjännyt ruotsalaistenkin kanssa, silloinkin kun olin töissä ruotsalaisomisteisessa firmassa. Ruotsin taitoa olen edes teoriassa tarvinnut vain Suomessa: Ahvenanmaalla ja muutamassa etelärannikon pikkukaupungissa koitin nuorena puhua ruotsia mutta paikalliset alkoivat yleensä sääliä minua jo muutaman tuskaisen lauseen jälkeen ja vaihtoivat kielen suomeksi. :D

Kansainvälisesti Suomi taitaa myös olla ainutlaatuinen pakottaessaan väestöryhmiä opettelemaan toisten kielen. Ei taida olla voimassa missään muualla maailmassa kaksi- eikä useampikielisissä maissa.

Kannatetaan! Kaikki kielten opiskeluun käytetty aika olisi järkevää satsata Englantiin. Jos pakko ottaa toinen kieli mukaan niin se vois olla ehkä Saksa. Ruotsilla ei tee mitään ja jos sitä joskus pitäis käyttää niin ei kyllä muista enää mitään.

laiskaluu sanoi:
Kansainvälisesti Suomi taitaa myös olla ainutlaatuinen pakottaessaan väestöryhmiä opettelemaan toisten kielen. Ei taida olla voimassa missään muualla maailmassa kaksi- eikä useampikielisissä maissa.

Muistaakseni vain alueellisesti mm. Sveitsin kantoneissa, Irlannissa ja Hollannissa. Voin olla väärässä, mutta ketjukin on yli kaksi vuotta vanha.:joulu3:

Miksi ruotsia opetetaan valtaväestölle, jos vähemmistölle opetetaan suomea? Eikö tule halvemmaksi opettaa kaikille pelkkää suomea, kuin kaikille molempia... Yhteinen kielihän pitäisi löytyä jo suomenkielestä. Englantia vaan enemmän.

En jaksanut aivan koko threadia lukea läpi, mutta heitänpä minäkin jotain mukaan soppaan.

Kielien opiskelussa ei ole mitään pahaa. Mitä enemmän kieliä osaat sen parempi. Kuten aikaisemmin jo mainittiinkin, ihmisillä on hyvin erilaiset valmiudet opiskella kieliä ja siksi onkin turhaa tuhlata vähemmän kielellisiä resursseja omaavan henkilön kykyjä toiseen "häviäjä" kieleen (suomenkielen lisäksi).

Ruotsi avaa huomattavasti vähemmän kieliä esim. englantiin verrattuna. Myös venäjän opiskelu kasvattaisi Suomalaisen henkilön vientiarvoa huomattavasti enemmän.

Tällä hetkellä ruotsi on ainoastaan poliittinen lyömäase, tapa asettaa ihmisiä eriarvoiseen asemaan. Syntymäkaupungissani tähän asiaan törmää lian usein. Esimerkiksi terveyskeskuksissa et saa läheskään aina suomenkielistä palvelua (Ymmärrän kyllä ruotsia, mutta en puhu sitä Suomalaisten kanssa. Ruotsissa kuitenkin puhun ruotsia oikein mielelläni.)

Olenkin vahvasti sitä mieltä, että pakkoruotsi yhdistettynä historiallisiin faktoihin, (parisataatuhatta meikäläistä taisi läntinen naapurimme sodissaan tapattaa) on ainoastaan muistutus orjille vanhasta herrastaan (provo).

Ruotsinkieli on rikkaus, joka tulee Suomelle kalliiksi sekä henkisesti että fyysisesti.

ps. kuten kirjoitusasusta varmaan huomaatte, olen sitä puupääosastoa.

Aikoinaan yläasteella (eli jotain 15v sitten) yksi kaveri yritti houkutella venäjän opiskeluun, kun siitä on kuulemma pirusti hyötyä tulevaisuudessa. Vähän harmittaa kun ei tullut lähdettyä. No eipä tarvi lähteä mihinkään moskovan komennukselle...

Enpä osaa ruotsia enää sanaakaan. En puhua enkä kirjoittaa. Tai no spännande ja korv on tuttuja sanoja mutta siinäpä se.

vilho_kanuuna sanoi:
En jaksanut aivan koko threadia lukea läpi, mutta heitänpä minäkin jotain mukaan soppaan.

Kielien opiskelussa ei ole mitään pahaa. Mitä enemmän kieliä osaat sen parempi. Kuten aikaisemmin jo mainittiinkin, ihmisillä on hyvin erilaiset valmiudet opiskella kieliä ja siksi onkin turhaa tuhlata vähemmän kielellisiä resursseja omaavan henkilön kykyjä toiseen "häviäjä" kieleen (suomenkielen lisäksi).

Ruotsi avaa huomattavasti vähemmän kieliä esim. englantiin verrattuna. Myös venäjän opiskelu kasvattaisi Suomalaisen henkilön vientiarvoa huomattavasti enemmän.

Tällä hetkellä ruotsi on ainoastaan poliittinen lyömäase, tapa asettaa ihmisiä eriarvoiseen asemaan. Syntymäkaupungissani tähän asiaan törmää lian usein. Esimerkiksi terveyskeskuksissa et saa läheskään aina suomenkielistä palvelua (Ymmärrän kyllä ruotsia, mutta en puhu sitä Suomalaisten kanssa. Ruotsissa kuitenkin puhun ruotsia oikein mielelläni.)

Olenkin vahvasti sitä mieltä, että pakkoruotsi yhdistettynä historiallisiin faktoihin, (parisataatuhatta meikäläistä taisi läntinen naapurimme sodissaan tapattaa) on ainoastaan muistutus orjille vanhasta herrastaan (provo).

Ruotsinkieli on rikkaus, joka tulee Suomelle kalliiksi sekä henkisesti että fyysisesti.

ps. kuten kirjoitusasusta varmaan huomaatte, olen sitä puupääosastoa.

Tuossa on kyllä paljon asiaa.Mutta se hyväpuoli noissa käsittääkseni on että ne ei oo mitään manneja vaan "bätrefolkkia" jotka maksaa mycket paljon veroja.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom