Deleted member 40111
Ja tuohon kehonkuvavääristymään vielä vastaan, että varmasti tuo on ylipäätään kuntosaliharrastuksessa yleinen ilmiö, ainakin jos treenaa semmosilla saleilla, jossa tyyliin kilpabodareita treenaa. Ja ihan missä vaan, koska netti ja some on täynnä äärilahjakkaiden ihmisten ääriroinattuja fysiikoita. Käsitys voi herkäsri vääristyä, mikä on esimerkiksi lihaksikas keho. Tai sitten se 200kg maastaveto ei vättämättä tunnukaan edes beginner - vaiheen treenaajasta kovin kummoiselta saavutukselta, kun some on täynnä 400kg vetoja. Vaikka moni joutuu senkin eteen melkosesti vaivaa näkemään tosielämässä.Ihan ok nuo Mr. Siiman tulokset ihmiseksi jolla ei ole mitään potentiaalia voimailuun Lihastakaan ei ole kuin 3 x enemmän kuin perus pakkis treenajalla. Ilman vittuilua pakko ihmetellä kuinka noin vahva ja tuon kokoinen mies voi nähdä itsensä pienenä ja lahjattomana Hyvä esimerkki kuinka kehonkuva voi vääristyä voimailijoilla.
Se, että itsekriittisyys kategoroidaan automaattisesti kehonkuvanvääristymäksi on mielestäni hölmöä. En ole itse koskaan saavuttanut enkä tule saavuttamaan sellaista fysiikkaa jonka tahtoisin tai jota pitäisin lihaksikkaana ja esteettisenä, mutta se ei minua kyllä vaivaa yhtään. En kuitenkaan luule, että tälläkään hetkellä mikään kynäniska olisi tai pieni keskivertotreenaajaan nähden. Eipä kyllä sillein tosissaan tule edes itseä muihin verrattua ja suorituskykyjutut on minua aina enemmän kiehtonut. Mutta sen huomaan, että saliharrastuksen myötä itsekriittisyys on kyllä kasvanut. Nuorena laihana poikasena saatoin uimarannalla käydä hyvällä itsetunnolla kun nykyään sitä miettii minkälaisessa kunnossa on. Varmaan totuttelu olisi, jos palaisi siihen +180/70kg fysiikkaan uimarannalle mennessä. Aion kuitenkin vaihtaa tulevina vuosina luontaiselle ruumiinrakenteelleni sopivampiin harrastuksiin ja elellä rennommin. Ei minun itsetunto ole lihasten varaan koskaan ole todellisuudessa rakentunut. Bodaamiseen tosissaa. panostavilla tuo ilmiö voi olla vahvempana, koska heillä se fysiikka on jatkuvan arvioinnin kohteena ja se on se "mitattava" - suure.
Ja tuohon lahjakkuusasiaan kun olet itsekin täällä niitä juttuja aktiivisesti kommentoinut. Kun olet täysin lahjattomaksi itsesi julistanut, mutta silti kertonut ettei voimanostotulokset tai kalorimäärien maksimointi ole sinulle ollut prioriteetti. Sehän selittää osittain keskivertoa heikompaa kehitystä niissä (tuskin kokonaan), mutta on vähän ristiriidassa sen kanssa, jos kyykkytuloksensa perusteella tituleeraa itsensä ihan lahjattomimpien joukkoon. Jos tekee kompromisseja tai vaikka 5 urheilumuotoa päällekkäin, niin tuloskin on aina kompromissi. Jos joku vastaavan lahjakkuustason omaava kaveri olisi keskittynyt vaikka vain sen kyykkytuloksen kasvattamiseen tai syömään väkisin itsensä mahdollisimman painavaksi (kun siitä kehonpainosta olet paljon puhunut) , niin kenties sitä heppua ei olisikaan lukujen puolesta väittää yhtä lahjattomaksi, vaikka se olisikin totuus. Lihaksiston puolesta oon nähny sinua lahjattomampia voimailulajien harrastelijoita, mutta kieltämättä ne kyykkytulokset kertoo siitä, että poikkeuksellisen hankalaa se niissä kehittyminen niissä on ollut sinulle vaikka olisikin kompromisseja tehty.
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen: