Pakkiksessa paljonki kirjatoukkia?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jupe123
  • Aloitettu Aloitettu
Nesbon Harry Hole -kirjat kannattaa ehdottomasti lukea oikeassa järjestyksessä, erityisesti nuo viimeisimmät. Nythän vasta suomennettiin sarjan toinen osa Torakat, joten se oli jäänyt aikanaan välistä kun alkukielellä lukeminen ei ihan onnistu. Todella hyvä sekin. Nesbon Kukkulan kuningas kannattaa lukea myös, aika erilainen mutta varsin ovela.

Mä luin joululomalla Dan Brownin Kadonneen symbolin. Ihan viihdyttävä ja mukaansatempaava, mutta ei mitään elämää suurempaa. Muuten on ollut nyt työn alla Karin Fossumin Konrad Sejer -sarja. Hyviä kirjoja toki, mutta eivät kyllä kolahda niin paljoa kuin vaikka nuo Nesbot.

Tänään töllössä
"Rikostarinaa etsimässä
Mistä aineksista syntyy onnistunut dekkari? Pohjoismaisen rikoskirjallisuuden taitavimmat tekijät mm. Jo Nesbø, Karin Fossum, Maj Sjöwall ja Leena Lehtolainen kertovat omat ratkaisunsa."
www.telkku.com

Lehtolainen ainoana tuttuna meikäläiselle :nolo:

Nikki Sixxin Heroiinipäiväkirja ei anakaan ollu kovin hyvä, liikaa saman asian jankuttamista ja aika puuduttavaa luettavaa, mutta loppuun asti jaksoin. Hyvä fiktiivinen kirja on ajanvietettä parhaillaan.

Samaa mieltä. Odotin aika paljon tuosta kirjasta, mutta olipa tylsähkö. Kirjamessuilta jäi törkytehdas käteen, mutta toistaiseksi hyllyssä.

Tänä vuonna on mennyt kylmää sotaa, Pohjois-Korean ydinasetta, Waltarin Komisario Palmua :thumbs:. Jonkilaisena Bondifanina otin Tohtori Ein työn alle, mutta mulle Bondit on kyllä vaan leffoja. Ei iskenyt. + läjä perusdekkaria. Reijo Mäki ollut kestosuosikki, mutta nyt on alkanut tökkimään. Liian samankaltainen juonirakenne kaikissa. Nyt menossa toiseen kertaan Linnunradan käsikirja liftareille ja kovasti naurattaa. Suosittelen lämpimästi.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hankintalistalla nyt:

Freakonomics
Kuulostaa mielenkiintoiselta ja on saanut aika paljon julkisuutta. Meinasi tarttua mukaan jo Birminghamista, mutta repussani ei ollut enää tilaa yhdellekään kirjalle :(

Wealth of Nations
Klassikko! Olisi pitänyt hankkia jo silloin kun opiskelin lukiossa ekonomiaa. Ostin Briteistä sellasen pienen vihkosen, missä joku muija tiivistää Adam Smithin pääpointteja ja selittää niitä erittäin lyhyesti. Oli ihan ok, mutta aivan liian pintapuolinen verrattuna siihen millainen kulmakivi Wealth of Nations on.

Michael Jacksonin olutkirja
Piti lainata duunikaverilta, mutta hänellä ei ollutkaan sitä omana. Suositteli kuitenkin kovasti, koska olen alkanut kummasti kiinnostua oluista. Sopinee hyvin kämppiksen baarimikko-opusten vierelle :)

Wealth of Nations
Klassikko! Olisi pitänyt hankkia jo silloin kun opiskelin lukiossa ekonomiaa. Ostin Briteistä sellasen pienen vihkosen, missä joku muija tiivistää Adam Smithin pääpointteja ja selittää niitä erittäin lyhyesti. Oli ihan ok, mutta aivan liian pintapuolinen verrattuna siihen millainen kulmakivi Wealth of Nations on.
Jos kykenet ruudulta lukeen, niin WN löytyy kokonaisena myös netistä, mm. täältä.

....Rollinsin jutut on yleensä aika hauskoja, mutta tuossa kirjassa mentiin jo emoilun puolelle.

Rollinsin omiin kokemuksiin pohjautuvat jutut ovat yleensä hauskoja tai ainakin herran itsensä esittäminä hauskasti kerrottuja.
Varsinkin Think Tank -albumin toinen levy jaksaa naurattaa vielä 10 vuoden jälkeenkin. Toinen levy taas menee mielestäni "komiikan" puolelle
eikä ole niin hyvä.

Rollinsin runot yms. tekstit menee välillä vähän yli hilseen...

Yritän lukea kirjan viikossa. Äänikirjana olen kuunnellut pari viikkoa Barry Eisleriä. Toistaa liikaa itseään. Mutta tykkään.Kirjallisuuden täkyinä kuuntelen radio helsingin"Tukevasti ilmassa".
Paras kirja? Mitä tahansa by Neil Gaiman. American gods, Graveyardbook ja sen sarjikset sandman ja death. Piersh Anthony. Ja Clarkea, 2001...
Yritin pojille usuttaa Enid Blytonin Seikkailu sarjaa, ei kiinnostanut.
Muhun iski Enid ööh 30-vuotta sitten.

Joo, onhan näitä kirjasia tullu luettua taas kun ei pääsykokeet oo vaivannu...

Molemmat Lapiduksen kirjat meni hujauksessa( ykkönen rautaa, kakkonen hienoinen pettymys). Ykköstä eli Rahalla Saa- kirjaa suosittelen samalla kun odottelen sarjan kolmatta osaa.

Heroiini päiväkirjat ja Törkytehdas luettu, joista kallistun 100 prosenttisesti jälkimmäisen kannalle. Erinomaista viihdettä jos ei ota asioita liian vakavasti.

Freakonomics eli Outoustalouskin tuli tuossa joku aika takaperin lukaistua ja suosittelen sitäkin. Hauskoja ja odottamottia faktoja... Samaan sarjaan on pakko hehkuttaa Malcolm Gladwellin Tipping Pointtia eli Leimahduspistettä. Todella avartava kirja. En jaksa tässä selittää kirjan ideaa mutta kannattaa googlata kirja tiedot mikäli Outoustalous on lukulistalla.

Mafia/rikollisfaktakirjallisuudesta suosittelen McMafiaa ja Gomorraa... Tiukkaa "faktaa" mikä saattaa yllättää kokeneemmankin tietäjän

Seuraavana olisi tarkoitus lukaista joku Jo Nesbon kirja ja Peter J. Bentleyn Kuinka matematiikka muutti maailmaa.

Nesbon Harry Hole -kirjat kannattaa ehdottomasti lukea oikeassa järjestyksessä, erityisesti nuo viimeisimmät. Nythän vasta suomennettiin sarjan toinen osa Torakat, joten se oli jäänyt aikanaan välistä kun alkukielellä lukeminen ei ihan onnistu. Todella hyvä sekin. Nesbon Kukkulan kuningas kannattaa lukea myös, aika erilainen mutta varsin ovela.

Mä luin joululomalla Dan Brownin Kadonneen symbolin. Ihan viihdyttävä ja mukaansatempaava, mutta ei mitään elämää suurempaa. Muuten on ollut nyt työn alla Karin Fossumin Konrad Sejer -sarja. Hyviä kirjoja toki, mutta eivät kyllä kolahda niin paljoa kuin vaikka nuo Nesbot.

Sä oot varmaan kyllä tosi ihana ihminen ja fiksu ihminen, kun noin hyvä kirjamaku :) Nesboa oon itekin kehunut paljon ja Fossuminkin aiemmin maininnut. Justiin luin toiseksi viimeisen Sejer-kirjan ja oon aika tyytyväinen kaiken kaikkiaan lukemaani. Rikokset ja niiden ratkaisu eivät ole ihan terävintä dekkarimaailman kärkeä, mutta tykkään erityisesti Fossumin mieshenkilöistä ja tavasta kirjoittaa miehistä - tämä nainen ymmärtää jotain miehistä!

Jos kykenet ruudulta lukeen, niin WN löytyy kokonaisena myös netistä, mm. täältä.

Kiitti! :) En tiedä, jaksanko lukea ruudulta hirveän kauaa tai ainakaan keskittyä siihen, mutta voisin yrittää jos kirja on liian kallis/en löydä sitä/en saa aikaiseksi hankkia.

Paras kirja? Mitä tahansa by Neil Gaiman. American gods, Graveyardbook ja sen sarjikset sandman ja death. Piersh Anthony. Ja Clarkea, 2001...
Yritin pojille usuttaa Enid Blytonin Seikkailu sarjaa, ei kiinnostanut.

Neil Gaiman :haart: Taisin hehkuttaa jossain vaiheessa novellikokoelmaa "Fragile Things", joka on mun mielestä Gaimanin parhaimmistoa. American Gods on kyllä myös tosi hyvä. Anansi Boysin luin joku aika sitten, mutta siinä jouduin pitämään keskellä parin viikon tauon, sillä toinen päähenkilöistä ärsytti liikaa :D Muuten ihan jees, ei tosin yllä aiemmin mainittujen tasolle.

Tuleehan sitä lueskeltua,nyt enemmänkin kun töistä saikulla.Kolme viimeisintä; Paasilinnan Tohelo suojelusenkeli (sai kyllä nauraa vedet silmissä),sit Joseph Goebbels:Lopun alku,menossa Paul Carel,Poltettu maa

jos tuntuu että valoa on liikaa, niin:

Johan Lahdenperä

Maailman juoni
Tekojen tarkoittamattomat seuraukset
isbn: 978-952-468-226-8

alkaa himmenemään.

Nyt työn alla Lapiduksen "Rahalla saa". Mielenkiintoiselta vaikuttaa. Välillä tarinaa rikollisten näkövinkkelistä, eikä aina poliisin.

Näyttää siltä että monet jotka pitää tietyn kirjailijan tekeleistä, pitää sitten myös muista samankaltaisista, esim. itse luen paljon pohjoismaalaisia, kuten tän hetkistä suosikkia Nesbota, Mankellin Wallandereita luin aiemmin, ja sit sekaan muutaman Liza Marklundin kirjan.

En kuitenkaan tykkää juurikaan suomalaisista, tosin en oo lukenu kuin Jokisen Seppoa ja Mäkeä. Remeksen Pyörre oli ihan jees. Remeksen kirjoja vois lukee enemmänkin, ne aiheet vaan usein menee hieman liian pitkälle poliittisiin juttuihin.

Paljon kehuttu Rimmisen "Pussikaljaromaani" ei kyllä iskenyt, oli mukamas niin hienoa sanoilla leikkimistä, mutta jonkinlainen tyhjyys paistoi läpi. Vaikka toisaalta ihan mukavaa lukea tarinaa monille tutusta maisemasta (Helsingin Kurvi).

Mötikkäkirjoista parempi oli aiemmin ilmestynyt Törkytehdas, siinä kerrottiin monipuolisemmin bändin tarinaa...

Taas tuli muutama hehkutuksen ansaitseva teos luettua, joten täytyyhän niitä vähän täälläkin suositella....

Jo Nesbön kirjoja on täällä aikaisemminkin kehuttu eikä omasta mielestäni turhaan. Nesbön Kukkulan kuningas tarjosi lyhykäisyydessään melko mukaansatempaavan,"realistisen" ja melko kieron tarinan. Täältä vähän lisää osviittaa http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=9510347051

Toisena tuli luettua Don Delillon Cosmopolis. Mielenkiintoinen ja hieman "normaalista" poikkeava kirja, joka kertoo erittäin omalaatuisen New Yorkilaisen meklarin päivästä kotikaupunkinsa kaduilla... Kirjassa käsitellään rahan vaikutusta nykykulttuuriin. Suosittelen eritoten kaikille kriittiseen ajatteluun taipuvaisille... Huom. Uskon, että kirja todellinen hienous avautuu vasta muutaman lukukerran jälkeen.. Ajattelinkin lukaista teoksia pian uudelleen.

Viimeksi luin Sinuhe Egyptiläisen. Olin aloittanut lukemaan sitä kerran aiemmin, joskus yläasteella. Sillon lukeminen loppui suht lyhyeen, kirjan alku on aika pitkäveteinen. Kun sen yli pääsee niin kirja oli hyvin mielenkiintoinen.

Lukuharrastus alkoi ala-asteen loppupuolella. Äiti lupas sillon jonku kympin rahaa, jos luen jotakin muuta kuin Aku Ankkoja :). Luin sitte Taru Sormusten Herrasta trilogian. Myöhemmin olen lukenut muutkin Tolkienin tuotokset, ja TSH:n useampaan kertaan. Vaikka sen parin vuoden välein lukee, ei se huonone yhtään vaan pysyy edelleen yhtenä suosikeista.

Fantasiaa olen muutenkin lukenut paljon, ainakin Eddingsin ja Weissin & Hickmanin suomennetuista teoksista melkein kaikki.

Kotimaisista klassikoista toki Seitsemän Veljestä ja Tuntematon on luettu, ulkomaisista mm. Dumas'n Monte Criston Kreivi kuuluu suosikkeihin. Muita samaan kategoriaan laskettavia suosikkeja ovat Hemingwayn teokset, joista olen lukenut suunnilleen kaikki suomennetut kirjat ja novellit. Hemingwaylta erityisesti novellit ovat suuria suosikkeja, esim. Iso Kaksisydäminen Joki sekä monet muut, missä kirjailijan omakuva Nick Adams on pääosassa. Jenkeistä myös Steinbeckiltä olen lukenut pari teosta ja nekin olivat hyviä. Klassikko-osastoon kuuluva Dostojevskin Rikos ja Rangaistus on ehkä haastavin kirja, minkä olen lukenut. Vaatii aika tarkkaa keskittymistä, että pystyy seuraamaan tapahtumia.

Suomalaisista pitää vielä mainita Juha Vuorinen, jonka Juoppohullun Päiväkirjat ym. ovat loistavaa viihdettä. Sarjakuvista Lucky Luke on aika kova, samoin Asterix. Ja toki Viivi & Wagner ja Fingerpori pitää lukea pävittäin hesarin webbisivuilta.

Seuraavaksi vuorossa voisi olla esim. Dumas'n Kolme Muskettisoturia. Mikäli on samaa tasoa Monte Criston Kreivin kanssa niin on varmasti mukavaa luettavaa. Tolstoin Sota ja Rauha voisi olla toinen ehdokas seuraavaksi teoksesksi.

Onkos täällä paljon scifin ystäviä? En ole genrestä lukenut juuri mitään ja kysyisin suosituksia alan perusteoksista.

edit: Klassinen on väärä sana, ennemmin hyvä kuin klassinen.

Alkuviikosta tuli luettua Miika Nousiaisen Maaninkavaara; tarina suomalaisesta perheestä, jossa isällä on "lievä" neuroosi kilpajuoksuun. Suosittelen, oli hauskaa luettavaa. Nyt on menossa Timo Harakan Leikin loppu, eli tarinaa finanssikriisistä ja miten siihen ajauduttiin. Mukaansa tempaava pamfletti minun makuuni.

Paulo Coelhon Voittaja on yksin tuli just luetuksi. Aika tavanomainen sisällöltään - juuri sellainen mitä odotinkin, mutta alkasi kiinnostamaan kirjailijan tuotanto vähän enemmän ja taidanpa piakkoin hommata Alkemistin luettavaksi.

Tällä hetkellä menossa Donna Leonin Kuolema Oopperassa ja onhan tämä ihan hyvä, vaikken kyllä jenkkidekkaristeistä aiemmin kauheasti olekaan tykännyt Dennis Lehanea lukuunottamatta.

Paulo Coelhon Voittaja on yksin tuli just luetuksi. Aika tavanomainen sisällöltään - juuri sellainen mitä odotinkin, mutta alkasi kiinnostamaan kirjailijan tuotanto vähän enemmän ja taidanpa piakkoin hommata Alkemistin luettavaksi.

Muhun ei yhtään iskenyt tuo. Oli varmaan liian erilainen verrattuna Coelhon muihin kirjoihin. Tosin uusimpia en ole jaksanut lukea, 11 minuuttia ja Veronika päättää kuolla on aika hyviä. Alkemisti nyt on sellainen, et se kuuluu lukea :D ja ihan kiva kirja kyllä sekin.

Itse luen nyt Tohtori Jekyll ja Herra Hydeä. Tai en meinaa uskaltaa, kun pelkään koko ajan et tapahtuu jotain kamalaa ja nään painajaisia. Mut ajattelin huomenna kahmia loppuun, kun eihän tuossa ole sivuja kuin reilu sata. Seuraavaksi voisi yrittää aloittaa Anna Karenina, pidän kauheasti 1800-luvun kirjallisuudesta, erityisesti Austenin karanneista hömppäromaaneista ja muista rakkausstooreista, sen verran romantikko olen. Eivät tosiaan vaikuta juurikaan yöuniin, niin niitä on hyvä lueskella... :)

Osaisiko joku suositella samantyylisiä kirjoja kuten:

mrnice-193x300.png
urbanSmuggler.jpg
blow.jpg

Mieluiten englanninkielisinä mutta suomikin käy.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom